سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723220200621Designing a Personalized Service Model with an Approach to Recommender System in Astan-e Quds-e Razavi Digital Library Softwareطراحی مدل خدمات شخصی سازی شده با رویکرد سامانههای توصیهگر درکتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی5249324810.30481/lis.2019.192234.1599FAسمانه غفاریاندانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانششناسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کارشناس اشاعه گزینیشی اطلاعات در کتابخانه دیجیتال استان قدس رضویمهرداد جلالیدانشیار گروه کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، ایران0000-0003-2465-4933فهمیه باب الحوائجیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهراننجلا حریریاستاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.مریم خادمیاستادیار گروه ریاضی ، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهرانJournal Article20190702<strong>Objective:</strong> This research aims to present the design of the applied model in the field of personalization Thechnology of the Digital Library of Astan-e Quds-e Razavi based on the Basket Analysis pattern (association rules) and the FP-Growth algorithm regarding data mining, obtained through the implementation of Frequent itemset of users in the RapidMiner software Creating such a desirable recommendation system can provide suggestions to improve the retrieval of related information resources interesting to users in order to provide useful services and increase their request from this website.
<strong>Methodology:</strong> This research is an applied research carried out using the association rules and FP-Growth wizardry which is a superior type of the issues raised in the data mining tool. The research community has 960 users of the Digital Library of Astan-e Quds-e Razavi in two-years among which based on the Frequent pattern, 170 Frequent requests were extracted from all the final data sets of document delivery service module in digital library. Other tools for accessing the Basket Analysis pattern are the utilization of RapidMiner software through which with implementation rules of data and Launchs association rules operators and the FP-Growth algorithm, and more importantly, a change in the minimum degree of support and confidence, lead to The production of new association rules, which can be interpreted by these rules, offering a suggestion for the design of an appropriate model for the recommendation system in the digital library website.
<strong>Findings:</strong> The results showed that the best access to generated rules by setting the minimum support of 0.02 and a minimum confidence of 0.095 resulted in the creation of 1081 new rules, indicating if the user website searches for topics in “Osole Fiqh” such as (osole Amalieh, Ijtihad and Quran), because of the frequent searching records of the previous users whith the same subject matter, that the recommender system paves the way for suggesting& gaining access to “<em>Risalah Amaliyah”</em> with recorded number (2309) along with his main search, the manuscript “<em>Zavabetol</em> Osul” with recorded number (38696) finds amoung his/her searches. Therefore, all of the following subset of “<em>Uṣūl al-fiqh”</em> can be predicted through the analysis of association rules and provide recommendations to the users of the digital library system to search for effective and relevant subjectes relative to the users requests in similar topics & titley.
<strong>Conclusion:</strong> Since the generation of personalization technology and its implementation on the website of digital libraries in the form of recommendation system is based on the establishment of interaction between users and the modern services of digital libraries in form of user interface effective, this technology brings about increasing specialized knowledge, lack of users wondering improving the quality of service and user satisfaction, and ultimately creating value added for libraries. Therefore, with such an approach, dealing with modern services in the form of customer-service delivery, is of the most importance in digital libraries.
