سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723320200922A Comparative Study of Governing Proportions on Principles of the Timurid Quranic Scriptures in Astan-e Quds Razavi and Astaneh Moghaddas Qom Museumsبررسی تطبیقی میزان تناسبات حاکم در اصول صفحهآرایی قرآنهای مذهب عصر تیموری موجود در موزههای آستان قدس رضوی و آستانه مقدسه قم54012613310.30481/lis.2020.126133FAفاطمه غفوری فرکارشناسی ارشد هنرهای اسلامی-نگارگری، دانشگاه هنر اسلامی تبریز. دانشکده هنرهای صناعی اسلامی0000-0002-3383-2239مهدی محمدزادهدانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشکده هنرهای صناعی اسلامیفرنوش شمیلیاستادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشکده ی هنرهای صناعی اسلامی0000-0001-7858-4120Journal Article20170816هدف:هدف این مقاله بررسی مؤلفههای حاکم درصفحهآرایی نسخههای قرآنی عصرتیموری است.از طرفی ضمن تشریح میزان عملکرد وکارکرد تناسبات در اصول صفحهآرایی این نوع نسخهها، میزان اندازهگیریهای شاخص و غالب درصفحهآرایی نسخههای دوموزه نامبرده را مورد ارزیابی، تحلیل و تطبیق قرار میدهد.<br /> روش پژوهش/جامعه آماری: این پژوهش ضمن توصیف آثار موردنظر به روش پیمایشی انجام شده است و با رویکرد تحلیلی-تطبیقی مورد بررسی قرارگرفته است. گردآوری مطالب ازطریق منابع کتابخانهای است. به دلیل محدودیت تعداد بالای اخذ نسخهها از موزههای مورد نظر، انتخاب نمونههای مطالعاتی اندک بوده و با مشاوره کارشناسان خبره این بخشها، به روش هدفمند آثاری مورد مطالعه قرار گرفتند که دارای صفحات افتتاح و تزئینی باشند. لذا 5 مصحف مذهب قرآنی از هر موزه منتخب گردید. <br /> یافتهها: تناسبات حاکم در اصول صفحهآرایی و قطع نسخههای قرآنهای مورد مطالعه از موزههای مذکوربر مبنای تناسبات طلایی و مستطیل پویا است. با این تفاوت که تناسبات طلایی، مستطیل پویا با معیار 2√ و قطع صفحات آثار قم با 8 /52 درصد بیشتر ازآثار رضوی سنجیده شده است. در بررسی صفحهآرایی و تطبیق آن با دیگر کادرهای موجود صفحه میزان تناسبات حاکم بر اساس نسبتهای مستطیل ایستا استنباط گردید به گونهای که آثار رضوی با 6/ 57 درصد بیشتر از آثار قم از این مقیاس برخوردار است.<br /> نتایج: برآیند این پژوهش نشان داد، مهمترین و اصلیترین عامل مؤثر در صفحهآرایی نسخههای قرآنی مذهب انتخاب قطع کاغذ بوده است. سایز خوشنویسی و کتابت نیز در میزان طراحی و مسطرکشی، نوع فرم و کارکرد تذهیبها نیز نقش تعیینکنندهای درترسیم داخلی آرایش صفحات دارند. ضابطه شاخص در اندازهگیری اوراق، تناسبات طلایی محاسبه شده است.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723320200922Critique of Hypertextual Elements of Academic Theses on the Subject of Organ Transplantation in Islamic Jurisprudence and law Subjectنقد و بررسی عناصر فرامتنی پایان نامه هایی با موضوع پیوند اعضا در فقه اسلامی و حقوق موضوعه41618447810.30481/lis.2019.166042.1488FAحبیب الله عظیمیاستادیار و مشاور علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران. تهران، ایران.0000-0002-7861-2061Journal Article20190106<strong>Objective:</strong> The aim of this research is the critique of the hypertext elements of 42 Juridical and legal academic theses with the subject of "transplantation of human organs". The hypertextual elements of these academic theses such as title, abstract, structure and chapters are investigated in two ways: the degree of compliance of each with the research method and their duplication.<br /><strong>Methodology:</strong> The research method is descriptive-analytic and with a check-list tool. Statistical population of the research were chosen through the websites of the National Library and archives, and Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc) regarding academic theses in the field of jurisprudence and the basics of Islamic law and University Law Sub-fields with the subject "transplantation of human organs".<br /><strong>Findings:</strong> The topic of "organ transplantation" in 90 percent of theses is the main issue and is the same. Nearly 40 percent of theses contain 6 elements of a structured abstract. Only 5 percent of the theses correspond to the number and content of the five chapters based on the research method. 