سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715220120621نادیده گرفتن معلولان در کتابخانههای عمومی مشهد5743004FAمحمد حسین دیانیاستاد علم اطلاعات و دانش شناسیJournal Article20170208سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715220120621تحلیل بسط جستجوی کاربران در موتور کاوش گوگل برپایه نظریة بارشناختی93343005FAعبدالرسول خسرویاستادیار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پژشکی بوشهررحمت الله فتاحیاستاد گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسیمهری پریرخاستاد گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسیمحمدحسین دیانیاستاد گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسیJournal Article20170208<strong>هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل میزان و نوع بارشناختی ایجاد شده در کاربران به هنگام روبه</strong><strong></strong><strong>روشدن و استفاده ازکلیدواژه</strong><strong></strong><strong>ها و عبارتهای پیشنهادی موتور کاوش گوگل به منظور بسط جستجوست. داده</strong><strong></strong><strong>های مورد نیاز از طریق پرسشنامه و مشاهده و پروتکل بلنداندیشی، به دست آمد. نمونه</strong><strong></strong><strong>های پژوهش بر</strong><strong></strong><strong>پایه نمونه</strong><strong></strong><strong>گیری غیر احتمالی از نوع نمونه هدفمند برگزیده شد. بر این اساس، نمونه</strong><strong></strong><strong>ای 60 نفری از دو گروه دانشجویان تحصیلات تکمیلی حوزه</strong><strong></strong><strong>های علوم انسانی/ اجتماعی و علوم پایه/ فنّی- مهندسی در نظر گرفته و نشستهایی جداگانه با هر یک از آنها ترتیب داده شد. نتایج نشان داد کلیدواژه</strong><strong></strong><strong>ها و عبارتهای پیشنهادی و نتایج بازیابی شده، بارشناختی منفی زیادی برای کاربران ایجاد نکرده بود. همچنین، تفاوت معناداری بین میزان بارشناختی دانشجویان در دو حوزه علوم انسانی/ اجتماعی و علوم پایه/ فنّی- مهندسی در بسط جستجو در موتور کاوش گوگل وجود ندارد. بیشتر کلیدواژه</strong><strong></strong><strong>ها/ عبارتهای پیشنهادی و بازیافتها با نیازهای کاربران همخوانی و به نوعی با کلیدواژة اولیة آنها ارتباط داشت. به طورکلی، چنین می</strong><strong></strong><strong>توان برداشت نمود که رویکرد ارائه کلیدواژه</strong><strong></strong><strong>ها/ عبارتهای پیشنهادی در موتورهای کاوش از رویکرد مناسبی از نظر نوع و میزان بارشناختی که در کاربران ایجاد میکند، برخوردار است. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715220120621معماری اطلاعات در مجلههای الکترونیکی علمی- پژوهشی تمام متن حوزة علوم انسانی356043007FAاعظم مهدی پورکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی از دانشگاه بیرجندمحمدجواد هاشم زادهاستادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه بیرجندJournal Article20170208<strong>پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوا و با هدف بررسی کاربرد معماری اطلاعات در مجله</strong><strong></strong><strong>های الکترونیکی علمی- پژوهشی تمام </strong><strong></strong><strong>متن حوزة علوم انسانی زیر پوشش پایگاه سید، انجام شد. جامعه پژوهش، 88 مجله علمی- پژوهشی تمام</strong><strong></strong><strong>متن فارسی و روش گردآوری اطلاعات از طریق سیاهه وارسی بود. این بررسی، تحت دو مقولة «معماری سازماندهی اطلاعات» و «معماری مدرک»، انجام شد. نتایج نشان داد در اغلب مجله</strong><strong></strong><strong>ها، محتوای وب</strong><strong></strong><strong>سایت به روش موضوعی و ساختار وب</strong><strong></strong><strong>سایت به روش شبکه</strong><strong></strong><strong>ای، سازماندهی شده و در نظام مسیریابی، از نوارهای مسیریابی متنی بیش از سایر نوارهای مسیریابی استفاده شده بود. کاربرد عناصر مسیریابی جانبی و بویژه نمایه</strong><strong></strong><strong>ها، در وضعیت مطلوبی مشاهده نشد. فرمول</strong><strong></strong><strong>بندی