سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 1 (پیاپی 41)20080320نگاهی به وبلاگهای کتابداری ایران ... پیمایشی با استفاده از روش وبسنجی72843793FAامیر رضا اصنافیدانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0001-9908-2031شیما مرادیدانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0001-5556-4098Journal Article20170301<strong>به کارگیری قابلیتهای مختلف وب در نشر دانش و اطلاعات، ضمن غلبه بر محدودیتهای زمانی و مکانی، حق انتخاب مخاطب را ارج نهاده و بستری مناسب را برای تعاملات اطلاعاتی فراهم نموده است. وبلاگها به عنوان یکی از محبوبترین «رسانههای اجتماعی» در جامعه امروزی بویژه جامعة کتابداری ایران، نقش بسیار مهمی را در تحکیم تعامل دو سویه کاربر و کتابخانهایجاد کردهاند. تحقیق حاضر، با استفاده از شیوههای وبسنجی به شناسایی و بررسی فعالیتهای وبلاگهای کتابداری ایرانی میپردازد. این تحقیق با استفاده از موتور کاوش آلتاویستا در ماه آوریل 2006 (اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت 1385) صورت گرفته است. یافتههای تحقیق نشان داده از مجموع 46 وبلاگ کتابداری ایرانی، تنها 28 وبلاگ فعال هستند و به طور مستمر روزآمد میشوند. از شمار این 28 وبلاگ، 25 وبلاگ فارسی زبان، 2 وبلاگ انگلیسی زبان و یک وبلاگ هم دو زبانه است. در این تحقیق مشخص شد تنها سه وبلاگ «انجمن کتابداران فارس»، «وبلاگ گروهی کتابداران» و «واژهنامه مدیریت دانش» به صورت گروهی اداره میشوند. اغلب وبلاگنویسان کتابداری ایرانی، از «وبسایت بلاگفا» به عنوان میزبان وبلاگهای خود استفاده میکنند و تنها یک وبلاگ است که از وبسایت «بلاگ اسکای» به عنوان میزبان استفاده می کند. این تحقیق نشان </strong><strong>داد در رتبهبندی وبلاگهای کتابداری ایرانی از نظر مجموع پیوندها، وبلاگهای «کتابداران فردا»، «وبلاگ گروهی کتابداران» و «وبلاگ یادداشتهای یک اطلاعرسان»، حایز رتبههای اول تا سوم بوده و وبلاگهای «نظریههای کتابداری»، «انجمن کتابداران خوزستان» و «انجمن کتابداران قم» در پایینترین رتبهها قرار دارند. همچنین در رتبهبندی وبلاگهای کتابداری ایرانی بر اساس پیوندهای درونی مشخص شد وبلاگهای «کتابداران فردا»، «وبلاگ کتابداری» و «وبلاگ مدیریت دانش و کتابداری» در رتبههای اول تا سوم قرار دارند. همچنین، از محاسبه ضریب تاثیرگذار وب برای وبلاگهای کتابداری ایرانی مشخص شد وبلاگهای «کتابداران فردا»، «مدیریت دانش و کتابداری» و «کتابدار پارسی» در رتبههای اول تا سوم قرار دارند. در بررسی زبانی وبلاگهای کتابداری ایرانی، نشان داده شد وبلاگهای مذکور اکثراً به زبان فارسی، محدود به جامعه کتابداران درون ایران، و عمدتاً بیشتر به مسائل عمومیتر کتابداری و اطلاعرسانی میپردازند؛ لذا نتوانستهاند پیوندهای بسیار گستردهای را دریافت </strong><strong>نمایند</strong><strong> و تبادل پیوند آنها محدود به وبلاگهای کتابداری فارسی زبان داخل کشور است. </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 1 (پیاپی 41)20080320ارزیابی تطبیقی اثربخشی تولیدات و خدمات ... در مراکز ملّی اطلاعات علمی ایران296443794FAعبدالرضا نوروزی چاکلیاستادیار گروه علوم کتابداری و اطّلاعرسانی دانشگاه شاهدمحمدحسین دیانیاستاد گروه علوم کتابداری و اطّلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170301<strong>سنجش اثربخشی تولیدات و خدمات، همواره یکی از مؤثّرترین