سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
22
3
2019
10
23
Identification and Data Mining of the Publishing Elements in Relation to the Use of Creative Commons Licenses in Open-Access Publications on the Directory of Open Access Journals (DOAJ) for Supporting Intellectual Property Rights
شناسایی و دادهکاوی عناصر نشر در استفاده از مجوزهای کریتیو کامنز در نشریات دسترسی باز پایگاه دوآج برای حمایت از حقوق مالکیت فکری
4
36
79478
10.30481/lis.2019.79478
FA
فاطمه
موسوی
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی گرایش بازیابی اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان. همدان، ایران.
عاطفه
زارعی
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران
0000-0002-2457
رسول
زوارقی
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
شاهین
اکبرپور
استادیار گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر
Journal Article
2018
10
06
<strong>Objective: </strong>The use of the Creative Commons (CC) licenses in the cyberspace is a significant outcome of the revolution in the information exchange from traditional media to modern digital media and the evolution of the intellectual property rights, which has been achieved through the open access to scientific information movement while respecting the intellectual copyright regarding the content of the human knowledge. The present paper aims at identifying and data mining the publishing elements in relation to the use of CC licenses in open-access publications on the Directory of Open Access Journals (DOAJ) for supporting the intellectual property rights. <br /><strong>Methodology: </strong>This research was performed via descriptive data mining. The statistical population was made up of all publications indexed on the DOAJ by early 2016 (9389 titles). The required data waer retrieved from the DOAJ database in the form of metadata in CVS format, including the list of publishers and the 128 member countries. The collected data was analyzed in RapidMiner<sup>©</sup> Ver. 7 by using a new model based on the cross-industry standard process for data mining (CRISP-DM) and the C5.0 decision tree algorithm. <br /><strong>Findings:</strong> Findings of the present research showed that, out of the 9389 titles indexed on the DOAJ, 4361 titles (46.44%) used no CC license while 5028 publications (53.55%) had applied 6 CC licenses. A total of 4565 publishers had used these licenses. Among these, 2711 publications had taken the most out of the attribution license, including three groups of publishers (academic, institutional-association, and commercial). Focusing on the studied database, the attribution license was the most frequently used CC license. In total, the largest fraction of publishers had used the attribution license (711 titles, 28.88%) while the attribution-no derivative license (37 titles, 0.4%). The academic publishers composed the largest group of the CC license users (35.07%). Considering the pool of countries, Egypt (11.39%), Britain (8.64%), and Brazil (8.33%) were the three largest users of the CC license users. At the level of continents, Europe was the largest user of the licenses. The C5.0 decision tree algorithm could predict the use of the attribution license by the publishers in different countries including USA, Brazil, Egypt, Britain, and Poland at an accuracy of 69.20%, precision of 64.90%, and percent error of 35.10% (error = 1 - precision), confirming the mentioned findings. <br /><strong>Conclusion:</strong> The use of different CC licenses, especially the attribution license, by various countries and publishers indicate the acceptance of these licenses by the community and the continuation and promotion of the knowledge development process at an increasing rate toward the science production, because the CC licenses are the open-most of their kind. These licenses provide the users with a wider spectrum of authorities including not only the attribution authority but also the permission to distribute, reproduce, and download their own works for commercial and non-commercial uses.
<br /> <strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف از این مقاله شناسایی و دادهکاوی عناصر نشر در استفاده از مجوزهای کریتیو کامنز در نشریات دسترسی باز پایگاه دوآج برای حمایت از حقوق مالکیت فکری است.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش دادهکاوی توصیفی و جامعه آماری نشریات نمایه شده در پایگاه دوآج 9389 عنوان تا اوایل سال 2016 است. دادههای مورد نیاز از پایگاه دوآج به صورت فراداده و با فرمت CVS شامل ناشران و 128کشور عضو این پایگاه ذخیره شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار رپیدماینر نسخه 7 و از مدل جدیدی بر اساس روششناسی استاندارد کریسپ و الگوریتم درخت تصمیم C5.0 استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها</strong>: نتایج حاصل از دادهها نشان داد که 46.44 از نشریات از مجوزهای کریتیوکامنز استفاده نکرده اند. بیشترین مجوزهای استفاده شده در این پایگاه، مجوز تخصیص است. ناشران در مجموع بیشتر از مجوز تخصیص با 28.88 درصد (711) عنوان و کمتر از مجوز اختیار- غیراشتقاقی0.4 درصد (37) عنوان استفاده کرده اند که ناشران دانشگاهی با 35.07 درصد بالاترین رتبه را در استفاده از این مجوزها به دست آورده است و از بین کشورها، مصر با 11.39 درصد رتبه اول، بریتانیا با 8.64 درصد رتبه دوم و برزیل با 8.33 درصد رتبه سوم را کسب نموده اند. در بین قارهها، اروپا در استفاده از مجوزها رتبه اول را کسب کرده است. الگوریتم درخت تصمیم C5.0 با دقت 69.20 ، صحت 64.90 درصد و با خطای 35.10 درصد (صحت-1= نرخ خطا) برای ناشران کشورهایی نظیر آمریکا، برزیل، مصر، بریتانیا، لهستان مجوز تخصیص را پیشبینی کرده است که نشان دهنده تأیید یافتههای مذکور است.<br /> <strong>نتیجه</strong>: استفاده از انواع مجوزها به خصوص مجوز تخصیص توسط کشورها و ناشران نشانگر پذیرش این مجوزها از سوی جامعه و تداوم و تقویت فرایند توسعه دانش همراه با شتاب فزایندهای در جهت تولید علم است.
