سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715420121221سرسخن: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری5742648FAمحمدحسین دیانیهیئت علمی دانشگاه فردوسیJournal Article20170201سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715420121221غفلت تاریخی از مطالعات تاریخی در علم اطلاعات: پیامدها و مرور کوشش های تازه93742649FAامیر ریسمانبافدانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-3862-1780Journal Article20170201هدف: هدف از این پژوهش، مرور پیشینۀ مطالعات تاریخی با تأکید بر انجام اینگونه مطالعات در علم اطلاعات است. این پژوهش کوشیده تا زوایا و جنبههای ایجابی توجّه بیشتر به موضوع را در رشته بکاود. <br />روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش، از نوع نظری و مروری تحلیلی است. <br />یافتهها: غفلت از انجام اینگونه مطالعات، آسیبهایی را در عرصۀ نظر و عمل در رشته به دنبال داشته است. پارهای از آیندهنگریهای نابجا در رشته از جملۀ این آسیبهاست. همچنین، اقبال به این مطالعات که از حدود دو دهۀ پیش در رشته رو به گسترش است، به تغییراتی در چشمانداز نظری رشته منجر شده است؛ مانند بازکاوی مفاهیم دکومانتاسیون در فضای نظری رشته. <br /> بحث و نتیجهگیری: نیاز علم اطلاعات به کار تئوریک، تغییر پارادایم، دستیابی به نظم مفهومی، شناسایی بیمبالاتیهای نظری در گذشتۀ رشته و بازنمایی آن به قصد تصحیح در آینده، لزوم بلوغ رشته و تسریع در روند حرفهای شدن، از جمله دلایل نیازمندی فوری به انجام مطالعات تاریخی در گذشتۀ رشته است.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715420121221ارزیابی قابلیت فهم پذیری محیط رابط پایگاه های اطلاعاتی و میزان هدفمند بودن رفتار اطلاع جویی کاربران بر پایه الگوی الیس395742650FAمحمد اعظمیدانشجوی دکتری کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهدرحمت الله فتاحیعضوهیئت تحریریه فصلنامه ومشاور سازمانمهری پریرخعضوهیئت علمی فصلنامه سازمانJournal Article20170201مقدمه / هدف: پایگاههای اطلاعات علمی مهمترین و پرکاربردترین منابعی هستند که اطلاعات موجود در آنها از طریق رابط کاربر قابل دسترسی است. یکی از راهکارها برای بر طرف ساختن چالشهای موجود در محیط رابط کاربر، بررسی این محیط بر پایة دیدگاه و رفتار اطلاعجویی کاربران است. هدف این پژوهش، ارزیابی قابلیت فهمپذیری محیط رابط پایگاههای اطلاعاتی ابسکو، پروکوئست و ساینس دایرکت و میزان هدفمندبودن رفتار اطلاعجویی کاربران برپایة الگوی الیس میباشد.<br />روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که با استفاده از روش پیمایشی و با رویکردی ترکیبی (فایلهای ثبت رخداد جستجو و بلنداندیشی کاربران و سیاهة وارسی) با تأکید بر فهمپذیری عناصر محیط رابط و بر پایة مؤلفههای رفتار اطلاع جویی کاربران انجام پذیرفته است. جامعة آن از میان دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری در حوزههای علوم انسانی/ اجتماعی و علوم پایه/فنی- مهندسی دانشگاه فردوسی انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای کمّی، از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزاز آماری SPSS 16 و دادههای کیفی، از تحلیل محتوا استفاده گردید. <br />یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد میزان قابل فهم بودن عناصر محیط رابط در پایگاههای مورد بررسی، میانگینی متوسط به بالاتر دارد. یافتههای دیگر نشان داد میانگین بالای پاسخها نشاندهندة وجود هدف در به کارگیری هر یک از عناصر محیط رابط کاربر پایگاههای اطلاعاتی به وسیلة آزمودنیهاست. همچنین آزمون فرضیهها نشان داد تفاوتی در رفتار اطلاعجویی کاربران دو حوزة تحصیلی علوم انسانی/ اجتماعی و علوم پایه/فنی - مهندسی از نظر به کارگیری مؤلفههای رفتار اطلاعجویی الگوی الیس(شروع، پیوندیابی، مرور، تمایزیابی، ردگیری و برگیری) وجود ندارد.