روشهای شناسایی میزان موفقیت هر سازمان در دستیابی به هدفها و مأموریتهای خود به شمار میرود. نتایج تازهترین تحقیقات نشان میدهد استفاده از «</strong><strong>روش مبتنی بر نظرسنجی از گروههای ذینفع</strong><strong>»</strong><strong> که به </strong><strong>«</strong><strong>روش مبتنی بر شاخصهای اساسی</strong><strong>»</strong><strong> نیز شهرت دارد، به دلیل این که چند گروه را مورد توجه قرار میدهد، مؤثّرترین روش سنجش اثربخشی خدمات هر سازمان و بخصوص سازمانهای غیرانتفاعی به شمار میرود.</strong><strong> از این رو، در پژوهش حاضر با همین رویکرد به سنجش اثربخشی تولیدات و خدمات چند مورد از مهمترین مراکز ملّی اطلاعات علمی پرداخته میشود که برای اجرای آن </strong><strong>از روش </strong><strong>«</strong><strong>تحقیق موردی</strong><strong>»</strong><strong> و از نوع </strong><strong>«</strong><strong>چند</strong><strong>موردی</strong><strong>»</strong><strong> استفاده شده است. در راستای اجرای تحقیق </strong><strong>«</strong><strong>چند</strong><strong>موردی</strong><strong>»</strong><strong> حاضر، از روشهای </strong><strong>«</strong><strong>پیمایشی</strong><strong>»</strong><strong>، </strong><strong>«</strong><strong>تاریخی</strong><strong>»</strong><strong> و </strong><strong>«</strong><strong>کتابخانهای</strong><strong>»</strong><strong> نیز استفاده </strong><strong>شده است</strong><strong>. </strong><strong>با توجه به اینکه در </strong><strong>«</strong><strong>تحقیقات چند</strong><strong>موردی</strong><strong>»</strong><strong>، امکان استفادة همزمان از اطلاعات کمّی و کیفی وجود دارد، در تحقیق حاضر نیز هر دو نوع اطلاعات مذکور مورد استفاده قرار گرفت. از طرفی، برای تجزیه و تحلیل و تطبیق یافتهها، از </strong><strong>«</strong><strong>روش تطبیقی</strong><strong>»</strong><strong> استفاده شد. نتایج هر دو نوع یافتههای کیفی و کمّی تحقیق </strong><strong>نشان میدهد</strong><strong> که در بین مراکز ملّی اطلاعات علمی مورد مطالعه، تولیدات و خدمات </strong><strong>«</strong><strong>کتابخانة منطقهای علوم و تکنولوژی شیراز</strong><strong>»</strong><strong> بیشترین اثربخشی و تولیدات و خدمات </strong><strong>«</strong><strong>پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران</strong><strong>»</strong><strong> کمترین اثربخشی </strong><strong>را داشتهاند.</strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 1 (پیاپی 41)20080320تجزیه و تحلیل و بررسی وضعیت توسعهیافتگی شهرستانهای استان یزد از نظر مؤلفههای اطلاعرسانی درسالهای84-1380658043795FAسید حبیبالله میرغفوریعضو هیئت علمی دانشگاه یزدزهرا صادقی آرانیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه یزدJournal Article20170301<strong>اطلاعرسانی به عنوان ابزاری اساسی برای توسعة فرهنگی و متعاقب آن زیرساختی برای توسعه در سایر بخشهای کشور به شمار میرود. یک جامعه بدون بهرهگیری از اهرم توانمند اطلاعرسانی، در دستیابی به توسعه با مشکل مواجه خواهد شد. به عبارت دیگر، بهبود شبکههای اطلاعرسانی عمومی به عنوان پیشنیازِ برنامهریزی و تصمیمگیری، به بهبود و افزایش توسعهیافتگی در تمام جنبههای آن منتهی میشود. بدین منظور، مقالة حاضر با هدف بررسی