سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963718120150321هماهنگی راهبردی در دانشگاهها و نقش آن در پیادهسازی موفق مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی53141623FAمجتبی کفاشاندکتری علم اطلاعات و دانششناسی از دانشگاهمهری پریرخاستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهد.رحمت الله فتاحیاستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهد.فریبرز رحیم نیادانشیار گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد.Journal Article20170107<strong>هدف</strong><strong>:</strong>هماهنگی راهبردی سازمانها از جمله دانشگاهها در سه سطح راهبرد اصلی سازمان، راهبردهای وظیفهای (مانند راهبرد مدیریت دانش) و راهبردهای عملیاتی (مانند راهبردهای زیر نظامهای مدیریتدانش) عاملی برای پیادهسازی موفق مدیریت دانش در کتابخانهها شناخته شده است. هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان هماهنگیهای راهبردی در دانشگاههای مورد مطالعه و سنجش تأثیر هماهنگی راهبردی بر میزان اجرای مدیریت دانش در کتابخانههای مرکزی است.<br /> <strong>روش</strong><strong>:</strong> این پژوهش از نظر نتیجه، کاربردی است و به روش «تبیینی- توصیفی» انجام گرفته است. نمونه آماری پژوهش را 5 دانشگاه جامع کشور و کتابخانههای مرکزی آنها، یعنی دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، شیراز، سیستان و بلوچستان و فردوسی مشهد تشکیل میدهند. برای جمعآوری دادههای کیفی و کمّی، از مصاحبههای نیمهساختاریافته و 3 پرسشنامه و یک سیاههوارسی استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong>نتایج به دست آمده نشان داد در 3 دانشگاه نبودِ هماهنگی بیرونی کل و در 2 دانشگاه هماهنگی بیرونی کل متوسط وجود دارد. از بعد هماهنگی درونی کل، در 3 دانشگاه نبودِ هماهنگی، 1 دانشگاه هماهنگی متوسط و 1 دانشگاه هماهنگی قوی مشاهده شد. همچنین، نتایج بیانگر وجود رابطة مستقیم به نسبت قوی بین هماهنگی بیرونی کل راهبردها و میزان پیادهسازی مدیریت دانش و رابطه مستقیم و قوی بین هماهنگی درونی کلّ راهبردها و میزان اجرای مدیریت دانش بود.<br /> سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963718120150321عوامل موثر در مکان یابی کتابخانه های آستان قدس رضوی در مشهد335441609FAاحمد زارعیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی
مدیر کتابخانه امام صادق (ع) وابسته به آستان قدس رضویمحمود سالاریدانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلامعلی اکبر عنابستانیعضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170105<strong> هدف</strong> : هدف اصلی این پژوهش شناسایی و وزن دهی به عوامل موثر بر مکان یابی کتابخانه های آستان قدس رضوی و تعیین مناسب ترین مکان ها برای احداث کتابخانه های جدید است.<br /> <strong> روش پژوهش </strong> : پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی و میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش 19باب کتابخانه های وابسته به آستان قدس رضوی در مشهد است. پس از شناسایی معیارهای مهم مکان یابی کتابخانه های آستان قدس رضوی به روش سلسله مراتبی این معیارها وزن داده شده است. در مرحله بعد با توجه به وزن معیارها وتلفیق نقشه معیارهای مرکزیت وسازگاری درمحیط "ساج[1]" بهترین مناطق احداث کتابخانه های جدید در مشهد پیشنهاد شده است.<br /> <strong>یافتهها : </strong>در فرایند وزندهی، معیارهای مرکزیت و سازگاری به ترتیب بیشترین میزان اهمیت را داشتند. همچنین مشخص شد با وجود همپوشانی تعدادی ازکتابخانه ها و نفوذ در حوزه یکدیگر، برخی از مناطق مشهد مانند(مناطق 10، 11، 12) فاقد کتابخانه هستند.<br /> <strong> اصالت/ ارزش: </strong> آگاهی از میزان اهمیت هریک از معیارها از نگاه کارشناسان می تواند نوید بخش مکان یابی بهینه کتابخانه های جدید باشد، به کارگیری این یافته ها باعث ایجاد کتابخانه های استاندارد همچنین باعث جلوگیری از هدر رفت منابع مادی و معنوی این نهاد مقدس می شود.