15 percent have 5 sections and content is near to the content of the five sections, and 67.5 percent of the theses are less than or greater than 5 sections. In content, 57.5 percent of the thesis were not introduced in any section, general, and research process. In 65 percent of them, there is no reference to the background research and 50 percent are without a suggestion.<br />Conclusion: According to the research findings, the results are "thesis creators (including author students, supervisors and advisors and university departments) did not pay much attention to the non-duplication of the academic theses topic and there was no comprehensive control and monitoring system to prevent duplication of the topic"; "each thesis abstract has a style tailored to the author's taste, meaning that most authors did not know at all what should be included in the abstract"; "in terms of content, in more than half of the theses in no chapter, generalities and research process are introduced and therefore the creator has not specified what policy he follows in his/her research"; "most of the theses do not mention the background of the research, that is, the author has not done any research in the research done to avoid duplication of work and presentation of purely duplicate content"; and "half of theses did not offer any recommendation. In other words, the author has not been able to provide practical suggestions in the subject of his/her research according to the obtained results.<strong>مسئله پژوهش</strong>: نقد و بررسی عناصر فرامتنی 42 پایان نامه فقهی و حقوقی با موضوع یکسان «پیوند اعضا» مسئله این پژوهش است.<br /> <strong>روش: </strong>روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و ابزار، سیاهه وارسی است.<br /> <strong>اهداف:</strong> بررسی میزان اختلاف دامنه موضوعی با استناد به عنوان آنها؛ بررسی میزان مطابقت محتوای چکیده پایاننامههای مورد تحقیق با چکیده ساختار یافته؛ بررسی میزان مطابقت ساختار پایاننامهها به لحاظ کمی و کیفی با تعداد و محتوای 5 فصل پایاننامه.<br /> <strong>یافته ها</strong>:1<strong>- </strong>موضوع «پیوند اعضا» در90 درصد از پایاننامههای مورد پژوهش، موضوع اصلی و یکسان و رویکرد پژوهش در بالغ بر90 درصد از پایاننامهها تقریباً یکسان و تکراری است؛ 2- نزدیک به 40 درصد از پایاننامهها، 6 عنصر الزامی چکیده ساختار یافته را در بر دارند؛ 3- فقط 5 درصد از پایاننامهها منطبق با تعداد و محتوای فصول پنجگانه بر اساس روش تحقیق بوده و 15 درصد هم مطابق با تعداد و نزدیک به محتوای فصول پنجگانه است و فصول 67/5 درصد از پایاننامهها نیز کمتر یا بیشتر از 5 فصل بوده است. به لحاظ محتوایی، در 57/5 درصد از پایاننامه ها در هیچ فصلی، کلیات و روند پژوهش معرفی نشده و در 65 درصد از پایاننامهها نیز اشارهای به پیشینه پژوهش نشده و 50 درصد از پایاننامهها فاقد ارائه پیشنهاد هستند.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723320200922Authorship and Co-Authorship Structure of Knowledge and Information Science: Status of Presence and Influence outside the Bordersساختار نویسندگی و هم نویسندگی مطالعات علم اطلاعات و دانش شناسی ایران: وضعیت حضور و نفوذ در خارج از مرزها62905714110.30481/lis.2020.57141FAغلامرضا حیدریدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوماجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاهرسول زوارقیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانرضا مختارپوردکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.Journal Article20171129<strong>Abstract</strong> <br /><strong>Purpose</strong>: This research investigates the structure of Library and Information science based on indicators of authorship, co-authorship, and scientific influence model. <br /><strong>Methodology</strong>: As practical research, based on scientometric and social networks analysis, the records have been retrieved from WOS by the selection of 35 journals from 1970 to 2016. The Citespace, visualization analysis tool, was used to accomplish co-authorship, UCINET for centrality metrics, and Bibexcel for the H-index family. <br /><strong>Findings: </strong>An exact study of the number of authors in each article indicates that the dominant authorship pattern of Iran Knowledge and