<strong> </strong><strong>هدف</strong>: هدف پژوهش ارائه مدلی کاربردی از سامانه توصیهگر (پیشنهاددهنده) در حوزه خدمات شخصیسازی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی است، این سامانه، با تحلیل الگوهای رفتاری کاربران و ارائه پیشنهادهای دقیق و مورد نیاز، آنان را از مرور دادههای غیر مرتبط بینیاز میسازد. از مزایای این سامانه میتوان شناسایی دقیق نیازهای اطلاعاتی، افزایش کیفیت جستجو، کمک به انتخاب صحیح منابع اطلاعاتی و پیشبینی نیازهای آتی کاربران را برشمرد.<br /> <strong>روش</strong>: پژوهش کاربردی است و با استفاده از کاوش قوانین انجمنی و الگوریتم FP-Growth انجام شده است. جامعه تعداد 960 نفر کاربر نرمافزار کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی در فاصله دو سال بوده، که بر مبنای الگوی مجموعه دادههای مکرر، 170 درخواست پرتکرار از میان کل دیتاستهای موجود استخراج شد. نتایج از طریق پیادهسازی این دادههای پرتکرار در نرم افزار رپید ماینر، به دست آمد.<br /> <strong>یافتهها</strong>: بهترین حالت دسترسی به مجموعه دادههای تولید شده، با تنظیم درجه حداقل پشتیبانی 02/0 و حداقل اطمینان 095/0 است که منجر به کشف الگوریتمهای شرطی (اگر – آنگاه) گردید. این یافته نشان میدهد: اگر کاربری در زمان جستجوی نرمافزار کتابخانه دیجیتال موضوعاتی همچون (علم اصول، اجتهاد، سنت و...) را انتخاب نماید، به دلیل سابقه جستجوهای پر تکرار کاربران پیشین با همین موضوعات، از سوی سامانه توصیهگر، آنگاه عناوین مرتبطی با موضوع اصول فقه پیشنهاد خواهد شد.<br /> <strong>نتایج: </strong>طراحی مدل سامانه توصیهگر و اجرای آن، منجر به افزایش آگاهی و عدم سردرگمی کاربران و ارتقاء سطح کیفیت خدمات و رضایت آنها و در نهایت حفظ کاربران فعلی و جذب کاربران جدید خواهد شد.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723220200621The Recognition of Version of Mahamed-e- Heydariyeh on the basis of Cognitive Textual Criticism with an In-Text and Out-of-Context Approachنسخه شناختِ محامد حیدریّه برمبنای نقد متن شناختی با رویکرد درون متنی و برون متنی255210086310.30481/lis.2020.210142.1657FAحسین برومند مقدمدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.علی تسنیمیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.مهیار علوی مقدمدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.احمد فتوحی نسباستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.Journal Article20191203<strong>Objective:</strong> The present study seeks to draw a pattern of analytic recognition with a less well-known critique of the work of <em>Mahamed-e- Heydariyeh</em> based on the textual criticism approach and qualitative analysis method. Based on this model, the text in question has been examined in terms of linguistic description, resource critique, methodological correction, content analysis, and in terms of linguistic-literary style of the author's prose at three lexical, syntactic, and rhetorical levels.
<strong>Methodology:</strong> In this paper, layer-by-layer textual analysis is used to provide an analytical recognition of Mohammad Heydariyeh's textual criticism based on the recognition of work in two levels: "in-text" and "in-text". In this research, the textual role, the method of correction and the analytic cognition of the text will be examined by looking at the interaction of each section with the other. Next, Mohammad Heydariyeh, as a work that has not yet been edited and published, from the point of view of linguistic texts, resource criticism, correction method, content analysis, author-prose linguistic-literary analysis, in triple lexical, syntactic, and rhetorical levels.
<strong>Findings:</strong> Linguistic scholars today no longer regard language as a collection of disordered sounds and signs; rather, they believe that language is a regular network of interconnected levels that outside of each language level is an outlet for another. From this point of view, in the correction operation, the existence of a light map of the text replaces the correct arguments for the variant's superiority to the variant approach to the "mother version" style and gives the textual critique a theoretical framework. From the perspective of proofreading, looking at the comparative critique of surviving versions and replacing consciousness with reasoning and explaining the priority of recording and editing with the original method is the best correction strategy.
<strong>Conclusion:</strong> <em>Mahamed-e- Heydariyeh's</em> book is a valuable work of prose, written by Mohammad Sadiq Khan Akhtar with a magnificent pen and dedicated to the king of Awadeh city Ghazi-al-Din Haidar. The surviving works of the Persian language authority in India are of great importance and have a great linguistic-stylistic value. In his book, he mentions many of the great scholars of science, culture, literature, and the arts and provides information and information about them. He has also narrated stories of some rare wonders. The existence of this book and other similar texts indicates that the scientific language prevailing in the eastern subcontinent, especially in the Shiite regions of India, was explicit Persian.