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
22
3
2019
10
23
How to proceed for a continuous quality improvement in National Bibligraphy of Iran? A Delphy study
مؤلفه ها و راهکارهای استمرار کیفیت در کتابشناسی ملی ایران: یک مطالعه دلفی
37
61
93247
10.30481/lis.2019.171625.1512
FA
فرزانه
شادانپور
عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
نصرت
ریاحی نیا
استاد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Journal Article
2019
02
12
<br />Purpose: The purpose of this study is to identify the components of quality in a national bibliography and the methods and procedures for improving and maintaining quality in the National Bibliography of Iran based on the knowledge and experience of some of its producers who formed a Delphy panel to conduct the research. <br /> Research method: A Delphi technique has been used to conduct the research with a panel of 22 cataloging and classification experts and practitioners from the Technical Services Department of the National Library of Iran. Relative questionnaires for two rounds of the Delphy were set in a 5 point Lickert scale comprising items extracted from the research literature and the Delphy panels'' answers to the open questions. The mean and standard deviation were used to measure the agreement. <br /> Findings: At the level of record, the panel members identified as quality components in the record: accuracy and conformance to the agreed standards and instructions, not having spelling and typos mistakes, providing a description as close to the source as possible in order to better understanding of the user from the catalogued item, the ability to access the resource by having at least information about the source through the record, adequacy, accuracy, and ordering the importance in assigning the subject headings, accuracy of call numbers and added entries, and the fulfillment of native requirements, such as language and script; at the level of the National Bibliography the panel members decided to mention the ease of use and access, and consistency at different levels of description as most important; in terms of quality control activities the panel perceived the quality control of all levels of descriptions, MARC blocks and fields, typographic and spelling error checking, uniformity in the transcription of non-Persian documents as the most important. In terms of methods and procedures for improving and maintaining quality in the National Bibliography of Iran the decision-making and procedural uniformity, avoidance of outsourcing, whether in cataloging, or in evaluating and controlling its quality, emphasizing on the empowerment of catalogers, training qualified catalogers were subject of consensus. Also, gaining professional and related knowledge and use of new technologies, improvement of factors related to job satisfaction, and welcoming feedback from all categories of users have been pointed out among the most important methods and procedures.<br /> Results: In overall, statements suggest a tendency towards scientific dynamism which requires providing proper facilities and conditions. Also a kind of perfectionism, and self-sufficiency, while seeking to maintain professional autonomy among the catalogers of the National Library of Iran have been perceived, which requires intelligent and far-seeing high level managers, who must be professional in the field of cataloging, and even in broader term, information organization and management, as well as being aware of the problems and challenges of the field.
