سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96376شماره 1 (پیاپی 21)20030321دانشگاه مجازی11047408FAغلامعلی منتظررئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرسمحمد حسین دیانیJournal Article20170625<strong><span style="font-size: medium;">در این نوشته امکانات فنی و شرایطی که راهاندازی کلاس مجازی، دانشگاه مجازی و کتابخانه مجازی را وارد محیطهای آکادمیک کرده است، مورد توجه قرار گرفتهاند. چالشهای نظام آموزشی در عصر اطّلاعات، نمودهای مختلف آموزش مجازی، چشماندازها، کارکردها، سیر تکوین و عوامل تسریعکننده روند آموزش مجازی، مورد توجه قرار گرفته است. راهکارهای جهانی و تفاوتهای بین دانشگاه سنتی و دانشگاه مجازی تشریح شده، سه نمونه از دانشگاههای مجازی معرفی شده است. ساختار دانشگاه مجازی، ویژگیهای کارکردی کلاس مجازی، مزیتها و عیبهای محیطهای آموزشی مجازی شرح داده شده است. راهبرد اصلی در نظام آموزشی کشور ایران، راهکار اجرایی تحقق آموزش مجازی، از جمله نیاز به برخورداری از کتابخانه مجازی برای ارائه آموزشی با کیفیت در دانشگاه مجازی تشریح شده است.</span></strong>https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47408_a8843f1dc5ad4ed2a7332990b9d0a6d3.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96376شماره 1 (پیاپی 21)20030321فرایند کار یک کتابخانه مجازی (ساختار، محتوا، شیوة عمل و مدیریت)112247409FAمحمد حسن زادهدانشجو دوره دکتری علوم کتابداری و اطلاع رسانی0000-0002-6175-0855Journal Article20170625<strong><span style="font-size: medium;">با افزایش انتشار و تولید اطّلاعات به شکل الکترونیکی و فراهم آوردن زیرساختهای لازم برای دردسترس قراردادن موجودی مخازن کتابخانهها از طریق شبکههای رایانهای، نوع دیگری از کتابخانهها تحت عنوان «کتابخانههای مجازی» یا «کتابخانههای نامرئی» پا به عرصه وجود گذاشتهاند. آشنایی کتابداران و اطّلاعرسانان با فرایند کار و طرز عمل این نوع کتابخانهها میتواند کمک شایانی به رشد و ارتقای سطح علمی آنها داشته باشد. در این مقاله فرایند گردآوری، دسترسپذیر ساختن و ارائه اطّلاعات در یک کتابخانه مجازی به صورت مختصر ارائه میشود. هدف از ارائه آن آشنایی به طرز کار و مراحل پردازش اطّلاعات در کتابخانههای مجازی است که دورنمایی از فعالیتهای داخلی و روند انجام کار را پیشروی خواننده قرار میدهد.</span></strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96376شماره 1 (پیاپی 21)20030321مارک بینالمللی: قالبی مجازی در عصری مجازی233247411FAفرناندا ماریا کامپوسعبدالرضا نوروزی چاکلیعضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و دانشجوی دکتری کتابداری در دانشگاه فردوسی / مترجمJournal Article20170625<strong><span style="font-size: medium;">از حدود بیست سال پیش مارک بینالمللی بهعنوان یکی از ضروریترین نیازها برای سرعت بخشیدن به برقراری ارتباط رایانهای میان کتابخانهها توسط ایفلا مطرح شد. هدف از آن فراهم آوردن ک ابزار ارتباطی واحد از میان انواع گوناگون قالبهای مارک ملی بود، بهطوری که دادهها بدون کمترین نقصی از هر قالب دیگری به آن انتقال داده شده و یا از آن منتقل شود. در مقالة حاضر سعی میشود تا علاوه بر فراهم ساختن تصویری روشن از روند توسعة این قالب، چالشها و مسائل مربوط به آن را مطرح کرده و کتابداران را با مجموعه تلاشهایی که تاکنون در راستای اعتلای این قالب و با هدف استفاده از آن صورت پذیرفته است آشنا کند.</span></strong>https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47411_ea3ff13bbf24e5e73660cf6bb48e36be.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96376شماره 1 (پیاپی 21)20030321ده سال پژوهش در دانشگاه فردوسی مشهد334647412FAمحمد حسین دیانیاستاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170625<strong><span style="font-size: medium;">در این مقاله 424 طرح تحقیقاتی اجرا شده توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد به لحاظ طرح تحقیق شماره 1و2 بودن، در سالهای 1370 تا 1380 مورد بررسی قرار گرفتهاند. این تحقیقات با توجه به دانشکده و گروه مجری و با احتساب تعداد تحقیقاتی که اعضای هیئت علمی انجام دادهاند با دیدی کمّی مورد توجه قرار گرفتهاند. فهرستی از اطّلاعات مربوط به طرحهای کاربردی دانشگاه که با مشارکت مالی سایر سازمانها اجرا شده است نیز ارائه شده است.