سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963721320181122The making method and usage of Black Hebr in manuscripts by emphasis on Omdat’alketab manuscript stored in Astan Quds Razavi Libraryروش ساخت و کاربرد حبر اسود در نسخههای خطی با تأکید بر رسالۀ عمدةالکتاب مضبوط در کتابخانۀ آستان قدس رضوی3276521010.30481/lis.2018.65210FAآرزو پوریاییکارشناسی ارشد، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.محسن مراثیکارشناسی ارشد، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.Journal Article20180502<strong>Purpose:</strong> Two other ink types called Hebr and Ligheh are mentioned in the manuscripts in addition to Medad or Morakab. It was tried in this research to discover the differences and characteristics of all ink types by referring to the initial Islamic centuries manuscripts particularly crafted Omdat’alketab in Astan Quds Razavi Library. The main objective of this research was to identify the making method and usage of Black Hebr.
<strong>Methodology:</strong> Data collection was done through documentary and library method, and some tests were conducted in some cases to prove the methods accuracy. Therefore, the research methodology was descriptive and experimental. First, the making method of Black Hebr was identified in manuscripts and compared with each other particularly with crafted Omdat’alketab to get the precise results. Therefore, result was made experimentally and observed.
<strong>Findings:</strong> Research findings showed that making methods of Medad, Morakab, Hebr, and Ligheh were different. Black Habr types had different usage and making methods by the constant compounds of Oak Apple, Alum, Gum, and Water that are used on paper, skin, rock, and pottery.
<strong>Conclusion:</strong> The comparison of manuscripts Omdat’alketab, Bayanol Sana’at, Ghatafol Azhar, Dorol Maknun, Tohfol Khavas, Soobhol A’shaa, and Book Formatting in Islamic Civilization showed that the method and usage of all inks type were not obtainable from all mentioned references except “Omdat’alketab” because of defect, dispersion, and wrong translation. <strong>هدف:</strong> در نسخههای خطی علاوه بر مداد یا مرکب، به دو نوع مرکب دیگر به نام حبر و لیقه اشاره شده است. در این مقاله با رجوع به نسخههای قرون اولیۀ اسلامی بهویژه رسالۀ <strong>عمد</strong><strong>ة</strong><strong>الکتاب</strong> مضبوط در کتابخانۀ آستان قدس رضوی، تلاش شده است به ویژگیها و تفاوت انواع مرکب پی برده شود. هدف اصلی مقالۀ حاضر، شناخت روش ساخت و کاربرد حبر اسود است.<br /> <strong>روش پژوهش:</strong> گردآوری اطلاعات کتابخانهای و اسنادی و در برخی موارد نیز برای اثبات صحت روشها، روش آزمایش به کار گرفته شده است. بههمین دلیل، روش تحقیق ترکیبی از روش توصیفی و تجربی است. برای رسیدن به نتایج دقیق، ابتدا روش تهیۀ حبر اسود در نسخههای خطی شناسایی شده و در تطبیق با یکدیگر و بهویژه رسالۀ <strong>عمد</strong><strong>ة</strong><strong>الکتاب</strong> قرار گرفت. سپس نتیجه به شکل آزمایشی ساخته و نتایج مشاهده شد.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>های تحقیق:</strong> یافتههای پژوهش نشان میدهد شیوۀ ساخت و کاربرد مرکّبهای مداد، حبر و لیقه متفاوت است. حبرهای اسود با ترکیبات ثابت: مازو، زاج، صمغ و آب، دارای چهار شیوۀ ساخت و چهار کاربرد متفاوت هستند که در نگارش بر روی کاغذ، پوست، سنگ و سفال استفاده میشوند.<br /> <strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری:</strong> مقایسۀ متن نسخههای خطی <strong>عُمد</strong><strong>ة</strong><strong>الکتاب، بَیانُ الصَناعات، قَطَفُ الأزهار، دُرُ المَکنون، </strong><em> </em><strong>تُحَفُ الخَواص، صُبح الأعشی و کتاب</strong><strong></strong><strong>آرایی در تمدن اسلامی</strong><em> </em>نشان داد در تمام منابع ذکر شده بهغیر از <strong>عُمد</strong><strong>ة</strong><strong>الکتاب</strong><em>،</em> به دلایلی از قبیل نقص، پراکندگی و ترجمۀ اشتباه نمیتوان به شیوههای ساخت و کاربرد انواع مرکب دست یافت.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963721320181122The status of using social media in the National Library and Archives of Iranمطالعۀ وضعیت استفاده از رسانه های اجتماعی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران28566710110.30481/lis.2018.67101FAفاطمه زارع زادهدانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیام نور مشهد، مشهد، ایران.0000-0001-5285-0128هادی شریف مقدماستاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیام نور مشهد، مشهد، ایران.فریبرز خسرویدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران.مریم سلامیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیام نور مشهد، مشهد، ایران.Journal Article20180102<strong>Purpose: </strong>The purpose of this study was to determine the status of using social media in the National Library and Archives of Iran for identifying the best social media for official use.