هدف: این پژوهش در پی تعیین مؤلفهها و راهکارهای بهبود و استمرار کیفیت در کتابشناسی ملی ایران بر اساس دانش و تجربیات جمعی از دست اندرکاران تهیه آن است. <br /> روش: پژوهش با فن دلفی و پنلی شامل 22 نفر از دست اندرکاران فهرستنویسی کتابخانه ملی به اجرا درآمد. پرسشنامههای دو دور دلفی در طیف 5 گزینهای تنظیم و از میانگین و انحراف معیار رتبهها برای سنجش توافق استفاده شد. <br /> یافتهها: مؤلفههای کیفیت در سطح رکورد: صحت و تطابق با استانداردها و دستورالعملهای پذیرفته شده، در سطح کتابشناسی ملی: سهولت در استفاده و دسترسی و همگونی در سطوح مختلف توصیف، تعیین شدند. از حیث عملکردهای کنترل کیفیت: کنترل کیفی تمامی سطوح توصیف، فیلدها و بلوکهای مارک، کنترل و تصحیح غلطهای املایی و تایپی و یکدستی در حرفنویسی منابع غیر فارسی حائز بیشترین اهمیت بودند. مهمترین تمهیدات و راهکارها برای حفظ، بهبود و استمرار کیفیت کتابشناسی ملی: وحدت رویه، پرهیز از برون سپاری فهرستنویسی و کنترل کیفیت آن، تأکید بر توانمندسازی فهرستنویسان و تربیت فهرستنویسان خبره، استفاده از فناوریهای جدید، آموزش و بازآموزی، بهبود عوامل رضایت شغلی، و استقبال از بازخوردها عنوان شده است. <br /> نتیجه گیری: مجموعه نظرات حاکی از لزوم ایجاد بسترهای رشد و پویایی علمی و تخصصی، خودبسندگی و میل به حفظ استقلال تخصصی و حرفهای در مجموعه فهرستنویسی کتابخانه ملی به عنوان عواملی است که میتواند منتهی به کیفیت مستمر در کتابشناسی ملی شود و این جز با استقرار مدیریت حرفهای و آینده نگر میسر نخواهد بود.
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
22
3
2019
10
23
Appearance and Content Assessment of Printed Books for the Age Groups A and B with Emphasis on Guilford's Creativity Components
ارزیابی ظاهری و محتوایی کتابهای داستانی فارسی رده سنی الف و ب با تأکید بر مؤلفههای خلاقیت گیلفورد
62
90
89615
10.30481/ijlis.2019.173441.1520
FA
مرضیه
کرمی زاده زواره
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
میترا
پشوتنی زاده
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
احمد
عابدی
دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Journal Article
2019
03
01
<strong>Objective:</strong> The aim is to conduct appearance and content assessment of printed books for the age groups A and B, with emphasis on the components of Guilford creativity. These components consist of fluidity, flexibility, originality, and expansion. However, other criteria for book evaluation (not related to creativity) are considered in this study for evaluating the content and appearance of these books. <br /><strong>Methodology</strong>: This is a descriptive research conducted by survey method and it is of applied type. The statistical population of the research includes Persian stories for the age groups A and B in the form of printed books and the research sample was selected from the popular books in Iran printed between 2011 and 2016. The data gathering tool is a researcher-made checklist whose validity has been verified. In this research, content analysis method was used to study the formal and content criteria in 55 bestselling printed children's books. Bestselling, as a factor was considered since the books which consisted in this category, were lucky to be accessible for the audience more than others. This research sample may show the creativity component rate in the large portion of the children's books market and identify their characteristics. In this research, bestselling books in each year and each age group (A and B) are determined by threshold. Statistical data about the number of copies of each book publishing were gathered from Khanehe Ketabe. <br /><strong>Findings:</strong> The results showed that among formal and content features in all components of creativity (fluidity, flexibility, originality and expansion), content features are more followed and applied in the reviewed books compared to formal features. However, for these age groups, visual features can attract readers more than anything else. Among the four components, the expansion component with an average rating of 3.62 was used more than other components in the sampled books. Most of the books (42.8 percent) were published in 5000-10000 copies and their prices were between one thousand to 5 thousand Toomans. The books entitled Let's come to kill people (A), The story of the two lonely turtles (A) and The time of bedtime for the baby (A) were the strongest books and books of the Thief of the trustee (B), The rain falls (B) and The celebration of the song (B) were the weakest books regarding the most important components of creativity. <br /><strong>Conclusion:</strong> Iranian authors, illustrators, and editors have been more successful in paying attention to the details and extension of the idea in each of the formal and content features than other components of creativity in children's book. It is suggested that those who involved in publishing children's books take creativity courses and apply the checklists provided in the study to produce more creative books.
