سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713220100622مبانی طراحی رابط کاربر مبتنی بر شناخت ویژگیها، ادراک و رفتار کاربران92943526FAناهید انتظاریانکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهدرحمت الله فتاحیاستاد علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170225<strong>به موازات افزایش تعداد پایگاههای اطلاعاتی که در کشور طراحی و تولید میشود، توجه به مبانی و اصول علمی طراحی محیط رابط کاربر نیز بیش از پیش با اهمیت شمرده میشود. از همین رو، این موضوع به حوزه پژوهشی عمدهای تبدیل و نظریههای بسیاری در این رابطه مطرح شده است. طراحی محیط رابط اکنون نیازمند استفاده از یافتههای علمی، نظریهها و مدلهای متأثر از علوم گوناگون است. مقاله حاضر به توصیف پژوهشهای حوزهشناختی تعامل انسان با رایانه، معرفی مدلهای تعامل انسان با رایانه، رویکردهای تعاملی در طراحی محیط رابط پایگاههای اطلاعاتی، و نیز تشریح اصول کلی طراحی رابط کاربر میپردازد. همچنین، خصوصیات، ویژگیها و عناصری که محیط رابط باید دارا باشد تا مطابق با درک و ویژگی کاربران باشد، بررسی شده است. مقاله نتیجهگیری میکند که شناخت این ویژگیها و توجه به آنها از سوی طراحان پایگاههای اطلاعاتی میتواند موفقیت نظامهای اطلاعاتی را در برآوردهساختن نیازهای کاربران افزایش دهد. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713220100622ارزیابی تطبیقی معیارهای ارزیابی مجلهها در پایگاه گزارش استنادی مجلههای مرکز منطقهای اطّلاعرسانی علوم و فنّاوری و پایگاه اطّلاعات علمی جهاد دانشگاهی315743527FAعبدالرضا نوروزی چاکلیعضو هیئت علمی گروه علوم کتابداری و اطّلاعرسانی دانشگاه شاهدلاله صمدیکارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانJournal Article20170225<strong>هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی تطبیقی پایگاههای گزارش استنادی مجلهها در مرکز منطقهای اطّلاعرسانی علوم و فنّاوری و </strong><strong>پایگاه اطّلاعات علمی </strong><strong>جهاد دانشگاهی، از نظر مطابقت با معیارهای ارزیابی مجلههاست. برای انجام این تحقیق، ابتدا معیارها و شاخصهای مورد نیاز برای ارزیابی این پایگاهها، بر اساس مطالعة متون و همچنین از طریق مراجعه به وبگاه «مؤسّسة اطّلاعات علمی<strong>[1]</strong>» به دست آمد و پس از کسب اطمینان از روایی و پایایی آن، مورد استفاده قرار گرفت. سپس، بخشهایی از </strong><strong>اطّلاعات، از طریق مشاهدة محقّق و بر اساس یک سیاهة وارسی که مشتمل بر4 معیار کلّی و 22 شاخص جزئیتر بود، گردآوری شد و در مواردی که نکته مبهمی وجود داشت، اطّلاعات لازم از طریق مصاحبه با بعضی از کارشناسان و مدیران هر یک از مراکز مورد مطالعه، تکمیل گردید. همچنین، در خصوص برخی از شاخصها، پرسشنامههای جداگانه طرّاحی شد و به این ترتیب، بخش دیگری از اطّلاعات، از مجلههای تحت پوشش </strong><strong>آ</strong><strong>ن پایگاهها و بخشی دیگر، از کاربران آن پایگاهها و همچنین از برخی پدیدآورندگان مقالههای مجلههای تحت پوشش آن پایگاهها به دست آمد. </strong><strong>برای تحلیل نظرها و آزمون فرضیه، از آزمون </strong><strong>T</strong><strong> استفاده شد. به این ترتیب، این پژوهش، با استفاده از روشهای کتابخانهای و در مواردی نیز از طریق روش پیمایشی انجام گردید و برای تجزیه و تحلیل و مقایسة یافتهها، از روش تطبیقی و به منظور مقایسة مطابقت هر پایگاه با معیارها، از تکنیک ارزیابانه استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد پایگاه گزارش استنادی مجلهها در مرکز منطقهای اطّلاعرسانی علوم و فنّاوری، بسیار بیشتر از پایگاه گزارش استنادی مجلهها در پایگاه اطّلاعات علمی جهاد دانشگاهی، با معیارهای ارزیابی مجلهها مطابقت داشته است.