سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96375شماره 4 (پیاپی 20)20021222بررسی فرآیند اطّلاعیابی کاربران در نظامهای بازیابی اطّلاعات خودکار11747419FAعلی گزنیعضو هیئت علمی کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی شیرازJournal Article20170625 <br /> <strong><span style="font-size: medium;">درسیستمهای جهانی بازیابی اطّلاعات، بهرهمندی از مهارت جستجو و استفاده از اطّلاعات یکی از اجزای مهم زندگی میباشد. اما علیرغم اهمیت جستجوی اطّلاعات، بسیاری از جستجوگران به شیوة آزمایش و خطا عمل کرده و از روش خاص و ساخت یافتهای جهت جستجوی اطّلاعات استفاده نمیکنند. جستجو با این سبک یا نتیجهای دربر نداشته یا تعداد مدارک زیاد و نامرتبطی را مورد بازیابی قرار میدهد. برپایه مطالعات انجام شده مقالة حاضر سعی در ارائه یک دید نظامیافته از فرآیند بازیابی اطّلاعات دارد که آن به جستجوگران کمک خواهد کرد تا بتوانند به برنامهریزی و انجام جستجوهای موفق در راستای برطرف کردن نیازهای اطّلاعاتی خود و استفاده از این سیستمها بپردازند. استفاده از این دید در آموزش جستجوگران و طراحی سیستمهای بازیابی اطّلاعات بسیار حائز اهمیت میباشد.</span></strong>https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47419_94c0d17e405e8b6f45b28108a13f0b0b.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96375شماره 4 (پیاپی 20)20021222بررسی میزان کمکیابی دانشجویان دانشگاه شیراز از کتابدار در انجام تحقیقات کتابخانهای193447420FAفاطمه معتمدیدانشجو دوره دکتری متابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیرازJournal Article20170625<strong><span style="font-size: medium;">این تحقیق به منظور تعیین میزان کمکیابی دانشجویان رشتههای علوم تربیتی و علوم انسانی از کتابدار در انجام تحقیقات کتابخانهای خود در دانشگاه شیراز، انجام شد. روش تحقیق، پیمایشی و ابزار آن پرسشنامهای بود که بین 100 نفر از دانشجویان توزیع گردید. نتایج حاصل از این تجزیه و تحلیل 63 پرسشنامة دریافتشده حاکی از این بود که 1/92 درصد از افراد مورد مطالعه احساس نیاز به کمک داشتند و از بین آنها 2/76 درصد از کسی کمک گرفتهاند درحالیکه از بین مراحل انجام یک تحقیق، بیش از همه در مرحلة یافتن اطّلاعات مرتبط (68درصد) به کمک نیاز داشتند. نتایج همچنین نشان داد که دانشجویان کمترین کمک را از کتابدار درخواست نمودهاند (25 درصد) و علت آن را عدم توانایی کتابدار در کمک کردن دانستهاند. براساس یافتههای حاصل از این بررسی میتوان عدم آشنایی کافی دانشجویان با توانائی و تخصّص کتابدار را بهعنوان مهمترین مانع بر سر راه کمکیابی دانشجویان از کتابدار دانست؛ که حلّ این مشکل مستلزم انجام اقدامات مؤثر براساس مطالعات و تحقیقات هدفمند و مفید میباشد.</span></strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96375شماره 4 (پیاپی 20)20021222تحلیل استنادی طرحهای پژوهشی دانشگاههای فردوسی مشهد در دو حوزه علوم انسانی/ اجتماعی و علوم پایه و کشاورزی354947421FAلادن قزلیکارشناس ارشد کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه فرذوسی مشهدJournal Article20170625<strong><span style="font-size: medium;">با توجه به حجم تحقیقات در دانشگاه فردوسی و تداوم اجرای طرحهای بیشتر در این دانشگاه، این پژوهش بر آن است که به بررسی چگونگی و میزان استفاده از منابع اطّلاعاتی (موجود یا غیرموجود در کتابخانههای دانشگاه) در انجام طرحهای پژوهشی در این دانشگاه بپردازد. نوع این پژوهش کاربردی است و به روش کتابسنجی و با استفاده از فن تحلیل استنادی انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که:</span></strong><br /> <strong><span style="font-size: medium;">1. اختلاف معنیداری بین کمیّت منابع غیرفارسی موجود و غیرموجود استنادشده طرحهای پژوهشی دانشگاه فردوسی وجود دارد.