<strong>هدف:</strong> این پژوهش با هدف ارزیابی ظاهری و محتوایی کتابهای چاپی رده سنی الف و ب با تأکید بر مؤلفههای خلاقیت گیلفورد انجام شده است.<br /> <strong>روش/رویکرد پژوهش</strong>: روش پژوهش پیمایشی، از نوع توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش داستانهای فارسی رده سنی الف و ب در قالب کتابهای چاپی است و نمونه پژوهش از بین کتابهای پرتیراژ سالهای 95-1390 ایران به روش هدفمند انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها یک سیاهه وارسی محقق ساخته است که روایی آن مورد تائید قرار گرفته است. در این پژوهش، از روش تحلیل محتوا برای بررسی معیارهای ظاهری و محتوایی در 55 کتاب چاپی پرتیراژ کودکان استفاده شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که از بین گویههای ظاهری و محتوایی در همه مؤلفههای خلاقیت (سیالی، انعطافپذیری، اصالت و بسط)، ویژگیهای محتوایی بیش از ظاهری در کتابهای مورد بررسی رعایت و به کار گرفته شده است. در حالی که برای این رده سنی مشخصات ظاهری بیش از هر چیز میتواند آنان را جذب کتابخوانی نماید. از بین چهار مؤلفه سیالی، انعطافپذیری، اصالت و بسط، مؤلفه بسط با میانگین رتبهای 3/62، بیشتر از سایر مؤلفهها در کتابهای نمونه پژوهش به کار گرفته شده است.<br /> <strong> نتیجهگیری</strong><strong>:</strong> نویسنده، تصویرگر و ویراستار ایرانی در توجه به جزئیات و گسترش ایده در هر یک از عناصر ظاهری و محتوایی کتابهای کودکان رده سنی الف و ب تواناتر از سایر مؤلفههای خلاقیت بوده اند. پیشنهاد میشود دستاندرکاران حوزه نشر کتاب کودک، از دورههای خلاقیت بهره برده و جهت تهیه و انتشار کتب خلاق از سیاهه وارسی تهیه شده در این پژوهش استفاده نمایند.
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
22
3
2019
10
23
Analyzing the Application of Hyland Metadiscourse Model for Citation-based Automatic Text Summarization: A proposed Annotation Scheme for Citation Contexts
تحلیل کاربرد الگوی فراگفتمان هایلند در خلاصه سازی خودکار استناد مدار: پیشنهاد طرح حاشیه نویسی بافتارهای استنادی
91
111
81993
10.30481/lis.2019.81993
FA
پگاه
تاجر
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، گرایش بازیابی اطلاعات و دانش. دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
عبدالرسول
جوکار
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شیراز، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سیدمصطفی
فخراحمد
استادیار گروه مهندسی و علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
هاجر
ستوده
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
علیرضا
خرمایی
دانشیار گروه زبانهای خارجی و زبانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
Journal Article
2018
11
06
<strong>Objective:</strong> Author's abstract contains those contributions that the author himself considers important. Meanwhile, they may be less important among scientific community. This supplementary information can be obtained by analyzing citing articles. Citation contexts citing a cited article are actually summaries of that article produced by the scientific community. This type of summary is called citation summary which can provide a deeper insight into the impact of that article on scientific community. Selecting useful citation sentences to be inserted in a system summary is one of the major challenges of citation-based automatic text summarization. Hence, the semantic approach of analyzing citation contexts reveals citation functions; it can be used to refine citation contexts and to insert important content in the final summary. So, approaches like metadiscourse analysis that provide more information would result in producing useful summaries. Therefore, this paper aims at analyzing the application of Hyland metadiscourse model for citation-based automatic summarization of scientific texts. Moreover, based on Hyland Metadiscourse Model, an annotation scheme was proposed for citation contexts which could be used in corpus-based citation summarization systems. <br /> <strong>Methodology:</strong> This is a library research that answers research questions through studying and analyzing resources related to Hyland Metadiscourse Model, Scientific Text Summarization, Citation Context Analysis and Citation Function Classification. The scheme was evolved during two stages of analysis. First, an initial scheme was created based on studying existing schemes. Then, its metadiscourse version was suggested through analyzing Hyland Metadiscourse Model. Expert evaluation was performed for validating the proposed annotation scheme. Three experts in Information Science and two in Linguistics confirmed the scheme. <br /><strong>Findings<em>: </em></strong>Hyland interactional metadiscourse is suitable for analyzing citation contexts because it is used to represent the author's perspective on propositional information and also the reader. Moreover, interactional metadiscourse analysis applies appropriate language tools for the critique genre. Therefore, a scheme was proposed based on boosters, attitude markers, hedges, engagement markers and self-mentions which are the main components of Hyland interactional metadiscourse. The proposed scheme includes 70 classes. <br /><strong>Conclusion<em>:</em></strong> Hyland interactive metadiscourse can be used to construct proper corpora for automatic citation-based text summarization. Also, some other phases of automatic summarization such as classifier development, citation context refinement, and sentence selection could be performed based on this type of metadiscourse. Annotating corpora is usually performed using an annotation scheme. Thus, the proposed annotation scheme would be beneficial. However, it is a conceptual scheme proposed on existing theories. So, it is necessary to ask annotators to write down any new labels while annotating. Moreover, they should make some notes about the reasons of creating new ones. In the next stage, if desirable agreement is reached those labels could be added to the scheme.