و تجزیه و تحلیل توسعهیافتگی شهرستانهای استان یزد از نظر شاخصهای اطلاعرسانی عمومی و روند تغییرات آن طی سالهای 84-1380 و به منظور برنامهریزی در این بخش، انجام گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش «توصیفی- تحلیلی» است و جامعهی آماری آن را شهرستانهای استان تشکیل میدهد. برای انجام این تحقیق، پس از تعیین شاخصهای توسعهیافتگی اطلاعرسانی، آمار و دادههای آن از سالنامة آماری و سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان تهیه گردیده است. به منظور اندازهگیری توسعهیافتگی اطلاعرسانی این استانها، از روش تاکسونومی عددی و با استفاده از 11 شاخص بهره گرفته شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد حدود نیمی از شهرستانهای این استان از امکانات اطلاعرسانی کافی محرومند. شهرستانهای ابرکوه، بافق، مهریز و اردکان از نظر شاخصهای اطلاعرسانی طی سالهای 84-1380، همواره جزء شهرستانهای برخوردار استان بهشمار میروند. شهرستانهای خاتم، طبس و صدوق نیز شهرستانهای محروم از امکانات اطلاعرسانی استان بودهاند. سایر شهرستانهای این استان نیز در زمرة شهرستانهای نیمهبرخوردار به شمار میروند.</strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 1 (پیاپی 41)20080320بررسی میزان رعایت معیارهای ساختاری منابع مرجع چاپی فارسی8110243796FAمحبوبه فراشباشی آستانهکارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهدرحمت الله فتاحیعضو هیئت علمی و استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170301<strong>منابع مرجع چاپی، به عنوان بخشی عظیم از منابع اطلاعاتی برطرفکننده نیازهای اطلاعاتی، نقش بسیار مهمی در جامعه استفادهکننده دارد. به همین علت و به دلیل ضرورت زودیابی اطلاعات، هنگام تألیف و نشر، اهمیت زیادی دارد. مقاله حاضر با استفاده از روش پیمایشی و فن تحلیل محتوا به بررسی معیارهای ساختاری منابع مرجع چاپی فارسی منتشر شده در چهار حوزه موضوعی مختلف و در فاصله سالهای 1383-1374 پرداخته است. ابزار گردآوری اطلاعات، سیاهه ای است که توسط پژوهشگر برای هفت نوع منبع مرجع تدوین شد و مورد استفاده قرار گرفت. نتایج مقاله، حاکی از نوع عملکرد پدیدآورندگان و ناشران مرجع ایرانی در مورد رعایت معیارهای ساختاری منابع مرجع و شاخصهای مربوط به آن است. یافتهها حاکی از آن است که معیارهای ساختاری فیزیکی مانند صفحه آرایی و نوع حروف، به طرز مطلوبی رعایت شده، اما معیارهایی که در زودیابی اطلاعات نقش مهمی دارد (مانند نمایههای پایانی) به شکلی مطلوب رعایت نشده است. </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 1 (پیاپی 41)20080320بررسی شیوههای ارتقای سطح علمی نیروها و دستیابی به دانش روز10312043797FAهوشنگ حکیمیعضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانJournal Article20170301<strong>این طرح با هدف ارزیابی بخشهای آموزش و اطلاعرسانی مؤسسات و مراکز تحقیقاتی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، در زمینه ارتقای سطح علمی پژوهشگران مؤسسات و مراکز یادشده و دستیابی آنها به دانش روز، شیوههای به کار گرفته شده را بررسی نموده است. روش تحقیق از نوع پیمایشی توصیفی بوده و 512 پرسشنامه به صورت مراجعه حضوری و مصاحبه، تکمیل و گردآوری شدند. </strong>