<strong>Methodology:</strong> This descriptive-analytical research was conducted through a survey method. The research population consisted of 274 librarian and 400 users of whom 159 librarian and 196 user were randomly selected based on the Krejcie & Morgan sample size table. The needed data were gathered through an online questionnaire in Google forms and analyzed using descriptive and inferential statistics.
<strong>Findings:</strong> The results revealed that the librarians (mean= 3.35 out of 5) and the users (mean= 4.16 out of 5) frequently used mobile social media applications. social media were rarely used by the librarians for the purpose of library services and research in contrast with the users who used them more frequently at moderate level. Both librarian and users use Telegram and Instagram as their favorite social media for library services and research. Besides, users also use LinkedIn (mean= 3.76) and ResearchGate (mean= 3.73) for the research purpose.
<strong>Conclusion:</strong> Telegram and Instagram, and then LinkedIn and ResearchGate were determined as the most useful social media for official use in Iran National Library and Archives. It is recommended to prepare a codified policy and create facilities for using social media in this organization.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف مشخصساختن وضعیت استفاده از رسانههای اجتماعی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بهمنظور تعیین بهترین رسانههای اجتماعی برای استفاده رسمی در سازمان صورت پذیرفت.<br /> <strong>روششناسی:</strong> پژوهش توصیفی _ تحلیلی بوده و به روش پیمایشی انجامشده است. جامعه پژوهش شامل274 کتابدار و 400 کاربر فعال سازمان اسناد و کتابخانه ملی بود که بر اساس جدول مورگان نمونهگیری و 355 نفر متشکل از 159 کتابدار و 196 کاربر تعیین گردید. اطلاعات بهوسیلۀ پرسشنامه در فرم گوگل جمعآوری و از آمار توصیفی میانگین برای توصیف دادهها و آمار استنباطی آزمون تی میانگین دو جامعۀ مستقل برای تحلیل فرضیه پژوهش با استفاده از نرمافزارهای اس<strong></strong>پی<strong></strong>اس<strong></strong>اس و اکسل استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> کتابداران (35/3) و کاربران (16/4) از برنامههای موبایلی رسانههای اجتماعی بیشترین استفاده را دارند. کتابداران از رسانههای اجتماعی در امور کتابخانهای و پژوهشی کم استفاده میکنند، اما کاربران بیشتر از آنها و در حد متوسط از رسانههای اجتماعی در این امور استفاده میکنند.<br /> کتابداران از تلگرام و اینستاگرام برای امور پژوهشی و خدمات کتابخانهای بیشترین میزان استفاده را دارند. کاربران نیز برای انجام خدمات کتابخانهای از تلگرام و اینستاگرام بیش از سایر رسانههای اجتماعی استفاده میکنند. برای امور پژوهشی علاوه بر تلگرام (34/4) و اینستاگرام(07/4) از لینکداین (76/3) و ریسرچگیت (73/3) نیز نسبت به سایر رسانههای اجتماعی استفاده بیشتری میکنند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> تلگرام، اینستاگرام، لینکداین و ریسرچ گیت به ترتیب بهعنوان بهترین رسانههای اجتماعی برای استفاده رسمی در کتابخانه ملی تعیین و پیشنهاد میشوند. تهیۀ خطمشی مدوّن استفاده و ایجاد شرایط مناسب استفاده در کتابخانه ملی پیشنهاد میشود.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963721320181122Extensibility of searching and retrieving documents in Persian scientific databases (case study:writing words continuously and separatly)گسترشپذیری جستجو و بازیابی مدارک در پایگاههای اطلاعات علمی فارسی: مورد پژوهشی پیوسته نویسی و جدانویسی57906748510.30481/lis.2018.67485FAایوب رنجبرکارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.