<strong>هدف:</strong> هدف مقاله حاضر، تحلیل کاربرد الگوی فراگفتمان هایلند در خلاصهسازی خودکار استنادمدار متون علمی و پیشنهاد یک طرح حاشیهنویسی فراگفتمانمدار برای بافتارهای استنادی به منظور به کارگیری در خلاصهسازی استنادمدار میباشد.<br /> <strong>روششناسی:</strong> روششناسی این پژوهش از نوع کتابخانهای است و پاسخ دهی به سؤالات پژوهش، از طریق مطالعه و تحلیل منابع مربوط به الگوی فراگفتمان هایلند، خلاصهسازی خودکار متون علمی، تحلیل بافتارهای استناد و طبقهبندی کارکردهای استناددهی انجام شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> فراگفتمان تعاملی هایلند برای نشان دادن چشمانداز نویسنده نسبت به اطلاعات گزارهای و خواننده به کار میرود، از ابزارهای زبانی مناسب ژانر نقد بهره میبرد و برای تحلیل بافتارهای استنادی مناسب است. بنابراین، طرح حاشیهنویسی فراگفتمانمدار بافتارهای استنادی بر اساس تردیدنما، یقیننما، نگرشنما، خوداظهارها و دخیلسازها که از مؤلفههای اصلی فراگفتمان تعاملی - مشارکتی هایلند هستند، پیشنهاد شد. این طرح شامل 70 طبقه میباشد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> از فراگفتمان تعاملی هایلند میتوان برای ساخت پیکره مناسب جهت خلاصهسازی خودکار استنادمدار بهره گرفت و مراحل ایجاد ردهبندهای مورد نیاز فرآیند خلاصهسازی، پالایش بافتارهای استنادی و انتخاب جملات برای درج در خلاصه نهایی را بر اساس آن انجام داد. حاشیهنویسی پیکرهها عموماً بر اساس یک طرح حاشیهنویسی انجام میشود. بنابراین، طرح پیشنهاد شده میتواند مفید واقع شود. با توجه به این که طرح حاشیهنویسی پیشنهاد شده مبتنی بر نظریات موجود است، لازم است در به کارگیری آن، از حاشیهنویسان خواسته شود تا در حین برچسبزنی، هر برچسب دیگری غیر از موارد مطرح شده در طرح را که به ذهنشان میرسد با ذکر دلیل، یادداشت نمایند تا در صورت احراز توافق مطلوب به طرح اضافه گردد.
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
22
3
2019
10
23
Identification and Ranking the Factors Affecting the Knowledge Management Implementation Using Metasynthesis Method
شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش با استفاده از روش فراترکیب
112
135
88526
10.30481/ijlis.2019.183033.1553
FA
محمدحسین
رونقی
استادیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
سارا
زین الدین زاده
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سپهر
علم بلادی
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده حسابداری و مدیریت، مؤسسه آموزش عالی زند شیراز، شیراز، ایران
Journal Article
2019
04
25
<strong>Objective:</strong> Organizations require knowledge management (KM) in order to continue their activities and sustainability in their competitive cycles. One of the problems of organizations and managers is the implementation of KM, considering the factors affecting the implementation of KM plays an important role in the success and development of the organization. Meanwhile, the factors affecting the implementation of KM, determining the importance of each of the factors and providing an appropriate framework for their application in KM implementation process play a fundamental role in advancing the organization's goals. The purpose of this research is to identify and rank the factors affecting the implementation of KM by reviewing the past studies. <br /><strong>Methodology:</strong> Meta-synthesis attempts to integrate results from a number of different but inter-related qualitative studies. In order to identify the factors, all dimensions of KM implementation have been identified through Meta-Synthesis using 335 papers were published in Sciencedirect, SID, Magiran and ElmNet from 2010 to 2018. Then, the importance and priority of each proposed dimension was determined using Shannon quantitative method based on content analysis. <br /><strong>Findings: </strong>The results of the research in the extension method showed 3 categories (organizational, personal, and environmental), 8 concepts (KM process, organization structure, technology, management, individual, trust, competitive and culture) and 52 codes (knowledge creation (0.016), knowledge identification (0.026), knowledge leadership (0.00), knowledge planning (0.01), knowledge effectiveness (0.024), knowledge