<br /> سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963718120150321بررسی استقرار تجارت الکترونیکی در کتابخانههای دانشگاهی و ارائه راهبردهای مناسب بر اساس مدل (SWOT): مورد پژوهی کتابخانههای دانشگاه اصفهان558941606FAنرگس اورعیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهدمظفر چشمه سهرابیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهانعلی صنایعیاستاد گروه مدیریت دانشگاه اصفهانJournal Article20170105<strong>هدف</strong><strong>: </strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی استقرار تجارت الکترونیکی در کتابخانههای دانشگاهی و ارائه راهبردهای مناسب بر اساس مدل(SWOT) است که به صورت مورد پژوهی درکتابخانههای دانشگاه اصفهان انجام شده است.<br /> <strong>روش</strong><strong>:</strong> پژوهش حاضر از نوع پیمایشی است. جامعة مورد مطالعه کتابخانههای دانشگاه اصفهان است که مورد تحلیل قرار گرفتهاند. دادههای این پژوهش از طریق 2 پرسشنامه محققساخته گردآوری شده است.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong> دادههای حاصل از ارزیابی عوامل داخلی (قوّتها- ضعفها) نشان میدهد نقاط قوّت اصلی کتابخانه در مقابل نقاط ضعف اصلی دارای برتری است ولی بُعد مالی، نیروی انسانی، فنی، ارتباط با مشتریان، قوانین، مقررات و سیاستها دارای ضعف است. دادههای حاصل از ارزیابی عوامل خارجی (فرصتها- تهدیدها) نشان میدهد تهدیدهای اصلیِ کتابخانه بر فرصتهای آن برتری دارد ولی کتابخانه در بُعد محصولات و خدمات با تهدیدهای زیادی مواجه است. در این پژوهش 4 راهبرد تهاجمی،10راهبرد تنوع، 5 راهبرد تغییر جهت و 8 راهبرد تدافعی ارائه گردید. <br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: بررسی وضعیت کتابخانههای دانشگاه اصفهان نشان داد این کتابخانهها اگرچه در معرض تهدیدهای محیط خارجی قرار دارند، وضعیت مناسبی برای استقرار تجارت الکترونیکی داشته و راهبردهای تنوع کمک شایانی در تحقق این امر دارند.<br /> سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963718120150321بررسی عوامل مؤثر بر جذب کاربران با استفاده از عناصر آمیخته بازاریابی مدل p4 در کتابخانههای عمومی شهر سنندج9111441605FAمیترا کرجیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسیمریم جعفریکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسیشببو رشیدی تبارکارشناس علم اطلاعات و دانششناسیJournal Article20170105<strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر با هدف آشنایی با عوامل مؤثر بر جذب کاربران کتابخانههای عمومی شهر سنندج با استفاده از عناصر آمیخته بازاریابی مدل 4pانجام گرفته است.<br /> <strong>روششناسی</strong>: ابزار گردآوی دادهها پرسشنامهای محققساخته، بر اساس عناصر آمیخته بازاریابی است. جامعه آماری این پژوهش براساس آخرین آمار تا پایان آذر ماه سال 1393 شامل 7 هزار و 281 نفر از اعضای کتابخانههای عمومی شهر سنندج است و حجم نمونه از طریق فرمول کوکران برابر با 366 نفر از اعضای کتابخانههای عمومی شهر سنندج به دست آمد. در نهایت نیز 365 پرسشنامه جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی و از شاخصهای آماری نظیر جدولهای توزیع فراوانی، شاخصهای مرکزی و پراکندگی نظیر فراوانی، میانگین، انحراف معیار و میانه استفاده شده است. همچنین، برای بررسی دادهها از آزمونهایt تکمتغیره و فریدمن استفاده شده است.<br /> <strong>یافته ها</strong><strong>:</strong>یافتههای پژوهش نشان داد عناصر آمیختة بازاریابی در جذب کاربران به کتابخانههای عمومی شهر سنندج تأثیر دارد. همچنین، مؤلفههای تبلیغ، مکان و محصولات در جذب کاربران به کتابخانههای عمومی شهر سنندج نقش دارد ولیمؤلفه قیمت در جذب کاربران نقش ندارد. یافتههای این پژوهش نشان داد با کمک مؤلفههای عناصر آمیخته بازاریابی میتوان به جذب کاربران کتابخانههای عمومی شهر سنندج کمک کرد.