جواد عباس پوراستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.Journal Article20180713<strong>Purpose</strong>: This article aimed to investigate the extensibility of document retrieval in the form of writing words continuously and separately in three Persian scientific databases, Magiran, SID and RICEST. <br /><strong> Methodology:</strong> The research was conducted through the content analysis method. The statistical population consisted of existing documents in Persian scientific databases. Using Cochran's formula, 432 documents were chosen with the simple stratified sampling. The research tool was a researcher-made checklist contained examples (keywords) that could have the possibility of occurrence of writing words continuously and separately. <br /><strong>Findings:</strong> The results revealed that there was a difference between the retrieval capability of Persian scientific databases with each form of writing words continuously and separately. In addition, findings revealed that while searching in scientific databases, only 5.3 % of documents can be retrieved with each form of writing words and in contrast 94.7% of documents were retrieved only with the same state of recorded examples of documents. Also, the comparison of the writing form of the examples in the PDF version of the documents with the information provided by the same documents in the Persian Scientific Databases showed that writing form of a significant portion of the examples of documents has been altered from writing words semi-spacely to separately and continuously. <br /><strong>Conclusion:</strong> Present study revealed that the studied Persian Scientific Databases have not addressed the challenges of writing words continuously and separately in a comprehensive way in order to improve recall of search results; this undesirable situation may lead to loss documents which are saved in databases with other forms of writing.<strong>هدف:</strong> هدف این مقاله مطالعۀ میزان توجه سه پایگاه اطلاعات علمی فارسی «بانک اطلاعات نشریات کشور»، «مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی» و «مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری» به گسترشپذیری جستجو و بازیابی مدارک (مقالات) به صورت پیوستهنویسی و جدانویسی است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف در ردیف پژوهشهای کاربردی و از نظر طرح پژوهش از نوع تحلیل محتوا بوده است. جامعۀ آماری شامل مجموعۀ مدارک موجود در سه پایگاه اطلاعات علمی فارسی بود (29142 مدرک) که با استفاده از فرمول کوکران، 432 مدرک از آنها با روش نمونهگیری طبقهای متناسب (نسبتی) انتخاب شد. ابزار پژوهش یک سیاهۀ وارسیِ محققساخته بود. سیاهۀ وارسی شامل ده قاعده از مجموعه قاعدههای پیوستهنویسی و جدانویسی کتاب «دستور خط فارسی مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی» به همراه مصداقهای «واژگان یا کلیدواژههای انتخابی» از هر قاعده بود که امکان رخداد جدانویسی و پیوستهنویسی آنها در هنگام نگارش وجود داشت.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد میان پایگاههای اطلاعات علمی فارسی از نظر قابلیت بازیابی مدارک با هر یک از شکلهای نگارشی اعم از پیوستهنویسی و جدانویسی تفاوت وجود دارد. علاوه بر این، یافتهها نشان داد، تنها 3/5% از مدارک انتخابی در هنگام جستجو در پایگاههای اطلاعاتی مورد مطالعه با همه شکلهای نگارشی قابل بازیابی بود. در مقابل، 7/94% مدارک انتخابی فقط با همان حالت ثبتشده در پایگاه بازیابی شد. همچنین، مقایسۀ شکل نگارشی مصداقها در عنوان، چکیده و کلمات کلیدیِ نسخۀ پی.دی.اف مدارک با اطلاعات نمایهشده از همان مدارک در پایگاههای اطلاعات علمی فارسی نشان داد، شکل نگارشی بخش قابل توجهی از مصداقهای مدارک از حالت نگارشی نزدیکنویسی به جدانویسی یا پیوستهنویسی تغییر یافته است.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به اینکه در پایگاههای مورد مطالعه چالشهای پیوستهنویسی و جدانویسی بهطور جامع و به منظور بهبود جامعیت نتایج جستجو مورد توجه قرار نگرفته است، این وضعیت نامطلوب میتواند به ازدستدادن مدارکی بینجامد که با دیگر شکلهای نگارشی در پایگاههای اطلاعاتی ذخیره شدهاند.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963721320181122The use of marketing concepts in public library services: a systematic reviewاستفاده از مفاهیم بازاریابی در ارائه خدمات کتابخانههای عمومی: مرور نظاممند911246891010.30481/lis.2018.68910FAلیلی سیفیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.راضیه کاظمیکارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.Journal Article20180726<strong>Purpose:</strong> The purpose of this paper was a systematic review of researches on the use of marketing concepts in public library services in order to identify marketing notions and the implementation of marketing services in public libraries. The paper also aimed to identify the gap in research area for future studies.
