سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713320100923شاخص توان علمی: الگویی برای سنجش و مقایسه باروری علمی رشتهها92943509FAمحمدرضا داورپناهدانشیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170225<strong>هدف این پژوهش، ارائه الگویی ترکیبی (کمّی و کیفی)، سازوکاری مقایسهای و فرمولی ساده ولی در عین حال جامع برای سنجش قدرت و ضعف رشتههای علمی به منظور تحلیل حوزههای علمی در سطوح ملی و جهانی است. با استفاده از شاخصهای مختلف علمسنجی، فرمول ارائه شده در عرصه مقالههای نمایه شدة حوزه علوم اجتماعی کشور مالزی در SSCI طی یک دوره ده ساله (1999-2008) مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها نشان داد: 1- تکیه صرف بر یک شاخص علمسنجی نمیتواند ابزاری چندان کارآمد برای ارزیابی برونداد علمی باشد 2- «شاخص توان علمی» معرفی شده در این پژوهش میتواند مبنای کمّی قابل اطمینانی برای مقایسه و سنجش قدرت و ضعف رشتههای درون یک حوزه مشخص باشد. محاسبه شاخص توان علمی بر مبنای تعداد انتشارات، تعداد استناد، تعداد استناد نشدهها، حجم انتشارات و استنادهای مجموعه است. در این شاخص، دادهها برحسب نوع مدرک، دوره زمانی، موضوع و پنجره استنادی محاسبه و نرمالسازی و بر این اساس، امکان مقایسه رشتههای درون حوزه میسر میگردد.</strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713320100923مفهوم «بافت» در حوزة رفتارهای اطلاعاتی315143510FAزاهد بیگدلیاستاد دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهوازسمیه شریفیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانیJournal Article20170225<strong>بافت به عنوان عنصری اساسی برای درک رفتارهای اطلاعاتی، توجه پژوهشگران فراوانی را از این حوزه به خود جلب نموده است. « ایزیک» نام مجموعه کنفرانسهای بینالمللی است که هر دو سال یکبار با محوریت همین مفهوم برگزار میشود. با وجود آنکه بیش از یک دهه از معرفی این مفهوم در حوزۀ کتابداری و اطلاعرسانی میگذرد، تعریفهای ارائه شده برای این مفهوم مانند مفاهیم اطلاعات و نیاز اطلاعاتی، متعدد و تا حدودی متفاوت است. از سوی دیگر، گاهی بافت را با وضعیت یکی پنداشتهاند. در ارتباط با رویکردهای بافتی نیز اختلاف نظر بسیاری به چشم میخورد. برخی از پژوهشگران رویکردهای عینی را در مطالعات خود به کار میگیرند و برخی دیگر رویکردهای تفسیری را مناسبتر میپندارند. این مقاله به معرفی این مفهوم پرداخته و رویکردهای رایج مرتبط با آن و همچنین پژوهشهای انجام شده در ارتباط با مفهوم بافت را به طور اجمال بررسی کرده است.</strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713320100923ارزیابی کمّی و کیفی نشریه کتابداری و اطلاعرسانی آستان قدس رضوی از بهار 1377 تا بهار 1387538443511FAسامیه اردلان افتخاریکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانیمظفر چشمه سهرابیاستادیار دانشگاه اصفهانJournal Article20170225<strong>هدف از این پژوهش ارائه نمایی کلی از روند حاکم بر شمارگان منتشر شده مجله کتابداری و اطلاعرسانی آستان قدس رضوی از بهار 77 تا بهار 87 بوده است. برای این کار از 11 مؤلفه سهم مشارکت نهادها، رتبهها و مدارک علمی نویسندگان مقالهها، سهم مقالهها بر حسب منبع استخراجی آنها، میزان مشارکت گروههای علمی تخصصی، روشها و تکنیکهای به کار گرفته شده در مقالهها، منابع و مآخذ مقالههای منتشر شده در نشریه، کیفیت جلد و صحافی شمارگان مختلف نشریه، شیوه دسترسی به شمارگان نشریه، بررسی دستاوردهای نشریه و تعیین روند حاکم بر شمارگان منتشر شده از نظر تعداد مقالههای به چاپ رسیده در نشریه به تفکیک سال، استفاده شده است. روش مورد استفاده در تحقیق، توصیفیـ کاربردی پیمایش از نوع تحلیل محتواست. طی این پژوهش، در مجموع 339 مقاله در 39 شماره مجله با استفاده از 11 مؤلفه مزبور بررسی گردید. بر اساس یافتههای پژوهش، سهم نهادهای علمی - پژوهشی داخل و خارج کشور در ارائه مقاله به نشریه 7/71 % بوده است. از مجموع 339 نویسنده مقالهها، مؤلفان با رتبة علمی استادی بیشترین تعداد از نویسندگان مورد بررسی را به خود اختصاص دادهاند. مقطع تحصیلی نویسندگان 93 مقاله دکتری و 73 مقاله کارشناسی ارشد بوده است. در مجموع 10 گروه علمی- تخصصی در ارائه مقاله به نشریه مشارکت داشتهاند. 