سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 2 (پیاپی 42)20080621مفهوم اطلاعات و ارتباطات و میانکنش بین آنها72443758FAاسدالله آزاددانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170228<strong>درباره مفهوم اطلاعات و ارتباطات تاکنون تعریفی دقیق و رسمی ارائه نشده است. متخصصان حوزههای مختلف اغلب کوشیدهاند جلوهها و ویژگیهای این پدیدهها را تا آنجا که به حوزههای تخصصی آنها مربوط میشود، تعیین کنند. از این رو صاحبنظران این پدیدهها را در قلمروهای ریاضیات، زبانشناسی، اقتصاد، روانشناسی، ارتباطات و ... مطالعه و تحلیل کرده و ویژگیهای متفاوتی برای آنها برشمردهاند. </strong><br /> <strong>بسیاری، اطلاعات را گاه به پدیدههای نسبتاً آشنای دیگری تشبیه کردهاند که بارزترین آنها تشبیه اطلاعات به «ماده» و «انرژی» است. به همین دلیل «اطلاعات» را به جای اصطلاح «انرژی» دانستهاند. اطلاعات با مفاهیم دیگری نیز سنجیده میشود؛ از جمله اطلاعات و آنتروپی در مکانیک، اطلاعات و احتمال، اطلاعات و بینظمی، و اطلاعات و تصمیمگیری. پس از مفاهیم کلیدی و لغوی، با توجه به واژهنامههای انگلیسی و ریشه لغوی «اطلاع» در زبان فرانسه و لاتین، به تحول واژه اطلاع یا خبر اشاره میشود. </strong><br /> <strong>«نظریه اطلاع» در سال 1949 میلادی برای استفاده در مسائل «ارتباط دور» شکل گرفت. از جهت ریاضیات دو مؤلف آمریکایی «گلودشانون» و وارن ویور»، موضوع اطلاع را اندازهگیری و سنجش برشمردند. از این رو، «اطلاع» در نظریه علمی، یک مقیاس ریاضی است که برای اندازهگیری مقدار تازگی پیام نزد گیرندگان از آن استفاده میشود. این دو دانشمند آمریکایی، با توجه به نظریه ریاضی، واحد </strong><strong>"Bit"</strong><strong> را واحد اطلاعرسانی معرفی کردند. </strong><br /> <strong>استعمال واژه «ارتباط» به صورت جمع یعنی «ارتباطات» بیشتر به جنبه مطالعه ابزار و لوازم و فن این پدیده اشاره دارد و جنبه مفرد آن بیشتربه سیر و جریان این رشته مربوط میشود. در انتها، چند تعریف تازه از دیدگاههای جامعهشناسی تعریف و در نهایت انواع ارتباط و اهمیت ارتباطات بررسی میشود. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 2 (پیاپی 42)20080621بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در تهران از طریق مدل تحلیل شکاف255243759FAنجلا حریریعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقاتفریده افنانیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانیJournal Article20170228<strong>پژوهش حاضر با هدف تعیین </strong><strong>کیفیت خدمات کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در تهران انجام گرفته است. روش پژوهش «پیمایشی تحلیلی» و ابزار گردآوری اطلاعات «پرسشنامه لایبکوال» است. جامعه پژوهش را کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران تشکیل میدهند که به ترتیب 361 ، 116 و 344 نفر از استفادهکنندگان کتابخانههای یادشده به پرسشنامهها پاسخ دادهاند. یافتههای پژوهش نشان داد خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به کتابخانههای دو دانشگاه دیگر کیفیت بالاتری دارد، اما خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران دارای تفاوت معناداری نیست. خدمات هر سه کتابخانه در بُعد کنترل اطلاعات، نسبت به ابعاد دیگر فاصله بیشتری با انتظارهای استفادهکنندگان دارد. بیشترین نارسایی کتابخانهها، به </strong><strong>دسترسپذیر کردن منابع الکترونیکی در منزل و یا محل کار استفادهکنندگان مربوط است. با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهادهایی در جهت بهبود کیفیت خدمات کتابخانههای مورد بررسی ارایه شده است.