<strong>Methodology:</strong> The study was conducted using a systematic review method. In this regard, the related researches (76 articles published from 1992 to 2018) were retrieved through searching in Persian databases such as Magiran, Civilica, Noormags, Irandoc, SID as well as English databases including Google Scholar, ScienceDirect and Emerald of which 17 most associated researches were included on this study. To validate the results, the opinion of a specialist apart from the research team was used.
<strong>Findings:</strong> The findings of the study revealed that the frequently used method in researches conducted in Iran was quantitative using questionnaire as the data collection tool. In abroad, on the other hand, the most used approach was combination of quantitative and qualitative methods and questionnaires and interviews were both used to collect data.
<strong>Conclusion:</strong> The results showed that according to the role of technology evolution, managers and librarians of public libraries could apply professional marketing, marketing models and marketing orientation in order to improve customer based services and the users’ satisfaction.<strong>هدف:</strong> هدف از این پژوهش، مروری نظاممند بر بررسی پژوهشها در استفاده از مفاهیم بازاریابی جهت ارائۀ خدمات کتابخانههای عمومی بهمنظور شناسایی و کاربرد آن در کتابخانهها و خلأ پژوهشی موجود در پژوهشهای انجامشده برای انجام پژوهشهای آتی است.<br /> <strong>روش/ رویکرد پژوهش:</strong> روش پژوهش مرور نظاممند است. بدینمنظور، پژوهشهای مرتبط در 11 پایگاه ملی و 5 پایگاه اطلاعاتی خارجی بین سالهای 1388 تا 1396 جستجو و شناسایی گردید. 76 پژوهش حاصل جستجو بود که پس از کنترل و بررسی پژوهشها توسط پژوهشگران تعداد 17 مورد از مرتبطترین آنها برای این پژوهش استفاده شدند. برای اعتبارسنجی نتایج، از متخصص دیگری بهغیر از تیم پژوهش استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد روش پژوهشهای انجامشده در ایران با رویکرد کمّی و با استفاده از ابزار پرسشنامه و در خارج با ترکیبی از دو رویکرد کمّی و کیفی و ابزار مورد استفادۀ پرسشنامه و مصاحبه بود.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج حاصل از پژوهشها نشان داد با توجه به نقش تحول فناوریها، مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی میتوانند با بهکارگیری روشهایی از جمله خدمات مبتنی بر بازاریابی حرفهای، مدلهای بازاریابی و جهتگیری بازار، جایگاه حرفۀ خود را در راستای ارائۀ خدمات مشتریمدار و رضایت مشتری، بهبود بخشند.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963721320181122Role of servant leadership in organizational silence by mediating role of social capital, organizational trust and organizational justice in public libraries of Yazd provinceتحلیل نقش رهبری خدمتگزار در سکوت سازمانی با میانجیگری سرمایۀ اجتماعی، اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی در کتابخانههای عمومی استان یزد1251536748410.30481/lis.2018.67484FAمحمد شاکر اردکانیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه اردکان، یزد، ایران.سید فرشاد سپهرتاجکارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایرانمنصور نیکنام جوکارشناسی ارشد، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکئه مدیریت، دانشگاه اردکان، یزد، ایران.Journal Article20180701<strong>Purpose:</strong> The purpose of this study was to analyze the relationship between servant leadership with organizational silence, with an emphasis on the mediating role of organizational trust, organizational justice and social capital. <br /><strong>Methodology:</strong> The research was an applied one in term of purpose and descriptive-correlational survey in terms of nature and method. The statistical population included all employees of public libraries in Yazd province (207 people), and 126 questionnaires were distributed using Cochran's formula and two-stage