</span></strong><br /> <strong><span style="font-size: medium;">2. اختلاف معنیداری بین نوع منابع موجود و غیرموجود استنادشده در طرحهای پژوهشی دانشگاه فردوسی مشاهده شد.</span></strong><br /> <strong><span style="font-size: medium;">3. اختلاف معنیداری بین روزآمدی منابع استنادشده در طرحهای پژوهشی دو حوزه علوم انسانی/ اجتماعی و علوم پایه و کشاورزی مشاهده شد.</span></strong><br /> <strong><span style="font-size: medium;">4. همچنین با توجه به نتایج بدست آمده از آزمون یومان ویتنی بین میانگین تعدادی از انواع منابع مورد استفاده در طرحهای پژوهشی مانند کتاب و مقاله فارسی و انگلیسی در دو حوزه اختلاف معنیداری مشاهده شد و بین میانگین تعداد دیگری از انواع منابع مانند پایاننامههای فارسی و انگلیسی در دو حوزه اختلاف معنیداری مشاهده نشد.</span></strong><br /> <strong><span style="font-size: medium;">5 . اختلاف معنیداری بین میزان استناد طرحهای پژوهشی به منابع غیرفارسی در دو حوزه مشاهده شد.</span></strong>https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47421_e35af4fd34569199aec985c674015d86.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96375شماره 4 (پیاپی 20)20021222نظرسنجی از دانشجویان رشتة کتابداری و اطلاعرسانی پیرامون جایگاه درس زبان انگلیسی در این رشته516047422FAفاطمه ذاکری فرددانشجو کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170625<strong><span style="font-size: medium;">زبان انگلیسی یکی از درسهای مهم در رشته کتابداری و اطلاعرسانی میباشد. اما درعینحال بهلایلی، هنوز این درس جایگاه خود را در این رشته پیدا نکرده است. بههمین دلیل پژوهشی در مورد «نگرش دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی پیرامون جایگاه درس زبان انگلیسی در رشتة کتابداری» انجام شد.</span></strong>
<strong><span style="font-size: medium;">در این پژوهش 230 پرسشنامه در بین دانشجویان دو مقطع کارشناسی (سال سوم و چهارم) و کارشناسی ارشدِ چهار دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز و دانشگاه اهواز توزیع شد که حدود 168 پرسشنامه (با نرخ پاسخگویی 4/73 درصد) تکمیل و برگشت داده شد. تحلیل دادهها نشان داد که:</span></strong>
<strong><span style="font-size: medium;">1ـ تعداد واحدهای زبان عمومی و تخصصی ناکافی بوده و درسهای زبان فرانسه بلااستفاده است.</span></strong>
<strong><span style="font-size: medium;">2ـ محتوای کتابهای تخصصی مناسب نیست، در کلاسها اصطلاحات انگلیسی مورد توجه قرار نمیگیرد....</span></strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96375شماره 4 (پیاپی 20)20021222معیارهای ارزیابی موتورهای کاوش618047423FAعلی حسین قاسمیدانشجو دوره دکتری اطلاع رسانی و کتابداری دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170625<strong><span style="font-size: medium;">موتورهای کاوش در اینترنت، عمدهترین ابزار برای شناسایی و مکانیابی منابع اینترنتی هستند. شناخت ویژگیها و کارکردهای این موتورها موجب خواهد شد که از منابع اینترنتی به شیوهای کارآمدتر استفاده شود. در این مقاله پس از بیان علت بهکارگیری و نحوة کار موتور کاوش، معیارهای ارزیابی موتورهای کاوش ارائه شدهاند. سپس مختصری دربارة موتورهای وراکاوش گفته شده و در پایان، با یک مثال، چهار موتور کاوش عمده در جدولی با هم مقایسه و ارزیابی شدهاند.</span></strong>https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47423_0a8e9cfaec1f926faf9aa391a570a05f.