Information science is a two-author pattern. In this regard, the three-author approach is in second place with a frequency of 25%. <br />The results of the study also showed the Jamali, with 25 articles and Kousha with 481 citations, respectively, have been awarded the title of the most productive and most cited authors among the authors of Iran Knowledge and Information science. The medal of the largest share of the cooperation among institutes and universities was awarded to Islamic Azad University. <br />Other results of co-authorship analysis of Iran Knowledge and Information Science showed that the collaboration of Jamali and Nicholas in the field of information-seeking behavior on the one hand, and Kousha and Thelwall collaboration in the field of science measurement studies (especially webometrics) on the other hand, are new trends. <br />On the other hand, considering the bursting of the occurrence of the Jamali and Nicholas in the co-authorship network of Iran Knowledge and Information Science, these two authors should be regarded as a kind of creators of an emerging trend in Iran Knowledge and Information Science. <br />Finally, the findings showed that almost half of the articles in the Iran Knowledge and Information Science (46.3%) had been prepared with the collaboration of authors from other countries. Iranian researchers have collaborated mostly with Asian countries. They have collaborated mostly with Malaysian researchers and, the second place with 14 frequencies is allocated to Australian researchers. <br /><strong>Conclusion:</strong> The existence of a significant relationship between the two indicators of productivity and effect showed that the authors of Iran Knowledge and Information Science, while paying attention to the increase in the number of articles and their level of productivity, have also noted the quality of the articles. <br />The results showed that merely receiving more citations, or increasing the level of scientific participation of a researcher, is not a sufficient condition for macro-scientific decision-making and policy-making, and the use of qualitative indicators and methods to validate the results of scientometric research in this regard seems necessary. <br />Other results also showed that the increasing interest of Iranian researchers in collaborating with other authors in the production of joint scientific articles, has played a significant role in increasing visibility and receiving more citations over time. <br /> <strong>هدف: </strong>در پژوهش حاضر، ساختار مدارک علم اطلاعات و دانششناسی ایران در وبگاه علوم از منظر تحلیل الگوهای نویسندگی، همنویسندگی، و شاخصهای مدل نفوذ علمی مورد بررسی قرارگرفته است.<br /> <strong>روش</strong>: این پژوهش از نوع کاربردی است که با رویکرد علمسنجی و تحلیل شبکههای اجتماعی انجام گرفته است. رکوردهای پژوهش بر مبنای مقالات انتشاریافته پژوهشگران ایران در 35 مجله علم اطلاعات و دانششناسی نمایهشده در وبگاه علوم در خلال سالهای 1970 تا 2016 گردآوری شده است. ترسیم و تحلیل ساختار منتج از تحلیل همنویسندگی بر اساس نرمافزار سایت اسپیس، و محاسبه شاخصهای مرکزیت، اچ، جی و اچ. سی، به ترتیب به کمک نرمافزارهای یو. س.ی آی. نت، بایب اکسل و اکسل صورت پذیرفته است.<br /> <strong>یافتهها</strong>: نتایج بررسیها نشان داد که الگوی نویسندگی غالب در رکوردهای علم اطلاعات و دانششناسی ایران، الگوی دونویسندگی است. جمالی با 25 مقاله و کوشا با 481 استناد، به ترتیب، عنوان پرتولیدترین و پراستنادترین نویسندگان را در بین نویسندگان علم اطلاعات و دانششناسی ایران به خود اختصاص دادهاند. عنوان بیشترین سهم همکاری با مؤسسات خارجی در بین دانشگاههای ایران به دانشگاه آزاد اسلامی تعلق گرفت. بر اساس شاخصهای مدل نفوذ علمی، جمالی در مجموع شش ملاک، شاخصترین پژوهشگر مطالعات ایران در بازه زمانی مورد بررسی محسوب میشود. همچنین بررسیها نشان داد که قریب به نیمی از مقالههای بخش ایران (46/3 درصد) با همکاری نویسندگانی از سایر کشورها تهیه شده است و پژوهشگران ایرانی علم اطلاعات و دانششناسی، در بین کشورهای آسیایی، بیشترین همکاری را با پژوهشگران مالزیایی داشتهاند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> وجود ارتباط معنیدار میان دو شاخص توان علمی (Productivity) و تأثیر نشان داد که نویسندگان مطالعات علم اطلاعات و دانششناسی ایران، در عین توجه به افزایش تعداد مقالهها و سطح توان علمی خود، به کیفیت مقالهها نگاشته شده نیز توجه داشتهاند. نتایج نشان داد که صرف میزان استنادهای دریافتی یک نویسنده، به تنهایی، معیار مناسبی برای قضاوت در مورد میزان اثرگذاری یک نویسنده نیست.