cluster sampling method from a limited population. The research data were collected using Organizational Justice scale, Social Capital Inventory, Organizational Trust measure, Organizational Silence Scale, and the Self-Assessment of Servant Leadership (SASL) profile. The reliability of all variables was above 0.7. Data analysis was conducted using PLS-based SEM by Smart-PLS2. <br /><strong>Findings :</strong> The results of this study showed that the relationship between servant leadership with the mediator variables (organizational trust, organizational justice, and social capital) was positive and significant, while the highest relationship (0.669) was with organizational justice. Also, organizational justice and social capital had a significant effect on organizational silence, while the effect of trust on organizational silence was not significant. On the other hand, organizational justice and social capital mediated the effect of servant leadership on organizational silence with an impact intensity of 45% and 35%, respectively. <br /><strong>Conclusion :</strong> Increasing library managers' attention to justice through the servant leadership style would create an environment with more trust and interactions, resulting in a reduction of organizational silence in the public libraries of Yazd province.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقش رهبری خدمتگزار در سکوت سازمانی با تمرکز بر نقش میانجی سرمایۀ اجتماعی، اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی صورت گرفته است.<br /> <strong>طرح/ روششناسی/ رویکرد:</strong> پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفیـهمبستگی از شاخۀ پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ کارکنان کتابخانههای عمومی استان یزد، مشتمل بر 207 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای برای جامعۀ محدود، 126 پرسشنامه توزیع گردید. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامۀ عدالت سازمانی «نیهوف و مورمن» (1993) پرسشنامه سرمایۀ اجتماعی «ناهاپیت و قوشال» (1998)، پرسشنامۀ اعتماد سازمانی راولینز (2008)، پرسشنامۀ سکوت سازمانی «ونداین» (2003) و پرسشنامۀ رهبری خدمتگزار «تیلور و همکاران» (2007) گردآوری شده است که پایایی تمامی پرسشنامهها بالاتر از 7/0 است؛ تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر استفاده از نرمافزار Smart-PLS2 انجام شده است.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong> نتایج پژوهش نشان داده است نقش رهبری خدمتگزار بر متغیرهای میانجی مثبت و معنادار است که در این بین بیشترین رابطه (697/0) با عدالت سازمانی بوده است. همچنین از بین متغیرهای میانجی، عدالت سازمانی و سرمایۀ اجتماعی بر سکوت سازمانی تأثیر معناداری دارد و تأثیر متغیر اعتماد بر سکوت سازمانی معنادار نبود. از طرف دیگر، عدالت سازمانی و سرمایۀ اجتماعی با شدت تأثیر 45 و 35% اثر رهبری خدمتگزار بر سکوت سازمانی را میانجیگری میکند.<br /> <strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری: </strong>افزایش میزان توجه مدیران کتابخانهها با سبک رهبری خدمتگزار به عدالت موجب فراهمساختن محیطی همراه با اعتماد و تعاملهای بیشتر شده که نتیجۀ آن کاهش سکوت سازمانی در کتابخانههای عمومی استان یزد است.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963721320181122Effect of self-efficacy of postgraduate students in Razi University of Kermanshah on their emotions after information retrievalتأثیر خودکارآمدی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه بر هیجانهای آنان بعد از بازیابی اطلاعات1541746890910.30481/lis.2018.68909FAشیوا یاریدکتری، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.فاطمه فهیم نیااستاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20180714<strong>Purpose:</strong> self-efficiency and individuals’ beliefs would effect on their emotions and play an important role in their formation. But what are their effects on students’ emotions after information retrieval? This research aimed to survey the effects of self-efficiency of graduate students in Razi University of Kermanshah on their emotions after information retrieval.