<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر بر آن است تا با نقد اثری کمتر شناختهشده به نام <em>محامد حیدریه</em> بر مبنای رویکرد نقد متنی و روش تحلیل کیفی، الگوی شناختنامه تحلیلیِ اثر را ترسیم نماید. مطابق این الگو، متن مورد بحث از حیث شناسنامه متنشناختی، نقد منابع، روش تصحیح مرتبط با هویت نسخهشناختی، تحلیل محتوا و از حیث سبک زبانی- ادبی نثر مؤلف در سطوح سهگانه واژگانی، نحوی و بلاغی بررسی شده است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> در این مقاله برای تهیه شناختنامه تحلیلی <em>محامد حیدریه</em> با رویکرد نقد متنیِ مبتنی بر شناخت اثر در دو سطح «درونمتن» و «برونمتن»، از روش تحلیل لایهای متن استفاده شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نظریهپردازان علوم زبانشناسی، امروزه دیگر زبان را تودهای از آواها و نشانههای بینظم نمیدانند؛ بلکه به زعم ایشان، زبان شبکهای نظاممند از سطوح بههموابستهای است که برونداد هر سطح زبانی، دروندادی برای سطح دیگر است. از دریچه این نوع نگاه، در عملیات تصحیح، وجود نقشه سبکی از یک متن، ذوق و اجتهاد مصحح را جایگزین استدلالهای سبکی برای برتری واریانت نزدیک به سبک «نسخه مادر» میکند و به نقد متنی، چهارچوب نظری میبخشد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> <em>محامد حیدریه</em> اثر ارزشمندی به نثر است که توسط محمدصادق خان اختر با قلمی فاخر و پندآموز تألیف شده و به پادشاه شهر اَوَده یعنی غازیالدین حیدر تقدیم میگردد و در جایگاه یک متن ادبی- تاریخی با رویکـردی تعلیمی از یک شاعر شیعی و یکی از آثار برجـایمانده از روزگارِ اقتدار زبان فارسی در هند، دارای اهمیت فراوان و ارزش زبانی- سبکی بسیاری است.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723220200621Clustering the Concepts and Emerging Events of Knowledge Organizationخوشه بندی مفاهیم و رویدادهای نوپدید سازماندهی دانش538510484710.30481/lis.2020.213568.1666FAفرشید دانشاستادیار گروه پژوهشی مدیریت اطلاعات، مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، شیراز، ایران.0000-0001-5481-3988زهرا نعمت اللهیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.Journal Article20191230<strong>Objective:</strong> Knowledge organization is one of the key pillars of Library and Information Science (LIS) studies and is one of the important steps and approaches in the process of knowledge intellectual structure of the knowledge organization in the Web of Science (WoS) from 1975 to 2018 and to cluster emerging concepts and events of this subject area.
<strong>Methodology:</strong> In this paper, researchers applied scientometrics methods. We used a co-occurrence analysis method with an analytical approach. In order to do the research, we utilized hierarchical clustering and multidimensional scaling. The research population consists of all keywords (27124 keywords) of articles in the field of knowledge organization retrieved from the Web of Science (WOS) citation database between 1975 and 2018. SPSS, UCINET, VOS Viewer and NetDraw utilized for preparing and analyzing data and also for visualizing maps.