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723320200922Components of Startups Knowledge Management in Knowledge and Information Science disciplineتبیین مؤلفههای مدیریت دانش استارتآپها در رشته علم اطلاعات و دانششناسی9111810718010.30481/lis.2020.219212.1678FAزیبا محمدزادهدانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.میترا قیاسیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.0000-0003-0649-8121صفیه طهماسبی لیمونیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.0000-0002-0355-280XJournal Article20200209<strong>Objective:</strong> Today, the role of physical and financial resources as a competitive advantage among organizations has diminished and is largely based on strategic management of knowledge and knowledge assets. This, in turn, has led to the emergence of companies and organizations whose core foundation is knowledge and application of ideas, creativity, and innovation in the realities of the new business world. Therefore, the present study was conducted with the aim of identifying the components of knowledge management that affect the startups in Knowledge and Information Science. <br /><strong>Methodology:</strong> The present study was conducted in two parts: qualitative (Meta synthesis and Delphi) and quantitative (exploratory factor analysis); first, the components of knowledge management for startups were identified by the Meta synthesis method and the components identified by the Delphi method were counted. Then, exploratory factor analysis was used to summarize and categorize the components. The population of the study included 30 experts in the field of Knowledge and Information Science and knowledge management, and in the exploratory section, the opinions of 300 IT startup managers were used. The research instrument was a researcher made questionnaire. The data were analyzed through SPSS software using mean and standard deviation, Bartlett and KMO test, and exploratory factor analysis. <br /><strong>Finding:</strong> The findings show that the components of the knowledge management of startups in Knowledge and Information Science are nine factors of knowledge recognition, knowledge creation, knowledge organization, knowledge presentation, knowledge sharing, knowledge application, knowledge development, knowledge change and knowledge protection, which explain 70.096 percent of the variance of Knowledge Management of Startups in Knowledge and Information Science. The results of exploratory factor analysis also show that the components of knowledge application, knowledge sharing and knowledge creation are the most important components of knowledge management of startups in Knowledge and Information Science, respectively. <br /><strong>Conclusion:</strong> The results of this research can be used as a model for the implementation of knowledge management and thus provide the ground for the growth and development of such startups as much as possible.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر، با هدف کشف مؤلفههای مدیریت دانش مؤثر بر استارتآپهای حوزه علم اطلاعات و دانششناسی صورت گرفت.