درخواست و روشهای جستجو، اغلب به روش ساده بوده و برچسب</strong><strong></strong><strong>گذاری محتوای وب</strong><strong></strong><strong>سایتها، از وضوح نسبتاً قابل قبولی برخوردار بود. مؤلفه</strong><strong></strong><strong>های وابسته به محیط فرامتن، به طور محدودی در مقاله</strong><strong></strong><strong>ها کاربرد داشته</strong><strong></strong><strong>اند. وضعیت چکیده</strong><strong></strong><strong>ها، کلیدواژه</strong><strong></strong><strong>ها و میزان استفاده از شکلها در مقاله</strong><strong></strong><strong>ها، در سطح مطلوبی بود. در صفحه فهرست مندرجات 77 مجله (5/87 %) و در صفحات مقاله 49 مجله (7/55 %) ثبات در صفحه</strong><strong></strong><strong>آرایی وجود داشت. استفاده نکردن از فراداده دابلین</strong><strong></strong><strong>کور و ضعف محتوای اطلاعاتی در عناصر فراداده</strong><strong></strong><strong>ای متا، بیانگر کم</strong><strong></strong><strong>توجهی مجله</strong><strong></strong><strong>ها به قابلیتهای این عناصر بود. در صفحة آغازین</strong> <strong>وب</strong><strong></strong><strong>سایت همه مجله</strong><strong></strong><strong>ها و صفحه فهرست مندرجات 82 مجله</strong><strong></strong><strong>، از اچ</strong><strong></strong><strong>تی</strong><strong></strong><strong>ام</strong><strong></strong><strong>ال به عنوان قالب ذخیره</strong><strong></strong><strong>سازی</strong><strong></strong><strong> استفاده شده بود. نتایج پژوهش بیانگر این بود که مجله</strong><strong></strong><strong>های الکترونیکی علمی- پژوهشی فارسی از نظر به</strong><strong></strong><strong>کارگیری مؤلفه</strong><strong></strong><strong>های معماری سازماندهی اطلاعات در وضعیت نسبتاً مطلوب و از نظر به</strong><strong></strong><strong>کارگیری ساختارهای معماری مدرک در وضعیت نامناسبی قرار داشتند.</strong><br /> سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715220120621امنیت اطلاعات در کتابخانههای دیجیتالی ایران619043010FAنجلا حریریدانشیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانزهرا نظریکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20170208<strong>پژوهش حاضر با هدف شناخت وضعیت امنیت اطلاعات در کتابخانه</strong><strong></strong><strong>های دیجیتالی ایران انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری داده</strong><strong></strong><strong>ها، پرسشنامه</strong><strong></strong><strong>ای است که بر مبنای استاندارد </strong>ISO/IEC 27002<strong> تهیه شده و با یازده شاخص و 79 زیرشاخص، امنیت اطلاعات را مورد سنجش قرار می</strong><strong></strong><strong>دهد. شاخصهای ارزیابی شامل خط</strong><strong></strong><strong>مشی امنیت، سازماندهی امنیت اطلاعات، مدیریت دارایی</strong><strong></strong><strong>ها، امنیت منابع انسانی، امنیت فیزیکی و محیطی، مدیریت ارتباطات و عملیات، کنترل دسترسی، تهیه، توسعه و نگهداری سیستم</strong><strong></strong><strong>های اطلاعاتی، مدیریت حوادث، امنیت اطلاعات، مدیریت تداوم کسب و کار، و انطباق است. 58 کتابخانه دیجیتالی فعال ایران جامعه پژوهش را تشکیل می</strong><strong></strong><strong>دهند که از آن تعداد 45 کتابخانه به پرسشنامه</strong><strong></strong><strong>ها پاسخ داده</strong><strong></strong><strong>اند.