<strong>Findings:</strong> We selected the most frequent keywords to provide a complete overview of current studies. The data analysis showed that between 1975 and 1999 the keywords “information technology”, “information system” and “internet” and between 2000-2018 the keywords “information literacy”, “information retrieval” and “information” were most frequent. Findings also showed that the keywords “geographic information system- geographic information system” and “information literacy- academic library” have the most co-word occurrence. In the first period (1975-1999), 10 clusters including information retrieval, multimedia, Automatic cataloging and indexing, library and education, knowledge management, information system research, strategic planning, information retrieval system, user training, information resource management, and the second period (2000-2018), 17 clusters formed including user training, information literacy training, librarianship, and information research, uncertainly in Health Information Behavior, information behavior, Measurement studies, electronic government, social network, knowledge sharing, knowledge organization, knowledge management, digital divide, information retrieval, classification, and indexing, Computer Cataloging, data mining, and Social Cataloging
<strong>Conclusion</strong>: The results showed that despite the relative overlap between clusters of the two periods, the topics in the second period (2000-2018) because of the increasing number and scope of the keywords were of a higher number. Six clusters are similar in content andkeywords in the two periods studied. An overview of the results of cluster analysis between 1975 and 2018 showed that the clusters were similar and overlapped. Although the number of clusters in the second period (2000-2018) were more associated. Six clusters were similar in terms of content and the number of keywords in the two periods. This represents about 60% similarities for the 1975–1999 time period and 35% for the time period 2000–2018.<strong>هدف:</strong> هدف از انجام این پژوهش، بررسی و مصورسازی ساختار فکری حوزه سازماندهی دانش در وبگاه علم در بازه زمانی 1900-2018 و خوشهبندی مفاهیم و رویدادهای نوپدید این قلمرو موضوعی است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش همواژگانی با رویکرد تحلیلی انجام شده است. به منظور انجام تحلیل همواژگانی، از خوشهبندی سلسلهمراتبی و مقیاس چندبُعدی استفاده شده است. جامعه این پژوهش تمامی کلیدواژههای (27124 کلیدواژه) مقالات قلمرو موضوعی سازماندهی دانش است که از وبگاه علم در بازه زمانی 1975-2018 استخراج شده است. به منظور تحلیل دادههای گردآوری شده از نرمافزارهای SPSS،UCINET، VOS Viewer و NetDraw استفاده شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> تحلیل دادهها حاکی از آن است که زوجهای همواژگانی «سیستم اطلاعات جغرافیایی- سیستم اطلاعات جغرافیایی» و «کتابخانه دانشگاهی- سواد اطلاعاتی» بیشترین همرخدادی را به خود اختصاص دادهاند. خوشهبندی موضوعات سازماندهی دانش به روش تحلیل خوشهای حاکی از آن است که در بازه زمانی مورد بررسی در مجموع 27 خوشه وجود دارد که 10 خوشه مربوط به بازه زمانی 1975-1999 و 17 خوشه به بازه زمانی 2000-2018 اختصاص دارد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج نشان داد که در دورههای زمانی، خوشهها از نظر همپوشانی موضوعی تا حد زیادی مشابهاند. به بیان دیگر، شش خوشه و تعدادی از کلیدواژهها از لحاظ محتوا شباهت دارند. با این وجود در بازه زمانی دوم، خوشهها به دلیل تعداد و وسعت گستردهتر هستند.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723220200621Evaluating the Architecture of Ketabak Website from an Information Architecture Perspectiveارزیابی معماری وبگاه کتابک از منظر معماری اطلاعات8611610480510.30481/lis.2020.212220.1663FAپریناز باباییدانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.امیر حسین صدیقیاستادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران.Journal Article20191217<strong>Objective</strong>: This paper aimed to do a comparative evaluation of Ketabak website architecture based on the main components of information architecture.
<strong>Methodology</strong>: Content analysis and evaluation were used. The content analysis approach was adopted to identify the context, content and user, and a checklist-based evaluation tool was used to analyze the status of Ketabak website architecture.
<strong>Findings</strong>:The mission of the site is to 1) promote reading among children and adolescents and 2) help to select the right reading materials. The main users of the website are fathers, mothers, educators, teachers, librarians, and anyone interested in promoting reading. The content of the website is published to fulfill its mission and goals. According to the analysis of checklists, the scores obtained for each of the organization, labeling, navigation and search systems were 25, 32, 51, and 20, respectively. These scores are rated very good, good, very good, and poor. The organization structure was the main weaknesses of the website in the organization system. In the labeling system, the naming of labels and fonts are often ambiguous and confuse the user at first exposure to the website. Other major flaws were in navigation labeling. Half of the navigation labels are in the footer instead of in the navigation bar. The major disadvantage of Ketabak website in navigation system is the lack of a local navigation. Another major weakness of the website is the lack of an alphabetic index in the navigation bar. This website has a lot of information that can be indexed. Other disadvantages of the navigation system are the lack of mega-menu image, the poor design on smartphones, the lack of effective guides in different parts of the site and the lack of automatic customization and personalization capabilities. In addition, the website did not receive a good rating in the search system. The website uses a machine aided indexing system and the user cannot directly enter what is in their mind as a query. It can only enter keywords indexed in the search engine. Lack of capabilities such as ranking algorithms, advanced search capabilities, and storage of search results are other weaknesses of the search system.