<br /> <strong>روش </strong><strong>پژوهش</strong><strong>: </strong>پژوهش در دو بخش کیفی (فراترکیب و دلفی) و کمی (تحلیل عاملی اکتشافی) صورت گرفت؛ ابتدا مؤلفههای مدیریت دانش برای استارتآپها با روش فراترکیب شناسایی گردید و مؤلفههای شناسایی شده از طریق روش دلفی احصا شد. به منظور تلخیص و دستهبندی مؤلفهها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. جامعه آماری در بخش دلفی 30 نفر از صاحبنظران حوزه علم اطلاعات و دانششناسی و مدیریت دانش، رشته مدیریت و برخی شرکتهای مرتبط با استارتآپهای در زمینه علم اطلاعات و دانششناسی بودند و در بخش اکتشافی نیز از نظرات 300 نفر از مدیران و کارشناسان استارتآپها در این حوزه بهره برده شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته بود. برای تحلیل دادهها از آزمونهای توصیفی میانگین، انحراف معیار، آزمون بارتلت و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان میدهد که مؤلفههای مدیریت دانش استارتآپهای رشته علم اطلاعات و دانششناسی در نه مؤلفه اصلی شامل: شناسایی دانش، خلق دانش، ساماندهی دانش، ارائه دانش، تسهیم دانش، کاربست دانش، توسعه دانش، تغییر دانش و حفاظت از دانش قرار میگیرند، که جمعاً 70/096 درصد از واریانس مدیریت دانش استارتآپهای رشته علم اطلاعات و دانششناسی را تبیین میکنند. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، مؤلفههای کاربست دانش، تسهیم دانش و خلق دانش به ترتیب مهمترین مؤلفههای مدیریت دانش در استارتآپهای علم اطلاعات و دانششناسی هستند.<br /> <strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری:</strong> نتایج این پژوهش میتواند به عنوان الگویی برای پیادهسازی مدیریت دانش استفاده شده و بدین ترتیب زمینه را برای رشد و توسعه هرچه بیشتر اینگونه استارتآپها را فراهم کرد.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723320200922Citations, Downloads, Mentions and Bookmarks of Scholarly E-Books: A Case Study of Springer Nature’s Books Using Bookmetrix Platformاستناد، دانلود، اشاره و نشانه گذاری کتاب های الکترونیکی علمی: مطالعه موردی کتاب های اشپرینگر با استفاده از پلتفرم بوکمتریکس1191445800110.30481/lis.2020.58001FAزهره مقیسهدانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری و کارشناس دفتر علم سنجی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.مهسا مرادیانکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران ایرانمحمد امین عرفان منشاستادیار علم اطلاعات و دانششناسی، تحلیلگر پژوهش و سیاستگذاری، کمیسیون آموزش عالی شرق کانادا، نیوبرانزویک، کانادا.Journal Article20180131<strong>Objective: </strong>This research investigates the citation, usage, reach and readership of scholarly books published by Springer Nature in four areas of Pure Sciences, Engineering, Medical Sciences, and Social Sciences within three years after publication. <br /><strong>Methodology: </strong>The current study is a descriptive – correlational research which is conducted using citation, altmetrics and usage-based indicators. The sample of study is comprised of 1184 electronic books from Springer published in 2013. The data was collected from Bookmetrix, Springer’s platform for monitoring the performance of books, which shows the number of citations in Crossref, the number of downloads in SpringerLink, the number of mentions in social media tools and the number of bookmarks in Mendeley. Data analysis was conducted using SPSS. <br /><strong>Findings: </strong>Results of the study revealed that Springer books in pure sciences were more frequently cited than the other three subject areas. Like citation data, download statistics varied between scientific areas and the highest download count belonged to engineering books. Results showed that books in medicine received more social media attentions compared with those in social sciences, pure sciences and engineering. Regarding Mendeley bookmarks, the engineering books demonstrated the highest number of bookmarks among four studied research areas.All the studied books have been downloaded at-least once, while the proportion of bookmarked, cited and mentioned books was 90.2%, 67.9% and 19.5%, respectively. The highest number of downloads in all four subject areas was occurred 6 to 18 months after publication time. The results of running a series of correlation tests revealed statistically significant and positive associations among the number of citations, downloads, mentions and bookmarks in all four disciplines. Findings revealed that books with more download statistics also accumulated higher citation counts. The relationship between citations and downloads could be bilateral. On the one hand, early download may lead to more