33% از مقالهها برگرفته از کارهای علمی </strong><strong>–</strong><strong> پژوهشی قبلی بوده است. از مجموع منابع و مآخذ مورد استفاده در نگارش مقالهها، 3/64% از منابع لاتین استفاده شده است. از لحاظ نوع منابع و مآخذ به کار رفته، مقالهها قبل از کتابها و پایاننامهها قرار گرفت که نشان میدهد محققان این حوزه بیشتر مقاله محور هستند. کیفیت جلد و صحافی شمارگان مجله نیز تغییر و تحولات درخور توجه داشته است. به طور کلی، نتایج به دست آمده نشان دهنده وضعیت مطلوب کمّی و کیفی نشریه کتابداری و اطلاعرسانی آستان قدس میباشد.</strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713320100923بررسی میزان ارتباط بین کیفیت و قیمت نهایی کالاهای اطلاعاتی: مطالعة موردی کتابهای حوزة علم اطلاعات، ارائه شده در فروشگاه الکترونیکی آمازون8510043512FAسعیده ابراهیمیدانشجوی دوره دکترای علوم کتابداری واطلاع رسانی دانشگاه شهید چمرانعبدالحسین فرج پهلواستاد و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمرانJournal Article20170225<strong>«کیفیت» و «قیمت» دو عنصر اساسی در تصمیمگیریهای مدیریتی مربوط به فراهمآوری کالاهای اطلاعاتی است. بسیاری از مصرفکنندگان، قیمت را به عنوان ملاک کیفیت پذیرفته و در مقابل بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان، برای القای کیفیت به مشتری، قیمتهای بالاتری را برای کالای خود در نظر میگیرند. سنجش میزان ارتباط بین این دو متغیر در کالاهای اطلاعاتی از قبیل کتابها و مجلهها، راهگشای تصمیمگیری مدیران در این زمینه است. تحقیق حاضر بدین منظور به مطالعة میزان همبستگی بین کیفیت و قیمت کتابهای حوزه علم اطلاعات پرداخته است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که هیچ نوع ارتباط معناداری بین این دو متغیر وجود ندارد و نمیتوان قیمت را به عنوان شاخص کیفیت در کالاهای اطلاعاتی در نظر گرفت. </strong><br /> <strong>بر این اساس، به نظر میرسد در اقتصاد و بازار پررقابت امروزی، شروط موفقیت و بقای اقتصادی متحول شده و معادلات ارتباط کیفیت و قیمت به هم خورده است. در اقتصاد امروز، مسائل مهمی از جمله بهینهسازی مطرح میشود که رقبا برای به دست گرفتن بازار، سعی میکنند کیفیت را به نحوی ارتقا بخشند که کمترین تأثیر را بر قیمت داشته باشد و مصرفکننده نخواهد متوجه جبران هزینه بیشتر در ازای دستیابی به کیفیت باشد. </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713320100923نظریه معناشناختی اطلاعات10112943513FAعلی منصوریدانشجوی دکتری علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0003-4047-2697Journal Article20170225<strong>ظهور نظریه معناشناختی اطلاعات با رشد سریع و انفجارگونة اطلاعات در قرن بیستم در طول جنگ جهانی دوم همراه بود؛ نظریهای که بر خلاف نظریه ریاضی اطلاعات که برگرفته از دیدگاه شانونی به اطلاعات بود، به محتوای پیام در یک پدیده تأکید دارد. آنچه در این نظریه معیار سنجش اطلاعات قرار میگیرد، میزان معنایی است که توسط عامل انسانی دریافت میشود. در این پژوهش، ضمن بررسی تفاوتهای دو نظریة مطرح در حوزه اطلاعات ـ نظریه ریاضی و نظریه معناشناختی ـ به تاریخچة نظریه معناشناختی اطلاعات، کاربردپذیری این نظریه درحوزه کتابداری و اطلاعرسانی و تبلور آن در نظریههای حوزه رفتار اطلاعاتی و اطلاعیابی پرداخته شده است.</strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713320100923مطالعه الگو، نوع و سطح سودمندی استنادهای مقالههای کتابداری و اطلاعرسانی13115743514FAملیحه تردستزادهدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهدمحمدحسین دیانیاستاد گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170225<strong>هدف مقاله، بررسی کیفیت و سودمندی استنادها در مقالههای کتابداری و اطلاعرسانی بر اساس نوع، طبقه، و مکان استنادهاست. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش تحلیل محتوا انجام گرفته است. جامعه آماری برای بررسی نوع و مکان استنادها 915 استناد و برای بررسی سطح سودمندی استنادها 1000 استناد مربوط به مقالههای پژوهشی تألیفی مجلههای <em>کتابداری و اطلاعرسانی </em>با درجه علمی ـ پژوهشی، <em> فصلنامه کتاب</em>،و<em> دفتر کتابداری </em>با درجه علمی ـ ترویجی، مربوط به سال 1385 است. در این بررسی، مقالههای مروری به دلیل تفاوتهای خاص آنها با مقالههای علمی پژوهشی، مورد نظر نبود. </strong><br /> <strong>نتایج پژوهش نشان داد: 1) بین الگوی استنادی نویسندگان (استفاده از انواع استناد)، در سه مجله مورد بررسی تفاوت معنادار وجود دارد. 2) توزیع و پراکندگی استنادها در بخشهای مختلف سه مجله مورد بررسی، متفاوت است، بهطوری که در هر سه مجله بیشترین تعداد استنادها ابتدا در بخش مرور نوشتار و سپس در بخش مقدمه قرار دارد. 3) سطح سودمندی استنادها در سه مجله مورد بررسی، متفاوت است. سطح سودمندی بالا در مجله <em>کتابداری و اطلاعرسانی </em>با 4/53 %، بیشترین فراوانی را دارد، در حالی که این سطح سودمندی در <em>فصلنامه کتاب</em> 9/28 %، و در <em>کتابداری</em> 9/27 % است. 4) الگوی استنادی نویسندگان، مکان و سطح سودمندی استنادها در کل مجلههای مورد بررسی متفاوت است. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713320100923بررسی وضعیت موجود کتابخانههای آموزشگاهی شهر زابل در سال تحصیلی 88-138715917743515FAمرضیه سیامکعضو هیئت علمی پایگاه استنادی علوم جهان اسلامJournal Article20170225<strong>پژوهش حاضر به بررسی وضعیت موجود کتابخانههای آموزشگاهی شهر زابل در سال تحصیلی 88-1387 میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوة گردآوری دادهها، پیمایشی </strong><strong>است. جامعة آماری آن، آموزشگاههای سه مقطع ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیشدانشگاهی، شامل آموزشگاههای دولتی، غیرانتفاعی، شاهد و ...، به تفکیک دخترانه و پسرانه است. مهمترین یافتههای پژوهش نشان میدهد 84% آموزشگاههای شهر زابل، دارای کتابخانه هستند. فضای کتابخانهها بسیار محدود بوده و 100% آنها کمتر از 30 متر مربع مساحت دارند. اکثر آنها برای مطالعة دانشآموزان فضایی را در نظر نگرفتهاند. در کل، سهم هر دانشآموز شهر زابل از فضای اختصاص یافته به کتابخانههای آموزشگاهی 08/0 است. مجموعه کتابخانهها از نظر کمّی ضعیف هستند. 99% کتابخانههای آموزشگاهی کتابدار ندارند. در کل 53% کتابخانههای مورد مطالعه به صورت قفسه بسته و 47% آنها قفسه باز اداره میشوند. کتابخانههای آموزشگاهی مورد بررسی از لحاظ فضا، تجهیزات فیزیکی، منابع کتابخانهای، بودجه، ارائه خدمات، نیروی انسانی متخصص، استفاده از فناوریهای جدید مانند رایانه، لوحهای فشرده آموزشی و ... با مشکل اساسی روبرو هستند. این کتابخانهها در تمام زمینهها درحد استانداردهای کتابخانههای مدارس نیستند و به طور کلی میتوان گفت با چالشهای جدی مواجهند و توان پاسخگویی به نیازهای دانشآموزان را ندارند. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713320100923بررسی میزان و چگونگی استفاده از اینترنت توسط دانشجویان دانشگاه کابل و عوامل مؤثر و بازدارنده17920443517FAمعصومه جعفریکارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانیمحمدحسین دیانیاستاد علوم کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170225<strong>پژوهش حاضر، میزان و چگونگی استفاده از اینترنت در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه کابل، عوامل مؤثر بر استفاده و نیز موانع و مشکلات استفاده از اینترنت را به عنوان عوامل بازدارنده بررسی میکند. نمونه آماری این پژوهش را 325 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه کابل تشکیل میدهند که به طور تصادفی انتخاب شدند. نتایج نشان داد 72% دانشجویان دانشگاه کابل از اینترنت استفاده میکنند. این کاربران بیشتر با هدف یافتن اطلاعات علمی و تخصصی، دست یافتن به اطلاعاتی که در منابع دیگر یافت نمیشود و انجام تکلیفهای درسی، از اینترنت استفاده