<strong>Conclusion</strong>: Based on the results, the alphabetical organization scheme of the website needs to be expanded. The geographical organization scheme needs to change dramatically. The website's main navigation system must be equipped with a local navigation system. A number of disadvantages of different navigation systems need to be addressed. The website search system is weak. One way to strengthen the search system is to use the natural language processing in indexing. Adding an autosuggest to the website's search system is also one of the ways to improve the search system performance.<strong>هدف:</strong> هدف اصلی این پژوهش ارزیابی تطبیقی معماری وبگاه کتابک بر اساس مؤلفههای اصلی معماری اطلاعات است.<br /> <strong>روش پژوهش:</strong> از روش تحلیل محتوا و ارزیابی استفاده شد. شیوه تحلیل محتوا به منظور شناخت بافت، محتوا و کاربر و روش ارزیابی مبتنی بر ابزار سیاهه وارسی برای تحلیل وضعیت معماری وبگاه کتابک به کار رفت.<br /> <strong>یافتهها:</strong> مأموریت وبگاه شامل 1) ترویج کتابخوانی میان کودکان و نوجوانان و 2) کمک به انتخاب مواد خواندنی مناسب. کاربران اصلی وبگاه پدران، مادران، مربیان، آموزگاران، کتابداران و هر کسی که به ترویج کتابخوانی علاقهمند باشد هستند. محتوای وبگاه در راستای تحقق مأموریت و اهداف وبگاه منتشر میشود. بر اساس تحلیل سیاهههای وارسی، امتیازهای به دست آمده برای هر یک از سیستمهای سازماندهی، برچسبزنی، پیمایش و جستجو به ترتیب 25، 32، 51 و 20 امتیاز بود. این امتیازها به ترتیب خیلی خوب، خوب، خیلی خوب، و ضعیف ارزیابی میشوند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس نتایج به دست آمده، طرح سازماندهی الفبایی وبگاه نیاز به گسترش دارد. طرح سازماندهی جغرافیایی باید تغییرات اساسی پیدا کند. سیستم پیمایش اصلی وبگاه باید به سیستم پیمایش محلی مجهز شود. تعدادی از نقاط ضعف سیستمهای پیمایش مختلف باید برطرف شود. سیستم جستجوی وبگاه ضعیف است. یکی از راهکارهای تقویت سیستم جستجو استفاده از پردازش زبان طبیعی در نمایهسازی است. همچنین اضافهکردن سیستم پیشنهاددهنده به سیستم جستجوی وبگاه از جمله روشهایی است که میتوان با کمک آن عملکرد سیستم جستجو را بهبود بخشید.<br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723220200621Investigating the Readiness of Iranian Public Libraries in Confronting Dust Crisisبررسی میزان آمادگی کتابخانههای عمومی ایران در مواجهه با بحران ریزگردها11713610365410.30481/lis.2020.216377.1671FAشهناز خادمی زادهاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانعبدالحسین فرج پهلواستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.زینب محمدیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.0000-0003-3082-7693Journal Article20200119<strong>Objective: </strong>Concerning the importance of the role of libraries in crisis, this study seeks to study the status of public libraries in confronting dust crisis. <br /><strong>Methodology:</strong> This study is an applied descriptive survey. The statistical population includes all librarians of public libraries of provinces exposed to duct crisis (Kurdistan, Kermanshah, Ilam, and Khuzestan) which includes 378 individuals. Using simple random cluster sampling method and Cochran formula, 190 have been selected as the sample. A researcher-made questionnaire with 46 close-ended questions (5-point Likert scale) has been used for data collection. The theoretical framework of the study is structured through studying research backgrounds, related literature and basic documentary studies. The questionnaire intends to evaluate the status of libraries in three stages: pre-crisis, pre-crisis and post-crisis. Data were analyzed using SPSS 24 software. <br /><strong>Findings:</strong> The results of single-sample t-test showed that the readiness status of the studied libraries was poor in terms of educational, cultural, informational, and executive dimensions in the face of duct crisis. These libraries are also at a critical status during the crisis (information and administrative). In addition, the findings of the present study showed that the status of public libraries in post-crisis stage is poor