</strong><br /> <strong>بر اساس یافته</strong><strong></strong><strong>ها، میانگین امنیت اطلاعات کتابخانه</strong><strong></strong><strong>های دیجیتالی ایران 79/0 (از میانگین کل 1) است و کتابخانه</strong><strong></strong><strong>ها از لحاظ امنیت اطلاعات در سطح قوی قرار دارند. آسیب پذیرترین نقاط امنیتی، «خط</strong><strong></strong><strong>مشی امنیت» و «امنیت نیروی انسانی»، هر دو با میانگین 63/0 است. کتابخانه</strong><strong></strong><strong>های دیجیتال مؤسسه نشر امام خمینی (ره)، پژوهشگاه نیرو، فرهنگستان هنر، کتابخانه دیجیتال علوم</strong><strong></strong><strong>انسانی شهرداری تهران، کتابخانه دیجیتال شرکت برق منطقه</strong><strong></strong><strong>ای خراسان، کتابخانه دیجیتال دانشگاه تبریز با میانگین 1، بالاترین میانگین امنیت اطلاعات را دارند. در مجموع 55/75 % کتابخانه</strong><strong></strong><strong>های دیجیتالی ایران از لحاظ امنیت اطلاعات در سطح قوی و 46/24 % در سطح متوسط هستند. شاخصهای امنیت اطلاعات از نظر رعایت در کتابخانه</strong><strong></strong><strong>های دیجیتالی دارای تفاوت معناداری است، اما تفاوت معناداری بین کتابخانه</strong><strong></strong><strong>های دیجیتالی دانشگاهی و غیردانشگاهی از نظر امنیت اطلاعات وجود ندارد.</strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715220120621بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و میزان اجرای مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد9111743014FAمحمدحسین دیانیاستاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسیمهری پریرخاستاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهدحسن محمودیکارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170208<strong>سرمایة اجتماعی از طریق تسهیل ترکیب و مبادلة منابع دانشی سازمان و همچنین با فراهم</strong><strong></strong><strong>آوری شرایط لازم از جمله ایجاد اعتماد و تعامل بین اعضای سازمان، باعث توسعه مدیریت دانش در سازمان می</strong><strong></strong><strong>شود. از این رو، بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و میزان اجرای مدیریت دانش، مورد توجه این پژوهش قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کتابخانه</strong><strong></strong><strong>های دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد تشکیل می</strong><strong></strong><strong>دهد. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و با روش پیمایشی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، دو پرسشنامه بود. پرسشنامة اول برای سنجش میزان سرمایه اجتماعی مورد استفاده قرار گرفت. این پرسشنامه بر اساس مدل </strong><strong>«</strong><strong>ناهاپیت و گوشال</strong><strong>»</strong><strong> (1998) طراحی شده است که سرمایه اجتماعی را به سه بعد شناختی، رابطه</strong><strong></strong><strong>ای و ساختاری تقسیم می</strong><strong></strong><strong>کند. پرسشنامه دوم، توسط پژوهشگر طراحی و برای بررسی میزان اجرای مدیریت دانش در کتابخانه</strong><strong></strong><strong>ها مورد استفاده قرار گرفت. یافته</strong><strong></strong><strong>های پژوهش نشان داد بین میزان سرمایه اجتماعی و میزان اجرای مدیریت دانش رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. از میان ابعاد مدیریت دانش، سرمایه اجتماعی بیشترین ارتباط را با بُعد تولید دانش دارد و کمترین ارتباط نیز میان سرمایه اجتماعی و بعد ارائه دانش است. همچنین، بین ابعاد شناختی، رابطه</strong><strong></strong><strong>ای، و ساختاری سرمایه اجتماعی با میزان اجرای مدیریت دانش رابطه مثبت و معنادار برقرار است و در میان ابعاد سرمایه اجتماعی، بُعد رابطه</strong><strong></strong><strong>ای سرمایه اجتماعی بیشترین ارتباط را با میزان اجرای مدیریت دانش دارد. </strong><br /> سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715220120621نقش عوامل مؤثر بر پذیرش و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین جوانان روستایی بر اساس نظریه نشر نوآوری راجرز (مطالعه موردی: روستاهای اورامانات استان کرمانشاه)11913843021FAمسلم رستمیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد کرمانشاهJournal Article20170208<strong>هدف از این پژوهش، بررسی نقش</strong> <strong>عوامل مؤثر</strong> <strong>بر</strong> <strong>پذیرش</strong> <strong>و</strong> <strong>بهکارگیری</strong> <strong>فناوری</strong> <strong>اطلاعات</strong> <strong>و</strong> <strong>ارتباطات</strong> <strong>در