میکنند. همچنین، ثابت شد بین میزان ساعتهای استفاده از اینترنت، مهارتهای اینترنتی دانشجویان و میزان تجربة استفاده از اینترنت، تفاوت معناداری وجود دارد. اما بین میزان ساعتهای استفاده و شرکت در دورههای آموزشی اینترنت دانشگاه، نوع سکونت دانشجویان، داشتن رایانه شخصی و جنسیت کاربران، رابطه معناداری وجود ندارد. کمبود تعداد رایانه به نسبت دانشجویان، دسترسی نداشتن به اینترنت در همه دانشکدهها و سرعت کم اتصال، از جمله عوامل بازدارنده استفاده از اینترنت در داخل دانشگاه کابل و هزینه و قیمت زیاد دسترسی به اینترنت، نبود برق دائمی در کابل و سرعت کم اتصال به اینترنت، از جمله موانع و عوامل بازدارنده استفاده از اینترنت در خارج از دانشگاه کابل اعلام شده است. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713320100923بررسی میزان درستی استنادهای مقالههای تألیفی منتشر شده در فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی سال 138720522343518FAحسن بهزادیکارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی و مسئول بخش سفارشهای کتابخانه دانشگاه امام رضا (ع)مجیده سنجیکارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانی و مسئول بخش فهرستنویسی کتابخانه دانشگاه امام رضا (ع)Journal Article20170225<strong>هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان درستی استنادهای به کار رفته در فهرست منابع و مآخذ مقالههای تألیفی فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی آستان قدس رضوی است. جامعة مورد بررسی در این پژوهش شامل 585 ارجاع داده شده به کتابها و مجلههای فارسی و لاتین تمامی مقالههای تألیفی سال 1387 فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی آستان قدس رضوی است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و جدول مورگان و رجسی حجم نمونه به تعداد 230 استناد تعیین شد. یافتههای پژوهش نشان داد در 8/51% از استنادهای مقالههای لاتین، 39% از استنادهای مقالههای مجلههای فارسی، 5/28% از استنادها به کتابهای لاتین و 48% از استنادهای کتابهای فارسی، اشتباه وجود دارد. به طور میانگین، در 8/41% از استنادهای صورت گرفته توسط نویسندگان به منابع مختلف اشتباه وجود دارد که از این میزان 4/21% اشتباهات اساسی هستند. همچنین، از نظر آماری، اختلاف معناداری بین میزان اشتباهات صورت گرفته در استنادها بر حسب نوع مدارک مورد استناد وجود ندارد. از سوی دیگر، در سطح اطمـــینان 95% میتوان گفت نوع زبان مدارک مورد استناد بر میزان اشتباه تأثیری ندارد. از نتایج پژوهش استنباط میشود که اشتراک مساعی بین نویسندگان، ویراستاران و داوران و همچنین ارزیابی و بررسی برخی از استنادهای مقالهها به عنوان بخشی از فرایند پذیرش مقالهها میتواند به رفع این مشکل کمک زیادی کند.</strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713320100923بررسی میزان و عوامل مؤثر بر تولید علم در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، طی سالهای2000 تا 200722524243519FAمحمد اعظمیدانشجوی دکتری کتابداری دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170225<strong>چکیده</strong><br /> <strong>پژوهش حاضر با استفاده از آمارها و شاخصهای مؤسسه اطلاعات علمی و پرسشنامه، میزان مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در تولید علم طی سالهای 2000 تا 2007 و عوامل مؤثر بر آن را بررسی نموده است. این پژوهش یک مطالعة توصیفی ـ تحلیلی است. بر اساس آمار به دست آمده در پایگاه </strong><strong>web of science </strong><strong> تعداد مقالههای اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان طی سالهای 2000 تا2007 بیش از 3 15 عنوان است که بیشترین تعداد مقاله به سال 2007 با 48 عنوان وکمترین تعداد به سال 2000 با 3 عنوان مربوط است. همچنین، نتایج به دست آمده نشان میدهد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با 97 عنوان از مجموع 153 مقاله، بیشترین تولید را در بین دانشکدههای وابسته به دانشگاه به خود اختصاص داده است. بیشترین