sharing (0.039), knowledge evaluation (0.01), knowledge storage (0.02), knowledge learning (0.00), knowledge transparency (0.00), knowledge implementation (0.024), knowledge quality (0.024), KM alignment (0.02), organization strategy (0.016), KM strategies (0.039), employees enrichment (0.01), organizational enrichment (0.00), organizational sources (0.02), financial sources (0.016), organizational environment (0.00), the number of employees (0.016), recruitment (0.00), organizational size (0.016), performance evaluation (0.026), KM system selecting (0.026), employees training (0.031), reverse engineering (0.00), fast upgrade (0.024), flexability (0.032), confidence (0.032), easy implementation (0.026), technological tools(0.01), storage capacity (0.024), information technology infrastructure (0.035), management support (0.035), human resource management (0.039), team working (0.031), participation (0.00), motivation (0.034), justice(0.00), readiness(0.00), concentration (0.00), communication (0.031), employees trust and managers(0.031), employees trust (0.024), competition force (0.016), benchmarking (0.016), world services availability (0.02), best practices (0.01), knowledge base culture (0.01), innovation culture (0.032) and organizational culture (0.044) in KM implementation. <br /><strong>Conclusion:</strong> A successful KM program will consider more than just technology. An organization should also consider organization culture, leadership, strategic alignment, managers' support, information technology and motivation were identified as the most important factors for success of KM implementation.
هدف: هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش با استفاده از مطالعه پژوهشهای پیشین است.<br /> روششناسی: جهت شناسایی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش با استفاده از روش فراترکیب تعداد 335 مقاله چاپ شده در پایگاههای علمی همچون ساینس دایرکت، علم نت، مگ ایران و پایگاه مرکز علمی جهاد دانشگاهی در بین سالهای 2010 تا 2018 در حوزه مدیریت دانش مورد بررسی قرار گرفته است. از روش وزندهی شانون بر مبنای تحلیل محتوا برای تعیین اوزان کدها استفاده شد.<br /> یافتهها: خروجی روش فراترکیب سه مقوله (سازمانی، فردی و محیطی)، هشت مفهوم (فرایندهای مدیریت دانش، ساختار سازمانی، فناوری، مدیریتی، فردی، اعتماد، رقابتی و فرهنگی - اجتماعی) و 52 کد در پیادهسازی مدیریت دانش شناسایی گردید.<br /> نتایج: مطابق پژوهشهای پیشین به ترتیب توجه به عوامل فرهنگی سازمان، رهبری، همراستایی راهبردی، حمایت مدیران ارشد، فناوری اطلاعات و انگیزه افراد در حوزه پیادهسازی مدیریت دانش دارای بیشترین اهمیت است.
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
22
3
2019
10
23
Study of the Future of the Dissemination of Scientific Productions of Knowledge and Information Science in Social Networks from the Iranian Experts’ Viewpoint
مطالعه وضعیت آینده اشاعه تولیدات علمی پژوهشگران علم اطلاعات و دانششناسی در شبکههای اجتماعی از دیدگاه متخصصان ایرانی
136
163
82928
10.30481/lis.2019.156392.1462
FA
ربابه
منصورکیائی
دانشجوی دکترای علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه آزاداسلامی،واحد علوم تحقیقات،گروه علم اطلاعات ودانش شناسی،تهران ،ایران
فهیمه
باب الحوایجی
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
0000-0002-5876-1588
فاطمه
نوشین فرد
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. رایانامه:
0000-0002-8241-3954
فرامرز
سهیلی
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
0000-0003-2581-7052
Journal Article
2018
11
15
