سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963710شماره 2 (پیاپی 38)20070622تحلیل استنادی مقالههای منتشر شده در 30 شمارة فصلنامة «کتابداری و اطلاعرسانی» بین سالهای 1376ـ138473643931FAمهدی محمدیعضو هیئت علمی گروه کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و دانشجوی دوره دکتری علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانامیر متقی دادگرکارشناس کتابداری کتابخانه مرکزی دانشگاه قم و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تربیت مدرس تهرانJournal Article20170305<strong>به منظور ارز</strong><strong>ی</strong><strong>اب</strong><strong>ی</strong><strong> دق</strong><strong>ی</strong><strong>ق وضع</strong><strong>ی</strong><strong>ت مقالهها</strong><strong>ی</strong><strong> فصلنامه «کتابدار</strong><strong>ی</strong><strong> و اطلاعرسان</strong><strong>ی</strong><strong>» و تب</strong><strong>یی</strong><strong>ن الگو</strong><strong>ی</strong><strong> رفتار</strong><strong>ی</strong><strong> محققان ا</strong><strong>ی</strong><strong>ن حوزه، تحق</strong><strong>ی</strong><strong>ق</strong><strong>ی</strong><strong> با استفاده از روش تحل</strong><strong>ی</strong><strong>ل استناد</strong><strong>ی</strong><strong> صورت گرفت. پس از تجز</strong><strong>ی</strong><strong>ه و تحل</strong><strong>ی</strong><strong>ل دادهها مشخص شد که 219 مقاله (165 مقالة تأل</strong><strong>ی</strong><strong>ف</strong><strong>ی</strong><strong> و 54 مقالة ترجمها</strong><strong>ی</strong><strong>) با م</strong><strong>ی</strong><strong>انگ</strong><strong>ی</strong><strong>ن 3/7 برا</strong><strong>ی</strong><strong> هر شماره در قالب 104مقالة نظر</strong><strong>ی</strong><strong> و 61 مقالة پ</strong><strong>ی</strong><strong>ما</strong><strong>ی</strong><strong>ش</strong><strong>ی</strong><strong> منتشر شدهاند که 165مورد آنها را </strong><strong>ی</strong><strong>ک نفر، 29 مورد را دو نفر و 2 مورد را 3 نفر نوشته بودند. 198 نفر محقق در نوشتن ا</strong><strong>ی</strong><strong>ن مقالات همکار</strong><strong>ی</strong><strong> داشتند. مقطع تحص</strong><strong>ی</strong><strong>ل</strong><strong>ی</strong><strong> نو</strong><strong>ی</strong><strong>سندگان 74 مقاله، کارشناس</strong><strong>ی</strong><strong> ارشد و 63 مقاله، دکتر</strong><strong>ی</strong><strong> بود. 1748 استناد در ا</strong><strong>ی</strong><strong>ن مقالهها به کار رفته بود که م</strong><strong>ی</strong><strong>انگ</strong><strong>ی</strong><strong>ن 9/11 برا</strong><strong>ی</strong><strong> هر مقاله تع</strong><strong>یی</strong><strong>ن شد. در ب</strong><strong>ی</strong><strong>ن محملها</strong><strong>ی</strong><strong> اطلاعات</strong><strong>ی</strong><strong>، مقالهها قبل از کتابها و پا</strong><strong>ی</strong><strong>اننامهها قرار گرفت و نشان داد که محققان ا</strong><strong>ی</strong><strong>ن حوزه ب</strong><strong>ی</strong><strong>شتر مقاله محور هستند. منابع زبان انگل</strong><strong>ی</strong><strong>س</strong><strong>ی</strong><strong> در استنادها با اندک</strong><strong>ی</strong><strong> اختلاف، بالاتر از زبان فارس</strong><strong>ی</strong><strong> قرار گرفت. تع</strong><strong>یی</strong><strong>ن ن</strong><strong>ی</strong><strong>م عمر دادهها نشان داد که کتابها</strong><strong>ی</strong><strong> لات</strong><strong>ی</strong><strong>ن با 14 سال و 2 ماه و منابع ا</strong><strong>ی</strong><strong>نترنت</strong><strong>ی</strong><strong> با 4 سال و 5 ماه ب</strong><strong>ی</strong><strong>شتر</strong><strong>ی</strong><strong>ن و کمتر</strong><strong>ی</strong><strong>ن ن</strong><strong>ی</strong><strong>م عمر را به خود اختصاص داده بودند</strong><strong>.