میزان استناد( 252 استناد)، به مقالههای تألیفی اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی صورت گرفته است. تعداد مقالههای خارجی منتشر شدة اعضای هیئت علمی در مجلههای غیر وابسته به </strong><strong>ISI</strong><strong>، 179 مقاله و تعداد مقالههای داخلی617 عنوان مقاله است. تأثیر برنامههای تشویقی دانشگاه در ایجاد انگیزه اعضای هیئت علمی برای چاپ مقاله در مجلههای تحت پوشش </strong><strong>ISI</strong><strong> به طور میانگین ضعیف است. همچنین، بین میزان آشنایی اعضای هیئت علمی دانشگاه با زبان انگلیسی و روش تحقیق و تعداد مقالههای چاپ شده آنان در مجلههای تحت پوشش </strong><strong> ISI</strong><strong>رابطه معناداری وجود دارد.</strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713320100923شناسایی وضعیت توسعهیافتگی و رتبهبندی استانهای کشور از لحاظ دسترسی به شاخصهای بخش کتابخانهای24327043522FAسید حبیبالله میرغفوریاستادیار و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزدمحمدحسین طحاری مهرجردیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی یزدحمید باباییدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه یزدJournal Article20170225<strong>برای برنامهریزی و تخصیص اعتبارات و منابع میان مناطق مختلف، شناسایی جایگاه منطقه در بخش مربوط و رتبهبندی سطوح برخورداری از مواهب توسعه، ضروری است. با توجه به اینکه از توسعة فرهنگی به عنوان زیربنای توسعه در سایر جنبههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... یاد شده است و از طرفی توسعة کتابخانهها و بویژه کتابخانههای عمومی، یکی از پیشنیازهای اساسی برنامهریزی و توسعه فرهنگی جامعه مطرح است؛ در این مقاله سعی شده درجه توسعهیافتگی استانهای کشور از لحاظ دسترسی به شاخصهای بخش کتابخانهای بررسی شود. برای انجام این کار، با انتخاب 12 شاخص کتابخانهای، ابتدا با استفاده از روش تاکسونومی عددی وضعیت توسعهیافتگی استانهای کشور در این بخش شناسایی شد و استانهای کشور در 3 طبقه «توسعهیافته»، «نسبتاً توسعهیافته» و «توسعهنیافته» قرار گرفتند. در مرحله بعد، با استفاده از روشهای آنتروپی شانون و </strong><strong>SAW</strong><strong> ، استانهای کشور از لحاظ میزان برخورداری از این شاخصها رتبهبندی شدند. نتایج تحقیق نشان داد در زمینة شاخصهای کتابخانهای، 27% از استانهای کشور توسعهیافته، 50% نسبتاً توسعهیافته و 23% توسعه نیافته تلقی میشوند. همچنین، نتایج رتبهبندی استانهای کشور نشان داد استانهای تهران، یزد و آذربایجان شرقی دارای بهترین وضعیت و استانهای کردستان، قم و سیستان و بلوچستان دارای بیشترین محرومیت در این بخش هستند. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963713320100923رویکرد ارزیابی پیامد: تغییر تمرکز پژوهشها از موضوع «کاربر در زندگی کتابخانه» به «کتابخانه در زندگی کاربر»27129143523FAسمیه شریفیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانیJournal Article20170225<strong>کتابخانهها پیامد برنامهها و خدمات خویش را اغلب با سنجههای قابل شمارشی نظیر میزان مراجعه و حضور در کتابخانه، گردش مواد و شرکت در برنامههای کتابخانه ارزیابی میکنند. اما با تأکید صرف بر معیارهای کمّی، کتابداران نمیتوانند به پرسش تأثیر خدمات کتابخانه بر شرکتکنندگان پاسخ گویند. این نوشته در پی آن است که به بررسی یکی از روشهای مؤثرتر سنجش خدمات کتابخانهها یعنی رویکرد ارزیابی پیامد بپردازد. این رویکرد به سنجش تغییراتی میپردازد که تماس با خدمات کتابخانه در زندگی کاربران به وجود میآورد. همچنین، فرایند چهار مرحلهای که «دارنس» و «فیشر» به منظور کمک به کتابداران در تعیین پیامد خدمات کتابخانۀ خود ابداع نمودهاند، شرح داده خواهد شد. در حال حاضر، چالش پیش روی کتابداران، طراحی ابزاری برای ارزیابی پیامدهاست که از یک سو انعطافپذیر بوده و با پیشرفتهای پژوهشی تکامل یابد، و از سوی دیگر به ارضای تأمینکنندگان بودجه و نمایش ارزش کتابخانه بینجامد.</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong>