سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723120200320Investigating the Relationship between Organizational Indifference, Organizational Justice, and Organizational Belonging among Librarians and Employees at the Astan-e Quds Razavi’s Organization for Libraries, Museums, and Document Centersواکاوی رابطه بیتفاوتی سازمانی، عدالت سازمانی و تعلق سازمانی در بین کتابداران و کارکنان سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی5279935410.30481/lis.2019.200147.1621FAمحسن مرادیدانشیار گروه مدیریت، دانشگاه بینالمللی امام رضا (علیهالسلام)، مشهد، ایران.حمیدرضا حمیدیمدرس دانشگاه، کارشناسی ارشد مدیریت اماکن متبرکه مذهبی، گروه مدیریت دانشگاه بینالمللی امام رضا (علیهالسلام)، مشهد، ایرانآتنا اسکندریکارشناسی ارشد حسابداری، گروه حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام رضا (علیهالسلام)، مشهد، ایرانJournal Article20190902<strong>Objective:</strong> This study was carried out to examine the relationship between organizational indifference, organizational justice, and organizational belonging among librarians and employees at the Astan-e Quds Razavi’s Organization for Libraries, Museums, and Document Centers. Organizational indifference occurs when a person, after a long-lasting setback, loses hope of fulfilling his or her goal or goals in a particular situation and decides to distance himself/herself from the origin of the failure. Organizational justice is an important driver for employees, and when people feel wronged, productive behaviors such as fatigue, boredom, absenteeism, etc. occur. All of this paves the way for organizational indifference. <br /><strong>Methodology:</strong> This research is a descriptive survey and an applied one, and the research design is survey and content analysis. The data-gathering tool was a questionnaire. To determine the total number of samples was determined using the statistical sample is proportional to the population size is considered. To analyze the data, descriptive and analytical statistics have been used. The case study was determined for our statistical population of 470 librarians and employees at the Astan-e Quds Razavi’s Organization for Libraries, Museums, and Document Centers. Statistical analyses for the 192 questionnaires were performed in LISREL. <br /><strong>Findings</strong><strong>:</strong> The results showed a significant negative relationship between organization indifference and organizational belonging and justice, the former being stronger (-.095 compared to -0.15). In other words, an increase in organization justice and belonging reduces organizational indifference. Indifference is a kind of silent crisis, slow decline, and continuous, silent destruction that suppresses creativity and risk-taking, and reduces organizational belonging. Organizational justice and organizational belonging are two influential factors in organizational indifference. Among the dimensions of organizational justice, distributive justice has a significant relationship with the components of organizational indifference such as scheduling satisfaction and pay satisfaction. Also, all dimensions of organizational belonging have a significant effect on organizational indifference. Organizational participation, with a coefficient equal to 81 percent, has the largest impact on the level of organizational indifference. <br /><strong>Conclusion</strong><strong>: </strong>This study conducted a comprehensive investigation using different factors in order to identify the relationship between and internal organization variables and organizational indifference. These findings could be used to improve staff performance. Therefore, the administrative director of Astan-e Quds Razavi’s Organization for Libraries, Museums, and Document Centers recommended that By paying special attention to the changing organizational justice and belonging; provide Terms of to reduce Organizational indifference staff in the organization. <br /><strong> </strong><strong>هدف</strong><strong>:</strong> این پژوهش با هدف بررسی رابطه بیتفاوتی سازمانی و ابعاد عدالت سازمانی و تعلق سازمانی در بین کتابداران و کارکنان سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی انجام شد.