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96375شماره 4 (پیاپی 20)20021222داده چیست، یا دادهها چه هستند؟8111047424FAمحمد حسین دیانیاستاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170625<strong><span style="font-size: medium;">بهنظر میرسد دادهها، آنقدر پیچیده هستند که هیچ چشمانداز واحدی نتواند همه بنیانهای موردنیاز برای بهبود کیفیّت داده را فراهم آورد. اولین رویکرد، چرخه زندگی داده را مورد بررسی قرار میدهد. درواقع، دادهها بسیار پویا هستند. یعنی با نرخهای باورنکردنی تعریف، خلق، ذخیره، دستکاری و دستیابی میشوند و مورد استفاده قرار میگیرند. الگوی چرخة زندگی بیانگر دو گروه فعالیتهای سطح بالای گردآوری و استفاده است. توجه به گردآوری، خلق یک الگوی داده و کسب ارزشها، مهمترین مراحل برای کیفیّت داده است. نشان داده میشود که بهبود مداوم از بهکارگیری فنون فرایند مدیریت در ذخیره اطّلاعات که ایجاد داده میکند، نتیجه میشود.</span></strong>
<strong><span style="font-size: medium;">رویکرد ایستا دیدگاهی از قبل فرض شده دارد و یک داده به عنوان سه جزء شامل موجودیت، صفات خاصه و ارزش تعریف میشود. بازنمون داده به عنوان قواعد برای ثبت دادهها تعریف میشود. بنابراین، دادهها در هر دو سطح مفهومی و بازنمودی وجود دارند.</span></strong>
<strong><span style="font-size: medium;">ویژگیهای داده به عنوان یک منبع، به ویژه راههایی که دادهها از سایر منابع متمایز میشوند، ارائه میگردد و تعدادی از اشارات ضمنی برای مدیریت کیفیّت داده ارائه میگردد. چشمانداز دیگر توسط الگوی منابع داده مؤسسه تجاری فراهم شده است، که متوجه پایگاههای دادهها و زنجیره اطّلاعات یک مؤسسه تجاری است. سرانجام، تعدادی مسائل موجود در تعریف «اطّلاعات» مرور میشود. این چشماندازها، افزونبر سودمند بودن برای کیفیّت داده، میتواند شکلدهنده آغاز دانش مدیریت برای دادهها و اطّلاعات باشد.</span></strong>
<strong><span style="font-size: medium;">«عصر جدید دارای حسن کاذبی از برتری است زیرا تودة انبوهی از دادهها را در اختیار دارد، امّا ملاک معتبر تمایز در این است که انسان تا چه اندازه قادر است این مواد را به فرمان </span></strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96375شماره 4 (پیاپی 20)20021222قدرت در عصر اطّلاعات11114147425FAمحسن نوکاریزیعضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند و دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهدمهدی محسنیدانشجو کارشناسی کتابداری دانشگاه بیرجندجفری الف هارتسانگبائی کیمJournal Article20170625<strong><strong>ارزیابی قابلیتها و دیگر اشکال قدرت بالقوه، باید فناوریهای یک دورة تاریخی معین را منعکس کند. برای مثال، اختراع سلاحهای هستهای پس از پایان جنگ جهانی دوم، روش تفکر افراد را درباره توزیع قدرت تغییر داد. بهنظر میرسد از اواخر دهه 1960، استفاده گسترده از شبکه رایانههای رقومی پرسرعت و شبکههای مخابراتی تأثیر مشابهی بر ارزیابی قدرت داشته است. در این مقاله، تأکید بر این سؤال است که چگونه یک فرد باید دربارة قدرت در طی دورههای تحول فناورانه سریع و مخصوصاً دورة جاری بیاندیشد. همچنین بحث میشود که در نتیجه افزایش فناوریهای اطّلاعات، تغییری در مفهومسازی فناوری وجود داشته است. در مفهومسازی جدید بر جاسازی عناصر نهادی و فرهنگی در درون فناوریهای اطّلاعات و این امکان که انتقال فناوریها به آن سوی مرزهای ملی مشکلسازتر خواهد شد، تأکید میشود.<br /></strong></strong><br /> <strong><span style="font-size: x-large;"> </span></strong>https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47425_829dcd7fa9e0bbb6f89d6057d57b8569.pdf