in terms of documentation and implementation aspects. <br /><strong>Conclusion:</strong> Overall, the results of this study showed that public libraries have no planning in dealing with dust phenomenon. Moreover, no provision has been made for librarians in these libraries for the three stages of pre-crisis, pre-crisis and post-crisis. However, libraries as a social and cultural institution can play an important role in this regard. For example, some of the measures that the libraries could take during dust crisis is to train users in dealing with dust crisis phenomenon, consider some plans to provide services during dust crisis, provide essential resources on dust crisis, communicating with institutions related to dust crisis, and provide the required information resources as they might require and documentation of the obtained experiences and presenting them when required. It should be noted that libraries, like all other public institutions, must be able to deal with all kinds of unexpected events and be prepared to deal with such events as far as this type of events require rapid decision-making and urgent action. Therefore, it seems necessary for public library administrators to pay more attention to the importance of the social activities of libraries and define guidelines for libraries in accordance with social, cultural and economic conditions to introduce the new role of libraries as information centers to the society and make libraries popular in the society. <br /><strong> </strong><strong>هدف: </strong>مطالعه نقش کتابخانهها در زمان بحرانها (بحران ریزگرد) از اهمیت زیادی برخوردار است. این پژوهش با هدف مطالعه وضعیت کتابخانههای عمومی در مواجهه با ریزگردها انجام شده است.<br /> <strong>روششناسی: </strong>پژوهش حاضر، توصیفی - پیمایشی از نوع کاربردی است. جامعه آماری تمامی کتابداران کتابخانههای عمومی (کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان) که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی ساده و استفاده از فرمول کوکران 190 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری و با نرمافزار spss نسخه 24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br /> <strong>یافتهها: </strong>نتایج آزمون t تک نمونهای، نشان داد وضعیت آمادگی کتابخانههای مورد مطالعه، در مواجهه با پدیده ریزگردها در هر سه مرحله پیش از بحران، حین بحران و بعد بحران در سطح مطلوبی قرار ندارد.<br /> <strong>نتیجهگیری: با </strong>توجه به یافتهها، بحران ریزگردها در کتابخانههای عمومی، تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است. در حالی که این پدیده میتواند بر سطح کارایی و عملکرد کتابخانههای عمومی تأثیر منفی داشته باشد. با توجه به نقش کتابخانههای عمومی به عنوان نهادی مردمی و اجتماعی، ضرورت دارد که کتابخانهها به نقش خود که اطلاعرسانی و ارائه خدمات در تمامی حوزهها به اجتماع است فعالیتهایی چشمگیری انجام دهند.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723220200621Exploring Barriers and Conditions for Attracting Non-users to Iranian Public Librariesبازدارنده ها و شرایط جذب ناکاربران به کتابخانه های عمومی ایران1371659113210.30481/lis.2019.186888.1582FAمحمد حسن زادهدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0002-6175-0855حمیدرضا محمودیدانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.عمران قربانیکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانابراهیم زارهیکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانفاطمه هلالیانکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانفاطمه هوشیدریکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمریم مقدمیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190526<strong>Objective: </strong>Non-users are those who do not go to the library for any reason. Identifying the reasons for not being present and the client's conditions for going to the library has always been a concern for public libraries. This paper seeks to provide insight into the reasons why non-users do not use the library as well as to identify the non-users' conditions to go to the library. <br /><strong>Methodology: </strong>Results are built on a qualitative user study. Indeed, findings are gained based on Grounded Theory in 3 stages. Data are collected by semi-structured interviews in which 105 non-users form 11 provinces of Iran participated in. Analyzing was started with open encoding. In the next step the open codes are classified and the open codes that had a meaningful relationship are located in the certain categories. Categorizing is continued until recognizing the axis categories. Eventually, the central class was chosen and relationship of categories was described. <br /><strong>Findings: </strong>Analyzing interviews generated 64 open codes, 26 sub-categories, 12 categories, and 5 core categories. Among the core categories, the inefficient organization class was chosen as the central class. The findings indicate that the content, facilities, environments and services of library are ineffective. Non-users consider the library as an ineffective organization. They do not go to the library due to ineffectiveness. In addition, poor entity and anti-information environment are other reasons that the non-users pointed to. Nevertheless, they will come to the library if the scope of resources and services would expand and improve. They also expect that the standard structure of the environment and equipment to be observed and tangible in the soul of the library. <br /><strong>Conclusion:</strong>The subject of the study and the use of the qualitative method express the originality and value of this research. Identifying the reasons for not being present of non-users in the library as well as their conditions to go to the library is helpful in policy making and formulating realistic policies. Cases such as lending time, censorship, lending of friends, frustration, indifference, lack of need, financial problems, inability to study in a public place, reduce study efficiency, low literacy, maladministration, inefficiency of the librarian, cultural weakness of individuals, lack of reading culture are part of the concepts that filled the knowledge gaps related to the reasons of not to visit the library by Iranian non-users. Beyond absorbing non-users to the library, share of public libraries from populations won’t persuade policy makers to support more finances and supplement of them and this will mean a deficit for public library system.<strong>زمینه و هدف</strong>: ناکاربران کسانی هستند که به هر دلیلی به کتابخانه مراجعه نمیکنند. شناخت دلایل عدم مراجعه و شروط مشتری برای مراجعه، همواره یکی از دغدغههای سازمانهای خدماتی بوده است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی دلایل عدم مراجعه و شروط ناکاربران برای مراجعه به کتابخانههای عمومی ایران است.<br /> <strong>روش</strong>: این پژوهش، کیفی است. جهت گردآوری دادهها از روش مصاحبه ساختاریافته استفاده شد. نظریه زمینهای مبنای این پژوهش بود و اطلاعات خام حاصل از مصاحبهها طی 3 مرحله کدگذاری شد. جهت کدگذاری دادهها نرمافزار مکس کیودا به کار گرفته شد. 105 ناکاربر از 11 استان جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند.<br /> <strong>یافتهها</strong>: حاصل تحلیل مصاحبهها، 64 کد باز، 26 زیرطبقه، 12 طبقه و 5 طبقه محوری بود. از میان طبقات محوری، طبقه سازمان ناکارآمد به عنوان طبقه مرکزی انتخاب شد. یافتهها نشان داد ناکاربران، محتوا، امکانات و محیط و خدمات کتابخانه ناکارآمد است. همین موارد کافی است تا ناکاربران کتابخانه را سازمانی ناکارآمد تلقی کرده و ناکارآمدی را دلیلی برای عدم مراجعه به کتابخانه عنوان کنند. علاوه بر این، موجودیت ضعیف و محیط اطلاعگریز از دیگر دلایلی است که ناکاربران به آن اشاره کردند. ناکاربران برای مراجعه به کتابخانه شروطی دارند؛ آنها زمانی به کتابخانه خواهند آمد که گستره منابع و خدمات کتابخانه بهبود و توسعه یابد و همچنین ساختار استاندارد محیطی - امکاناتی بر کتابخانه حاکم شود.<br /> <strong>اصالت/ارزش</strong>: موضوع مورد مطالعه و استفاده از روش کیفی، بیانگر اصالت و ارزش این پژوهش است. شناسایی دلایل عدم مراجعه و شروط ناکاربران برای مراجعه به کتابخانه، کمک شایانی به سیاستگذاری و تدوین خط مشیهای واقعبینانه میکند.