سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96378شماره 1 (پیاپی 29)20050321ارزیابی کتابهای مرجع چاپی و تخصصی کتابخانههای دانشگاه فردوسی مشهد از نظر روزآمدی، اعتبار، جامعیت و تعادل موضوعی93246894FAمحمد سلیمانیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانیمهری پریرخعضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170617سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96378شماره 1 (پیاپی 29)20050321مطالعة وضعیت تولید اطلاعات علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد336246895FAبهزاد ستاریکارشناسی ارشد روان شناسیمریم جواهریکارشناس کتابداریJournal Article20170617<strong><span style="font-size: medium;">این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی انجام شده و هدف اصلی آن تعیین وضعیت کمّی تولید اطلاعات علمی در دانشگاه فردوسی مشهد است. برای آزمون فرضیهها از آزمون یومان ویتنی، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، آزمون کروسکال- والیس و نشانه ویلکاکسون استفاده شد و نتایج زیر به دست آمد:</span></strong>
<strong><span style="font-size: medium;">1) بین تولیدات علمی- پژوهشی اعضای دارای مدرک دکترا و اعضای دارای مدرک کارشناسی ارشد تفاوت معنادار وجود دارد. 2) بین تولیدات علمی- پژوهشی اعضای تدریسکننده در دورههای تحصیلات تکمیلی و اعضای غیرتدریسکننده در دورههای تحصیلات تکمیلی، تفاوت معنادار وجود دارد. 3) بین سالهای اشتغال در دانشگاه و تولیدات علمی- پژوهشی اعضای هیئت عملی رابطة معنادار وجود دارد. 4) بین درجة آشنایی اعضای هیئت علمی با زبان انگلیسی و تولیدات علمی- پژوهشی آنها، رابطة معنادار وجود دارد. 5) بین تولیدات علمی- پژوهشی اعضای استفادهکننده از فرصتهای مطالعاتی و اعضای استفادهنکننده از این فرصتها، تفاوت معنادار وجود دارد. 6) بین تولیدات علمی- پژوهشی اعضای هیئت علمی در چهار حوزه علوم، کشاورزی، مهندسی و علوم انسانی تفاوت معنادار وجود دارد. 7) بین تولیدات تألیفی و ترجمهای اعضای هیئت علمی در چهار حوزة موردنظر، تفاوت معنادار وجود دارد.</span></strong>
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96378شماره 1 (پیاپی 29)20050321بررسی سطوح رضایتمندی استفادهکنندگان از منابع موجود در کتابخانههای عمومی637247221FAبهزاد ستاریکارشناس ارشد روانشناسیمریم جواهریکارشناس کتابداریJournal Article20170622<strong><span style="font-size: medium;">پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان رضایت استفادهکنندگان از مجموعة کتابخانههای عمومی استان اردبیل براساس متغیرهایی از قبیل شهر، شغل، مدرک تحصیلی، جنسیت، سن و غیره انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة افراد دارای کارت عضویت از کتابخانههای عمومی استان اردبیل در سال 1382 با برآورد تقریبی 9421 نفر بوده است. پژوهش نشان داد که میزان رضایت از منابع کتابخانهها در برخی از شهرهای استان از جمله مشگینشهر، گرمی، نیر و خلخال پایینتر از حد متوسط استانی است. همچنین در دارندگان مدرک تحصیلی بالاتر از فوق دیپلم، میزان رضایت نسبتاً پایین است. کارمندان دارای بیشترین و دانشجویان دارای کمترین میزان رضایت هستند. در بین گروههای مختلف تحصیلی، گروه تحصیلی راهنمایی دارای بیشترین و گروههای با سطوح تحصیلی لیسانس و بالاتر دارای کمترین میزان رضایت هستند. در بیشتر موارد تفاوت معناداری بین میزان رضایت گروههای مختلف مشاهده نشد.</span></strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96378شماره 1 (پیاپی 29)20050321نیمرخ و وضعیت نسبی 14 کتابخانة درونشهری آستان قدس رضوی با استفاده از شیوه استانداردسازی دیانی738847222FAسعیده سپهریفارغ التحصیل کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170622<strong><span style="font-size: medium;">هدف، بررسی وضعیت کتابخانههای اقماری آستان قدس در مقایسه با استانداردهای کمّی دیانی میباشد. جامعة آماری این پژوهش 14 کتابخانه اقماری آستان قدس است و اطلاعات از طریق پرسشنامه گردآوری شده. پرسشهای اساسی این پژوهش در خصوص هفت مورد (وضع موجود در کتابخانهها، نقاط قوت و ضعف، توسعة عوامل، برنامهریزی کوتاهمدت و بلندمدت عوامل، ردهبندی نُه معیار کتابخانهها، نمونهگیری از نظرات مراجعان، و مقایسة نظرات به منظور مشخص شدن جهت حرکت) تنظیم گردیده است.</span></strong>