citations. On the other hand, documents may gain more attention and be downloaded because they acquire more visibility when they are cited. <br /><strong>Conclusion: </strong>The results of the current study provide evidence that usage-based and social media-based metrics could act as the complement of traditional citation-based measures for assessing the impact of books and book chapters in a multidimensional way. This study also provides insights into different types of impact that scholarly books have and how they are being cited, downloaded and discussed in book-oriented and article-oriented disciplines. Librarians’ and researchers’ familiarity with alternative metrics are mandatory. <br /><strong> </strong> <br /><strong> </strong><strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف مطالعه میزان استناد، دانلود، اشاره و نشانهگذاری کتابهای الکترونیکی منتشر شده از سوی اشپرینگر در چهار حوزه موضوعی علوم پایه، مهندسی، علوم پزشکی و علوم اجتماعی در یک بازه زمانی سه ساله پس از انتشار کتابها انجام گرفته است.<br /> <strong>روش پژوهش:</strong> این پژوهش نوعی مطالعه توصیفی - همبستگی است که با استفاده از شاخصهای استنادی، دگرسنجی و کاربرد انجام شده است. نمونه پژوهش شامل 1184 کتاب الکترونیکی در چهار حوزه موضوعی علوم پایه، علوم اجتماعی، مهندسی و پزشکی که در سال 2013 توسط مؤسسه انتشاراتی اشپرینگر منتشر شدهاند. دادههای پژوهش از طریق بوکمتریکس، پلتفرم اختصاصی اشپرینگر جهت نمایش عملکرد کتابهای الکترونیکی، گردآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار اسپیاساس انجام شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین میزان استناد به کتابهای علوم پایه تعلق دارد، بیشترین میزان اشاره در رسانههای اجتماعی به کتابهای علوم پزشکی و بیشترین میزان دانلود و نشانهگذاری به کتابهای مهندسی تعلق داشته است. تمامی کتابهای مورد بررسی حداقل یک بار دانلود شدهاند، در حالی که سهم کتابهای نشانهگذاری شده معادل 90/2 درصد، سهم کتابهای استناد شده معادل 67/9 درصد و سهم کتابهای اشاره شده در رسانههای اجتماعی تنها معادل 19/5 درصد بوده است. همچنین بیشترین سهم دانلود کتابهای الکترونیکی در هر چهار حوزه موضوعی، شش ماه تا هجده ماه بعد از انتشار کتابها اتفاق افتاده است. نتایج آزمون همبستگی نشان دهنده وجود رابطه آماری معنیدار و مثبت میان تعداد استناد، دانلود، اشاره و نشانهگذاری کتابهای الکترونیکی در هر چهار حوزه موضوعی مورد مطالعه است.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> شاخصهای جایگزین مانند میزان دانلود، اشاره و نشانهگذاری کتابهای علمی میتوانند در کنار شاخصهای سنتی استنادی، جهت مطالعه اثرگذاری کتابهای الکترونیک مورد استفاده قرار گیرند. از این رو آشنایی کتابداران و جامعه پژوهشی کشور با شاخصهای جایگزین حائز اهمیت است.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963723320200922Investigating the Relationship between Job Security and Knowledge Sharing Behavior influenced by Organizational Culture among Librarians of Government Academic Libraries in West Azarbaijan Province and East Azarbaijan Provinceبررسی رابطه بین امنیت شغلی و رفتار اشتراک دانش با میانجی فرهنگ سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی14516810489510.30481/lis.2020.218834.1677FAعباس دولانیعلم اطلاعات و دانش شناسی- علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه الزهرا- تهران- ایرانثریا محمدیکارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا. تهران. ایرانرویا برادردانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا. تهران. ایرانJournal Article20200206Objective: The purpose is investigate the relationship between job security and knowledge sharing behavior with the mediation of organizational culture among library librarians of governmental universities in West Azarbaijan and East Azarbaijan.<br /> Methodology: The research method is analytical survey method. The study population consisted of all librarians working in the libraries of public universities in West Azerbaijan and East Azerbaijan Province (155 persons) who were surveyed by census method. Questionnaire was used for data collection. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics (by SPSS and LISREL) in the form of charts and graphs.