</strong><br /> <strong> </strong><br /> سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 2 (پیاپی 42)20080621ارزیابی ربط در نظامهای ذخیره و بازیابی اطلاعات ... از رهیافت شناختی537043765FAمحمد حسن زادهعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-6175-0855الهام رضازادهکارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانیJournal Article20170228<strong>فرایند شناخت کاربر به عنوان جستجوگر اطلاعات در یک نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات، میتواند تأثیر زیادی بر ارزیابی او از ربط داشته باشد. مقاله حاضر پس از بیان شرحی مختصر از روانشناسی شناختی و ربط و ارزیابی آن، حوزههای شناختی کاربر را که بر ارزیابی ربط تأثیرگذار هستند، بررسی مینماید. این حوزهها «ادراک»، «توجه» و «قضاوت» را در بر میگیرد. این مقاله علاوه بر اینکه میتواند مبنای تحقیقات عمیقی در این حوزه قلمداد شود، به طراحان نظامهای ذخیره و بازیابی نیز کمک میکند تا با رویکردی شناختگرا، به طراحی نظامهای ذخیره و بازیابی اطلاعات بپردازند. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 2 (پیاپی 42)20080621اثرهای مضاعف نظریه عدم تقارن اطلاعاتی و بازار انحصاری بر روند اشتراک مجلههای لاتین و پایگاههای اطلاعاتی در کتابخانهها719443766FAشعله ارسطوپوردانشجوی دوره دکترای علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170228<strong>عدم تقارن اطلاعاتی در هر بازار، از کارایی اجتماعی بازار میکاهد. در چنین شرایطی، یکی از دو طرف معامله، اطلاعات کافی نسبت به کالای مورد معامله ندارد و از آنجا که کمبود اطلاعات اغلب از سوی خریدار است، وی هیچگاه حاضر به پرداخت قیمت واقعی کالای مورد معامله نمیشود، چون از کیفیت واقعی کالا اطمینان حاصل نکرده است. از طرف دیگر، عامل دیگری که میتواند به ناکارایی اجتماعی بازار بینجامد، انحصار فروش است. در بازارهای اطلاعاتی، جایی که کالای مورد معامله، اطلاعات و بخصوص نشریههای ادواری است، اثرهای متقابل عدم تقارن اطلاعاتی از یک سو و انحصار اعمال شده از طرف ناشران و کارگزاران فروش نشریات ادواری خارجی از سوی دیگر، ناکارایی مضاعفی را بر بازار خرید نشریههای ادواری تحمیل می کند که در اکثر موارد به زیان کتابخانهها خواهد بود. این مقاله با پرداختن به اثرهای مضاعف این دو مشکل، در نهایت به ارائه راهکارهایی برای بهبود شرایط فعلی می پردازد.</strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 2 (پیاپی 42)20080621بررسی وضعیت همکاری علمی اعضای هیئت علمی در چهار حوزه موضوعی در دانشگاه فردوسی مشهد9512043767FAماریه رحیمیدانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهدرحمت الله فتاحیعضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170228<strong>همکاری در حوزههای مختلف علمی، سابقهای طولانی دارد. با این حال، این پدیده در ایران کمتر بررسی شده است. این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی و با هدف بررسی وضعیت همکاری علمی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، به بررسی این پدیده و «تألیف مشترک» که بازتاب فعالیتها و رویکردهای جامعة علمی امروز به شمار می آید، پرداخته است. نتایج به دست آمده عبارتند از: </strong><br /> <br /> <strong>· </strong><strong>میان نسبت همکاری علمی در اعضای هیئت علمی 4 حوزة موضوعی دانشگاه فردوسی، تفاوتی معنادار وجود دارد.