</strong><strong> به «دانشنامه کتابدار</strong><strong>ی</strong><strong>» در ب</strong><strong>ی</strong><strong>ن کتابها و «عباس حر</strong><strong>ی</strong><strong>» و «محمدحس</strong><strong>ی</strong><strong>ن د</strong><strong>ی</strong><strong>ان</strong><strong>ی</strong><strong>» در ب</strong><strong>ی</strong><strong>ن پد</strong><strong>ی</strong><strong>دآورندگان کتابها، «د</strong><strong>ی</strong><strong>ان</strong><strong>ی</strong><strong>» و «فتاح</strong><strong>ی</strong><strong>» در بخش مقالهها و پا</strong><strong>ی</strong><strong>اننامة «عصاره» در بخش پا</strong><strong>ی</strong><strong>اننامهها بیش از همه استناد شده بود. فصلنامهها</strong><strong>ی</strong><strong> کتابدار</strong><strong>ی</strong><strong> و اطلاعرسان</strong><strong>ی</strong><strong> با «فصلنامه کتاب» در کنار 3 مجلة د</strong><strong>ی</strong><strong>گر به عنوان مجلات هستة ا</strong><strong>ی</strong><strong>ن رشته در فارس</strong><strong>ی</strong><strong> انتخاب شدند. </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963710شماره 2 (پیاپی 38)20070622بررسی و مقایسة چکیدة فارسی مقالههای مجلههای علمی ـ پژوهشی حوزة علوم انسانی با «استاندارد ایزو 214»375243932FAمحمدحسین دیانیاستاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسیشهلا شیردلکارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170305<strong>چکیده </strong><br /> <strong>هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تعیین میزان انطباق چکیدة فارسی مقالههای مجلّههای علمی ـ پژوهشی حوزة علوم انسانی با عناصر مندرج در استاندارد ایزو 214 است . روش پژوهش، پیمایشی است. به دلیل تنوّع چکیدهها در این حوزه، چکیدهها به دو دسته کلّی تقسیم شد: 1. چکیدههای راهنما 2. چکیدههای تمامنما. دو سیاهة استخراج شده از عناصر مندرج در استاندارد ایزو 214 به عنوان ابزار پژوهش برای دو نوع چکیده موجود انتخاب گردید. جامعة پژوهش حاضر، شامل 270 چکیده فارسی از آخرین دوره مجلّههای علمی ـ پژوهشی در دسترس در حوزة علوم انسانی بود که تا قبل از سال 1383 موفّق به کسب رتبة علمی ـ پژوهشی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شده بودند. این تعداد نمونه به روش تصادفی انتخاب شد. یافتهها نشان داد 37/60 % چکیدههای جامعه پژوهش از نوع چکیده راهنما و 63/39% از آنها از نوع چکیدة تمامنماست، همچنین، یافتهها نشان داد میانگین درصد همخوانی چکیدههای راهنما با عناصر استخراج شده از استاندارد ایزو 214، 14/83 % و میانگین درصد همخوانی چکیدههای تمامنما با عناصر مذکور70/78% است. در ادامه اطّلاعات الگوی ارائه شده برای نوشتن چکیده در بخش «راهنمای نویسندگان مقالهها» در هر مجلّه بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد: 1. چکیدههای حوزه علوم انسانی بیشتر از نوع چکیده راهنماست 2. در حوزه علوم انسانی، چکیدههای راهنما بیشتر از چکیدههای تمامنما با استاندارد ایزو 214 مطابقت دارند 3. اطّلاعات ارائه شده در الگوی مجلّه برای نوشتن چکیده، عناصر محدودی از استاندارد ایزو 214 را منعکس میکند. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963710شماره 2 (پیاپی 38)20070622تحلیل کارکردهای عناصر اطلاعاتی در پیشینه کتابشناختی: رویکردی نو به سازماندهی چند منظوره اطلاعات در فهرستهای رایانهای539043933FAرحمت الله فتاحیدانشیار دانشگاه فردوسی مشهدشعله ارسطوپوردانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170305<strong>پیشینههای کتابشناختی، کارکردهای گوناگونی در نظامهای رایانهای کتابخانهها دارند. پژوهش حاضر با رویکردی تحلیلی، ماهیت و کارکردهای چندگانه هر یک از عناصر دادهای (فیلدهای موجود) در استانداردهای مرتبط با پیشینههای کتابشناختی (قواعد انگلو ـ امریکن، آیاسبیدی، مارک، و فراداده دوبلین کور) را با توجه به تأثیر احتمالی محیط رایانهای پیوسته بر آنها بررسی میکند. نتایج تحلیل نشان میدهد، پیشینه کتابشناختی در قالب الکترونیکی کارکردهای متنوعی در پاسخ به نیازهای گوناگون در محیط رایانهای (در حوزه کاری ناشران، کتابفروشان، کتابخانهها، و کاربران) دارد. این کارکردها در پنج مقولة «بازیابی اطلاعات»، «شناسایی مدارک اطلاعاتی»، «مکان یابی مدارک»، «برقراری پیوند میان مدارک مرتبط به هم»، و «مدیریت پایگاه» دستهبندی شده است. مقاله حاضر در پی توجیه نیاز به سطح هماهنگتر و کامل تری از توصیف، یعنی افزودن دادههای بیشتر و استانداردتر به پیشینههای کتابشناختی در محیط پیوسته است. این رویکرد به منظور توسعه انواع قابلیتهای فهرستهای رایانهای و نیز بهسازی شیوه میانکنش آنها در شبکه وب است.</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963710شماره 2 (پیاپی 38)20070622رویکردها و چالشهای ردهبندی خودکار منابع اطلاعاتی در محیط جدید9110643934FAرضیه اسماعیل پوردانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شیرازJournal Article20170305<strong>سازماندهی و مدیریت منابع اینترنتی، همواره یکی از دغدغههای دانشمندان علوم رایانه و اطلاعرسانی است. امروزه همین متخصصان به این نتیجه رسیدهاند که علم کتابداری در زمینة رویارویی با وضعیت آشفتة اطلاعات میتواند نقش برجستهای ایفا کند. از آنجا که ردهبندی، فعالیتی وقتگیر و پرهزینه بوده و ردهبندی منابع اینترنتی برای فهرستنویسان دشوار میباشد، تحقیقات زیادی برای انجام ردهبندی به صورت خودکار صورت گرفته است. کاربرد شبکههای عصبی مصنوعی با توجه به ضعف روشهای آماری و زبانشناسی رایانهای در عملی کردن فعالیت ردهبندی خودکار، رو به افزایش است.</strong>
<strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963710شماره 2 (پیاپی 38)20070622بررسی وضعیت تولیدات علمی پژوهشگران پژوهشکدة مهندسی در سالهای 1370-138410712443935FAفاطمه تصویری قمصریمدیر اطلاع رسانی و عضو هیئت علمی پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزیمحمدرضا جهان نماکارشناس ارشد علوم کتابداری واطلاعرسانی و مسئول کتابخانه پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزیJournal Article20170305<strong>این پژوهش با هدف بررسی وضعیت کمی تولیدات علمی پژوهشگران پژوهشکدة مهندسی جهاد کشاورزی انجام شده است. بدین منظور، انواع تولیدات علمی ارائه شده در سالهای 1370-1384 مطالعه شده است. روش تحقیق، پیمایشی است و اطلاعات موردنیاز از طریق پرسشنامه و بانک اطلاعات مقالات موجود در کتابخانة پژوهشکده جمعآوری شده است. نتایج نشان میدهد بیشتر تولیدات علمی (3/86%) در کنفرانسهای ملی و بینالمللی ارائه شده که از آن میان، 70% مقالات به نشریات و کنفرانسهای داخلی اختصاص دارد. 7/97% تولیدات بهصورت تألیف و 1/58% مقالات با همکاری دو یا سه نویسنده نوشته شده است. بیشترین تولیدات در سال 1382 و کمترین تولیدات در سالهای 1371 و 1372 منتشر شدهاند. آزمون همبستگی «پیرسون» ارتباطی بین مدرک تحصیلی و تعداد تولیدات پژوهشگران نشان نمیدهد. مهمترین مشکلات پژوهشگران در انتشار آثار علمی, وجود موانع مختلف برای شرکت در گردهماییهای داخلی و خارجی, طولانی بودن مراحل تصویب آثار و کمبود وقت، عنوان شده است.</strong>
<strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963710شماره 2 (پیاپی 38)20070622تحلیل پیوندهای وبسایتهای انجمنها و مؤسسات ملی و بینالمللی کتابداری و اطلاعرسانی12515643936FAفریده عصارهدانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهوازغلام حیدریدانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهوازفیروزه زارع فراشبندیدانشجوی دوره دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز و عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهوازJournal Article20170305<strong>در این مقاله وبسایتهای انجمنها و مؤسسات ملی و بینالمللی کتابداری و</strong><strong>اطلاعرسانی با استفاده از روش وب سنجی مورد مطالعه قرار گرفته است. در این بررسی، کل پیوندها، پیوندهای دریافتی، هم پیوندیها، تعداد صفحات هر وب سایت و ضریب تأثیر گذاری این وبسایتها به منظور ارزیابی میزان رؤیت، میزان تأثیرگذاری و همکاری گروهی، ملی و بینالمللی میان انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. کل جامعه مورد بررسی، جمعاً 127 وبسایت مربوط به انجمنهای کتابداری است که از فهرست</strong><strong> انجمن کتابداران آمریکا(</strong><strong>ALA</strong><strong>) استخراج شده است. این مجموعه پس از اعمال دو بار برش در مقاطع شمارش پیوندهای دریافتی و همپیوندیها (به منظور انتخاب وبسایتهای پربسامد) به 28 وبسایت کاهش یافت. تجزیه و تحلیل این </strong><strong>وبسایتها</strong><strong> نشان داد سایتهای </strong><strong>انجمن کتابداران آمریکا، انجمن کتابخانههای تخصصی، فدراسیون بینالمللی انجمنها و مؤسسات کتابداری</strong><strong> و</strong><strong>انجمن کتابداری پزشکی آمریکا </strong><strong>از نظر تعداد کل پیوندها و پیوندهای دریافتی در بالاترین سطح قرار داشتند و در بین وبسایتهای مورد بررسی دارای بیشترین میزان رؤیت در محیط وب بودند، به همین دلیل ضریب تأثیرگذاری آنها از وبسایتهای انجمنها و مؤسسات دیگر کتابداری و اطلاعرسانی بیشتر بود. همچنین نتایج بررسی نشان داد تعداد سه خوشة ملی، بینالمللی و اختصاصی- پژوهشی، در بین وبسایتهای انجمنهای کتابداری و اطلاعرسانی وجود دارد. </strong>
<strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963710شماره 2 (پیاپی 38)20070622فهرستهای رایانهای در ایران و جهان: مروری بر متون15719643937FAرسول زوارقیعضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تبریز و دانشجوی دکتری دانشگاه تهرانJournal Article20170305<strong>در این مقاله سعی گردیده به صورت فشرده تحقیقات انجام شده در مورد فهرستهای رایانهای در ایران و جهان ارائه شود. پس از مقدمهای کوتاه و بیان تاریخچهای مجمل در باب اپکها، تحقیقات انجام شده در این حوزه، به تفکیک در سه بخش «بیان وضعیت، چالشها و ارائه راهحل و ارزیابی»، «رفتار استفادهکنندگان» و «نکات فنی مربوط به طراحی اپکها» بیان می شوند. در پایان، ضمن جمعبندی نتایج پژوهشهای انجام شده در ایران و جهان، به جای خالی پژوهش گسترده در زمینة اپکها در جهان و بویژه در ایران اشاره شده است. </strong>
<strong> </strong>