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963718120150321قابلیتهای بخش سفارش نرم افزارهای کتابخانهای ازدیدگاه کارکنان بخش سفارشات کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران و ارائه الگوی پیشنهادی11514141604FAسیما فیاضکارشناسیارشد علم اطلاعات و دانششناسیمحدثه دخت عصمتیکارشناسیارشد علم اطلاعات و دانششناسیJournal Article20170105<strong>هدف</strong><strong>: </strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی قابلیتهای بخش سفارش نرمافزار کتابخانه از دیدگاه کارکنان بخش سفارشات کتابخانة مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران و در نهایت ارائه الگوی پیشنهادی برای خودکارسازی بخش سفارشات کتابخانه بر اساس نظرهای کتابداران است.<br /> <strong>روششناسی: </strong>روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه است که 30 نفر از کتابداران بخش سفارشات کتابخانة مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران (18 دانشگاه) که زیر پوشش وزارت علوم، تحقیقات، فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند، به آن پاسخ دادهاند. دادههای پژوهش از طریق آمار توصیفی با استفاده از نرمافزار SPSS پردازش شده است.<br /> <strong>یافتهها</strong><strong>:</strong>47 قابلیت شامل قابلیتهای کلی، فنی و مالی بخش سفارش نرمافزاری کتابخانه، در جهت ارائة الگوی پیشنهادی برای خودکارسازی بخش سفارشات کتابخانه انتخاب شده است که 10 مورد آن به قابلیت فنی و مالی بخش سفارشات کتابخانه شامل سفارش منابع اطلاعاتی، دریافت سفارش، لغو سفارش، اعلام وصول، امور مربوط به ناشر/کارگزار، محاسبه بودجه، پرداخت وجه، کنترل ارز، اعلام وصول، گزارشگیری و پیگیری سفارشات مربوط است. همچنین، از میان قابلیتهای بخش سفارش نرمافزارهای کتابخانهای، «اعلام هشدار برای سفارشهای تکراری» بالاترینو «وجود فیلدی برای ورود اطلاعات «نقد و بررسی» در لیستهای انتخاب» پایینترینرتبهاهمیت رااز دید کتابداران و اطلاعرسانان بخش سفارش و فراهمآوری کتابخانههای دانشگاهی دارد.<br /> <strong>نتایج</strong><strong>:</strong> بیشتر پاسخدهندگان اهمیت قابلیتهای مورد بررسی (قابلیتهای کلی، فنی و مالی) در این پژوهش را در سطح زیاد و خیلی زیاد میدانند.<br /> <strong>اصالت: </strong>اصالت و نوآوری پژوهش از آن جهت است که تاکنون پژوهشی به صورت خاص به بخش سفارشات نرمافزارهای کتابخانهای نپرداخته است.<br /> <br /> سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963718120150321ارزیابی عملکرد خدمات به محققان کتابخانه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با استفاده از مدل سیرز14317141603FAمریم سلامیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه پیام نورراحله یگانهدانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانیJournal Article20170105<strong>هدف</strong>: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد تالارهای محققان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد آستانقدس رضوی با استفاده از مدل سیرز[3] است.<br /> <strong>روش</strong>: این پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کتابداران و محققان در سه اداره (کتابخانه عمومی، اداره مخطوطات و اسناد و مطبوعات) کتابخانه و مرکز اسناد آستانقدس رضوی، شامل 14 کتابدار و نمونهای به تعداد 83 نفر از محققان کتابخانه تشکیل میدهند. برای گردآوری دادهها بر اساس مدل سیرز از 6 پرسشنامه و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.<br /> <strong>یافتهها</strong>: میانگین رضایت شغلی، خودباوری و عملکرد شغلی کتابداران، در سطح بالاتر از متوسط و تعهد سازمانی در حد متوسط است. نتایج حاکی از کیفیت بالاتر از متوسط خدمات کتابخانه است که در نتیجه رضایت بالاتر از متوسط محققان را در بر دارد، اما این رضایت سبب وفاداری آنان به استفاده از خدمات کتابخانه و مرکز اسناد آستانقدس رضوی نگردیده و وفاداری آنان کمتر از حد متوسط است.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: از دیدگاه محققان، کیفیت خدمات و رضایت از خدمات در تالارهای محققان کتابخانه و مرکز اسناد حاکم است، اما وفاداری کمتر از حد متوسط است. همچنین، از دیدگاه کتابداران، مؤلفههای مربوط به «رضایت شغلی»، «خودباوری»، «عملکرد شغلی» و«تعهد سازمانی» نیز در حد بالایی وجود دارد. لذا در صورت ارتقای عملکرد بهینه هم در کتابداران و هم در سازمان کتابخانهها و مرکز اسناد، امکان ایجاد وفاداری نیز در محققان به وجود خواهد آمد.<br />