<strong>Objective:</strong> The purpose of this research was studying the future of the dissemination of scientific productions of Knowledge and Information Science in social networks. <br /><strong>Methodology:</strong> This research was carried out using an applied method employing a mixed method approach containing scientometric methods, content analysis, Delphi technique, scenario writing and survey methods to conduct futures studies on the dissemination of scientific production of information science and library researchers in social networks. To conduct futures studies, we need to understand the current needs and interests of researchers in each field of science,that all articles of Knowledge and Information Science indexed in the Web of Science from 2005 to mid-2016 has been investigated in terms of altmetric indicators and subject areas were identified by quantitative content analysis method in terms of dissemination. Then, in the future studies section, Delphi technique, survey methods, and scenario writing approach were used to predict the status of dissemination of scientific productions in future years in social networks. <br /><strong>Findings:</strong> According to the study, social networks such as ResearchGate, Mendeley, and Academia will be more appreciated by researchers in the field of Knowledge and Information Science. It was also found that the subject areas such as library and information science, computational studies, information retrieval, are among the top priorities for research in the social networks in the next ten years. The compound annual growth rate of the dissemination of scientific production of information science and library researchers in social networks was found to be 14.5% and the growth of the dissemination of scientific productions of Knowledge and Information Science researchers is expected to follow the continuation scenario. According to the views of Iranian researchers who are active in social networks, the qualitative development of scientific production, the attractiveness of research topics and self-archiving are expected to influence the dissemination rate in the coming years more than other factors. <br /><strong>Conclusion:</strong> The results showed that social networks continuously play the role of disseminators of scientific information and are not limited in disseminating information in the same way as some traditional platforms are. In effect, it is possible to use the dissemination rate as a complementary measure to other altmetric indicators in assessing researchers’ productions in social networks. Dissemination score can be used as one of the complementary measures of Altmetrics indicators in projection trends, future predictions and evaluation of researchers in social networks, the dissemination of information on social networks are more than other factors would be related to the quality of scientific output. Researchers in the field of Knowledge and Information Science can use the results of this research to improve future planning. <br /><strong> </strong>
هدف: پژوهش حاضر بر آن است که به تعیین وضعیت آینده روند اشاعه تولیدات علمی پژوهشگران علم اطلاعات و دانششناسی در شبکههای اجتماعی از دیدگاه خبرگان علم اطلاعات و دانششناسی ایران بپردازد.<br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و با استفاده از روش آمیخته انجام شده است. در بخش آلتمتریکس تمام مقالات حوزه علم اطلاعات و دانششناسی که در پایگاه وب آو ساینس نمایه شده اند، از نظر شاخصهای آلتمتریکس در شبکههای اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و میزان اشاعه هر یک از گرایشهای موضوعی به روش تحلیل محتوای کمی مشخص شد. سپس برای پیشبینی آینده اشاعه تولیدات علمی در شبکههای اجتماعی از مطالعه دلفی، سناریونویسی و پیمایشی تحلیلی استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> بر اساس پژوهش حاضر ریسرچگیت، مندلی و آکادمیا از شبکههای اجتماعی مورد استقبال پژوهشگران وکتابداری و اطلاعرسانی، مطالعات سنجشی و بازیابی اطلاعات از اولویتهای پژوهشی برتر در شبکههای اجتماعی در افق ده ساله آینده خواهند بود. نرخ رشد اشاعه تولیدات علمی پژوهشگران علم اطلاعات در شبکههایاجتماعی از سناریوی رشد تداوم گذشته پیروی خواهد کرد. همچنین توسعه کیفی تولیدات علمی، میزان جذابیت موضوعات پژوهشی و خود آرشیوی بیش از سایر عوامل بر روند رشد اشاعه در سالهای آتی تأثیرگذار خواهند بود.<br /> <strong>نتایج: </strong>از نمره اشاعه میتوان به عنوان یکی از سنجههای جایگزین شاخصهای آلتمتریکس در برونیابی روند علم، پیشبینیهای آتی و ارزیابی پژوهشگران حاضر در شبکههای اجتماعی استفاده کرد. امر اشاعه اطلاعات در شبکههای اجتماعی بیش از سایر عوامل به کیفیت بروندادهای علمی مرتبط خواهد بود.