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715420121221مروری بر دشواریهای زبان فارسی در محیط دیجیتال و تاثیرات آنها بر اثر بخشی پردازش خودکار متن و بازیابی اطلاعات599242651FAهاجر ستودهدانشیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسیدانشگاه شیراززهره هنرجویاندانشجوی دوره کارشناسی ارشدJournal Article20170201هدفهای پژوهش: زبان فارسی، به سبب ویژگیهای خاصّ آن و در عین حال نهادینه نشدن سبک نگارش استاندارد، در رویارویی با محیطهای الکترونیکی، با دشواریهایی روبهروست که تأثیری بسزا بر اثربخشی بازیابی اطلاعات میگذارد. پژوهش حاضر میکوشد تا با بررسی متون و پیشینههای موجود، چالشهای نگارش فارسی، تأثیر آنها بر اثربخشی بازیابی اطلاعات، و پیشنهادهای ارائه شده در جهت رفع این دشواریها را مورد بحث و بررسی قرار دهد.<br />اهمیت پژوهش: با تحلیل و مرور جامع متونی که دربارة چالشهای نگارش فارسی در محیطهای دیجیتال نگارش یافته است، میتوان دانشی را که تاکنون در این باره گرد آمده است به تصویر کشید و کاستیها و پیشرفتهای به دست آمده در این زمینه را آشکار ساخت.<br />روش پژوهش: روش پژوهش حاضر، متنپژوهی با رویکرد تحلیل محتواست که از روشهای پژوهش کیفی به شمار میآید. «پاراگراف»، «جمله» و «کلمه» به عنوان واحد تحلیل انتخاب شد، زیرا ممکن بود هر دشواری یا راهکار تنها در یک کلمه یا عبارت مورد اشاره قرار گرفته یا در جمله یا پاراگراف شرح داده شده باشد.<br />یافتهها: آثار مورد بررسی، بیش از ٤٠ دشواری نگارشی را در رابطه با جستجو و بازیابی اطلاعات فارسی ذکر کردهاند. این گونهگونی نگارشی به نایکدستی و تطور بسیار در نگارش فارسی میانجامد که میتواند اثربخشی بازیابی را بویژه از منظر کاهش دقت یا ریزش کاذب و نیز کاهش جامعیت بازیابی، متأثر سازد. در نتیجه، ضروری است در طراحی الگوریتمهای سامانههای جستجو و بازیابی فارسی، بههنجارسازی تنوعات و چنددستیهای نگارشی و دستوری مد نظر قرار گیرد. تدوین استاندارد نگارش فارسی، استفاده از سیاهههای از پیش تعیین شده، تجهیز پایگاه اطلاعاتی به اصطلاحنامه و فرهنگهای املایی، و تدوین دستنامه یا راهنمای جستجو، از جمله راهکارهای ارائه شده است. این راهکارها با وجود جامع نبودن، کم و بیش اثربخش به نظر میرسند.<br />نتیجهگیری: از آنجا که راهکارهای انسانی، نیازمند مشارکت فعّالانه و آموزش نویسندگان متون (تایپیستها و کاربران) است و از روندی بلندمدت و هزینهبر برخوردار است، حرکت به سوی راهکارهای خودکارسازی پردازش متن و نمایهسازی، ضروری است.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715420121221بررسی فرایند قضاوت ربط در گزینش و ارزیابی منابع اطلاعاتی از رویکرد نظریه سبک شناختی کل گرا-تحلیلی رایدینگ9311742652FAمهدیه میرزابیگیدانشجوی دکترای علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهداعظم صنعت جواستادیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهدمحمدحسین دیانیاستاد گروه کتابداری و اطلاع‎رسانی دانشگاه فردوسیJournal Article20170201هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر سبکهای شناختی بر قضاوت ربط در فرایند گزینش و ارزیابی منابع اطلاعاتی است. <br />روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی اجرا شده است. جامعة پژوهش را دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد در دو حوزة علوم انسانی/ اجتماعی و علوم پایه/ فنّی- مهندسی تشکیل دادند که بر اساس آزمون تحلیل سبکشناختی رایدینگ در یکی از گروههای کلگرا یا تحلیلی جای گرفتند. دادههای این پژوهش از طریق وظایف کاری شبیهسازی و برگزاری جلسات قضاوت ربط به صورت انفرادی گردآوری شد.