<strong><span style="font-size: medium;">نتایج به دست آمده از آزمون t نشان میدهند که کتابخانههای اقماری آستان قدس رضوی با معیارهای دیانی، در هشت مورد در سطح کتابخانههای درجه 3 قرار گرفتهاند و تنها در یک مورد معیار شماره 2 (مساحت کل) دچار کمبود میباشند.</span></strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96378شماره 1 (پیاپی 29)20050321بررسی کیفیّت خدمات ارائهشده درکتابخانههای دانشگاه سیستان و بلوچستان899947223FAرضا حکیمیعضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدانغلامرضا صمدزادهعضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدانJournal Article20170622<strong><span style="font-size: medium;">این مطالعه با استفاده از نرمافزار «سروکوال» و با هدف بررسی کیفیت خدمات انجام شده در کتابخانههای دانشگاه سیستان و بلوچستان در سه ماهه اول سال 83 از دیدگاه کاربران انجام شد و نشان داد که کتابخانههای مورد مطالعه در هیچ یک از ابعاد «سروکوال» نتوانستهاند انتظاراتی را که مراجعهکنندگان دارند برآورده کنند؛ اما در ابعاد فیزیکی و محیط، خدمات کیفی قابل قبولی داشتهاند. مؤلفههای «مسئولیتپذیری» و «ضمانت و تضمین» به ترتیب پرمسئلهدارترین مؤلفههای کیفی خدمات بودند. مشکلات کاربران در هنگام استفاده از کتابخانه و ترتیب اولویت مسائل آنها نیز مشخص شد.</span></strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96378شماره 1 (پیاپی 29)20050321ساخت پایگاه مستند موضوعی برای کتابهای فارسی موجود در کتابخانة مرکزی و مرکز اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد10111247224FAملیحه ناظمکارشناس کتابخانه مرکزی ومرکز اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170622<strong><span style="font-size: medium;">مقالة حاضر گزارشی است از طرح ایجاد پایگاه مستند موضوعی فارسی در کتابخانة مرکزی و مرکز اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد که دربرگیرندة موضوعهای کلیة کتابهای فهرستشدة کتابخانههای این دانشگاه میباشد.</span></strong>
<strong><span style="font-size: medium;">فهرست سرعنوانهای موضوعی فارسی موجود در کتابخانههای دانشگاه فردوسی با خدمت سیساله به بازنگری، اصلاح و تکمیل نیاز دارد. گزینش و ساخت موضوعات جدید، تطبیق آنها با یافتههای قبلی، روزآمدسازی واژهها، بررسی همخوانی آنها با موضوعهای کتابخانة کنگره آمریکا و کتابخانة ملی ایران با درنظرگرفتن اقتضای فرهنگی و زبانی، مراحل کار را دربر میگرفت. ویراستاری و تکمیل فهرست سرعنوانهای موضوعی فارسی کتابخانه که با همکاری یک گروه کاری منتخب، با دقت و با صرف ساعتها وقت انجام گرفت دسترسی به یک پایگاه مستند موضوعی مطمئن و مستند را در سیستم شبکهای کتابخانه ممکن ساخت.</span></strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-96378شماره 1 (پیاپی 29)20050321رهنمودهای ایفلا برای خدمات مرجع دیجیتالی11313047225FAرحمان معرفتدانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری واطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز وکارشناس نمایه سازی سازمان انرُی اتمی ایران / مترجممرضیه عضدیکارشناس کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد / مترجمJournal Article20170622<strong><span style="font-size: medium;">ایجاد و گسترش فناوریهای نوین اطلاعاتی باعث بازنگری کتابداران در تعاریف مربوط به خدمات مرجع شده است. روشهای نوین مبتنی بر فناوریهای نوین، قالب سنتی ارائة خدمات مرجع را تغییر داده است. هدف از تهیة این رهنمودها ترویج بهترین شیوههای اجرایی مرجع دیجیتالی بر یک مبنای بینالمللی است. به کمک این رهنمودها، کتابداران میتوانند با کمک گرفتن از خدمات متنوع سنتی برای ایجاد استانداردهای مشترک در مرجع دیجیتالی اقدام نمایند.</span></strong>