بین جوانان روستایی منطقة اورامانات بر اساس نظریة نشر نوآوری راجرز می</strong><strong></strong><strong>باشد. چارچوب</strong> <strong>نظری</strong> <strong>مورد</strong> <strong>استفاده</strong> <strong>مبتنی</strong> <strong>بر</strong> <strong>پژوهشهای</strong> <strong>پیشین</strong> <strong>داخلی</strong> <strong>و خارجی</strong> <strong>و</strong> <strong>ترکیبی</strong> <strong>از</strong> <strong>نظریه</strong><strong></strong><strong>های</strong> <strong>جامعه</strong><strong></strong><strong>شناختی</strong> <strong>و</strong> <strong>جامعه</strong> <strong>اطلاعاتی</strong> <strong>است.</strong> <strong>مدل</strong> <strong>تجربی</strong> <strong>برگرفته</strong> <strong>از</strong> <strong>آن، شامل عوامل فردی،</strong> <strong>عوامل فرهنگی، عوامل اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی، منابع اطلاعاتی و عوامل یا ویژگیهای مربوط به نوآوری، به عنوان متغیر مستقل و پذیرش و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات به مثابة متغیر وابسته است. پژوهش</strong> <strong>به</strong> <strong>شیوة</strong> <strong>توصیفی-</strong> <strong>پیمایشی</strong> <strong>انجام گردید و جامعة مورد مطالعه، جوانان روستایی 35-15 سال چهار شهرستان اورامانات(پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی) به تعداد 45635 نفر می</strong><strong></strong><strong>باشد که از بین آنها یک نمونه 170 نفری از میان کسانی که از آی</strong><strong></strong><strong>سی</strong><strong></strong><strong>تی استفاده کرده و به عنوان کاربر شناخته می</strong><strong></strong><strong>شوند، انتخاب گردید. روش نمونه</strong><strong></strong><strong>گیری به صورت تصادفی طبقه</strong><strong></strong><strong>ای و از نوع متناسب می</strong><strong></strong><strong>باشد. برای جمع</strong><strong></strong><strong>آوری داده</strong><strong></strong><strong>ها از پرسشنامة «مصطفی ازکیا و همکاران» استفاده شده که روایی آن با نظر استادان راهنما و مشاور و دو تن از کارشناسان مربوط و پس از انجام اصلاحات لازم، تأئید و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرانباخ 85% محاسبه گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده</strong><strong></strong><strong>ها از نرم</strong><strong></strong><strong>افزار </strong>spss<strong> و با استفاده از روشهای آمار استنباطی، همبستگی بین متغیرها، تحلیل واریانس، آزمون تی مستقل و آزمون خیدو، اندازه گرفته شده</strong><strong></strong><strong>اند. پس از آزمون فرضیه</strong><strong></strong><strong>ها، نتایج به دست آمده بیانگر آن است که متغیرهای مفید بودن، سهولت استفاده و نوع شغل، در میزان پذیرش آی</strong><strong></strong><strong>سی</strong><strong></strong><strong>تی تأثیر داشته و سازگاری آی</strong><strong></strong><strong>سی</strong><strong></strong><strong>تی و میزان تحصیلات، در پذیرش آن تأثیر ندارند. همچنین، بین متغیرهای میزان آموزش، بهره</strong><strong></strong><strong>مندی از کانالهای ارتباطی و به کارگیری آی</strong><strong></strong><strong>سی</strong><strong></strong><strong>تی، رابطه معناداری وجود داشته و بین متغیر پایگاه اقتصادی افراد و به کارگیری آی</strong><strong></strong><strong>سی</strong><strong></strong><strong>تی، ارتباط معناداری حاصل نشد. </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715220120621ارزیابی نمایه پایان کتابهای فارسی حوزة علوم کتابداری و اطلاعرسانی در فاصلة سالهای 1389-1385، از نظر رعایت معیارهای استاندارد ایزو 999-199613916543023FAمریم مجربدانشجوی کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شیرازعبدالرسول جوکاراستاد گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شیرازJournal