<br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش از نوع پیمایشی و توصیفی است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای است که با استفاده از پژوهشهای قبلی تهیه شده است و روایی و پایایی آن تأیید شد. جامعه پژوهش را تمامی کتابداران و کارشناسان سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تشکیل دادهاند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیلی به کمک نرمافزار لیزرل استفاده شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش حاکی از رابطه منفی و معنیدار بیتفاوتی سازمانی با تعلق سازمانی و با عدالت سازمانی میباشد، که این رابطه در مورد بیتفاوتی سازمانی و تعلق سازمانی دارای ضریب بیشتری است. به عبارتی افزایش عدالت سازمانی و احساس تعلق سازمانی، موجب کاهش بیتفاوتی سازمانی میشود.<br /> <strong>نتایج:</strong> در مجموع میتوان به کمک یافتههای این پژوهش راهکارهایی برای کاهش بیتفاوتی سازمانی ارائه داد. این راهکارها مبتنی بر تلاشهای مدیران برای افزایش عدالت سازمانی و احساس تعلق سازمانی در بین کارکنان است.<br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723120200320Artists Designer Shah tahmasb's khamse Nezami Decorative borderهنرمندان طراح تشعیرهای خمسه نظامی شاه تهماسب285310184210.30481/lis.2020.185987.1577FAسولماز امیرراشدعضو هیئت علمی گروه هنر، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. دانشجوی دکتری پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران.Journal Article20191017<strong>Objective:</strong> The purpose of this study is to analyze decorative borders in Khamse Nezami Shah Tahmasb and compare them with the paintings and decorative borders of this period, first to identify the type of writing and the way of designing works, and then to identify the painters of these decorative borders. <br /><strong>Methodology:</strong> The research is inductive and details of each artist's established works and practices have been used to reach a general conclusion about him/her. The sources of this research are library and website of British museums and other museums mentioned in the text. <br /><strong>Findings:</strong> Khamseh Nezami as the last work of Tabriz II School represents the peak of progress in Siyah Kalem design. This work has inspired artists who have worked on the Ghorkani School in India. The study goes beyond Arthur Pope's general arguments based on Sadeghi's remarks and Ali Afandi on Agha mirak, ending the notion that these works were performed by an artist and his students. Detailed comparisons and studies illustrate the work of the features of the pen and the style of the artists of that era Khamseh is one of the few works of the Safavid period that has been praised until then and its decorative borders are more beautiful than their predecessors. It is a bit difficult to distinguish the artist's style based on the paintings, but the repetitive elements in Mirza Ali's paintings and decorative borders were very helpful in this version. Some of the pages are linked to other corners of the work in the same and earlier versions. Khamseh's Decorative borders on the cross-sections are mainly of different designs. But there was no accurate information on which decorative borders were performed by any of the artists other than the probabilities. The excellent praise of Effendi and Sadeghi Big from Agha Mirak the painter and his emphasis on illumination have led the researchers to conclude that Decorative borders should be attributed to this painter. However, the analysis and comparison of the decorative borders with the works of one artist expresses something else. Some decorative borders have a significant relationship with the paintings, especially the details used in the background of the paintings. The results show that painters such as Mirza Ali, Sultan Mohammad, Ghadimi, Mir Seyed Ali, Mozafar Ali and Agha mirak played major roles in these decorative borders. Although certainty in assigning works is impossible, Examination of the works shows that the great designs were performed by these artists. The motifs used in the decorative borders are mostly quaint in earlier works such as Shahnameh and others but painting with Color is different from Siyah Kalem painting. As a result, those who have the skills to work with limited colors and Pointillism are more likely to be successful in Decorative borders. <br /><strong>Conclusion:</strong> The results show that painters such as Mirza Ali, Sultan Mohammad, Ghadimi, Mir Seyed Ali, Mozafar Ali and Agha mirak played a major role in performing these decorative borders. Some of the decorative borders have a significant relationship with the paintings, especially the details used in the background of the paintings.<strong>هدف:</strong> هدف از این پژوهش تجزیه و تحلیل تشعیرهای خمسه نظامی شاه تهماسب و تطبیق آن با نگارهها و تشعیرهای این دوره، ابتدا به منظور تشخیص نوع قلم پردازی و شیوه طراحی آثار و سپس مشخص کردن نگارگران این تشعیرهاست.<br /> <strong>روش پژوهش: </strong>این پژوهش به روش استقرایی بوده و جزئیات آثار و شیوههای تثبیت شده هر هنرمند برای رسیدن به نتیجه کلی درباره او استفاده شده است. منابع این پژوهش، کتابخانهای و از وبگاه موزههای بریتانیا و دیگر موزههای ذکر شده در متن است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> تشعیرهای خمسه نظامی به عنوان آخرین اثر مکتب تبریز دوم نشانگر اوج پیشرفت طراحی با آب مرکب و پرداز است. این اثر الهامبخش هنرمندانی بوده که تشعیرهای مرقع گلشن را در مکتب گورکانی کار کردهاند. در این پژوهش از بحثهای کلی آرتور پوپ بر اساس جملات صادقی بیگ افشار و عالی افندی درباره آقامیرک، فراتر رفته و بر تصور این که این آثار توسط یک هنرمند و شاگردانش کار شده، خاتمه میدهد. تطبیقات و مطالعات جزئیات آثار ویژگیهای قلم و شیوه هنرمندان آن عصر را به گونهای بارزتر نمایانگر میکند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج نشان میدهد نگارگرانی چون میرزا علی، سلطان محمد، قدیمی، میر سید علی، مظفرعلی و آقامیرک در انجام این تشعیرها نقش عمده داشتهاند. برخی از تشعیرها رابطه معنیداری با نگارهها به ویژه جزئیاتی که در پس زمینه نگارهها استفاده شدهاند، دارند.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723120200320Requirements Analysis for Creation of Personal Archives of Artists in Tehranتحلیل ملزومات ایجاد آرشیو شخصی هنرمندان شهر تهران54749540510.30481/lis.2019.179318.1549FAسمانه بیرجندکارشناسی ارشد مطالعات آرشیو، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانعلیرضا نوروزیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-0877-1566مریم ناخدااستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190418<strong>Objective</strong>: Personal Archiving is a branch of archival science and genealogy, focusing on the capture, classify, maintain, store, retrieve, use, archive, preservation, dispose, and management of an individual's personal documents and other documentary output, generally by the individuals concerned. A personal archive is an archive created by a person with personal goals, needs and interests. The lack of personal archives, especially for artists, can disperse their artworks throughout their lives, increasing the lack of coherence of their artworks and personal information. A personal archive is established through identifying, capturing, collecting, organizing, indexing, storing, integrating, retrieving, and sharing of personal works, documents and information. Personal archives are an important cultural heritage of a country, because they represent the cultural heritage of individuals and their individual, social, economic and cultural activities in the society. Therefore, the present research seeks to study the requirements for the creation of personal archives of artists in Tehran. <br /><strong>Methodology</strong>: The statistical population of this study included 271 artists from the Institute for the Development of Visual Arts, in three fields of painting, sculpture and graphic art who has held at least two individual exhibitions. Participants were selected by snowball method and introduced by previous participants. The research method was mixed. First, the literature were analyzed and reviewed. Second, the interviews have been conducted. Third, the contents of interviews were analyzed descriptively and qualitatively, using thematic analysis and the MAXQDA software. Forth, the requirements for creating personal archives of artists were extracted. Finally, in the second phase, according to the requirements extracted from the interviews, a questionnaire was developed and was filled out by participants. <br /><strong>Findings</strong>: The result of chi-square test based on the degree of freedom of each factor showed that there was a significant relationship between the mentioned factors and the creation of the artists' personal archives. The mean of conservation factor was 3.679 with a factor loading 0.94, the mean of storage factor was 3.636 with a factor loading of 0.92, the mean of factor of acquisition (collecting) was 3.447 with a factor loading of 0.86, the mean of factor of retrieval and access was 3.17 with a factor loading of 0.81; and the mean of organization factor was 2.791 with a factor loading of 0.79. <br /><strong>Conclusion</strong>: The results of analysis of questionnaires' data revealed that the requirements and priorities to create personal archives for artists in order of importance include: conservation, storage, acquisition (collecting), retrieval, access, and organization. In analyzing these essentials, physical and digital protection of personal information as the underpinnings of the protection agent, is vital for the artists of Tehran. It is worth noting that protecting the physical archives is harder than protecting digital archives. It is suggested to create a database of artists' personal archives to allow them sharing their personal archives and experiences.<strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر با هدف تحلیل ملزومات ایجاد آرشیو شخصی هنرمندان شهر تهران انجام شد.<br /> <strong>روششناسی</strong>: روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته و ترکیبی از مطالعات اسنادی و کتابخانهای، مصاحبه، تحلیل محتوای جهتدار و پرسشنامه انجام شده است. جامعه پژوهش شامل هنرمندان شهر تهران در سه زمینه فعالیت نقاشی، مجسمه و حجم و گرافیک که حداقل دو نمایشگاه انفرادی برگزار کرده باشند، است که به دلیل مشخص نبودن جامعه آماری از روش گلوله برفی برای تعیین جامعه آماری استفاده شد و حجم نمونه برابر 271 نفر تعیین شد. اطلاعات مصاحبه به وسیله نرمافزار MAXQDA تحلیل شد و ملزومات به زیرمعیارها و زیرمعیارها به مقولههایی دستهبندی شدند. از مقولههای مستخرج شده پرسشنامهای طراحی شد و میزان آلفای کرونباخ 0/893 محاسبه شد. اطلاعات پرسشنامه محققساخته جمعآوری و از آمار توصیفی میانگین برای توصیف دادهها و آمار استنباطی آزمون خیدو، رگرسیون چندمتغیره، آزمون F و معادلات ساختاری برای تحلیل فرضیههای پژوهش با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها</strong>: نتیجه آزمون خیدو بر اساس درجه آزادی هر عامل به صورت جداگانه نشان داد که بین عوامل ذکر شده و ایجاد آرشیو شخصی هنرمندان رابطه معنیداری وجود دارد. میانگین عامل حفاظت 3/679 با بار عاملی 0/94، میانگین عامل ذخیرهسازی 0/636 با بار عاملی 0/92، میانگین عامل فراهمآوری 447/3 با بار عاملی 86/0، میانگین عامل بازیابی و دسترسی 17/3 با بار عاملی 81/0 و میانگین عامل سازماندهی 2/791 با بار عاملی 0/79 بود.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: بر اساس چرخه حیات اسناد و مدارک ثبت شده، ملزومات ایجاد آرشیو شخصی هنرمندان به ترتیب اهمیت شامل: حفاظت، ذخیرهسازی، فراهمآوری، بازیابی و دسترسی و سازماندهی است. از نظر هنرمندان حفاظت فیزیکی و دیجتالی از آرشیو اهمیت زیادی دارد. حفاظت از آرشیو فیزیکی سختتر از حفاظت از آرشیو دیجیتالی است.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723120200320The Role of Persuasive Design Criteria in Persuading Users to Use the
Website of the Central Library of Ferdowsi University of Mashhadنقش معیارهای طراحی ترغیبی در ترغیب کاربران به استفاده از وبگاه کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد7510364851FAمریم شعبانی شایهM.A, Information Science and Knowledge Studies, Faculty of Education Sciences & Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iranمعصومه تجعفریاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.0000-0001-6008-4427اعظم صنعت جودانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-6288-314XJournal Article20180506<strong>Objective</strong>: Libraries need to design websites to attract users to use the website and have interactive and valuable online experiences. One way to encourage users to use the library website is to apply the principles of persuasive design. Persuasive technology utilizing persuasive techniques to design products such as websites tries to positively influence people, thereby changing the attitude and behavior of a person to perform a particular action, such as using a website and encouraging users to perform a certain action. Libraries can use persuasion techniques to motivate users to interact with the library and to benefit from the services and information available through the library. Hence the identifying the extent of applying persuasive design criteria in the central library of Ferdowsi University of Mashhad was one of the study purposes. Furthermore, the main purpose of this study was to evaluate the role of persuasive design criteriain persuading the users to use the library website. <br /><strong>Methodology</strong>: This study was an applied research, and its methodology was combination of the evaluation and survey. Research population consisted of MA students at Ferdowsi university of Mashhad belonging to four disciplines i.e., Basic Sciences, Humanities, Engineering, and Agriculture. The desired sample was selected based on Krejcie and Morgan’s sample size table through stratified random sampling (356 persons). The required data were collected by a check list and a researcher-made questionnaire. Validity and reliability of the check list and the questionnaire was confirmed. The gathered data were analyzed through the SPSS using descriptive (i.e., frequency, percent, mean and standard deviation) and inferential statistics (i.e., one sample t-test). <br /><strong>Findings</strong>: For eight persuasive design criteria (i.e., credibility, privacy, personalization, attractiveness, solicitation, priming, commitment and ascendency), 107 elements were identified, of which 58 percent had been applied in the library website. Furthermore, the findings revealed that the website designers have payed the most attention to the credibility criterion and the least attention to the personalization criterion. The role of persuasive design criteria in persuading the users to use the library website was more than average. According to the results, loading speed and access to the content, user’s personal information privacy, online chat with librarians, selecting the mode of delivering the searched information, a well-organized interface, simple menus and icons, internal search engine, and existence of a section for the library new books were the most persuasive elements of the library website from the users' perspectives. <br /><strong>Conclusion: </strong>This is one of the rare studies in the field of persuasive design in libraries. The results can be used by the librarians and the website designers to design this website more efficiently and effectively. The Librarians can make the website more user-friendly and persuade the users to use the website and the library services.<strong>هدف</strong>: هدف این پژوهش سنجش نقش معیارهای طراحی ترغیبی در ترغیب کاربران به استفاده از وبگاه کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد بود.<br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، ترکیبی از روش ارزیابانه و پیمایشی بود. جامعه اول پژوهش، وبگاه کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد و جامعه دوم پژوهش، دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 95-96 در چهار حوزه علوم پایه، علوم انسانی، فنی مهندسی و کشاورزی بودند که حجم نمونه از جامعه دوم بر اساس جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان تعیین شد (356 نفر) و اعضای نمونه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. پس از تأیید روایی و پایایی سیاهه وارسی و پرسشنامه محققساخته، دادههای مورد نیاز پژوهش گردآوری گردید و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار اسپیاساس 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong> در مجموع برای 8 معیار طراحی ترغیبی، 107 مصداق شناسایی شد که در وبگاه کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد بیش از 58 درصد از کل مصداقهای شناسایی شده به کار گرفته شده بود. همچنین، در وبگاه این کتابخانه بیشترین توجه به معیار اعتبار وبگاه و در مقابل کمترین توجه به معیار شخصیسازی شده بود. از دیدگاه کاربران، نقش همه معیارهای طراحی ترغیبی در ترغیب آنها به استفاده از وبگاه کتابخانه بیش از حد متوسط بود.<br /> <strong>اصالت/ارزش:</strong> این پژوهش از معدود پژوهشها در حوزه طراحی ترغیبی در کتابخانهها میباشد. نتایج این پژوهش میتواند مورد استفاده کتابداران و طراحان وبگاه این کتابخانه قرار گیرد و به آنها در طراحی هر چه بهتر و مؤثرتر این وبگاه کمک نماید. کتابداران با آگاهی از نتایج پژوهش میتوانند سبب برقراری ارتباط بهتر کاربران با وبگاه و ترغیب آنها به استفاده و مراجعه مجدد به وبگاه و بهرهگیری از خدمات کتابخانه شوند.<br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723120200320Studying Users’ Relevance Judgment for Images Retrieved from Google Search Engineبررسی معیارهای قضاوت ربط تصاویر بازیابی شده در موتور کاوش گوگل از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد10412080083FAنعیمه ظریف قاسمیانکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد. ایرانرحمت الله فتاحیاستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.محسن نوکاریزیدانشیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20181001<strong>Objective:</strong> With the development of the web, image search is considered to be one of the most important approaches and one of the major challenges for users. On the other hand, relevance as a cognitive concept has always been of interest and dates back to the time when one tried to retrieve and make good use of information. The inadequacy of the algorithmic approach proved that it is only the user himself who can judge the relevance of the document to its need and use. As a result, mental attitude has replaced military relevance in relevance studies. The purpose of this study is to investigate the viewpoints of graduate students of Ferdowsi University of Mashhad on subjective and objective criteria of relevance judgment in image retrieval from Google search engine in order to provide