</strong><br /> <strong>· </strong><strong>در بین حوزههای مورد بررسی، سه حوزه موضوعی مهم در این دانشگاه (کشاورزی، علوم پایه و مهندسی) فراوانی قابل توجهی در تولیدات علمی مشترک اعضای هیئت علمی خود دارند، اما در حوزه وسیع علوم انسانی فراوانی تولیدات مشترک، پایینترین میزان را در کل دانشگاه به خود اختصاص داده است. بیشترین نسبت همکاری علمی در کل دانشگاه در حوزه کشاورزی، سپس در حوزة علوم پایه و پس از آن در حوزة مهندسی است. کمترین نسبت همکاری علمی نیز به حوزه علوم انسانی تعلق دارد. </strong><br /> <br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 2 (پیاپی 42)20080621تحلیل پیوندهای وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران با استفاده از روش وبسنجی12114243772FAفرشید دانشعضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهانفرامرز سهیلیعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور واحد کرمانشاهمحسن نوکاریزیاستادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه بیرجندJournal Article20170228<strong>وبسایت دانشگاهها دروازهای برای ورود به محیط مجازی است. امروزه اطلاعات بسیار مفیدی درباره کارکنان، اعضای هیئت علمی، دورههای تخصصی، مجلههای علمی و سایر انتشارات دانشگاهها و ... بر روی این وبسایتها قابل دسترسی است. پژوهش حاضر در نظر دارد با تحلیل پیوندهای مختلف وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران، به بررسی میزان رؤیت، میزان تأثیرگذاری و همکاری آنها با استفاده از شیوه وبسنجی بپردازد. جامعه پژوهش حاضر، کلیة وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران میباشد. کلیه وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران که در مجموع 42 وبسایت را شامل میشود، در یک دوره زمانی یکماهه (تیرماه 1386) با استفاده از راهنمای اینترنتی یاهو بازیابی و به منظور تحلیل پیوندهای آنها بر روی رایانه شخصی، بارگذاری گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی شیراز با 12700، تهران با 10400 و اصفهان با 5170 پیوند دریافتی، دارای بالاترین میزان رؤیت بودند و وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی </strong><strong>بقیة</strong><strong>الله بوشهر و بابل به ترتیب دارای بالاترین میزان تأثیرگذاری در محیط وب بودند و وبسایت دانشگاه علوم پزشکی فسا با ضریب تأثیری برابر با 81/0 پایینترین میزان تأثیرگذاری را داشت. نتایج تحلیل هم پیوندی این وبسایتها نشان داد وبسایتهای مورد مطالعه در 7 خوشه با هم همکاری میکنند. از سوی دیگر، استفاده از مقیاس چند بعدی نشان داد این وبسایتها در 4 خوشه با هم همکاری دارند. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 2 (پیاپی 42)20080621کاربرد «فولکسونومی» در بازنمون تصاویر دیجیتالی: رویکردی نوین در نمایهسازی کاربرمدار14316043773FAمجید سبزی پوردانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداریو اطلاع رسانی دانشگاه تهرانJournal Article20170228در این مقاله، روشهای نمایهسازی تصاویر که تا کنون مطرح بوده به اختصار بیان گردیده و نظری کلی از چالشهای مربوط به نمایهسازی تصویر مبتنی بر مفهوم، فراهم آمده است. از روشی نوین با عنوان «فولکسونومی» یا «ردهبندی مردمی» که به میزان قابل ملاحظهای در دنیای کتابخانه دیجیتالی مورد توجه قرار گرفته است یاد میشود که در آن، برچسبزنی اجتماعی ابزاری برای افزایش توصیف اشیای دیجیتالی، فراهم کردن محملی برای درونداد کاربر