Article20170208<strong>هدف:</strong><strong> در این نوشته، نمایة پایان کتابهای فارسی حوزة علوم کتابداری و اطلاع</strong><strong></strong><strong>رسانی منتشر شده در فاصلة سالهای 1389-1385 از نظر رعایت معیارهای ارزیابی استاندارد ایزو 999-1996 ارزیابی شده است. </strong><br /> <strong>روش:</strong><strong> پژوهش حاضر پیمایش کمّی و از نوع توصیفی- ارزشیابی است و بنا به ماهیت موضوع و هدفهای پژوهش، برای گردآوری اطلاعات از بررسی موردی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده</strong><strong></strong><strong>ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده و برای آزمون پرسشهای پژوهش از آزمون مجذور خی(</strong>χ²<strong>)، همبستگی پیرسون، و تحلیل واریانس(آنووا) استفاده شده است. </strong><br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong><strong> نتایج نشان داد از 169 عنوان کتاب بررسی شده در موضوع علوم کتابداری و اطلاع</strong><strong></strong><strong>رسانی، تنها 27/37% دارای نمایة پایانی بوده</strong><strong></strong><strong>اند. میزان رعایت معیارهای ارزیابی در نمایههای پایانی مورد بررسی بر اساس میانگین نسبتها 65/56% می</strong><strong></strong><strong>باشد. هر چند نمایه پایانی کتابهای حوزة علوم کتابداری واطلاع</strong><strong></strong><strong>رسانی نسبت به سایر حوزه</strong><strong></strong><strong>های موضوعی از نظر رعایت معیارهای استاندارد ایزو عملکرد بهتری داشته</strong><strong></strong><strong>اند، انتظار استفاده</strong><strong></strong><strong>کنندگان بالقوه خیلی بیشتر از اینهاست. </strong><br /> <strong>اصالت/ ارزش:</strong><strong> در این پژوهش، محقق تفاوت یا معناداری نمایه را با لحاظ کردن معیارهای ارزیابی استاندارد ایزو مورد کند و کاو قرار داده است. پژوهش حاضر بر آن</strong><strong></strong><strong> است که توجه نویسندگان و ناشران این حوزه بیش از پیش به ضرورت وجودی نمایههای پایانی کارآمد جلب شود. </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715220120621نقش و جایگاه آرشیو دیداری - شنیداری صدا و سیمای مرکز بوشهر در پشتیبانی از فرایند تولید برنامههای رادیویی - تلویزیونی16718743160FAعبدالحمید معرف زادهاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستانعبدالله مغدانیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان گروه علوم کتابداری و اطلاعرسانیJournal Article20170212<strong>هدف از این پژوهش، تعیین نقش و جایگاه آرشیو دیداری- شنیداری صدا و سیمای مرکز بوشهر در پشتیبانی از فرایند تولید برنامه</strong><strong></strong><strong>های رادیویی و تلویزیونی این مرکز است. روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. جامعة پژوهش 100 نفر از برنامه</strong><strong></strong><strong>سازان (تهیه</strong><strong></strong><strong>کنندگان و کارگردانان) تولید رادیو و تلویزیون مرکز بوشهر است. بر اساس یافته</strong><strong></strong><strong>های پژوهش، 8/92 % از برنامه</strong><strong></strong><strong>سازان معتقدند می</strong><strong></strong><strong>توان از آرشیو دیداری- شنیداری صدا و سیمای مرکز بوشهر به عنوان یکی از عوامل اصلی در فرایند تولید برنامه</strong><strong></strong><strong>های رادیویی و تلویزیونی این مرکز و تکیه</strong><strong></strong><strong>گاه برنامه</strong><strong></strong><strong>سازان نام برد. 9/96 % از برنامه</strong><strong></strong><strong>سازان آرشیو این مرکز را یک پایگاه اطلاعاتی و پشتوانه برنامه</strong><strong></strong><strong>سازی قلمداد می</strong><strong></strong><strong>کنند. 9/95 % از برنامه</strong><strong></strong><strong>سازان معتقدند بر خلاف دیدگاه سنتی و غیر</strong><strong></strong><strong>تخصصی، آرشیو دیداری- شنیداری این مرکز تنها محلی برای حفظ و نگهداری منابع نیست، بلکه یکی از مهم</strong><strong></strong><strong>ترین بخشهای حفظ محتوا و پیام در رسانه است. از