<br />یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد هر چند بین گروههای تحلیلی و کلگرا در قضاوت ربط منابع اطلاعاتی تفاوتهایی مشاهده شد، این تفاوتها از نظری آماری معنادار نبود. سبکهای کلگرا در ارزیابی منابع «تا حدودی مرتبط» ناموفق بوده و نیازمند کمک بیشتری از جانب نظام بازیابی بودند. نکتة دیگر اینکه منابع «مرتبط» مورد توافق هر دو گروه کلگرا و تحلیلی بود. از سوی دیگر، کمترین توافق نظر در مورد منابع، تا حدودی مرتبط بود. <br />کاربردها: انتظار میرود نتایج این پژوهش بتواند به طراحان وب و موتورهای جستجو برای ایجاد رابط کاربرهای شخصی سازی شده با هدف حمایت از نظامهای بازیابی اطلاعات تعاملی، کمک کند.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715420121221نگاهی نو به طراحی کتابخانه های دیجیتال: کاربرد هستی شناسی در طراحی کتابخانه های دیجیتال معنایی11913942654FAاکرم فتحیانفارغ التحصیل دکتراJournal Article20170201هدف / زمینه: کتابخانة دیجیتال، مجموعهای یکپارچه از منابع و خدمات الکترونیکی برای گردآوری، سازماندهی، حفاظت و بازیابی اطلاعات به شکل دیجیتال است. ظهور وب معنایی و هستیشناسی در عصر حاضر، سبب ایجاد تحول در کتابخانههای دیجیتال و طراحی کتابخانههای دیجیتال معنایی شده است. در این راستا، مقالة حاضر در نظر دارد به بررسی کاربردهای هستیشناسی در طراحی کتابخانههای دیجیتال معنایی بپردازد.<br />روش: هستیشناسی، بازنمونی صریح، دقیق و گویا از نمونهها، مفاهیم و روابط در یک حوزه موضوعی است که با توجه به ویژگیهایی همچون قابلیت استنتاج، ایجاد ارتباط و میانکنش پذیری بین سامانههای اطلاعاتی، حمایت از پردازش زبان طبیعی، فهم پرسش جستجو و...، میتواند برای تبدیل کتابخانههای دیجیتال به سامانههای اطلاعاتی هوشمند و در نتیجه طراحی کتابخانههای دیجیتال معنایی، مورد استفاده قرار گیرد. <br />یافتهها: ایجاد قابلیتهای گوناگون در معماری کتابخانههای دیجیتال بویژه قابلیت استدلال، امکان تبادل اطلاعات میان کتابخانههای دیجیتال و سایر سامانههای اطلاعاتی، توصیف معنایی منابع موجود در کتابخانههای دیجیتال از طریق ادغام فرادادههای کتابشناختی قالب مارک در هستیشناسی (مانند هستیشناسی MarcOnt)، ارتقای سیستم پرسش و پاسخ در کتابخانههای دیجیتال (مانند BT Digital Library)، ایجاد محیط رابط کاربرپسند و امکان مرور و جستجوی آسان و سریع مدارک، برخی از کاربردهای هستیشناسی در کتابخانههای دیجیتال هستند که در این مقاله بررسی میشوند.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715420121221بررسی دیدگاه فهرست نویسان سه کتابخانه بزرگ مشهد درباره به کارگیری قواعد توصیف و دسترسی به منابع(آر.دی.ای)14116742656FAمحمد زره سازاستادیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه خوارزمیJournal Article20170201هدف: هدف از این پژوهش، بررسی دیدگاه کتابداران فهرستنویس سه کتابخانة بزرگ در مشهد (کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه مرکزی علوم پزشکی) در مورد بهکارگیری استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.) است. از هدفهای دیگر این پژوهش میتوان به سنجش میزان آشنایی کتابداران فهرستنویس مورد بررسی با این قواعد و میزان پذیرش آنها پیش و پس از آموزش اشاره کرد. <br />روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی به صورت طرح گروه پیش آزمون و پس آزمون است. سنجش میزان آشنایی در این پژوهش از دو طریق خود اظهاری (نظر شخصی) و میزان آشنایی عملی و بر اساس آزمون (بر اساس پاسخگویی به سؤالهای طرح شده از مباحث تخصصی) صورت گرفته است. <br />یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد میزان آشنایی خوداظهاری فهرستنویسان با قواعد آر. دی. ای. در پیش از آموزش بالاتر از حد متوسط و میزان آشنایی عملی آنان پایینتر از حد متوسط است. اما پس از آموزش هر دو نوع آشنایی آنان، اعم از خود اظهاری و عملی، با این قواعد بالاتر از سطح متوسط است. از دیگر نتایج پژوهش میتوان به تأثیر مثبت آموزش بر سطح پذیرش قواعد آر.