سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 3 (پیاپی 43)20080922بررسی عوامل مؤثر بر انگیزههای مطالعه در دانشآموزان ابتدایی و راهنمایی285643724FAمحمدحسین دیانیاستاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهدفاطمه تقی پناهیدانشآموختة کارشناسی ارشد علوم کتابداری واطلاعرسانی از دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170228<strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر انگیزههای مطالعه بر روی 304 نفر از دانشآموزان مقاطع پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی شهر مشهد انجام شده است. این نمونه، به صورت خوشهای انتخاب شده، و پرسشنامة انگیزههای خواندن </strong><strong>MRQ</strong><strong> در اختیار آنان قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان داد دانشآموزان مورد بررسی، کمابیش همة انگیزههای خواندن را دارند و میزان این انگیزهها از ضعیف تا متوسط، رتبهگذاری شده است. «رقابت»، «اهمیت»، «لذت» و «نمره» از انگیزههایی بودند که در دانشآموزان مورد بررسی نسبت به بقیه در سطح بالاتری قرار داشتند و انگیزههای اجتناب از مطالعه، مطالعه به دلایل اجتماعی، مطالعه به قصد چالش برانگیزی و تکلیف، نسبت به بقیة انگیزهها نمرههای کمتری را به خود اختصاص دادند. یافتههای حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش عبارتند از: بین انگیزههای اهمیت، شناخت، نمره و رقابت، از لحاظ میزان برخورداری، تفاوتی معنادار وجود دارد. بین انگیزههای لذت و به دلایل اجتماعی بر اساس جنسیت، تفاوتی معنادار وجود دارد. بین انگیزههای اثربخشی، چالش برانگیزی، اهمیت، شناخته شدن، نمره، اجتماعی و اجتناب بر حسب مقطع تحصیلی، تفاوت معنادار وجود دارد. بین انگیزههای اثربخشی، چالش برانگیزی، کنجکاوی، شناخته شدن، اجتماعی و رقابت با معدل نمره املای دانشآموزان مورد بررسی در دو سال اخیر، رابطة معنادار وجود دارد. همین نتیجه به غیر از انگیزة شناخته شدن در مورد معدل نمره فارسی دانشآموزان مورد بررسی، در دو سال اخیر دیده میشود. بین انگیزههای اثر بخشی، چالش بر انگیزی، کنجکاوی و تکلیف و معدل درسی دانشآموزان مورد بررسی، رابطة معنادار وجود داشت. بین انگیزههای چالش برانگیزی، شناخته شدن، نمره و رقابت و عضویت فعال در کتابخانه، رابطة معنادار دیده شد. البته در این مورد، رابطة بین انگیزههای یادشده و عضویت فعال در کتابخانه منفی بود. بین هیچ کدام از انگیزههای مختلف مطالعه و میزان آشنایی دانشآموزان مورد بررسی با اینترنت، رابطة معناداری دیده نشد. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 3 (پیاپی 43)20080922نقش کتابداران و اطلاعرسانان پزشکی در تحقیقات پزشکی: مقایسه نظرهای پژوهشگران و کتابداران577043725FAمریم اخوتیعضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی کرماناعظم بذرافشاندانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی ایرانJournal Article20170228<strong>اطلاعات، پشتوانة تحقیق است و کتابداران و اطلاعرسانان علاوه بر آنکه به عنوان محقق می توانند به تولید علم بپردازند، میتوانند در فرایند تحقیق به پژوهشگران کمک کنند. این پژوهش، نقش کتابداران و اطلاعرسانان را از دیدگاه استادان و دانشجویان پژوهشگر و همچنین کتابداران و اطلاعرسانان دانشگاه علوم پزشکی کرمان، بررسی کرده است. دو پرسشنامة پژوهشگر ساخته (پرسشنامة کتابدار و پرسشنامة پژوهشگر) در بین 25 کتابدار دانشگاه و 69 استاد و 29 دانشجوی پژوهشگر، به شکل حضوری توزیع شد که تمام کتابداران و دانشجویان و حدود 85% از استادان پاسخ دادند. طبق یافتهها در زمان پژوهش 83 طرح انجام شده بود. استادان پژوهشگر، بیش از دانشجویان از کتابخانه استفاده می کردند و همچنین بیش از دانشجویان از کتابدار کمک گرفته بودند. بین استفاده از کتابخانه و درخواست کمک، رابطهای معنادار بود؛ اما بین مدرک تحصیلی و میزان آشنایی با منابع و روش تحقیق کتابداران بر درخواست کمک از وی، رابطة معناداری مشاهده نشد. مهمترین مرحله ای که در آن از کتابدار کمک میگرفتند، جستجوی اطلاعات بود. مهمترین عامل در عدم تقاضای کمک از کتابدار، کمبود وقت کتابدار ذکر شده بود. بنابراین، لازم است با انجام پژوهشهایی، عوامل ایجاد انگیزه و نیازهای آموزشی کتابداران مشخص و بهطور مداوم و مرتب برای آنها دورههای بازآموزی و کارگاههای آموزشی برگزار شود.</strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 3 (پیاپی 43)20080922مبانی نظری و عوامل مؤثر بر فرایند راهنمایابی و استفاده کاربران از امکانات کمکی در نرمافزارهای پایگاههای اطلاعاتی719643726FAمحمد زره سازکارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویرحمت الله فتاحیاستاد گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170228<strong>طراح</strong><strong>ی</strong><strong> و استفاده از راهنما و امکانات کمک به کاربران در پا</strong><strong>ی</strong><strong>گاهها و نرمافزارها</strong><strong>ی</strong><strong> را</strong><strong>ی</strong><strong>انها</strong><strong>ی</strong><strong>، آنقدر اهم</strong><strong>ی</strong><strong>ت </strong><strong>ی</strong><strong>افته است که مفهوم</strong><strong>ی</strong><strong> با عنوان راهنما</strong><strong>ی</strong><strong>اب</strong><strong>ی</strong><strong>، دیگر جای خود را در مباحث حوزة تعامل انسان با را</strong><strong>ی</strong><strong>انه و ن</strong><strong>ی</strong><strong>ز در علوم اطلاعرسان</strong><strong>ی</strong><strong>، باز کرده است. هدف نها</strong><strong>یی</strong><strong> طراح</strong><strong>ی</strong><strong> راهنما و امکانات کمک در پا</strong><strong>ی</strong><strong>گاهها</strong><strong>ی</strong><strong> اطلاعات</strong><strong>ی</strong><strong> را</strong><strong>ی</strong><strong>انها</strong><strong>ی</strong><strong>، آن است که ا</strong><strong>ی</strong><strong>ن قابل</strong><strong>ی</strong><strong>تها بتوانند در فرا</strong><strong>ی</strong><strong>ند اطلاع</strong><strong>ی</strong><strong>اب</strong><strong>ی</strong><strong> کاربران ایفای نقش کنند و در مواقع ضرور</strong><strong>ی</strong><strong>، جا</strong><strong>ی</strong><strong> واسطهها</strong><strong>ی</strong><strong> بشر</strong><strong>ی</strong><strong> ـ مانند کتابداران ـ را بگیرند؛ از ا</strong><strong>ی</strong><strong>نرو، پژوهشگران حوزة علوم را</strong><strong>ی</strong><strong>انه و علوم اطلاعرسان</strong><strong>ی</strong><strong> اصول و قواعد زیادی برای طراحی بهینة این قابلیتها ارائه کردهاند. از جمله مدلها</strong><strong>ی</strong><strong> مبتن</strong><strong>ی</strong><strong> بر ا</strong><strong>ی</strong><strong>ن اصول، م</strong><strong>ی</strong><strong>توان به «الگو</strong><strong>ی</strong><strong> نلسون لوگال و ن</strong><strong>ی</strong><strong>ومن» برا</strong><strong>ی</strong><strong> فرا</strong><strong>ی</strong><strong>ند راهنما</strong><strong>ی</strong><strong>اب</strong><strong>ی</strong><strong>، الگو</strong><strong>ی</strong><strong> «ش</strong><strong>ی</strong><strong>ء ـ عمل» در طراح</strong><strong>ی</strong><strong> رابط کاربر و راهنما</strong><strong>ی</strong><strong> نرمافزارها و پا</strong><strong>ی</strong><strong>گاهها</strong><strong>ی</strong><strong> اطلاعات</strong><strong>ی</strong><strong> و الگو</strong><strong>ی</strong><strong> طراح</strong><strong>ی</strong><strong> و استفاده از راهنما</strong><strong>ی</strong><strong> راهبرد</strong><strong>ی</strong><strong> اشاره کرد. در ا</strong><strong>ی</strong><strong>ن مقاله به انواع مختلف راهنما و برنامه ها</strong><strong>ی</strong><strong> کمک</strong><strong>ی</strong><strong> موجود در نرمافزارها و