solutions to improve the retrieval approach in image retrieval systems. <br /><strong>Methodology:</strong> This is an applied research using survey method. The statistical population of this study is graduate students of Ferdowsi University. Thirty male and female of BA, MA and doctoral students from various faculties of Ferdowsi University of Mashhad formed the sample of this study. The research data were collected through a questionnaire consisting of four sections. The first and the second part of the questionnaire before the beginning of the search session and the third and fourth part of the questionnaire after the end of the search session were given to the subjects. In this regard, subjective and objective criteria of judgment of the users in relation to the images were studied in order to determine with what criteria the users judge the relevance of the images and make their choice. <br /><strong>Findings</strong><strong>:</strong> The findings showed that, in both subjective and objective judgment stages, except for "subject" criteria, "updating", "image attraction", "accessibility" and "information quality" criteria were important. The most relevant criteria for judging students regarding the relevance of images retrieved in Google's search engine were identified. In addition to the stated criteria, it was observed that the users focused on the "information effect" with emphasis on criteria such as "interesting" and "enjoyable" and the average score above these criteria indicates their importance. The findings also indicated that users place less importance on the creator(s) of the image as a specific criterion in the web environment, and these criteria are not among their top priorities in information selection. In general, it can be said that the judgment of the user on the basis of their needs, feelings and situation is very important. It is recommended that further research be carried out in order to obtain new findings in order to assist in the design of more efficient and more appropriate image search engines that are consistent with user behavior and characteristics. <br /><strong>Conclusion:</strong> What distinguishes the present study from other studies is the image search approach that has been studied with emphasis on Iranian users, Google search engine, and in two stages of subjective judgment and objective judgment that differs from the other researches.<strong>هدف: </strong>هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در مورد معیارهای ذهنی و عینی قضاوت ربط در بازیابی تصاویر از موتور کاوش گوگل به منظور ارائه راهکارهایی برای بهبود رویکرد ذخیره و بازیابی در نظامهای بازیابی تصاویر است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از نوع کاربردی است که با استفاده از روش پیمایشی و جامعهای متشکل از 30 دانشجوی دورههای تحصیلات تکمیلی از رشتههای مختلف دانشکده فنی- مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد<br /> دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه دربرگیرنده دو بخش که معیارهای ذهنی و عینی قضاوت کاربران در ارتباط با تصاویر را مورد مطالعه قرار داد، گردآوری شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد در مجموع، در هر دو مرحله قضاوت ذهنی و عینی، به جز معیار «موضوع»، معیارهای «روزآمدی»، «جاذبه تصویر»، «دسترس پذیری» و «کیفیت اطلاعات» به منزله مهمترین معیارهای قضاوت دانشجویان مربوطه درباره ربط تصاویر بازیابی شده در موتور کاوش گوگل شناسایی شد<strong>. </strong><br /> <strong>اصالت: </strong>آنچه پژوهش حاضر را از پژوهشهای دیگر متمایز میسازد، رویکرد این پژوهش به جستجوی تصویر است که با تأکید بر کاربران ایرانی، موتور کاوش گوگل و در دو مرحله قضاوت ذهنی و قضاوت عینی مورد مطالعه قرار گرفته است که متفاوت از پژوهشهای دیگر است.<br /> <strong><em> </em></strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723120200320Developing Organizational Knowledge Creation model in Knowledge-based Firms of Iranتوسعه مدل خلق دانش سازمانی در شرکتهای دانشبنیان ایران12115010340010.30481/lis.2020.199360.1618FAآناهیتا باواخانیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، گرایش بازیابی اطلاعات و دانش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایرانسعید رضایی شریفآبادیاستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران0000-0003-3113-2973امیر غایبیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران0000-0003-0495-3434محسن نجفیاستادیار پژوهشگاه علوم و فنون هستهای، پژوهشکده مواد و چرخه سوخت هستهای، تهران، ایران.Journal Article20190904<strong>Objective:</strong> The main weakness of the previous models in the domain of organizational