<strong>نتایج به دست آمده نشان داد شیوههای آموزشی و اطلاعرسانی نیروها به طور کلی مورد تأثیر و تابع مستقیم سرمایهگذاری اعتباری و انسانی و نیز توجه مدیران و برنامهریزان به این دو بخش میباشد. در بررسیهای انجام شده، بودجه و اعتبارهای ناچیز تخصیصی و پرت بالای سرمایهگذاری موجود، ضعف مدیریتی در توجه لازم به اهمیت آموزش و اطلاعرسانی به عنوان بخشهای پشتیبان و پیشبرندة تحقیقات، نازل بودن نسبی سطح و دورههای آموزشی، محدودیت برخورداری از دورههای عالی تخصصی و فرصتهای مطالعاتی در کشورهای توسعهیافته، عدم کفایت و استمرار دورههای آموزشی کوتاهمدت، عدم اختصاص بودجه به منظور تأمین اساسیترین نیاز اطلاعاتی اعضای هیئت علمی و پژوهشگران؛ یعنی دسترسی به منابع و دانش علمی روز به صورت تمهید اشتراک آنلاین با کارگزاران و ناشران خارجی برای بهرهبرداری از بانکهای اطلاعاتی، کتابها، مجلههای علمی، پایاننامهها و گزارشهای پژوهشی به عنوان مشکلات اساسی تشخیص داده شد. در پایان، راهکارها و پیشنهادهایی برای رفع موانع و بهینه نمودن شیوه ها ارائه گردید.</strong>
<strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 1 (پیاپی 41)20080320بررسی زیرساخت خدمات کتابخانهای آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور در پیوند با ساختار آموزشی آن12115643798FAحمید دلیلیعضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور مشهدمحمدحسین دیانیاستاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهداسدالله آزاددانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170301<strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی زیرساخت خدمات کتابخانه ای آموزش از راه دور در کتابخانههای دانشگاه پیام نور و در پیوند با ساختار آموزشی، به روش مشاهده اسنادی(مربوط به دوره پنج ساله 1384-1380)و نیز روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل10 مرکز بزرگ که بصورت انتخابی و 10 مرکز کوچک که به صورت تصادفی مشخص شده بود، میباشد. این مراکز در 10 منطقه، بر اساس تقسیمبندی دانشگاه پیام نور در سطح کشور، قرار داشت. اعضای هیئت علمی در مراکز بیست گانه مورد بررسی در سال1385، 220 نفر بودند که 176 نفر (80%) به پرسشنامه پاسخ دادند. جامعه آماری مسئولان کتابخانه (کتابداران) در مراکز مورد بررسی 20 نفر بودند که همگی (100%) به پرسشنامه پاسخ دادند. جامعه آماری دانشجویان نیز در 20 مرکز مورد پژوهش شامل 962/100 دانشجو بود. حجم نمونه دانشجویان بر اساس فرمولهای آماری، حداقل 1064 نفر تعیین شد تا با شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انجام پذیرد. در کل1400 پرسشنامه میان دانشجویان مراکز بیست گانه (با تخصیص متناسب در هر مرکز) توزیع گردید که 1112 نفر به آن پاسخ دادند. یافتههای پژوهش نشان داد:</strong><br /> <strong>1. </strong><strong>بین هر یک از عوامل زیرساختی (امکانات، مدیریت، کارکنان، مستندسازی، امور مالی، منابع و خدمات) کتابخانههای</strong><strong> «م</strong><strong>راکز</strong><strong>»</strong><strong> دانشگاه پیام نور مستقر در شهرهای بزرگ و کتابخانههای</strong><strong> «</strong><strong>مراکز</strong><strong>»</strong><strong> مستقر در شهرهای کوچک از دیدگاه کتابداران، تفاوت</strong><strong>ی</strong><strong> معن</strong><strong>ا</strong><strong>دار وجود ندارد.