پا</strong><strong>ی</strong><strong>گاهها</strong><strong>ی</strong><strong> اطلاعات</strong><strong>ی</strong><strong>اشاره شده و عوامل مؤثر بر فرا</strong><strong>ی</strong><strong>ند راهنما</strong><strong>ی</strong><strong>اب</strong><strong>ی</strong><strong> در دو دستة «عوامل س</strong><strong>ی</strong><strong>ستم</strong><strong>ی</strong><strong>» (نظام رایانهای) و «عوامل مرتبط با کاربران» (دانش موضوعی، دانش نرمافزاری، دیدگاه روانشناختی و ...) تشر</strong><strong>ی</strong><strong>ح شده است. مقاله توصیههایی برای طراحی علمی و بهینة راهنما در نرمافزارهای پایگاههای اطلاعاتی ارائه میدهد.</strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 3 (پیاپی 43)20080922کاربرد هستیشناسیها در نظام مدیریت دانش9711643730FAعاطفه شریفدانشجوی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170228<strong>از دهة 1990، مدیریت دانش به عنوان رویکردی مدیریتی و به دنبال اقتصاد دانش مدار، تحولات شگرفی را در زمینة مدیریت سازمانهای تجاری و پس از آن، سازمانهای غیرانتفاعی و دولتی ایجاد کرد. مدیریت دانش با هدف افزایش سود و بهرهوری سازمانی، بر فرایند استخراج، فراهم آوری، سازماندهی، اشاعه، و استفاده از دانش عینی و ذهنی کارکنان، به عنوان سرمایههای فکری سازمان، متمرکز است. نظامهای هوشمندی که بر مبنای فناوریهای وب معنایی شکل گرفتهاند، در پشتیبانی از مدیریت دانش ویژگی منحصر به فردی دارند. هستیشناسی ـ یکی از فناوریها و لایههای اصلی وب معنایی ـ با هدف تسهیل اشتراک و استفادة مجدد از دانش، ایجاد شده است و سابقة بهرهگیری از آن در مدیریت دانش، به سالهای اخیر باز میگردد. در این نوشتار، چرخة حیات دانش در نظام مدیریت دانش مورد توجه قرار گرفته و ضمن تمرکز بر نظریة مدیریت دانش توزیع شده در مقابل نظارت متمرکز، نظام مدیریت دانش هستیشناسی مبنا، معماری ویژة هستیشناسی و مهندسی آن در 5 مرحلة ساخت، تطابق محلی، تحلیل، بازبینی، و روزآمدسازی محلی بیان شده است. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 3 (پیاپی 43)20080922ارزیابی خدمات مرجع الکترونیکی در وبسایت کتابخانههای دانشگاهی دولتی شهر تهران (گزارشی از پیشرفت کار یک طرح پژوهشی)11713843731FAمجید سبزی پوردانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهرانغلامرضا فداییدانشیار دانشگاه تهرانJournal Article20170228<strong>در این مقاله ابتدا با بررسی عناصر و ویژگیهای خدمات مرجع الکترونیکی در وبسایت کتابخانههای دانشگاههای برتر دنیا، سیاهة ارزیابی از عناصر خدمات مرجع الکترونیکی برای وبسایت کتابخانة دانشگاهی تهیه میشود؛ سپس بر اساس این سیاهة ارزیابی، وضعیت کنونی وبسایت کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران، از نظر عناصر، ویژگیها و خدمات مرجع الکترونیکی بررسی میگردد. بر اساس نتایج به دست آمده از مرحلة اول پژوهش، عناصر و ویژگیهای خدمات مرجع، به هشت گروه عمده تقسیم میشود. نتایج مرحلة دوم، نشان میدهد وب سایتها در زمینة خدمات ناوبری و خدمات مشارکتی، بهترین عملکرد را داشتهاند؛ بدین ترتیب که در خدمات ناوبری، 90% و در خدمات مشارکتی، 85% آنها این خدمات را ارائه کردهاند. از سوی دیگر، در زمینة ارائة خدمات از طریق تراکنش همزمان، ضعیفترین عملکرد را داشتهاند؛ به گونهای که متأسفانه تنها 10% وبسایتها این خدمات را ارائه کردهاند. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 3 (پیاپی 43)20080922مقایسة کارایی طرح فرادادهای هستة دوبلین و قالب فرادادهای مارک 21 در سازماندهی منابع اطلاعاتی شبکة جهانی وب13915843734FAمهدی طاهریدانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20170228<strong>نظامهای سازماندهی اطلاعات، به موازات رشد دانش و تحولات و نوآوریها در روشها و رسانههای ارائة آن، گسترش یافتهاند. هدف از گسترش این نظام، پاسخگویی به نیازهای دانشپژوهان بوده و به</strong><strong>نوبة خود، موجب پدید آمدن چالشهای جدیدی در استانداردها، شیوه</strong><strong></strong><strong>ها و رویکردهای سازماندهی اطلاعات شده است. فلسفة اصلی و نگرش موجد ایجاد این نظامها ـ تسهیل و تسریع دسترسی به منابع دانش- همواره مستقل از نوع رسانهها و محیطهای ارائه بوده است. ظهور رایانه و فنّاوریهای نوین اطلاعاتی و در نتیجه، ظهور محیط و رسانههای اطلاعاتی جدید، تجدید نظر و</strong><strong>ارزیابی دوباره استانداردها، ابزارها و فنون سازماندهی را ضروری میکند. برای پاسخگویی به این</strong><strong>تحولات، در طراحی نظامهای سازماندهی اطلاعات، دو رویکرد وجود دارد: نخست، هماهنگی و</strong><strong>تطابق ابزارهای سنتی با محیط و رسانههای جدید و دیگر، طراحی ابزارها و فنون جدید برای حداکثر بهرهوری از امکانات و قابلیتهای محیط جدید. مقالة حاضر، ضمن معرفی و بررسی نقاط قوّت و ضعف طرح فرادادهای هستة دوبلین و قالب</strong><strong>مارک 21، در سازماندهی منابع اطلاعاتی شبکة جهانی وب، با استفاده از روش تحلیلی، کارایی دو طرح مذکور را در نمایهسازی اطلاعات الکترونیکی</strong><strong>با هم مقایسه کرده است. نتیجة مقایسه نشان میدهد که در نهایت، قالب مارک 21 برای ذخیره، پردازش و مبادلة اطلاعات محیط وب، مناسبتر است.</strong><br /> <br /> <br /> <br /> 1. Dublin Core Metadata Initiative (DCMI).<br /> <br /> <br /> 2. MARC 21.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 3 (پیاپی 43)20080922سیستم مدیریت اطلاعات پایاننامهها و رسالههای الکترونیکی15918043739FAسیروس علیدوستیدکترای مدیریت ـ استادیار ـ پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایرانمریم صابریکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی ـ همکار پژوهشی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایرانJournal Article20170228<strong>تأثیر فناوری اطلاعات بر کتابخانهها، به پدیداری شکل جدیدی از آنها با نام «کتابخانههای دیجیتالی» منجر شده است که از ارکان اصلی آموزش الکترونیکی بهشمار میروند. در حقیقت، نقش کتابخانهها در سایة آموزش الکترونیکی و مبتنی بر وب، در حال تغییر است و ارائة منابع دیجیتالی، در این محیط از وظایف اصلی آنهاست. یکی از انواع این منابع، پایاننامههای کارشناسی ارشد/ رسالههای دکتری هستند. اهمیت این مدارک و محدودیتهای شکل چاپی آنها در سالهای اخیر، به پیدایش شکل الکترونیکی آنها با عنوان پایاننامهها/ رسالههای الکترونیکی منجر شده است. با وجود این، </strong><strong>توسعة فناوری اطلاعات در سطح تحصیلات تکمیلی، بدون وجود سیستمی مناسب برای مدیریت اطلاعات این مدارک ـ که امکان تولید، سازماندهی، ذخیره، بازیابی، و اشاعة اطلاعات آنها و اطلاعات مرتبط با آنها را به صورت الکترونیکی فراهم کند ـ با دشواری مواجه خواهد بود. از اینرو، در این مقاله با تبیین نقش و تعریف این پایاننامهها و رسالهها، گونة الکترونیکی آنها معرفی میشود؛ به وضعیت آنها در کشور، اشاره و در پایان، مدل مفهومی سیستم مدیریت اطلاعات آنها در ایران، ارائه میگردد.</strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 3 (پیاپی 43)20080922پیشنهاد شیوة کنترلی در میز امانت کتابخانه با استفاده از بازخورد مراجعان به منظور ایجاد تعادل در فرایند امانت (مورد: کتابخانة مؤسسة عالی بانکداری)18120643742FAحمید قاضی زادهدانشجوی دکترای کتابداری واطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20170228<strong>بهرهگیری از علم کنترل در حوزة کتابداری و اطلاعرسانی امری است که در بخشهای مختلف کتابخانه تأثیری بسزا خواهد داشت و میتوان از آن به نحو مطلوب و کارآمد استفاده کرد. یکی از بخشهایی که قادر است مجری این شیوة کنترلی باشد، بخش امانت است. پیشنهاد شیوة کنترلی در بخش امانت کتابخانة مؤسسة عالی بانکداری، با استفاده از بازخورد مراجعان برای ایجاد تعادل در مجموعه و فرایند عملی آن، موضوع اصلی این مقاله است. طی این تحقیق، ابتدا مؤسسة عالی بانکداری معرفی میشود؛ سپس کتابخانة مؤسسه و رسالت آن و در ادامه، شیوههای کنترلی در بخش امانت کتابخانه برای ایجاد تعادل در مجموعه، خدمات و مدیریت کنترل، بیان میشود و در خاتمه، پیشنهادهایی برای بهتر شدن فرایند اجرایی امانت، ارائه میگردد.</strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 3 (پیاپی 43)20080922کتابخانههای دیجیتال: پژوهشهای ارزیابی محور، مباحث و ملاحظات20724043745FAعلیرضا اسفندیاری مقدم. عضو هیئت علمی گروه کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان0000-0002-0020-3540بهروز بیاتدانشجوی کارشناسی ارشد گروه کتابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و مدیر آموزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان0000-0002-1684-0720Journal Article20170228<strong>در این مقاله، برای تبیین وضعیت فعلی اولویتهای پژوهشی و جهتگیری موضوعات مرتبط با کتابخانههای دیجیتال، متون موجود، بررسی شده است. در این راستا، عبارتها و کلیدواژههایی همچون </strong><strong>"Digital library research"</strong><strong> ، </strong><strong>"Digital library evaluation"</strong><strong>، </strong><strong>"Digital library management"</strong><strong>، </strong><strong>"Digital libraries"</strong><strong> ، </strong><strong>"Digital library studies"</strong><strong> و نظایر آنها در وب و نیز پایگاههای مهم، از جمله </strong><strong>Emerald</strong><strong>، </strong><strong>Proquest</strong><strong>، </strong><strong>SagePub</strong><strong>، </strong><strong>Science Direct</strong><strong>، </strong><strong>Springer</strong><strong> و </strong><strong>LISA</strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 3 (پیاپی 43)20080922گرفتن هزینة استفاده از کتابخانهها: چرا و چگونه؟24125243749FAحیدر مختاریدانشجوی علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد و مسئول اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستانJournal Article20170228<strong> گرفتن هزینة استفاده در ازای استفاده از برخی خدمات و منابع خاص کتابخانه، یکی از مسائل مناقشهبرانگیز در اقتصاد اطلاعات است و موافقان و مخالفان، در مورد آن نظرهای گوناگونی دارند. تحلیل اقتصادی هزینة استفاده و بدیلهای پیشروی کتابخانه برای گرفتن این هزینه میتواند روشنگر باشد و پاسخی علمی به مخالفان است و نشان میدهد که گرفتن هزینة استفاده، نه تنها لازم است؛ بلکه به کارآیی خدمات پایة کتابخانه هم کمک میکند. مقالة حاضر، عمدتاً در صدد تحلیل اقتصادی این بدیلهاست.</strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963711شماره 3 (پیاپی 43)20080922h index، شاخصی نوین برای ارزیابی بازده علمی یک محقق25326143754FAلادن داریوش نیاکاننویسندهJournal Article20170228 <br /> <strong>چکیده</strong><br /> <strong>Jorge E. Hirsch</strong><strong> در سال 2005 میلادی، شاخصی را با عنوان </strong><strong>h index</strong><strong> ابداع کرده است که به وسیلة آن، بازده علمی دانشمندان و محققان، با عدد نشان داده میشود. در این مقاله، تعریف </strong><strong>h index</strong><strong> همراه با مثالی از بانک اطلاعاتی </strong><strong>Scopus</strong><strong>، برای درک بهتر تعریف، ارائه شده است. در بخشی از این مقاله، سه بانک اطلاعاتی </strong><strong>Google Scholar</strong><strong>، </strong><strong>Scopus</strong><strong> و </strong><strong>ISI Web of Science</strong><strong> به عنوان منابعی که برای دستیابی به </strong><strong>h index</strong><strong> میتوان در آنها جستجو کرد، معرفی شدهاند. در بخش دیگری از این مقاله مراحل دستیابی به </strong><strong>h index</strong><strong> که بهطور خودکار در بانک اطلاعاتی </strong><strong>Scopus</strong><strong> محاسبه میشود، با مثال، ارائه شده است. در پایان مقاله، چگونگی محاسبة </strong><strong>h index</strong><strong>، بهطور دستی، و با یک مثال بیان گردیده است. </strong>