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963710شماره 2 (پیاپی 38)20070622بررسی مدل فضای برداری در بازیابی اطّلاعات19721043938FAجعفر مهراداستاد بخش علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز و رئیس کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژیسارا کلینیکارشناس ارشد مهندسی کامپیوتر و رئیس اداره فناوریهای اطّلاعاتی کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژیJournal Article20170305<strong>بازیابی اطّلاعات، فرایند یافتن اطّلاعات (مدارک) مربوط به جستجوی کاربر در مجموعة مدارک است. با پیاده سازی الگوریتمهای متفاوت، استراتژیهای مختلفی در بازیابی اطّلاعات وجود دارد. وجه مشترک استراتژیهای بازیابی، یافتن مدارک مشابه با موضوع جستجوی کاربر است. یکی از الگوریتمهای مهمی که در بازیابی اطّلاعات، کاربرد بسیار دارد، الگوریتم فضای برداری است که می کوشد تمام مدارک را در مجموعه و جستجوهای کاربر به صورت بردارها نشان دهد و ضریب تشابه میان بردارهای مدرک و بردار جستجو را جهت بازیابی مدرک مربوط، محاسبه نماید. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963710شماره 2 (پیاپی 38)20070622جامعه اطلاعاتی، شکلگیری و شاخصهای آن21023244094FAنرگس زندی رواندانشجوی دورة دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170309<strong>در ادبیات جامعة اطلاعاتی، وجود سه رویکرد فکری متفاوت، در تبیین علل و شرایط شکل گیری این جامعه، قابل تشخیص است: رویکرد بازار ـ محور که تغییر بافت نیروی کار در جوامع صنعتی و تغییر ساختار اقتصادی را عامل شکل گیری جامعه اطلاعاتی می داند؛ رویکرد فناورانه، عواملی مانند رایانه و فناوریهای متعلق به آن را به عنوان عامل اصلی دگرگونی اجتماعی اعلام میدارد؛ در رویکرد سوم، دانش اساس تغییر در شکل تولید از کالا به ارائة خدمات در جوامع فراصنعتی معرفی و اطلاعات، مبنای اصلی شکل گیری جامعة اطلاعاتی شناخته می شود. </strong><br /> <strong>در نهایت، انگیزههای دستیابی به جامعة اطلاعاتی در جوامع مختلف، این عوامل هستند: نیروهای گستردة فراملی برخاسته از شرایط اقتصاد جهانی و رقابت در بازارهای بینالمللی، برنامهریزیهای ملی دولتها برای حفظ موقعیت مناسب اقتصادی و تأثیرگذاری جهانی (برای کشورهای پیشرفته) و نیز رسیدن به رشد و توسعة اقتصادی بلندمدت (برای کشورهای کمتر توسعه یافته). شاخصهایی که در طبقهبندیهای مختلف برای سنجش و تعیین فاصله و رتبه کشورها نسبت به هم در جامعة اطلاعاتی استفاده میشوند، عبارتند از: سطح آموزش و درصد باسوادی، میزان بهرهبرداری و سهولت دسترسی به رسانههای ارتباط جمعی مثل اینترنت، تلفن، تلویزیون، روزنامه و کتاب، ساختارهای نظامیافته برای تولید، پردازش و گردش اطلاعات در جامعه، برنامهریزی دولتها برای تحقق جامعه اطلاعاتی، شاغلان بخش اطلاعات، دانشآموختگان علوم رایانه و رشتههای مهندسی و زیرساختهای ارتباطی و شبکهای. </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963710شماره 2 (پیاپی 38)20070622انجمن مرجع و خدمات به کاربران رهنمودهایی برای خدمات اطلاعرسانی23324044095FAمهین دخت افیونیکارشناس ارشد خدمات آموزشی و پژوهشی شاغل در کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان
mafyouni@cc.iut.ac.irJournal Article20170309<strong>در این راهنما خدمات اطلاعرسانی کتابخانهها با عناوین خدمات، منابع، دسترسی، نیروی انسانی، ارزیابی و اصول اخلاق مورد توجه قرار گرفته است. این خدمات در پیوند با وظیفه اصلی کتابخانهها که عبارت است از برآورده ساختن نیازهای آموزشی، تفریحی، شخصی و اقتصادی کلیه افراد جامعه تبیین شده است. تأکید شده است که خدمات اطلاعرسانی نه تنها باید نیازهای کاربر را برآورده سازد، بلکه آن نیازها را باید پیشیبینی کند تا از این طریق منابع مناسب را گردآوری و در دسترس قرار دهد. خدمات باید بر اساس رفتارها و عادات جستجوی اطلاعات، نیازهای اطلاعاتی و خدمات مورد انتظار افراد آن جامعه طراحی شوند. در این متن 31 رهنمود ارائه شده است که بیشترین آن به خدمات مربوط است. </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963710شماره 2 (پیاپی 38)20070622بررسی میزان اثربخشی عناصر ابردادهای بر رتبهبندی صفحات وب توسط موتورهای کاوش عمومی24125844096FAعاطفه شریفدانشجوی دوره دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170309<strong>پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی عناصر ابردادهای بر رتبهبندی صفحات وب توسط سه موتور کاوش عمومی «گوگل»، «یاهو»، و «اماسان» انجام پذیرفت. اثربخشی پنج عنصر ابردادهای نشانه عنوان زبان «اچ.