knowledge creation is the failure to consider psychological aspect of people and information technology. Based on the theoretical literature on knowledge management, if consider individuals, processes and information technology as major elements for knowledge management and creation, so knowledge creation process requires considering the psychological aspect of those who create new knowledge and also considering information technology, which is instrumental in shaping and implementing the knowledge creation process. In knowledge-based firms of Iran which the activities is based on specialized knowledge and advanced technology, there is an urgent need to consider cognitive and technological aspects governing these firms to provide appropriate developed model. Therefore the main objective of this research is to develop the Organizational Knowledge Creation model for knowledge-based firms of Iran. For this purpose two theories have been used; Task- Technology Fit and Theory of Planned behavior. These theories study the fitness between organizational tasks and existing technologies in mentioned firms. Moreover understanding the psychological aspects of people who influence the knowledge creation process is considered. <br /><strong>Methodology: </strong>This paper deals with the content analysis of texts that examines the application of two theories in the fields of psychology and information technology to develop the organizational knowledge creation model through analyzing and integrating the dimensions of the theories. <br /><strong>Findings:</strong> Knowledge-based firms need to pay particular attention to the cognitive factors of individuals and their behavioral intentions in discussing participation in the four stages of knowledge creation in order to optimize their major goals, including the effective use of existing knowledge and the creation of new knowledge. Also considering the fit of business processes with the technologies used can facilitate their activities and accelerate them, since the structure of creating knowledge-based firms is based on competitiveness, innovation and up-to-date technology in the field of related specialized knowledge, that all are facilitated through technologies. <br /><strong>Conclusion:</strong> Knowledge-based firms need to pay particular attention to the cognitive factors of individuals and their behavioral intentions in discussing participation in the four stages of knowledge creation in order to optimize their major goals, such as making effective use of existing knowledge and creating new knowledge. Also, considering the fit of business processes with the technologies used can facilitate and accelerate activities because the structure of knowledge-based companies is based on competitiveness, innovation and up-to-date technology and specialized knowledge, that all are facilitated through technologies.<strong>هدف پژوهش: </strong>این مقاله با هدف توسعه مدل خلق دانش سازمانی در شرکتهای دانشبنیان ایران ارائه میشود. به این منظور از دو نظریه تناسب وظیفه- فناوری و نظریه رفتار برنامهریزی شده، جهت بررسی تناسب فناوری اطلاعات با وظایف موجود و نیز واکاوی ابعاد روانشناختی افرادی که در شکلگیری فرایند خلق دانش در شرکتهای دانشبنیان تأثیرگذارند استفاده شده است.<br /> <strong>روششناسی: </strong>مقاله حاضر با روش تحلیل محتوای متون انجام گرفته که کاربست دو نظریه حوزه روانشناختی و فناوری اطلاعات را در توسعه خلق دانش سازمانی مورد بررسی قرار میدهد.<br /> <strong>یافتهها: </strong>شرکتهای دانشبنیان، خلق دانش جدید را عنصر کلیدی خود در کسب برتری با سایر سازمانها میدانند. ارکان عمده این فرایند را ابعاد روانشناختی افرادی که در خلق دانش سازمانی تأثیرگذارند، در کنار تناسب فناوری اطلاعات با وظایف موجود سازمانی تشکیل میدهند. مؤلفههایی مانند نگرش، هنجار ذهنی و کنترل، نیت فرد را در خلق دانش سازمانی منعکس نموده و تناسب وظایف سازمانی با فناوریهای موجود، از ارکان مهم شکلگیری و خلق دانش سازمانی میباشند.<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>شرکتهای دانشبنیان به منظور بهینهسازی اهداف عمده خود که عبارتند از استفاده مؤثر از دانش موجود و نیز خلق دانش جدید، لازم است تا در بستر فعالیتهای دانشی توجه ویژهای به عوامل شناختی افراد و نیت رفتاری آنها در بحث مشارکت در مراحل چهارگانه خلق دانش داشته باشند. همچنین در نظر داشتن تناسب فرایندهای کاری با فناوریهای مورد استفاده میتواند تسهیلگر فعالیتها و عامل سرعت بخشی به آنها باشد؛ چرا که ساختار ایجاد شرکتهای دانشبنیان بر مبنای رقابت، نوآوری و روزآمد بودن در رده فناوری و دانش تخصصی مربوطه است که همگی این موارد از طریق فناوریها تسهیل میشوند.