و درگیری بیشتر کاربر، تلقی میگردد. این مقاله، به ارزیابی مزایا و معایب فرادادههای ساخته شده توسط کاربر در محتوای مجموعه تصاویر رقومی میپردازد و آن را با قالب فرادادهای ساخته شده به طور حرفهای و ابزار کنترل واژگان، مقایسه میکند. همچنین، ضمن تحلیل ویژگیهای ردهبندی مردمی، درمییابد که برچسبزنی مردمی میتواند به عنوان مکملی برای پیشینه های فرادادهای ساخته شده به طور حرفهای به مرحله عمل درآید تا فرصتی برای کاربر به منظور اظهار نظر دربارة تصویر فراهم آید.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 2 (پیاپی 42)20080621بررسی تحلیلی و ترسیم ساختار انتشارات علمی تولید شده در حوزههای کتاب سنجی، علم سنجی، اطلاعسنجی و وب سنجی در پایگاه Web of Science طی سالهای 1990ـ 200516118243774FAعلی حمیدیدانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهوازامیر رضا اصنافیدانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0001-9908-2031فریده عصارهاستاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20170228<strong>حوزه کتابسنجی و شاخههای مرتبط آن به طور مستقیم با بررسی میزان تولید اطلاعات علمی در حوزههای تخصصی مختلف در ارتباط است و شاخصهایی را برای ارزیابی و سنجش میزان اطلاعات تولید شده در زمینه های گوناگون و در کشورهای مختلف، در اختیار دانشمندان قرار میدهد. در این مقاله، با استفاده از شیوه های علمسنجی، میزان انتشارات علمی تولید شده در حوزههای کتابسنجی، علمسنجی، اطلاعسنجی و وبسنجی در پایگاه </strong><strong>Web of Science</strong><strong> طی سالهای 1990-2005 مطالعه و تحلیل و تمامی پیشینهها در حیطههای موضوع، زبان، کشور، نویسنده، سال انتشار، نوع مدرک، مجله و مؤسسه و دانشگاهها تجزیه و تحلیل گردید. آنگاه کلیة پیشینهها برای ترسیم ساختار علم به نرم افزار </strong><strong>HistCite</strong><strong> وارد شد و از طریق آزمون و خطا، 80 مقاله اول، حوزه مورد بررسی در </strong><strong>WOS</strong><strong> انتخاب و به وسیله نرمافزار فوق، تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد در مجموع </strong><strong>53 کشور در نگارش مدارک حوزه موضوعی مورد بررسی نقش داشتهاند که از این میان کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان، آلمان و </strong><strong>هلند</strong><strong>، به ترتیب در رتبههای اول تا چهارم قرار دارند. </strong><strong>همچنین، مشخص شد </strong><strong>26/91% از م</strong><strong>دارک</strong><strong> به زبان انگلیسی میباشند</strong><strong>. تعداد کمی از مؤسسهها یعنی 1/16% (74 مؤسسه از 446 مورد) تولیدکننده بخش عمدهای از متون علمی هستند. </strong><strong>بیش از 50% مدارک، در 6 عنوان مجله یعنی 68/3% از کل مجلههای حاضر در فهرست منتشر شده است</strong><strong>. </strong><strong>یافتهها مشخص نمود 14/73% </strong><strong> عنوان </strong><strong>از انتشارات در قالب مقاله بوده است و</strong><strong>پس از آن </strong><strong>به ترتیب، </strong><strong>نقد </strong><strong>مقالهها </strong><strong>(96/6%) و نقد کتاب</strong><strong>( 99/5% ) قرار داشته اند. از دیگر نتایج پژوهش میتوان به 5 مقاله اول در این بررسی اشاره کرد که 111-47 استناد را به خود اختصاص داده و به ترتیب در سالهای 1989، 1992، 1997، 2001 و 2002 نوشته شدهاند. در سالهای 2004 و 2005 بیشترین تعداد مدارک منتشر شده است و این امر استقبال بیشتر جامعه علمی از مقولههای مورد پژوهش را نوید میدهد.</strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 2 (پیاپی 42)20080621مدیریت اطلاعات با رویکرد فازی18320443776FAلیلا مکتبی فرددانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20170228<strong>منطق فازی که در سال 1965 توسط دانشمند ایرانی، پروفسور لطفیزاده به جهان عرضه شد، در تقابل با منطق دوارزشی ارسطویی، ابهام را به عنوان بخشی از سیستم پذیرفته و بر مفاهیم مبهم و نامعیّن دلالت میکند. در شرایطی که ماشین قادر به درک مفاهیم کیفی ـ که به راحتی برای انسان قابل فهم است ـ نیست، منطق فازی شیوه تفکر انسان را به فناوری منتقل میکند. از منطق فازی در بسیاری از شاخههای علوم از جمله «مدیریت اطلاعات» استفاده میشود. در سال 1975، با انتشار مقالهای به زبان فرانسه در مورد جستجوی اطلاعات در شرایط فازی، این واژه به طور رسمی وارد ادبیات کتابداری و اطلاعرسانی شد. طبق اطلاعات ثبتشده در بانک اطلاعاتی </strong><strong>LISA</strong><strong>، بخش عمدهای از آنچه تاکنون در خصوص منطق فازی و مدیریت اطلاعات منتشر شده، بر ذخیره و بازیابی اطلاعات تمرکز داشته است. پس از آن، بیشترین کاربرد این مقوله به ترتیب در سازماندهی و فراهمآوری اطلاعات بوده است. اکنون برای تضمین امنیت شبکههای اطلاعاتی، از منطق فازی بهرهبرداری میشود. در برخی زمینهها مانند مستندسازی و مدیریت رکوردها نیز تاکنون پژوهشی با موضوع فازی به انجام نرسیده است. در سالهای اخیر، رویکرد عمده این بحث به سمت نظامهای خبره و هوش مصنوعی سوق یافته است. به نظر میرسد برای حل بسیاری از گرههای موجود در حوزه مدیریت اطلاعات، میتوان از منطق فازی کمک گرفت.</strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 2 (پیاپی 42)20080621تحلیلی بر آیندهنگاری علم و فناوری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (مطالعة تطبیقی ژاپن و چین)20522443789FAمحمدرضا بخشیکارشناس تکنولوژی در مؤسسه پژوهشهای برنامهریزی و اقتصادکشاورزیJournal Article20170301<strong>نقش فناوری ارتباطات و اطلاعات به عنوان محور بسیاری از تحولات جهانی و همچنین یکی از ابزارها و بسترهای مهم توسعه همه جانبه، انکارناپذیر است. از این رو، متصدیان امور مملکتی که خواهان افزایش قدرت و ثروت ملی و بهبود بخشیدن به شاخصهای زندگی شهروندان خود هستند، در هزاره سوم به این امر توجه و اهتمام ویژهای دارند. اما مسئله مهم این است که یک فناوری زمانی میتواند به هدفهای فوق نایل شود و سودمند واقع گردد که در مقطع زمانی مورد نیاز ایجاد و محقق شده و زیرساختها و بسترهای جامعه نیز آماده باشد. حصول چنین مطلوبیتی، نیازمند آمادگی و برنامهریزی از قبل است که در ادبیات امروز «آیندهنگاری»<strong>[1]</strong> نامیده میشود. مقاله حاضر با هدف بررسی و تحلیل آیندهنگاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (</strong><strong>ICT</strong><strong>) تجربه کشور چین (در افق 2020) و ژاپن (در افق 2035) را مورد کنکاش قرار داده است. لذا پس از معرفی فرایند آیندهنگاری، به نتایج حاصل از این فرایند در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد در ژاپن فناوریهای «امنیت اطلاعات» از نظر شاخص اثرهای اجتماعی، شاخص اثرهای اقتصادی و شاخص اهمیت، فناوریهای برتر آینده شناخته شدهاند و سال تحقق آنها تقریباً در فاصله 2012 تا 2017 خواهد بود. همچنین، به طور متوسط فاصلة زمانی میان تحقق فناوری و پذیرش و بهکارگیری آن در جامعه، 3/5 سال خواهد بود. نتایج کشور چین نیز نشان میدهد از نظر شاخص اثرهای اقتصادی «فناوری