نگاه برنامه</strong><strong></strong><strong>سازان، غنی بودن منابع آرشیوی این مرکز در تأمین و پشتیبانی، ارتقای کمّی و کیفی برنامه</strong><strong></strong><strong>سازی، کاهش زمان و هزینة تولید برنامه</strong><strong></strong><strong>ها نقش چشمگیری دارد. اکثر برنامه</strong><strong></strong><strong>سازان، ارائه خدمات توسط آرشیویست</strong><strong></strong><strong>های این مرکز را در رفع نیازهای اطلاعاتی برنامه</strong><strong></strong><strong>سازان مطلوب دانسته و مهم</strong><strong></strong><strong>ترین انتظارهای خود را از آرشیو این مرکز، دیجیتال</strong><strong></strong><strong>سازی و غنی کردن منابع آرشیوی، ایجاد پایگاه اطلاعاتی آرشیو، ایجاد بخش افکتهای تصویری و با کیفیت، استخراج کلیدواژه</strong><strong></strong><strong>های موضوعی منابع، ایجاد بخش تبدیل و تکثیر منابع و مشکلات خود را، دسترسی نداشتن به منابع آرشیوهای سایر مراکز صدا و سیما، کمبود امکانات فنی در آرشیو، کمبود نیروی انسانی و فعال نبودن آرشیو مرکز در ایام تعطیلات رسمی، بیان کرده</strong><strong></strong><strong>اند.</strong><br /> سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715220120621ضرورت وجود طرح اضطراری در کتابخانهها و آرشیوها18920143161FAفاطمه صفری رادکارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاعرسانیJournal Article20170212<strong>هدف این مقاله</strong><strong></strong><strong>، بررسی ضرورت ایجاد یک طرح اضطراری در کتابخانه</strong><strong></strong><strong>ها و آرشیوهاست. وضعیت اضطراری، وضعیتی غیرقابل پیش</strong><strong></strong><strong>بینی و برنامه</strong><strong></strong><strong>ریزی نشده است که می</strong><strong></strong><strong>تواند باعث واردآمدن خسارتها و صدمات جبران ناپذیری به کارکنان، ساختمان و مجموعه کتابخانه</strong><strong></strong><strong>ها و آرشیوها شود. واکنش نسبت به وضعیت اضطراری، فعالیتهایی است که به منظور به حداقل رساندن خسارتها و پیشگیری از آسیبهای آتی انجام می</strong><strong></strong><strong>شود. طرح اضطراری مجموعه اعمالی است که ایمنی کارکنان، مجموعه کتابخانه و ساختمان را در شرایط اضطراری تضمین می</strong><strong></strong><strong>کند.</strong><br /> <strong>مهم</strong><strong></strong><strong>ترین مسئله، حفظ امنیت و پیشگیری از بروز فاجعه در کتابخانه یا آرشیو است. اگرچه حفظ سلامت و امنیت افراد در اولویت است، مراقبتهای ویژه</strong><strong></strong><strong>ای باید برای حفاظت از مجموعه انجام شود. با داشتن طرح اضطراری می</strong><strong></strong><strong>توان در صورت بروز بلایای شدید</strong><strong></strong><strong>، تاثیر عوامل بیرونی را تا حد قابل ملاحظه</strong><strong></strong><strong>ای کنترل و میزان آسیب و خسارت را به حداقل رساند.</strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715220120621زیرساختهای اشتراک دانش در آموزش عالی: بررسی گروههای آموزشی کتابداری و اطلاعرسانی20322443162FAزهرا جعفرزاده کرمانیمدیر گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه امامرضا(ع)Journal Article20170212<strong>در این پژوهش، زیرساختهای اشتراک دانش (بسترها و شیوه</strong><strong></strong><strong>های به اشتراک</strong><strong></strong><strong>گذاری دانش) در گروه</strong><strong></strong><strong>های آموزشی کتابداری و اطلاع</strong><strong></strong><strong>رسانی بررسی شده است. بسترهای اشتراک دانش در این پژوهش از دو رویکرد بررسی شده</strong><strong></strong><strong>اند؛ ابتدا بسترهایی که از نظر اعضای هیئت علمی برای اشتراک دانش مناسب دانسته شد و سپس بسترهایی که توسط دانشگاه محل خدمت اعضای هیئت علمی برای اشتراک دانش فراهم شده، شناسایی گردید (در این پژوهش، بسترهای پست الکترونیک، کارگاه</strong><strong></strong><strong>های آموزشی، سمینارها و نشریه</strong><strong></strong><strong>های تخصصی به عنوان