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
کتابداری و اطلاعرسانی
1680-9637
22
3
2019
10
23
The Study of the Conformity of Writing Behavior of the Authors and Users in Persian Scientific Databases to Guidelines of the Academy of Persian Language and Literature in Terms of Writing Words Continuously, Semi-Spacely and Separately
بررسی میزان انطباق رفتار نگارشی نگارندگان و کاربران پایگاههای اطلاعات علمی فارسی با دستورالعملهای مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ارتباط با پیوستهنویسی، نزدیکنویسی و جدانویسی کلمات
164
187
53904
10.30481/lis.2019.53904
FA
ایوب
رنجبر
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز
جواد
عباس پور
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز. شیراز. ایران
هاجر
ستوده
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز. شیراز. ایران
امیر سعید
مولودی
استادیار گروه زبانشناسی، دانشکده زبانهای خارجی و زبانشناسی دانشگاه شیراز. شیراز. ایران
Journal Article
2017
08
05
<strong>Purpose:</strong> The overall purpose of the present study is to investigate the conformity of the writing behavior of the authors and users of the Persian scientific databases to guidelines of the Academy of Persian Language and Literature in terms of writing words continuously, semi-spacely and separately. <br /><strong>Methodology: </strong>This study is an applied one, and the research design is survey and content analysis. The population consists of two groups, available documents in three Persian scientific databases (i.e. Magiran, Regional Center and SID), and the Postgraduate education students of Shiraz University in the academic year of 2013-2014. The research instrument consists of two researcher-made checklists, each of which consists of 12 items of the selected rules among the approved guidelines of the Academy of Persian Language and Literature, which include the occurrence of writing words continuously, semi-spacely and separately. <br /><strong>Findings</strong>: The findings showed that the writing behavior of users in 23.25 percent of the cases was in line with the ten rules of the guidelines approved by the Academy of Persian Language and Literature; however, 75.76 percent of users ignored these rules. The highest rate of the Conformity was observed between the writing behavior of users with the ten rules in rule of nine (compound words containing the suffix) and the lowest of it in rule of six (Genitives Construction) and ten (Subjective and Adjective). Also, although the writing behavior of the authors was contrary to the ten rules of the guidelines of the Academy of Persian Language and Literature in only 40 percent of cases, 60 percent of authors followed these rules. The highest rate of the resemblance was observed between the writing behavior of the Authors with the ten rules in rule of eight (compound words containing the prefix) and the lowest of it in rule of six (Genitives Construction). Moreover, the findings showed that even though 62.6 percent of the users knew how to insert semi-spacely words through the computer keyboard, most of the users ignored this. <br /><strong>Originality/value</strong>: This research and similar studies could make the Academy of Persian Language and Literature aware of the writing behavior of the authors and users in electronic environments while confronting words with several writing forms. Thus, they may assist the academy in prioritization and policy-making to improve the guidelines on the Persian script. As a result, it is possible to take a standardized and unified script accepted by most of the users.
<strong>هدف:</strong> هدف کلی پژوهش حاضر شناخت میزان انطباق رفتار نگارشی نگارندگان و کاربران پایگاههای اطلاعات علمی فارسی با دستورالعملهای مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی از نظر پیوستهنویسی، نزدیکنویسی و جدانویسی کلمات است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر طرح تحقیق ارزیابانه است. جامعه پژوهش حاضر را دو گروه تشکیل میدهد، یکی مدارک موجود در سه پایگاه اطلاعات علمی فارسی یعنی مگیران، مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری و اس.آی.دی؛ و دیگری دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی (94-93). ابزار پژوهش شامل دو سیاهه وارسی محقق ساخته بود. هر سیاهه شامل 12 مصداق (کلیدواژه) از مجموع قواعد گزینش شده دستورالعملهای مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود که امکان رخداد جدانویسی، نزدیکنویسی و پیوستهنویسی آنها در هنگام نگارش وجود داشت.<br /> <strong>یافتهها</strong>: یافتههای پژوهش نشان داد رفتار نگارشی کاربران تنها در 23/25 درصد از موارد منطبق با قواعد دهگانه دستورالعملهای مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود؛ و در مقابل، 76/75 درصد از کاربران این قواعد را نادیده گرفته بودند. رفتار نگارشی نگارندگان در 40 درصد از موارد مغایر با قواعد دهگانه دستورالعملهای فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود و در مقابل، 60 درصد از نگارندگان این قواعد را رعایت کرده بودند. از دیگر یافتههای پژوهش این بود که باوجود آشنایی 62/6 درصد از کاربران با نحوه درج نیمفاصله از طریق صفحه کلید رایانه، درعمده قواعد دهگانه اغلب کاربران شکل نگارشی پیشنهادی فرهنگستان، یعنی نزدیکنویسی را رعایت نکرده بودند.<br /> <strong>اصالت/ارزش</strong>: به پشتوانه پژوهش حاضر و پژوهشهای مشابه، فرهنگستان زبان و ادب فارسی میتواند ضمن آگاهی از سلیقه و گرایش نگارشی نگارندگان و کاربران محملهای الکترونیکی در زمان مواجهه با کلماتی که دارای چند شکل نگارشی هستند، نسبت به اولویتبخشی و سیاستگذاری جهت اصلاح یا بهبود دستورالعملهای نگارشی خط فارسی و در نتیجه محقق ساختن یک رسمالخط واحد و مورد پذیرش طیف گوناگون استفادهکنندگان گام بردارد.