<br /> Findings: The results showed that there is a significant positive relationship between job security and knowledge sharing behavior (path coefficient 0.73). There is also a positive and significant relationship between job security and organizational culture (path coefficient 0.88). There is a positive significant relationship between knowledge sharing behavior and organizational culture (path coefficient 0.80). Also, considering the direct effect of job security on knowledge sharing behavior through the presence of organizational culture variable (path coefficient 0.79), it can be concluded that there is a significant relationship between job security, knowledge sharing and organizational culture. After modeling and estimating its parameters, the first fundamental question that arises is whether the measurement model is a suitable measurement model. Model fit is to what extent a model is consistent with the relevant data. When a model is precisely identified and has similar properties, it can be estimated and tested. Finally, structural equation indices (RMSEA, NFI, PGFI, etc.) were used to estimate the model fit.<br /> Conclusion: Managing organizations must rely on superior knowledge to make more reasonable decisions on important issues and improve knowledge-based practices. Knowledge management is therefore more important than knowledge itself in organizations that seek to explain how to transform individual and organizational information and knowledge into individual and group knowledge and skills. The most important feature in a competitive world is change, and what will not change is change itself, relying on the people of the organization as the most important asset of the organization, giving them new insights, insights and ideas. And to encourage the scientific use of them in advancing the goals of the organization, this requires the creation of organizational culture as a constituent of the personality of the organization and the orientation of employee behavior. Therefore, it is only by exploring, changing, and creating an appropriate and flexible organizational culture that one can gradually change the pattern of interaction between individuals in the organization and use knowledge management as a competitive advantage and enhance the performance of organizations.<strong>هدف</strong>: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین امنیت شغلی و رفتار اشتراک دانش با میانجی فرهنگ سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی است.<br /> <strong>روششناسی</strong>: روش پژوهش، روش پیمایشی تحلیلی است. جامعه پژوهش، کلیه کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاههای دولتی استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی (155 نفر) میباشند که به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. روش گردآوری دادهها، پرسشنامه بود. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (توسط نرم افزارهای اس پی اس اس و لیزرل) در قالب جدول و نمودار صورت گرفت.<br /> <strong>یافتهها</strong>: یافتهها نشان دادند بین امنیت شغلی و رفتار اشتراک دانش رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (ضریب مسیر0/73). همچنین بین امنیت شغلی و فرهنگ سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (ضریب مسیر 0/88). بین رفتار اشتراک دانش و فرهنگ سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (ضریب مسیر 0/80). همچنین با توجه به معنیدار شدن اثر مستقیم امنیت شغلی بر رفتار اشتراک دانش به واسطه حضور متغیر فرهنگ سازمانی (ضریب مسیر 0/79)، میتوان نتیجه گرفت بین امنیت شغلی، اشتراک دانش و فرهنگ سازمانی رابطه معنیداری وجود دارد.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: مهمترین ویژگی در جهان رقابتی تغییر است و آنچه تغییر نخواهد کرد خود تغییر است، سازمانها با تکیه بر افراد سازمان به عنوان مهمترین سرمایه سازمان، آنها را به درک، فهم و ارائه دانستهها و ایدههای جدید و استفاده علمی از آنها در پیشبرد مقاصد سازمان تشویق کنند، این امر نیازمند ایجاد فرهنگ سازمانی به عنوان عامل تشکیل دهنده شخصیت سازمانها و جهتدهی به رفتار کارکنان میباشد.