مناسب</strong><strong></strong><strong>ترین بسترها از دیدگاه اعضای هیئت علمی، تعیین گردید). با مقایسه و تطبیق یافته</strong><strong></strong><strong>های این دو قسمت، خلأ بین بسترهای مناسب و موجود مشخص شد و نتایج نشان داد فراهم</strong><strong></strong><strong>آوری بسترهای اشتراک دانش توسط دانشگاه</strong><strong></strong><strong>های محل خدمت اعضای هیئت علمی، زیر سطح متوسط بوده است. همچنین، در پژوهش حاضر متداول</strong><strong></strong><strong>ترین شیوه</strong><strong></strong><strong>های اشتراک دانش مورد استفاده اعضای هیئت علمی(شامل: اشتراک دانش از طریق جلسات و نشستهای رسمی، شرکت در سمینارها، استفاده از پست الکترونیک و گروه</strong><strong></strong><strong>های بحث و انتشار مقاله در نشریه</strong><strong></strong><strong>ها) شناسایی گردید. پژوهشگر در این پژوهش به وجود رابطه</strong><strong></strong><strong>ای متقابل بین بسترها و شیوه</strong><strong></strong><strong>های اشتراک دانش پی برد.</strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715220120621سنجش اثر سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی بر شاخصهای عملکرد کتابخانهای مورد مطالعه، کتابخانههای عمومی شهر تهران22524143178FAزینب صفویکارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی0000-0003-0296-8755سیامک محبوبکارشناس اداره کل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانههای عمومی کشورJournal Article20170213<strong>هدف:</strong><strong> هدف از این پژوهش، بررسی سنجش اثر سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه</strong><strong></strong><strong>های عمومی شهر تهران بر شاخصهای عملکرد کتابخانه</strong><strong></strong><strong>ای</strong><strong></strong><strong>(امانت، عضو و مراجعه) است. </strong><br /> <strong>روش:</strong><strong> در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه عینی سواد اطلاعاتی است. این پرسشنامه</strong><strong></strong><strong>ها در بین کتابداران 32 کتابخانه عمومی شهر تهران که به صورت تصادفی خوشه</strong><strong></strong><strong>ای انتخاب شده بودند، توزیع شد. از بین 100 پرسشنامه که بین کتابداران کتابخانه</strong><strong></strong><strong>های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه</strong><strong></strong><strong>های عمومی کشور در شهر تهران توزیع گردید، 86 پرسشنامه برگشت داده شد. همچنین، آمار 3 شاخص «امانت»، «عضو» و «مراجعه» مربوط به سال 1389 کتابخانه</strong><strong></strong><strong>ها نیز استخراج گردید. برای تعیین اثر سواد</strong><strong></strong><strong>اطلاعاتی بر این شاخصها، از فرمول ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. </strong><br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها:</strong><strong> نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد کتابداران شاغل در کتابخانه</strong><strong></strong><strong>های عمومی شهر تهران در مهارت اول در سطح متوسط؛ در مهارتهای دوم، سوم و چهارم بالاتر از سطح متوسط و در مهارت پنجم از مهارتهای سواد اطلاعاتی در سطحی پایین</strong><strong></strong><strong>تر از حد متوسط قرار دارند. در مجموع، با توجه به یافته</strong><strong></strong><strong>های پژوهش می</strong><strong></strong><strong>توان گفت سواد</strong><strong></strong><strong>اطلاعاتی کتابداران کتابخانه</strong><strong></strong><strong>های عمومی شهر تهران بالاتر از سطح متوسط است. با وجود این، بین سواد</strong><strong></strong><strong>اطلاعاتی کتابداران با شاخصهای عملکرد مورد نظر، همبستگی مشاهده نشد.