دی.ای. از سوی نمونه پژوهش (فهرستنویسان) اشاره کرد. بدین ترتیب، مشخص شد پس از آموزش و در نتیجة افزایش آشنایی فهرستنویسان با آر.دی.ای.، میزان آمادگی آنها برای پذیرش این قواعد به صورت معناداری افزایش یافته است. همچنین در این پژوهش، رابطه معناداری میان سن و سابقة کاری فهرستنویسان با میزان آشنایی خوداظهاری، آشنایی عملی و میزان پذیرش قواعد فهرستنویسی جدید (آر.دی.ای.) در نمونة پژوهش مشاهده نشد. بر اساس یافتههای دیگر این پژوهش، فهرستنویسان خواستار ایجاد تغییراتی در نرمافزارهای کتابخانهای بهمنظور پیادهسازی بهتر قواعد فهرستنویسی جدید (آر.دی.ای.) شدند. در این میان، فهرستنویسان بیش از همه خواستار بهکارگیری همه جانبة قابلیتها و امکانات راهنما بهمنظور معرفی و بهرهگیری تغییرات جدید در نحوة ثبت اطلاعات فهرستنویسی، ارائه آموزشهای کافی به فهرستنویسان پیش از پیادهسازی قواعد جدید، هماهنگ ساختن کاربرگههای فهرستنویسی با آر.دی.ای.، بازنگری در سرفصل درسهای سازماندهی اطلاعات در گروههای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهها و حضور کتابداران آشنا با قواعد جدید در کارگروه تغییر و تعدیل نرمافزارهای کتابخانهای شدند.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715420121221شناسایی و تبیین عوامل عمده بر لایه ارزش ها و باورهای فرهنگ مطالعه در ایران16919042655FAمحمود سالاریدانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلاممحمدحسین دیانیاستاد گروه کتابداری و اطلاع‎رسانی دانشگاه فردوسیرحمت الله فتاحیعضوهیئت تحریریه فصلنامه ومشاور سازمانJournal Article20170201هدف: این بررسی به منظور شناسایی، دستهبندی و تعیین اهمیت نسبی متغیرهای دخیل در لایة ارزش فرهنگ مطالعه در ایران انجام شده است. <br />جامعه و روش تحقیق: با استفاده از روش مطالعه اسنادی و روش دلفی، متغیرهای مطرح و میزان اهمیت آنها شناسایی و تعیین شد. جامعة تحقیق از میان صاحبنظران و خبرگان حوزة فرهنگ مطالعه با روش نمونهگیری هدفمند (قضاوتی) انتخاب گردید. <br />یافتهها: یافتهها نشان داد لایة ارزشها و باورهای فرهنگ مطالعه از 4 معیار اصلی(جامعه، نظام آموزشی، حوزة نشر و خانواده)، 7 معیار فرعی و 26 شاخص تشکیل شده و بیشترین معیارهای فرعی و شاخصها، مربوط به معیار اصلی «جامعه» بوده است.همچنین، رتبهبندی فریدمن معیارهای اصلی نشان داد بین آنها تفاوت معناداری نیست، ولی در معیارهای فرعی لایة ارزشها نشان میدهد تفاوت معنادار است. در میان معیارهای فرعی، بالاترین رتبهها به ترتیب به معیار «ترویج و ترغیب دانشآموزان، دانشجویان، معلمان و استادان به مطالعه» و «ارزشآفرینی برای رسیدن به خانواده اهل سواد و مطالعه» تعلق دارد. در خصوص رتبهبندی شاخصهای موجود در معیارهای فرعی « نگرش جامعه به مقولة جهان هستی»، «ترویج و ترغیب دانشآموزان، دانشجویان و استادان به مطالعه» و «باور به تأثیر کتاب در رشد ابعاد مختلف فردی و اجتماعی» نشان داد بین آنها تفاوت معنادار نبوده، اما رتبهبندی در شاخصهای معیار «احساس نیاز به مطالعه» نشان داد تفاوت معنادار بودهاست.<br />پیشنهادها: پژوهشگر در نهایت با توجه به ماهیت فرهنگ مطالعه، نگاه متوازن برای توسعة لایههای فرهنگ مطالعه و تقدم شروع تغییر از لایة ارزشها نسبت به سایر لایههای فرهنگ را با اتخاذ رویکرد سیستمی، پیشنهاد کرده است.