تی.ام.ال»، ابرنشانههای کلیدواژهها و توصیف زبان «اچ.تی.ام.ال»، ابردادههای عنوان و موضوع از قالب ابردادهای «دابلین کور» که بر بازنمون موضوعی صفحات وب متمرکزند، با روش تجربی آزموده شد. 84 صفحة وب در گروههای گواه و آزمون به عنوان جامعة مورد مطالعه تحت دامنة فرعی </strong><strong>http://metadata.irandoc.ac.ir</strong><strong> منتشر شد. از میان موتورهای کاوش انتخابی، دو موتور کاوش یاهو و گوگل، صفحات را نمایهسازی کردند. کلیدواژههای منحصر به فرد و تکرار شونده که در مرحله طراحی در قالب عناصر ابردادهای به صفحات گروه آزمون افزوده شده بود، بررسی شد و میزان معنیداری تفاوت رتبه صفحات دو گروه با استفاده از آزمون غیرپارامتری «یو.من.وایتنی» محاسبه گردید. نتایج، نشانگر اثربخشی دو عنصر «عنوان» و «توصیف زبان اچ.تی.ام.ال» در هر دو موتور کاوش مورد مطالعه است. کلیدواژههای منحصر به فرد در ابرنشانه کلیدواژههای «اچ.تی.ام.ال» و ابرداده موضوع دابلین کور به بهبود رتبه صفحات در یاهو انجامید. در حالی که تکرار کلیدواژهها در بخش سرآیند صفحه وب، باعث بهبود رتبه در موتور کاوش یاهو شد، گوگل عملکردی معکوس داشت.</strong>
<strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963710شماره 2 (پیاپی 38)20070622چرخة نشر سنّتی در برابر چرخة نشر الکترونیکی25927644097FAغلامعلی منتظراستادیار مهندسی فناوری اطلاعاتمحمد عنایت تباردانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعاتJournal Article20170309<strong>فناوری اطلاعات موجب تغییراتی شگرف در صنعت نشر شده است که از آن به نشر الکترونیکی یاد میشود. توسعة اینترنت و آسانی استفاده از آن، در دسترس بودن کتابخانههای الکترونیکی و پیشرفتهای زیاد در فناوری اطلاعات باعث تغییر دادن راه و روش خواندن افراد و شیوة انتشار مطالب ناشران شده است. در این مقاله، به مباحثی چون چرخة نشر سنتی، چرخة نشر الکترونیکی، تفاوت فرآیندهای دو نشر و مزیتهای نشر الکترونیکی بر نشر سنتی میپردازیم. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963710شماره 2 (پیاپی 38)20070622مجلات دسترسی آزاد : مسائل، مباحث و ... و نگرانیهای مطرح دربارة آنها27730844098FAمرضیه سیامکدانشجوی کارشناسی ارشد اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170309<strong>این مقاله ابتدا به اهمیت مجلات در ارتباطهای علمی و بحران پیش روی کتابخانهها برای اشتراک این مجلات میپردازد. سپس رویکرد به مجلات دسترسی آزاد را به عنوان روشی جدید در ارتباطهای علمی مورد توجه قرار میدهد، پیش زمینة ظهور این مجلات را بررسی میکند، مسائل مرتبط به آنها را ارائه میدهد و در نهایت نگرانیهای مربوط به آنها را بیان مینماید و میپذیرد که جنبش دسترسی آزاد با وجود تاریخچة اندک خود، تأثیری بسزا در وضعیت ارتباطهای علمی در سطوح علمی، دانشگاهی و جوامع انتشاراتی داشته است.</strong>
<strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963710شماره 2 (پیاپی 38)20070622تعیین ارزش اطلاعات در توجیه سیستمهای پشتیبان تصمیم30933644099FAسیروس علیدوستیدکترای مدیریت، استادیار پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایرانJournal Article20170309<strong>استفاده از سیستمهای اطلاعاتی در سازمان و مدیریت، مستلزم صرف هزینههایی است که باید با برآورد منافع آنها، توجیه شوند. توجیه این سیستمها در ابتدا که تمرکز آنها بر دادهها و خودکارسازی عملیات دستی بود، به آسانی انجام میگرفت اما با محور شدن اطلاعات در آنها، کار توجیه سرمایهگذاری لازم نیز به پیچیدگی گرایید. به همین دلیل، تحلیل هزینه ـ منفعت به یکی از مراحل توسعه سیستمهای اطلاعاتی مبدل گردید. این تحلیل بویژه درباره سیستمهای پشتیبان تصمیم، با دشواریهای بیشتری روبهروست. پیچیدگی و تعامل منافع و ناممکن بودن کمّی کردن بسیاری از آنها بهعلاوه مشکل تعیین ارزش اقتصادی برای اطلاعات به عنوان خروجی اصلی این سیستمها، اصلیترین این دشواریها به شمار میروند. در این مقاله، پس از بررسی سیر تحول سیستمهای اطلاعاتی و ماهیت متغیر منافع آنها، توصیف سیستمهای پشتیبان تصمیم و منافع آنها، مشکل تعیین ارزش اقتصادی برای اطلاعات مطرح و سپس با بررسی مفهوم ارزش در علم اقتصاد، مشکلات تعیین ارزش اطلاعات از دیدگاه اقتصاد اطلاعات بیان میشوند. در پایان نیز با ارائة مدل فضای اطلاعاتی، کاربرد آن در تعیین ارزش اطلاعات ارائه میگردد.</strong>
<strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963710شماره 2 (پیاپی 38)20070622تجربة پروژههای یادگیری الکترونیکی چگونه بوده است؟ چالشهای پیش روی در پروژههای یادگیری الکترونیکی33735544100FAغلامحسین رحیمی دوستعضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20170309<strong>با ظهور شبکة جهان گستر، عبارات و اصطلاحات جدیدی وارد ادبیات علوم تربیتی بخصوص رشتة «فناوری آموزشی» شد که یادگیری الکترونیکی، از آن جمله است. با</strong><strong>وجود گستردگی این پدیده هنوز تعریف مشترکی از آن که مورد قبول همه باشد، در دست نیست. تعریفی که «رامیزوفسکی» ارایه کرده است، تا حدودی از دیگر تعاریف موجود جامعتر است. در این تعریف، اشاره شده که یادگیری الکترونیکی، هم می</strong><strong></strong><strong>تواند فعالیتی انفرادی باشد و هم فعالیتی گروهی</strong><strong>.</strong><strong> از سوی دیگر، یادگیری الکترونیکی می</strong><strong></strong><strong>تواند به صورت پیوسته یا گسسته صورت گیرد. از اواسط دهة 90 شاهد گستردگی روبه رشد دورهها و پروژههای یادگیری الکترونیکی بودهایم، با وجود این</strong><strong>،</strong><strong> پژوهشهای جدید حاکی از ناکامی بسیاری از پروژههای بزرگ ومعروف در دستیابی به هدفهای خود است. میزان افت تحصیلی در دورههای الکترونیکی نسبت به دورههای حضوری بسیار زیاد بوده است. علاوه بر این، بسیاری از افرادی که در دورههای الکترونیکی ثبت نام کرده بودند، دورهها را ناتمام رها کردهاند. در سالهای اخیر شاهد افزایش نوشتارهای مربوط به شکست پروژههای یادگیری الکترونیکی بودهایم</strong><strong> که</strong><strong> بابررسی آنها میتوان دلایل شکست پروژهها را در رویکردهایی همچون: رویکرد مدیریتی، رویکرد مبتنی بر نیازها، رویکرد الکترونیکی و رویکرد مبتنی بر یادگیری، دستهبندی کرد. هر یک از این رویکردها بر جنبه</strong><strong></strong><strong>ای از علل شکست تأکید دارند، اما در رویکرد سیستمی تلفیقی بر تمامی ابعاد تأکید میشود و بر این اساس است که منابع شکست از 3 سطح ناشی می شوند: سطح فرآورده، سطح یادگیرنده(زمینة درونی) و سطح سازمانی(زمینة بیرونی).</strong><br /> <strong>کلیدواژهها: یادگیری الکترونیکی<strong>[1]</strong>، شکست پروژهها<strong>[2]</strong>، تکنولوژی آموزشی<strong>[3]</strong>. </strong><br /> <br clear="all" /><br /> <br /> 1.Electronic Learning.<br /> <br /> <br /> 2.Projects Failure.<br /> <br /> <br /> 3. Instructional technology.