</strong><br /> <strong>2. </strong><strong>در بیشتر موارد بین میزان رشد کمّی ساختار آموزشی دانشگاه پیام نور ( دانشجو، عضو هیئت علمی، رشته تحصیلی، کارمند، بودجه و هزینههای آموزشی) و میزان رشد کمّی امکانات کتابخانهها (کتابدار، منابع چاپی و دیجیتالی، منابع دیداری – شنیداری، مساحت و سایر امکانات)، رابطه</strong><strong>ای</strong><strong> معن</strong><strong>ا</strong><strong>دار وجود ندارد.</strong><br /> <br /> <strong>بین میزان استفاده دانشجویان دانشگاه پیام نور از کتابخانه و شیوههای رسمی آموزشی(تک کتاب و بدون منبع، خودخوان و بدون منبع، عملی و بدون منبع) تفاوت معن</strong><strong>ا</strong><strong>دار وجود دارد.</strong><br /> <br /> <strong>4. </strong><strong>بین نگرش اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور درباره تناسب امکانات، منابع و خدمات موجود در کتابخانههای این دانشگاه، تفاوت</strong><strong>ی</strong><strong> معن</strong><strong>ا</strong><strong>دار وجود ندارد.</strong><br /> <strong>5. </strong><strong>بین میزان دسترسپذیری منابع اطلاعاتی دیجیتالی و منابع اطلاعاتی چاپی کتابخانههای دانشگاه پیام نور از دیدگاه اعضای هیئت علمی، تفاوت</strong><strong>ی</strong><strong> معن</strong><strong>ا</strong><strong>دار وجود دارد.</strong><br /> <strong>6. </strong><strong>بین میزان دسترسپذیری منابع اطلاعاتی دیجیتالی و منابع اطلاعاتی چاپی کتابخانههای دانشگاه پیام نور از دیدگاه دانشجویان، تفاوت</strong><strong>ی</strong><strong> معن</strong><strong>ا</strong><strong>دار وجود دارد.</strong><br /> <strong>7. </strong><strong>بین نگرش اعضای هیئت علمی، کتابداران و دانشجویان درباره جایگزینی منابع دیجیتالی بجای منابع چاپی، تفاوت</strong><strong>ی</strong><strong> معن</strong><strong>ا</strong><strong>دار وجود دارد.</strong><br /> سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 1 (پیاپی 41)20080320بازاریابی1 در کتابخانهها15718443803FAسودابه شاپوریعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابنJournal Article20170301بازاریابی عاملی ضروری برای حیات سازمانها و مؤسسههای تجاری وغیر تجاری از جمله کتابخانههاست. به نظر می رسد چارچوب مفهومی بازاریابی درکتابخانهها انسجام و روشنی کافی ندارد و کتابخانهها بویژه در ایران، از عوامل بازاریابی به شکل علمی و به میزان کافی بهره نمیبرند. در همین راستا، این مقاله به مباحث نظری پیرامون بازاریابی در کتابخانهها میپردازد و در صدد است با معرفی چهار «آمیخته بازاریابی» گامی مؤثر در جهت پیشرفت فعالیتهای کتابخانههای کشور بردارد.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 1 (پیاپی 41)20080320مروری بر بازاریابی کتاب در ایران و جهان با تأکید بر بازاریابی کتاب کودک18521443804FAلیلا مکتبی فرددانشجوی دکتری کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20170301<strong>در ادبیات بازرگانی امروز دنیا، بازاریابی به معنی کلیه تلاشهایی است که یک کارآفرین اقتصادی برای طراحی، تولید، توزیع یا فروش کالا و خدمت به مصرف کننده نهایی و جلب رضایت او متحمل میشود. امروزه در کنار فروش و عرضه کالاهای سنتی و مواد طبیعی و مصرفی، کالاها و خدمات فرهنگی نیز جایگاه اقتصادی ویژهای دارند و ناشران به عنوان تولیدکنندگان یکی از شاخصترین اقلام فرهنگی یعنی کتاب، به استفاده از روشهای بازاریابی نیاز دارند. بازاریابی از دو نظام کلی پیروی میکند: محصولگرا<strong>[1]</strong> و