</strong><br /> <strong> </strong><br /> <br /> <br /> <br /> 5. Institute for Scientific Information (ISI).سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713220100622فناوری اطلاعات و بهینهسازی مدیریت دانش: ابزارها و چالشها599543529FAاعظم نجفقلی نژادکارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی از دانشگاه تربیت مدرسعلی صادق زاده وایقاندانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم و تحقیقاتJournal Article20170225<strong>با توجه به گسترش روزافزون کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانها، استفاده از آن برای مدیریت دانش نیز رو به افزایش است. فناوریهایی مانند شبکههای سطح محلی </strong><strong>(LAN)</strong><strong>، اینترانت، اینترنت، ایمیل، پایگاههای اطلاعاتی سازمان و ... همگی نقش مؤثری در مدیریت دانش ایفا کردهاند. از سوی دیگر، قابلیت دسترسی بیشتر، ارائه نرمافزارهای پیشرفتهتر و کاهش هزینهها و استقرار تجهیزات رایانه، نقش پشتیبان فناوری اطلاعات برای مدیریت دانش را بیش از پیش نموده و پیشرفتهای قابل توجهی در رفتار هوشمندانه و مبتنی بر دانش سازمانها و افراد آنها به وجود خواهد آورد.</strong><br /> <strong>آنچه در فناوری اطلاعات مهم است «تفکر اطلاعاتگرا» یا تفکری است که از مجموعهای از اطلاعات مفید و موثّق تشکیل شده است. به عبارت دیگر، آنچه اطلاعات تولید میکند، فکر انسان خردمند است نه ابزار. فناوری اطلاعات بیشترین سهم را در مدیریت دانش داشته است، به طوری که پشت همه فعالیتهای مدیریت دانش، فناوری اطلاعات نهفته است. اما فناوری اطلاعات تنها مؤلفه مدیریت دانش نیست، بلکه مؤلفههایی نظیر تحول ساختار سازمانی و فرایند تصمیمگیری و ... نیز از دیگر اجزای مدیریت دانش به شمار میروند (فرهادی، 1383، نقل شده در آخشیک، 1386).</strong><br /> <strong>بیشتر تجزیه و تحلیلها بر این است که پیدایش فناوریهایی مانند اینترنت و سیستمهای مبتنی بر دانش، توزیع دانش و اجرای مدیریت دانش را تسهیل میکنند، اما این نگرش نیز وجود دارد که فناوریهای مزبور در واقع ضد دانش و مدیریت دانش هستند و فقط موجب انباشت اطلاعات میشوند نه دانش</strong><strong>(شائمی برزکی، 1384:ص39)</strong><br /> <strong>بنابراین، مدیریت دانش با مشکلات مبهم و غیر روشمند روبهروست که تعریف و محدوده مشخصی ندارد. هدف از مقاله حاضر، بیان نقش و کاربرد ابزارهای فناورانه نوین برای بهینهسازی مدیریت دانش از قبیل اینترانت، پایگاههای اطلاعاتی سازمان و ... ، ادامه نمونههایی از به کارگیری فناوری اطلاعات در پیشبرد مدیریت دانش در ایران و کشورهای دیگر و بیان تأثیرهای مطلوب و احتمالاً ناکارآمد این ابزارها در مدیریت دانش میباشد</strong><strong>.</strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713220100622چالشها و مسائل مدیریتی کتابخانهها در گذر از کتابخانه سنتی به سوی کتابخانه دیجیتالی با نگاهی به ایران9711243532FAمحمود سالاریدانشجوی دوره دکترای کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170225<strong>در سالهای اخیر، کتابخانهها برای ایجاد کتابخانه دیجیتالی با چالشهای جدیدی روبهرو هستند. این چالشها در تمامی جنبههای کتابخانههای دیجیتالی از جمله حوزه نگرشی، ساخت مجموعه دیجیتالی، نیروی انسانی و حفاظت و نگهداری، به چشم میخورد. مدیران کتابخانهها با توجه به دانش موجود و وضعیت سازمانی خود، با این چالشها مواجهند. این مقاله سعی دارد با استفاده از تجربیات سایر کتابخانههای پیشرو و نظریات محققان، به مسائل و چالشهای کتابخانهها برای گذر از کتابخانه سنتی به سوی کتابخانه دیجیتالی از دیدگاه مدیریتی بپردازد. این چالشها در پنج مقوله شامل «نگرشی، نیروی انسانی، ساخت مجموعه دیجیتالی، تجهیزات و دستگاههای دیجیتالسازی، حفاظت و نگهداری» مورد توجه قرار گرفته و در نهایت راهکارهایی برای رفع آنها پیشنهاد شده است. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713220100622ارزیابی ساختار و محتوای پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی نشریههای ایرانی11313943533FAزهرا اسدالهیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی از دانشگاه بیرجندمحسن نوکاریزیاستادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه بیرجندJournal Article20170225<strong>پژوهش حاضر به روش ارزیابانه انجام گرفته و هدف آن، ارزیابی ساختار و محتوای پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی «سید»، «مگ ایران» و «نمامتن» است. اطلاعات در بخش ساختار از طریق سیاهه وارسی و در بخش محتوا از طریق مشاهده و مصاحبه سازمان یافته با مدیران سه پایگاه گردآوری شد. میزان مطابقت سه پایگاه سید، مگایران و نمامتن با معیارهای ساختار به ترتیب 43/50%، 70/54% و 88/41% برآورد شد. نتایج حاصل از ارزیابی جامعیت، گویای آن بود که پایگاه مگایران بیشترین جامعیت (35/36%) را در مقایسه با مجلههای کل کشور، و پایگاه سید بیشترین جامعیت (94%) را در مقایسه با مجلههای علمی و پژوهشی دارند. بر اساس بررسیهای صورت گرفته در پوشش موضوعی، پایگاه سید در حوزة موضوعی پزشکی و پیراپزشکی غنیتر بود، ولی پایگاههای مگایران و نمامتن در حوزه موضوعی علوم انسانی، مجلههای بیشتری را دربرداشتند. پایگاه نمامتن بر خلاف دو پایگاه سید و مگایران، به دلیل استفاده از زبان نمایهسازی کنترل شده، روند مشخص و منسجمی برای نمایهسازی مجلهها داشت. پایگاههای سید و مگ ایران به دلیل روزآمدسازی روزانه، و پایگاه نمامتن به دلیل پوشش گذشتهنگر وسیعتر، در شرایط بهتری قرار داشتند. نتایج حاصل از بررسی ویژگیهای منحصر به فرد ساختاری و محتوایی پایگاهها مبین آن بود که پایگاه سید از این نظر در رتبة نخست قرار دارد. یافتههای حاصل از محاسبه همپوشانی سنتی نشان داد بیشترین همپوشانی بین پایگاههای مگایران و نمامتن (82/23%) و کمترین همپوشانی بین دو پایگاه سید و نمامتن (67/0%) بود. همپوشانی کلی بین سه پایگاه نیز 12/5% برآورد شد. محاسبه همپوشانی نسبی در پایگاه مگایران (47/10%) بود. به طور کلی، هر سه پایگاه میتوانند با توجه بیشتر به معیارهای مطرح شده در سیاهة وارسی، بر قابلیتهای ساختاری خود بیفزایند. در بخش محتوا نیز افزایش جامعیت و توسعة پوشش موضوعی، استفاده از رویکرد ترکیبی، یعنی زبان آزاد و کنترل شده، عدم گزینش در نمایهسازی، افزایش پوشش گذشتهنگر و کاهش دورة روزآمدسازی، در هر سه پایگاه توصیه میشود. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713220100622مفاهیم و چارچوب سیاست ملی اطلاعات14116643534FAسیدمهدی حسینیدانشجوی دکترای علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170225<strong>سیاست ملی اطلاعات، چارچوبی برای ساماندهی و دسترسی جامعه به اطلاعات است. یکی از کارکردهای مهم این چارچوب، ایجاد تعادل بین نیروهای رقیب هم است که در چرخه اطلاعات ذینفع هستند. برای تدوین چنین چارچوبی، سیاست ملی اطلاعات باید به خوبی درک شود. هدف این مقاله، بیان مفاهیم، اهمیت، حدود، موضوعات، حوزهها، و موانع سیاست ملی اطلاعات است. نخست، تعریفها و نکات مشترک آنها مورد بحث قرار گرفته است. نقشه سیاست اطلاعاتی راولندز با توجه به فلسفههای متفاوت نگرش به اطلاعات و تعیین نوع مالکیت، تجزیه و تحلیل شده است. همچنین، سطوح و انواع سیاست اطلاعات، و مزایایی که پرداختن به سیاست ملی اطلاعات عاید کشور میکند، بحث شده است. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713220100622شباهتهای موضوعی و شباهتهای استنادی: مطالعهای در پایاننامههای حوزه کتابداری و اطلاعرسانی16719043535FAمهدی شقاقیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانیعباس حریاستاد دانشگاه تهرانJournal Article20170225<strong>هدف از پژوهش حاضر، کشف رابطه میان مآخذ و متون پایان</strong><strong></strong><strong>نامه</strong><strong></strong><strong>های نگاشته شده در حوزه کتابداری و اطلاع</strong><strong></strong><strong>رسانی است. رویکردهای تحلیل افقی در تحلیلهای استنادی، بیانگر این مطلب است متونی که مآخذ مشترک دارند، در حوزه</strong><strong></strong><strong>ها و موضوعات مشابهی نگاشته شده</strong><strong></strong><strong>اند. این پژوهش قصد دارد آشکار سازد در پایان</strong><strong></strong><strong>نامه</strong><strong></strong><strong>هایی که موضوع مشابه دارند، چقدر اشتراک مآخذ وجود دارد و آیا درجه اشتراک مآخذ بر درجه شباهت موضوعی صحّه می</strong><strong></strong><strong>گذارد؟ بدین منظور، از دسته</strong><strong></strong><strong>بندی موضوعی چکیده پایان</strong><strong></strong><strong>نامه</strong><strong></strong><strong>های کتابداری و اطلاع</strong><strong></strong><strong>رسانی استفاده و دسته موضوعی خاصی از پایان</strong><strong></strong><strong>نامه</strong><strong></strong><strong>های نگاشته شده در حوزه کتابداری و اطلاع</strong><strong></strong><strong>رسانی به عنوان جامعه پژوهش، انتخاب شد. درجه شباهت موضوعی در پایان</strong><strong></strong><strong>نامه</strong><strong></strong><strong>های مورد بررسی، از روی شباهت کلیدواژه</strong><strong></strong><strong>های عنوان و شباهتهای استنادی این پایان</strong><strong></strong><strong>نامه</strong><strong></strong><strong>ها از طریق میزان اشتراک آنها در مآخذشان سنجیده شده است. بررسیهای انجام شده در این تحقیق نشان داد پایان</strong><strong></strong><strong>نامه</strong><strong></strong><strong>هایی که در مآخذ بیشتری با هم مشترک بودند، شباهتهای موضوعی کمتری از خود نشان می</strong><strong></strong><strong>دادند. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713220100622بررسی مشکلات ریختشناسی زبان فارسی در سه پایگاه اطلاعاتی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران و جهاد دانشگاهی19121443537FAمرضیه گل تاجیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیرازسعیده بذرگردانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیرازJournal Article20170225<strong>این پژوهش به بررسی مسائلی پرداخته است که </strong><strong>پایگاه</strong><strong></strong><strong>های مقالههای فارسی در جستجوی ریختهای مختلف یک کلمه با آن روبرو هستند. برای پاسخگویی به سؤالهای پژوهش، از روش پیمایش مقایسهای استفاده شده است. جامعه پژوهش عبارت است از </strong><strong>سه</strong><strong> پایگاه مقالههای فارسی «مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری»، «جهاد دانشگاهی»، و «پژوهشگاه اطلاعات</strong><strong> و مدارک </strong><strong> علمی ایران». محققان سیاههای شامل 1</strong><strong>7</strong><strong> کلیدواژه را با دقت در متون فارسی انتخاب نمودهاند که هرکدام از آنها نمایانگر یک مورد از چالشهای زبان فارسی در برخورد با فناوری نوین هستند. سپس کلیدواژهها در جعبه جستجوی پایگاههای مذکور وارد و نتایج هر کدام نیز ثبت گردید. این بررسی نشان داد </strong><strong>چالشهای ریختیِ شناخته شدة زبان فارسی، تأثیر زیادی بر بازیابی اطلاعات در هر یک از سه پایگاه مورد نظر دارد. همچنین، </strong><strong>هیچکدام از </strong><strong>این سه پایگاه </strong><strong> به شیوه ای جامع و قابل ملاحظه به حل مسائل ریخت شناسی واژگان فارسی نپرداخته اند و هر پایگاه به صورت جداگانه از میان 17 چالش پیش رو تنها به رفع تعداد محدودی از آنها پرداخته </strong><strong>است</strong><strong>.</strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713220100622خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی با استفاده از فناوری تلفن همراه21523143539FAمحمدرضا کیانیدانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجندJournal Article20170225<strong>تلفن همراه به عنوان انقلاب ارتباطی و مخابراتی سالهای اخیر، تأثیرهای بسیار زیادی برحیات فردی و جمعی جوامعی داشته است. این ابزار توانمند ارتباطی، تأثیری انکارناپذیر بر همه شئون زندگی، اعم از اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و ... گذاشته است، به طوری که نادیده گرفتن آن در طراحی، پیاده سازی و اجرای هیچ سیستمی خردمندانه نیست. بنابراین، در این مقاله سعی شده است با معرفی ظرفیتهای این ابزار ارتباطی در راستای بهرهگیری در خدمات کتابخانه، زمینه برای استفاده گسترده از این قابلیتها در کتابخانهها، به جامعه کتابداری کشورمان شناسانده شود. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713220100622بررسی نقش منابع انسانی و ویژگیهای روانشناسی بر رفتار اطلاعیابی دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی ایران23325643540FAمجتبی سختانلودانشآموخته کارشناسی ارشد آموزش کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهرانحمید موحدی محمدیدانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهراناحمد رضوانفردانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهرانJournal Article20170225<strong>هدف اصلی پژوهش، بررسی نقش منابع انسانی و ویژگیهای روانشناسی بر رفتار اطلاعیابی در دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی ایران بود. پژوهش از نوع کاربردی، روش پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری آن شامل تمام دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاههای تهران، شیراز، رازی کرمانشاه و رامین ـ ملاثانی اهواز بود. نمونهگیری به روش طبقهای تصادفی با انتساب متناسب انجام شد و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان به تعداد 290 نفر (230 نفر مقطع کارشناسی و 60 نفر مقطع کارشناسی ارشد) تعیین گردید. در این تحقیق، از روشهای ضریب تغییرات، آزمون </strong><strong>t</strong><strong> و </strong><strong>F</strong><strong> ، آزمون توکی </strong><strong>(Tukey)</strong><strong>، تکنیک رفع اختلاف مقیاسها </strong><strong>(Scale Free)</strong><strong>، تکنیک تحلیل مؤلفههای اصلی و ضریب همبستگی پیرسون به منظور تحلیل داده استفاده شد. یافتهها نشان داد دانشجویان با سالهای تحصیلی بالاتر در هر دو مقطع تحصیلی، اولویت اول را برای رجوع در کسب اطلاعات داشتند؛ این در حالی است که اعضای هیئت علمی، اولویت اول از لحاظ درجه اهمیت منابع انسانی در کسب اطلاعات دانشجویان را داشتهاند. گرایش به وظیفهمداری در جنسیت زن و در بین دانشجویان مقطع کارشناسی بیشتر بوده، ولی گرایش به برونگرایی در جنسیت مرد و در بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، بیشتر بوده است. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713220100622مسیریابی چابکی خدمات کتابخانه در بستر مدیریت کیفیت فراگیر25729443541FAسید محمد زنجیرچیدکترای مدیریت صنعتی ـ تولید، عضو هیأت علمی دانشگاه یزدسید حسن حاتمی نسبکارشناس ارشد مدیریت صنعتی ـ تولید، مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی یزدنعیمه دره زرشکیکارشناس ارشد مدیریت صنعتیـ تولید، مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی یزدJournal Article20170225<strong>چابکی به عنوان پارادایم انکارناپذیر و غالب کسب و کار در هزاره سوم و به مثابة تنها گزینه بقا برای سازمانها، امروزه مورد توجه عموم سازمانهای تولیدی وخدماتی قرار گرفته است. به تبع این توجه، تلاشهای بی شماری نیز در راستای دستیابی به سطح مطلوب و متناسبی از آن در این سازمانها جریان یافته است. اما بسیاری از این تلاشها به جهت بیتوجهی به عناصر اساسی رقابت و مسیرهای نادرست حرکت، محکوم به فنا شدهاند. کیفیت به عنوان عصاره خواست مشتری و اساسیترین عنصر رقابتپذیری بنگاهها - بویژه بنگاههای ارائهدهنده خدمات- با آغاز انقلاب کیفیت در اواخر قرن پیش، به جزئی جداییناپذیر از رقابت بدل گشته است. در این تحقیق، با نگاهی توأمان به این دو مقولة مهم، تلاش شده است تا مسیر تعالی چابکی سازمانی در بستر کیفیت ـ در پوشش مدیریتکیفیت فراگیر ـ تبیین شود.</strong><br /> <strong>بدین منظور، با منظور نمودن چابکی به عنوان متغیر وابسته، به کمک تحلیلهای چندسطحی رگرسیون، مؤلفههای توجیهکننده تغییرات چابکی تبیین و سپس با استفاده از تکنیک تصمیمگیری چندمعیاره تاپسیس، رتبهبندی شدند. نتایج نشان داد وضع هدفهای کمّی و شفاف توسط مدیریت و پایبندی به آنها، بهروز رسانی اطلاعات کارکنان کتابخانه و تفویض اختیار مناسب به آنها، به ترتیب مهمترین مؤلفههای کیفی تأثیرگذار بر چابکی و به عبارتی مسیر چابکسازی کتابخانهها میباشند.</strong><br /> <strong> </strong><br /> سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713220100622بررسی میزان انتشارات ناشران تخصصی غیر دولتی در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی در سالهای 1387-138029531843542FAحسن اشرفیریزیاستادیار گروه کتابداری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهانزهرا کاظم پورعضو هئیت علمی گروه کتابداری دانشگاه پیام نوراحمد پاپیعضو هئیت علمی گروه کتابداری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهانJournal Article20170225<strong>هدف پژوهش حاضر، </strong><strong>تعیین میزان انتشارات ناشران تخصصی غیر دولتی در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی در سالهای 1387-1380 است. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، سیاهه وارسی است. جامعه آماری شامل 222 عنوان کتاب منتشر شده توسط چهار ناشر تخصصی غیر دولتی در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی میباشد. یافتهها نشان میدهد بیشترین تعداد کتابها در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی توسط نشر چاپار انتشار یافته است و کمترین تعداد به انتشارات کتابخانه رایانهای تعلق دارد. سال 1386 بیشترین و سال 1380 کمترین آثار تألیفی منتشر شده است. بیشترین کتاب ترجمه در سال 1384 و کمترین مربوط به سال 1380 است. همچنین، نسبت کتابهای تألیفی بیشتر از کتابهای ترجمه شده است. محمد حسین دیانی پرکارترین پدیدآور انتشارات کتابخانه رایانهای، علیرضا رستمی گومه و حسن اشرفی ریزی پرکارترین پدیدآور نشر چاپار، حمید محسنی پرکارترین پدیدآور نشر کتابدار، و محمدرضا داورپناه و سعید غفاری پرکارترین پدیدآور انتشارات دبیزش هستند. در مجموع، محمد حسین دیانی پرکارترین پدیدآور در بین چهار ناشر میباشد. ناشران در موضوع سازماندهی بیشترین و در موضوع افراد کمترین کتاب را منتشر کردهاند.</strong><br /> <strong>کلیدواژه ها:</strong>