</strong><br /> <strong>اصالت/ارزش: </strong><strong>در نوشته</strong><strong></strong><strong>های چندی به میزان سواد اطلاعاتی کتابداران توجه شده است، اما به اینکه این سواد در ارائه خدمات کتابخانه</strong><strong></strong><strong>ای چه تأثیری داشته توجهی نشده است. این مقاله اثری است که نشان می</strong><strong></strong><strong>دهد بین سواد</strong><strong></strong><strong>اطلاعاتی کتابداران کتابخانه</strong><strong></strong><strong>های عمومی شهر تهران و شاخصهای عملکرد کتابخانه</strong><strong></strong><strong>ای آنها رابطة معنادار وجود ندارد. همزمان، نشان می</strong><strong></strong><strong>دهد سطح مهارتهای سواد</strong><strong></strong><strong>اطلاعاتی جامعه مورد بررسی در برخی موارد متوسط و در برخی موارد بالاتر از متوسط است.</strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715220120621رویکردهای ارزیابی نظامهای بازیابی اطلاعات: پسزمینه و چشمانداز پیشرو24325843179FAمحمدرضا کیانیعضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند و دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170213<strong>این نوشتار با نگاهی گذرا به سیر تکاملی نظامهای بازیابی اطلاعات و ارزیابی آنها، انواع ارزیابی در این نظامها را از هم تفکیک و به طور مفصل</strong><strong></strong><strong>تر دربارة رویکردهای موجود در ارزیابی عملکرد نظامهای بازیابی، بحث کرده است. با نقد هرکدام، مدلی ترکیبی با رویکردی نظری <sub>-</sub> تصمیمی از «وانگ و فورگیونه» را معرفی میکند و در پایان نتایج و پیشنهادهای خود را ارائه می</strong><strong></strong><strong>دهد. </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715220120621آر.دی.اِی. و وب معنایی: ماشینخوان نمودن دادههای آر.دی.اِی. به واسطه آر.دی.اِف25928443181FAخدیجه مرادیکارشناس ارشد کتابداری کتابخانه عمومی صاحب بن عباد شهرستان ریJournal Article20170213<strong>چکیده</strong><br /> <strong>امروزه بیشتر منابع اطلاعاتی به صورت الکترونیکی و دیجیتالی منتشر شده و در وب قابل دسترس هستند. تولید، ورود، انتشار و ذخیرة اطلاعات در وب به آسانی امکان</strong><strong></strong><strong>پذیر بوده ولی بازیابی آن</strong><strong></strong><strong> کاربر را با چالشهایی روبرو می</strong><strong></strong><strong>سازد. در نتیجه، پژوهشگران حوزه</strong><strong></strong><strong>های مختلف از جمله جوامع کتابداری و طراحان وب به فکر راه</strong><strong></strong><strong>حلهایی برای حل این مشکلات هستند.</strong><br /> <strong>طراحی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع(آر.دی.اِی.) توسط کمیتة همکاری مشترک به عنوان جانشین قواعد فهرست</strong><strong></strong><strong>نویسی انگلوامریکن(ویرایش دوم) بر اساس الگوهای مفهومی و قوانین فهرست</strong><strong></strong><strong>نویسی بین</strong><strong></strong><strong>المللی تدوین شده توسط ایفلا و پیدایش وب معنایی و استانداردهای آن از جمله چارچوب توصیف منبع(آر.دی.اِف.) توسط کنسرسیوم وب جهانی، از اقدامهای صورت گرفته برای توصیف کارآمدتر منابع اطلاعاتی و ارائه روابط مفهومی بین آنها</strong> <strong>در محیط وب است. </strong><br /> <strong>در این پژوهش، کتابداران و فهرست</strong><strong></strong><strong>نویسان با استاندارد آر.دی.اِی.، وب معنایی و آر.دی.اِف. که یکی از استاندارد</strong><strong></strong><strong>های وب معنایی است، آشنا شده و در ادامه انطباق اصطلاحات و موجودیتهای آر.دی.اِی. در چارچوب توصیف منبع که بر اساس همکاری صورت گرفته بین کمیته همکاری مشترک و بنیاد ابرداده</strong><strong></strong><strong>ای دابلین</strong><strong></strong><strong>کور انجام گرفته، معرفی و در پایان نیز فهرست </strong><strong></strong><strong>گسترش</strong><strong></strong><strong>پذیر که بر اساس آر.دی.اِی.، اف.آر.بی.آر. و چارچوب توصیف منبع طراحی شده، معرفی گردیده است. </strong><br /> <strong>همچنین، لزوم توجه به ساختار و الگوهای زیربنایی آر.دی.اِی. و شباهتهایی که این استاندارد با چارچوب توصیف منبع در زمینة ذخیره و بازیابی مؤثرتر اطلاعات داشته و در نتیجه باعث افزایش کارایی نظامهای بازیابی اطلاعات در محیطهای وب خواهد داشت، تحلیل گردیده است.</strong>