شبکه»؛ از نظر شاخص اثرهای اجتماعی «فناوری شبکه» و «آیسیهای جدید» از نظر شاخص اهمیت «امنیت اطلاعات» و «امنیت شبکه»؛ از نظر اثرگذاری بر صنایع مدرن «فناوری شبکه» و «آیسیهای جدید»؛ و از نظر اثرگذاری بر صنایع سنتی «فناوری یکپارچه سیستم </strong><strong>SoC</strong><strong> و آیسی» و «فناوریهای شبکههای نسل آینده»؛ و از نظر ت</strong><strong>أ</strong><strong>ثیر در افزایش کیفیت زندگی مردم «فناوری چینی پردازش اطلاعات» و «فناوری دستیابی به باند پهن» مهم شناخته شدهاند.</strong>
<br clear="all" />
2. Foresightسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 2 (پیاپی 42)20080621ارزش و ارزشهای کتابخانه: سخنرانی ارائه شده در جشن کتابخانهها22524443790FAمایکل گورمنMichael Gormanناهید انتظاریاندانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد/ مترجمJournal Article20170301<strong>این مقاله با تبیین مشکلات و علاقههای مشترکی که میان کتابخانههای مختلف وجود دارد، ارزشهای وجودی کتابخانه را شرح میدهد و هشت ارزش را به عنوان استاندارد ارزیابی آنچه کتابخانهها انجام میدهند، ذکر میکند که عبارتند از: نظارت، خدمات، آزادی فکری، رعایت حریم اطلاعات شخصی، خردگرایی، تعهد نسبت به سواد و یادگیری، برابری در دسترسی به دانش و اطلاعات مدوّن، دموکراسی. همچنین، بیان میدارد هرچند با ورود فناوری به کتابخانهها بسیاری از خدمات و برنامههای آنها متحول و دگرگون میشود، ارزشهای کتابخانه همچنان پایدار باقی خواهد ماند.</strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 2 (پیاپی 42)20080621واکنشها و تأثیرها: الگوی کاربرد اطلاعات پیوسته برای یادگیری24526443791FAهیلاری هاگزHilary Hughesقاسم آزادی احمدآبادیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی / مترجماکرم آزادی احمدآبادیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران / مترجمJournal Article20170301<strong>با وجود تلفیق سواد اطلاعاتی با برنامه های درسی دانشگاه، محدودیتهای واضحی در استفاده دانشجویان از اطلاعات وجود دارد که با نبود تعادل بین مهارتهای فناوری اطلاعات و رویکردهای فرعی و با تفاوت در تجارب زبانی و فرهنگی، همراه شده است. پیچیدگی استفاده از اطلاعات پیوسته برای یادگیری در شرایط متنوع فرهنگی، فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و آموزش عالی، مورد بررسی قرار میگیرد. این مقاله الگوی پاسخها و تأثیرهای کاربرد «اطلاعات پیوسته»<strong>[1]</strong> در یادگیری را ارائه میکند که به افزایش آگاهی از پیچیدگی استفاده از اطلاعات پیوسته و پشتیبانی توسعه سواد اطلاعاتی کمک می کند. این الگو، ترکیبی از الگوهای رفتار اطلاعاتی و جستجوی اطلاعات، سواد اطلاعاتی، تطبیق بین فرهنگی و «استفاده پیوسته انعکاسی»<strong>[2]</strong> را ارائه میکند. رفتارهای مشارکتی، واکنشهای شناختی و انفعالی همراه با تأثیرهای زبانی و فرهنگی در یک ساختار پژوهشی که استفاده کامل، پویا و مداوم از اطلاعات پیوسته را نشان میدهد، به عنوان تجربه استفاده از اطلاعات پیوسته برای یادگیری درنظر گرفته شده است. این الگو با نشان دادن همافزایی بین استفاده از اطلاعات بر یادگیری، رویکردهای انعکاسی به سواد اطلاعاتی را که به چالشهای یادگیری ناشی از عدم تعادل سواد اطلاعاتی و تنوع زبانی و فرهنگی توجه میکند، گسترش میدهد.</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <br clear="all" /><br /> <br /> 5. Online information<br /> <br /> <br /> 6. Reflective online use