بازارگرا<strong>[2]</strong>. با توجه به تمرکز نظام بازارگرا بر مصرفکننده<strong>[3]</strong> و نیازهای او و خصوصیات کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی، استفاده از نظام بازارگرا برای بازاریابی کتاب توصیه میشود. بازاریابی کتاب به شیوههای گوناگونی قابل اجراست. برگزاری نمایشگاههای کتاب<strong>[4]</strong>،</strong><strong>نوآوری در اداره کتابفروشیها و استفاده از فناوریهای جدید برای فروش کتاب، آگهیهای تجاری، توزیع هدایای تبلیغاتی، انتشار دورهای فهرست انتشارات توسط ناشران، نقد و بررسی کتابها در مطبوعات، وبلاگها، کتابخانههای عمومی و سایر مراکز فرهنگی، توجه بیشتر به وضعیت ظاهری کتاب، برگزاری جشن رونمایی کتاب، چاپ پوستر، اقتباسهای ادبی</strong><strong>و... از جمله روشها و فعالیتهایی است که به رونق بازاریابی کتاب در ایران کمک مینماید. بر اساس نمونههای موجود، اعمال برخی از این روشها در میان ناشران کودک، شایعتر از ناشران بزرگسال بوده است. در عین حال، بسیاری از ناشران ایرانی تمایلی به سرمایهگذاری و فعالیت گسترده در حوزه بازاریابی کتاب ندارند، زیرا هزینههای مترتب بر این نوع فعالیتها را بیشتر از میزان سودی که به تجارت آنها باز میگرداند، میدانند.</strong><br /> <br clear="all" /><br /> <br /> 3. product Oriented.<br /> <br /> <br /> 4. Market Oriented.<br /> <br /> <br /> 5. Consumer.<br /> <br /> <br /> 6. Book Fairs.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 1 (پیاپی 41)20080320موانع کاربرد فناوری اطلاعات از نگاه مدیریت تغییر21524243805FAسیروس علیدوستیدکترای مدیریت. استادیار پژوهشگاه اطلاعات و مدارک ایرانJournal Article20170301<strong><em>در این مقاله، موانع کاربرد فناوری اطلاعات بررسی و از نگاه مدیریت تغییر، تحلیل میشوند. بدین منظور، ابتدا با اشاره به سرمایهگذاریهای ملی و جهانی در این زمینه، شواهدی از میزان موفقیت و شکست کاربرد این فناوری ارائه میگردد. بررسی پژوهشها و مطالعات پیشین در زمینة موانع کاربرد این فناوری، بخش بعدی مقاله را تشکیل میدهد که در آن در مجموع به 31 مانع اشاره میشود. سپس لزوم دستهبندی این عوامل تبیین و معیارهای دستهبندی آنها بیان میشوند. از آنجا که فناوری اطلاعات به عنوان عاملی برای تغییر شناخته میشود، مدلهای تغییر نیز در دستهبندی مفهومی عوامل مؤثر بر کاربرد آن قابل استفاده هستند. برای این دستهبندی از دو گونة «مدلهای محتوایی» و «مدلهای فرایندی» تغییر استفاده شد. مدلهای محتوایی، مدلهایی هستند که بر محتوای تغییر تأکید دارند و سازمان را به ابعادی تفکیک میکنند که تغییر باید در آنها صورت پذیرد. مدلهای گونة دوم نیز مدلهایی هستند که به مراحل و اقدامهای لازم برای انجام یک تغییر اشاره میکنند. در این مقاله، از مدل هفت بعدی «وارد» و «الوین» به عنوان مدل محتوایی و مدل هشت مرحلهای «کاتر» به عنوان مدل فرایندی تغییر برای دستهبندی و تحلیل موانع کاربرد فناوری اطلاعات استفاده شده است.