</span></strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96376شماره 1 (پیاپی 21)20030321شالوده معرفت شناختی علم کتابداری477947413FAجس شرارحمت الله فتاحیدانشیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170625<strong><span style="font-size: medium;">نیاز به توجه جدیتر به مبانی معرفتشناختی علم کتابداری محور اصلی بحث مقاله حاضر را تشکیل میدهد. تعریف و طبقهبندی دانش از جنبههای مختلف و انواع رویکردهای معرفتشناختی، مانند معرفت شناختی اجتماعی و جامعهشناسی دانش، و نیز راههایی که دانش جذب و به کار گرفته میشود جزو مباحث عمیق و موردتوجه برخی صاحبنظران در حرفه کتابداری است. تلاش نویسنده بر توجیه شالوده مشترک معرفتشناسی در همه علوم از جمله کتابداری به منزلة یک علم میان نوشتهای است. مقاله بر این نکته تأکید دارد که شناخت متخصصان حرفهای تأثیر بسیار زیادی بر رویکردها و کارکردهای حرفه آنان در بعد اجتماعی دارد.</span></strong><br /> <strong><span style="font-size: medium;"> </span></strong>https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47413_4c219681092ae0d17ab83ba5e081898c.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96376شماره 1 (پیاپی 21)20030321تحلیل استنادی مآخذ پایاننامههای کارشناسی ارشد شیمی در چهار گرایش آلی، تجزیه، معدنی و فیزیک طی سالهای 1370 تا 1379 در دانشگاه شیراز809547415FAجعفر مهراداستاد گروه کتابداری واطلاع رسانی دانشگاه شیرازسلیمان شفیعیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیرازJournal Article20170625<strong><span style="font-size: medium;">این پژوهش با روش تحلیل استنادی، مآخذ پایاننامههای کارشناسی ارشد شیمی در چهار گرایش آلی، تجزیه، معدنی و فیزیک طی سالهای 1370 تا 1379 در دانشگاه شیراز را مورد بررسی قرار داده است. از 133 پایاننامه، 12790 استناد استخراج شد. میانگین استنادها برای هر پایاننامه درمجموع چهار گرایش 16/96 است. بالاترین میزان استناد به نشریات ادواری 04/74 درصد و میزان استنادها به زبان انگلیسی 71/97 درصد میباشد. توزیع جغرافیایی استنادها نشان میدهد که آمریکا با 84/60 درصد در رتبه اول قرار دارد. خبرنامهها با 38/28 سال بالاترین و پایاننامهها با 37/10 سال پایینترین نیم عمر را دارا هستند. پربسامدترین نشریات ادواری در چهار گرایش مشخص گردیدهاند.</span></strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96376شماره 1 (پیاپی 21)20030321جوامع اطلاعاتی و تزلزل حق مؤلف9510847416FAنرگس نشاطعضو هیئت علمی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانJournal Article20170625<strong><span style="font-size: medium;">مفاهیم گوناگونی وجود دارد که بدون حضور آنها جامعة اطلاعاتی تحقق نمییابد که از جملة آنها مفهوم اطلاعات است. در این زمینه، اطلاعات به حقایقی گفته میشود که دربارة دنیایی که در آن زیست میکنیم سخن میگوید، و این توصیف درواقع، بسیار شبیه توصیف دانش است و به همین دلیل گاه به جامعة اطلاعاتی «جامعة دانش» نیز گفته میشود.</span></strong><br /> <strong><span style="font-size: medium;">بدون حضور فنآوریهای اطّلاعاتی و ارتباطی جامعة اطّلاعاتی شکل نمیگیرد و درواقع، وقتی سخن از جامعة اطلاعاتی به میان میآید، دست کم در بیان متداول مردم، غرض «جامعة فنآوری اطّلاعاتی» است. در این جامعه، محلّی بودن معنای خود را از دست میدهد و جوامع به سوی جهانی شدن پیش میروند و تبدیل به گروههای شبکهای میشوند که دارای پیوند مستحکم زمانی و مکانی است.</span></strong><br /> <strong><span style="font-size: medium;">مرور منابع و نظریات صاحبنظران نشان میدهد که همگان بر سر تعاریفی که از جامعة اطّلاعاتی میشود توافق دارند، امّا همة این تعاریف سئوالهایی را به ذهن متبادر میکند که بهندرت میتوان از آن وجه تمایزی دریافت. از سوی دیگر، جایگاه حق مؤلف در این محیط دیجیتال بررسی میگردد و اینکه آیا رویکرد جدید به مدیریت حقوق میتواند میان نظام سنتی و منافع جدید تعادل ایجاد کند.</span></strong>https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47416_7f7d89b6d9ffbb7b3db9c03643da06dc.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96376شماره 1 (پیاپی 21)20030321نمایه مقالههای فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی (از شماره 1 تا 20)10913147417FAرحمت الله فتاحیمریم اخوتیJournal Article20170625<strong><span style="font-size: medium;">نمایه حاضر بر اساس مقالههای 20 شماره نخست فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی تهیه شده است. هدف این نمایه نشان دادن گستره دامنه موضوعی مقالههای مندرج در فصلنامه و فراهم ساختن راههای بازیابی محتوای مقالههاست. تلاش شده است تا از طریق کلیدواژهها و عبارتهای قابل پیشبینی و همخوان با عنوان و محتوای مقالهها این هدف تحقق یابد.</span></strong>