<strong>Methodology:</strong> This applied research was conducted using a descriptive method. Data were gathered through a questionnaire whose validity approved by specialists. Reliability was measured by Cronbach’s alpha (0.76 to 0.88). Statistical population included postgraduate students of humanities in Razi University of Kermanshah studying in the second semester of 2017-2018. Questionnaire was distributed among statistical sample (306 person) and 278 returned questionnaires were analyzed.
<strong>Findings:</strong> Findings showed that the students’ self-efficiency mean was higher than average. Students generally experienced positive emotions including happiness, calmness, and pride after information retrieval. Self-efficiency factors explained 26% of emotions after information retrieval in students. The component of “physiological state” had the greatest portion in explaining of emotions among the others.
<strong>Conclusion:</strong> Results showed that students had seen themselves capable during the information retrieval, enjoyed the information retrieval, and experienced positive emotions, but not more than others. Having pleasant feelings during information retrieval had had the most effect on students’ emotions after information retrieval. Although self-efficiency factors had affected on students emotions after information retrieval, but explained an small part of this variable.<strong>هدف</strong>: خودکارآمدی و باورهای فرد بر هیجانهای افراد تأثیر میگذارد و عامل مهمی در شکلگیری آنهاست، اما باید دید تأثیر آن بر هیجانهای دانشجویان پس از بازیابی اطلاعات چگونه است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه بر هیجانهای آنان پس از بازیابی اطلاعات است.<br /> <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر به روش پیمایشی و از نوع کاربردی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. اعتبار پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد. پایایی ابزار نیز بر اساس آلفای کرونباخ سنجیده شد و بین 76/0 تا 88/0 بهدست آمد. جامعه آماری، دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای علوم انسانی شاغل به تحصیل در دانشگاه رازی کرمانشاه بودند. پرسشنامه در بین نمونه (306نفر) توزیع و 278 (8/90%) پرسشنامه قابل استفاده دریافت شد.<br /> <strong>یافتهها: </strong>یافتهها نشان داد میانگین خودکارآمدی بالاتر از حدّ متوسط است. دانشجویان پس از بازیابی اطلاعات، عمدتاً هیجانهای مثبت شامل شادی، آرامش و غرور را تجربه کردهاند. مؤلفههای «خودکارآمدی» توانستند 26% متغیر هیجانها پس از بازیابی اطلاعات را در دانشجویان تبیین کنند. مؤلفه «وضعیت فیزیولوژیکی» بیشترین سهم را در این بین بر عهده داشت.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج نشان داد دانشجویان خود را در طول بازیابی اطلاعات توانمند دیدهاند، از بازیابی اطلاعات لذت برده و احساسات مثبتی را تجربه کردهاند، اما در مقایسه با دیگران خود را توانمندتر از آنان ندیدهاند. داشتن احساسات خوشایند در هنگام بازیابی اطلاعات بیشترین تأثیر را بر هیجانهای کاربران پس از بازیابی اطلاعات داشته است اما اگرچه مؤلفههای خودکارآمدی بر هیجانهای دانشجویان بعد از بازیابی اطلاعات اثرگذارند، بخشی کوچکی از این متغیر را تبیین کردند.