</em></strong><br /> <strong><em> </em></strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 1 (پیاپی 41)20080320در راستای بهبود بازیابی اطّلاعات24325843806FAمرتضی کوکبیدانشیار گروه کتابداری دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20170301<strong>در فهرستنویسی موضوعی، فهرستنویس برای بیان محتوای موضوعی کتاب در دست فهرستنویسی، اغلب از سرعنوان(های) موضوعی استفاده میکند. نحو</strong><strong>ة</strong><strong> قرار گرفتن یک سرعنوان یکسان، در فهرستبرگههای متفاوت، ممکن است متفاوت باشد. یک سرعنوان ممکن است تنها سرعنوان تخصیص یافته به یک فهرستبرگه، یا با یک یا چند سرعنوان دیگر همراه باشد. در حالت دوم، بسته به رت</strong><strong>به</strong><strong> سرعنوان در میان سرعنوانهای دیگر، آن سرعنوان به طور نظری، دارای وزن متفاوتی خواهد بود. امّا در تمامی این موارد، این سرعنوانها به گونهای مساوی در نظر گرفته میشوند؛ نکتهای که میتواند بر بازیابی اطّلاعات تأثیری منفی بگذارد. نوشتة حاضر تلاش میکند برای حلّ این مشکل در فهرستنویسی سنّتی، نرم افزارهای کتابخانهای، و مارک ایران، راه حلهایی پیشنهاد نماید.</strong>
<strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 1 (پیاپی 41)20080320تعیین و تبیین عناصر و ساختار ارتباط در نظام کتابخانه و پیشنهاد مدل ارتباط برای آن25927843807FAحیدر مختاریدانشجوی دکترای علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهداسدالله آزادعضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170301<strong>کتابخانه، نظامی باز است که عناصر و ساختار فرایند ارتباط را در بخشهای مختلف و نیز در کلیّت آن میتوان مشاهدهکرد. بررسی کتابخانه از وجه ارتباطی، به شناخت نقاط قوّت و ضعف آن کمک کرده و به ارائه بهتر خدمات میانجامد. در این مقاله، بر اهمیت توجه به وجوه ارتباطی کتابخانه، تعریف ارتباطات، تعیین دامنه و شمول آن تأکید گردیده و ضمن بررسی اجمالی مدلها و نظریههای ارتباط، عناصر و ساختار ارتباط در کتابخانه به عنوان یک نظام باز تعیین و تشریح شده و در نهایت بر اساس این عناصر و ساختار، یک مدل ارتباط در کتابخانه پیشنهاد و چند کارکرد و فایدة آن مطرح گردیده است. </strong>
<strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 1 (پیاپی 41)20080320قیمتگذاری منابع و خدمات اطلاعاتی27930843808FAغلام حیدریدانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20170301<strong>«قیمتگذاری» از مفاهیم پایه در علم اقتصاد و بخصوص بازاریابی است. آگاهی از اصول، روشها، هدفها، چالشها و راهکارهای آن بویژه به منظور استفاده از این مفاهیم در ارائه خدمات اطلاعرسانی و دسترسی به اطلاعات، برای متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی، اهمیت اساسی دارد. از آنجا که مفهوم قیمتگذاری در حوز</strong><strong>ۀ</strong><strong> کتابداری و اطلاعرسانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، این مقاله زوایای مفهوم قیمتگذاری را با توجه به منابع و خدمات اطلاعرسانی، بررسی نموده است. ضرورت توجه بیشتر به حوز</strong><strong>ۀ</strong><strong> اقتصاد اطلاعات و بویژه اصول قیمتگذاری منابع و خدمات اطلاعاتی، هدفهای قیمتگذاری، تفاوتها و تشابهات قیمتگذاری منابع و خدمات اطلاعاتی با دیگر کالاها و خدمات اقتصادی، برآورد هزینه، و راهکارهای قیمتگذاری منابع و خدمات اطلاعاتی به منظور ارائه خدمات کارآمد، از دیگر مواردی است که در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است. </strong>
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 1 (پیاپی 41)20080320نمایه مقالههای فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی (از شماره 31 تا 4030932943810FAکبری سقاءپیرمردتدوینمحمدحسین دیانیاستاد راهنماJournal Article20170301