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715420121221مقایسه تولیدات علمی دانش آموختگان مقطع دکتری دانشگاههای داخل و خارج از کشور در حوزه کتابداری و علم اطلاعات19120742657FAزاهد بیگدلیعضوهیئت علمی فصلنامه سازمانخدیجه قنبری مهرنیتدانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهوازسارا سعیدی زادهدانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20170201هدف: هدف اصلی این پژوهش، مقایسة تولیدات علمی دانشآموختگان مقطع دکتری دانشگاههای دولتی و غیر دولتی داخل با دانش آموختگان دانشگاههای خارج از کشور در حوزة کتابداری و علم اطلاعات است. <br />روش: روش پژوهش پیمایشی است و اطلاعات از طریق سیاهة وارسی و کتاب «کتابداران دانشگاهی ایران» (1390) گردآوری گردید. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی مجذور خی استفاده شده است. جامعة مورد پژوهش، شامل 76 نفر از دانش آموختگان داخل و خارج از کشور و تولیدات علمی آنان است.<br />یافتهها: دانش آموختگان داخل وخارج از نظر تولید مقاله و مجموع تولیدات علمی، تفاوت معناداری ندارند. روند تولیدات علمی رو به رشد است و تولیدات علمی دانش آموختگان پس از اخذ مدرک دکتری سیر صعودی داشته است.<br />نتیجهگیری: آموزش کتابداری در مقطع دکتری در ایران موفق بوده است و دانش آموختگان توانستهاند همپای همقطاران خود که از خارج فارغ التحصیل شدهاند، به تولید اطلاعات علمی بپردازند. اگر چه تولیدات علمی فقط یک معیار برای سنجش کارایی اعضای هیئت علمی است، اما معیاری ضروری است. تولید و انتشار نتایج تحقیقات، به حرفة کتابداری کمک میکند بنیانهای نظری و معرفت شناختی خود را شکل دهد. بدون این زیربنا، حرفة کتابداری و اعضای هیئت علمی آن جایگاه اجتماعی خود را از دست خواهند داد.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715420121221ارزیابی کم و کیف استفاده و رضایت کاربران از پایگاه اطلاعاتی نمایه نشریات در کتابخانه های عمومی شهر مشهد20923142658FAمحمدحسین دیانیاستاد گروه کتابداری و اطلاع‎رسانی دانشگاه فردوسیمهدی اشیمکارشناس ارشد کتابداری کتابخانه های عمومی تربت حیدریهJournal Article20170201هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی پایگاه اطلاعاتی نمایة نشریات درراستای غنا بخشیدن به خدمات اطلاعاتی کتابخانههای عمومیو ارزیابی میزان رضایت و استفاده کاربران از تعامل با آن انجام گرفته است. <br />جامعه پژوهش: جامعة اول پژوهش تمامی کتابداران کتابخانههای عمومیمشهد بود. جامعة دوم، اولین 10 کاربرآشنا با پایگاه نمایه بودند که به 21کتابخانه عمومیشهر مشهد مراجعه کردند. جامعة سوم، تمامی جستجوهای انجام شده طی بازة زمانی دو ماهه در پایگاه نمایة نشریات بود که در 9 کتابخانة عمومیشاخص از نظر استفاده در 3 منطقة متفاوت جمعیتیِ شهر مشهد، انتخاب گردید.<br />نوع پژوهش: نوع پژوهش کاربردی و روش پژوهش به 2 بخش تقسیم گردید: 1) استفاده از روش مشاهده غیرمداخله گرایانه که با کمک نرمافزار snagit نسبت به ضبط رکوردهای جستجو شده و تجزیه و تحلیل آنها اقدام شد.2) بخش دوم پیمایشی از نوع توصیفی است که از دو پرسشنامه کاربران وکتابداران برای گردآوری دادهها استفاده گردید. پاسخهای کاربران، کتابداران و پاسخهای ضبط شده با نرمافزارsnagit در قالب هفت فرضیة پژوهش، تحلیل شد.<br />یافتههای پژوهش: کاربران با هدایت کتابداران یا همکاران، از وجود پایگاه نمایه نشریات آگاه شدهاند؛ هدف از مر اجعه به پایگاه، بازیابی مطالب برای پژوهش در دست اجراست؛ بیشترین جستجوها، جستجوی موضوعی هستند؛ مجلههای علمی - پژوهشی بیشتر از مجلههای عامه پسند مورد مراجعه قرار میگیرند؛ کاربران از دستیابی آسان به محتوای پایگاه نمایه رضایت دارند؛ نقاط قوّت پایگاه از نقاط ضعف آن بیشتر است؛ تنها 1% از مقالههایی که بازیابی میشوند، عملاً مورد استفاده قرار میگیرند.<br />آشنایی کتابداران با پایگاه نمایة نشریات بسیار کمتر از آشنایی آنها با اینترنت و رایانه است. 70% کتابداران برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود و کاربران، اینترنت را به پایگاه نمایه ترجیح میدهند. کتابداران خود را ملزم به استفاده از پایگاه نمایه میدانند. کتابداران برای استفاده از پایگاه نمایه، به آموزش نیاز دارند؛ 71% کتابداران اعلام کردند استفاده از پایگاه نمایه در آینده بیشترخواهد بود. همة کتابداران انجام تغییرات در پایگاه نمایه را ضروری دانستند و آن را جایگزینی کامل برای همة مجلههای چاپی کتابخانههای عمومی نشناختند. عمدهترین نقاط ضعف پایگاه از دید کتابداران به ترتیب در شاخصهای 1) امکانات نمایش 2) محتوا 3) امکانات جستجو. و در بیان نقاط قوّت پایگاه به ترتیب شاخصهای 1) دسترسی آسان به منابع و 2) پوشش موضوعی، ذکرشده است.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715420121221سنجش اثر بخشی سلسله کارگاه های پیشنهادی آموزشی سواد اطلاعاتی به شاغلین تحقیقاتی کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی23325547788FAفاطمه احمدی نسبعضو هیئت علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمرضیه سیامکعضو هیئت علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریJournal Article20170703متن حاضر بر آن است تا با توجه به نتایج طرح «ارتقای مهارتهای سواد اطلاعاتی شاغلان تحقیقاتی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری» و استانداردهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی، عنوانهای سلسله جلسات پیشنهادی مجری را برای آموزش سواد اطلاعاتی به شاغلان تحقیقاتی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی برای تشکیل سلسله کارگاههای آموزشی ارائه دهد و سپس به سنجش اثربخشی این عنوانها بپردازد. به طور نمونه، در سلسله کارگاههای آموزشی برگزار شده در مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوی.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715420121221تدوین راهبردهای توسعه آموزش اخلاق کتابداری و اطلاع رسانی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور25727747790FAپریسا ملک احمدیدانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهانپریناز پارسادانشجو دکترای حقوق دانشگاه اصفهانJournal Article20170703سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963715420121221شناسایی روابط کتابشناختی موجود در میان خانواده های کتابشناختی شاهنامه و نهج البلاغه و فیلدهای مورد نیاز برای نمایش آنها27929747791FAمرتضی کوکبیاستاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمرانرقیه(رضیه) حجازیکارشناس ارشد عاوم کتابداری و اطلاع رسانیJournal Article20170703هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی روابط کتابشناختی موجود در میان خانوادههای کتابشناختی فارسی و فیلدهای مورد نیاز برای نمایش آنهاست تا از این طریق بتوان به فیلدهای پرکاربرد در نمایش انواع روابط کتابشناختی دست یافت. <br />روش: روش پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و از طریق سیاهههای وارسی محقق ساخته بود. <br />یافتهها: دادههای حاصل از بررسیها نشان داد درصد بالایی از انواع روابط کتابشناختی در خانوادههای کتابشناختی وجود دارد. همچنین، 85/42% از فیلدهای رابطهای در نمایش روابط کتابشناختی موجود در پیشینههای کتابشناختی کاربرد دارند. <br />نتیجهگیری: آنچه از یافتههای پژوهش بهدست میآید، کاربرد فیلدهای رابطهای خاص برای نمایش انواع روابط کتابشناختی موجود در میان خانوادههای کتابشناختی فارسی است.