سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963718420151222بررسی وضعیت و رابطه بین هوش اجتماعی و عملکرد شغلی مدیران کتابخانه های آستان قدس رضوی33043940FAحسن بهزادیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-7086-7916محمدهادی اسماعیلی زادهکارشناس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویJournal Article20170306هدف: هدف پژوهش، بررسی وضعیت هوش اجتماعی و عملکرد شغلی (وظیفهای و زمینهای) مدیران کتابخانههای آستانقدسرضوی و وجود رابطه بین این دو متغیر است.<br />روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی است و بهروش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل100 مدیر شاغل در سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستانقدسرضوی است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و کجرسی و با روش نمونهگیریِ تصادفیِ طبقهای به تعداد 86 نفر انتخاب شد و پرسشنامه پژوهش بین آنها توزیع گردید که در نهایت تعداد 78 پرسشنامه برگشت داده شد. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد استفاده شده است: 1. پرسشنامه هوش اجتماعی 2. پرسشنامه عملکرد وظیفهای ـ زمینهای.<br />یافتهها: یافتههای پژوهش نشانداد وضعیت عملکرد شغلی مدیران کتابخانههای آستانقدسرضوی بالاتر از حد متوسط و وضعیت هوش اجتماعی آنان کمتر از حد متوسط است. مشخص شد بین هوش اجتماعی مدیران با عملکرد شغلی وظیفهای آنان و نیز بین هوش اجتماعی با عملکرد زمینهای آنان رابطۀ معناداری وجود دارد، اما بین هوش اجتماعی و عملکرد شغلی مدیران (وظیفهای و زمینهای) رابطۀ معناداری مشاهده نشد. همچنین بین متغیرهای جمعیتشناختی (تحصیلات، جنسیت، سابقهکار و نوع استخدام) و عملکرد شغلی مدیران نیز تفاوت معناداری وجود نداشت و هوش اجتماعی مدیران برحسب جنسیت متفاوت بود. <br />نتیجهگیری: با تقویت مؤلفههای مختلف هوش اجتماعی مدیران، میتوان ضمن ارتقای هوش اجتماعی آنان، زمینه بهبود و افزایش عملکرد شغلی آنها را نیز فراهم آورد.<br /><br /><br />سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963718420151222Identify Factors Affecting the Increase of Users of the Libraries of Astan Quds Razavi Based on the Marketing Mix 4Cشناسایی عوامل مؤثر بر جذب مخاطب در کتابخانه های آستان قدس رضوی بر اساس مدل بازاریابی مشتری مدار «چهار سی» از دیدگاه کتابداران315443939FAمریم جوانمردکتابدار کتابخانه استان قدس رضوی واحد بروجردعلیرضا نوروزیدانشیار دانشگاه تهران0000-0003-0877-1566مریم ناخدااستادیار دانشگاه تهرانJournal Article19700101Objective: The aim of this research was to identify factors influencing the increase of users at the libraries of Astan Quds Razavi based on customer-focused marketing model "4 C's" from the point of view of librarians. Methodology: The research method is descriptive-survey. Data were collected through a questionnaire survey from 163 librarians out of 243 employees. And given the small size of population, sampling was conducted and questionnaires were distributed among the population. The questionnaire consisted of 40 closed questions in four sections. The research population included all of the library managers and librarians working in the library. According to the non-normality of the data, to test the hypotheses, regression and chi-square test for the relationship between variables and Spearman correlation coefficient was used. Results: The results showed that elements in the marketing mix 4 C's are effective to attract users to the libraries of Astan Quds Razavi. Its components, that is, convenience and cost, respectively, were considered to have a major role in attracting users to the libraries of Astan Quds Razavi. Conclusion: Customer/consumer value has no effect on attracting users. The results also showed the elements of the marketing mix 4 C's can be helpful to attract users to the libraries of Astan Quds Razavi.<strong>هدف: این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر افزایش جذب مخاطبان به کتابخانههای آستان قدس رضوی بر اساس مدل بازاریابی مشتریمدار «چهار سی» از دیدگاه کتابداران انجام شده است.</strong><br /> <strong>روششناسی: روش پژوهش «توصیفی- پیمایشی» و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محققساخته، شامل 40 سؤال بسته در چهار قسمت است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ مدیران و کتابداران شاغل در سازمان مذکور است که در زمان انجام پژوهش ، 243 نفر بودند. با توجه به حجم کم جامعۀ آماری، نمونهگیری انجام نشد و پرسشنامه بین جامعۀ آماری به طورکامل توزیع شد. در نهایت، 163 پرسشنامۀ معتبر جمعآوری شد. علاوه بر آمار توصیفی، با توجه به غیرنرمال بودن دادهها، برای آزمون فرضیهها از رگرسیون ترتیبی و برای بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون مجذور کای و ضریب همبستگی اسپیرمن،</strong><strong> استفاده شده است.</strong><br /> <strong>یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد عناصر آمیختۀ بازاریابی در جذب مخاطبان به کتابخانههای آستان قدس رضوی تأثیر دارند و مؤلفههای «ارتباط»، «راحتی» و «هزینه» به ترتیب، در جذب مخاطبان به کتابخانههای آستانقدسرضوی نقش دارند؛ ولی مؤلفه «ارزشهای مورد انتظار مشتری» در جذب مخاطبان نقش ندارد. یافتههای این پژوهش نشان داد با کمک مؤلفههای عناصر آمیختۀ بازاریابی «چهار سی» میتوان به جذب مخاطبان کتابخانههای آستان قدس رضوی کمک کرد.</strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963718420151222واکاوی سرمایه های فکری (انسانی، ساختاری و مشتری) در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی557444051FAسجاد فخرویکتابدار سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویزهره میرحسینیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال0000-0002-8469-8543زهرا اباذریدانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالJournal Article20170308<strong>هدف: </strong><strong>هدف پژوهش حاضر، </strong><strong>تعیین</strong><strong> وضعیت سرمایۀ فکری در سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستانقدسرضوی است.</strong><br /> <strong>روش پژوهش: </strong><strong>پژوهش از نوع توصیفی است و به روش «پیمایشی ـ تحلیلی» انجام شده است.</strong><strong> جامعۀ آماری شامل </strong><strong>تمامی کارکنان دارای مدرک کارشناسیارشد و دکتری و همچنین کارشناسانمسئول </strong><strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستانقدسرضوی </strong><strong>به تعداد 106 نفر است</strong><strong>.</strong><br /> <strong>یافتهها: نتایج آزمون </strong><strong>t</strong><strong> تکنمونهای نشان داد که وضعیت سرمایۀ فکری بهطور معناداری در حدّ مطلوب نیست (</strong><strong>p< 0/05</strong><strong>). نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه نشان داد بین سرمایۀ فکری بر اساس سابقۀ خدمت</strong><strong>، </strong><strong>میزان تحصیلات</strong><strong>و سن، تفاوت معناداری وجود دارد. در ادامه، نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد </strong><strong>بین کارکنان با گروههای سنّی متفاوت از لحاظ مؤلفههای سرمایه فکری در خردهمؤلفۀ سرمایۀ انسانی؛ بین کارکنان با</strong><strong>سابقهخدمت متفاوت در خردهمؤلفۀ سرمایۀ مشتری؛ بین کارکنان با </strong><strong>جنسیت </strong><strong>متفاوت در خردهمؤلفۀ سرمایۀ انسانی، تفاوت معناداری وجود دارد.</strong><br /> <strong>نتیجهگیری: </strong><strong>کتابخانۀ آستانقدسرضوی در چشمانداز بیستساله خود بهدنبال غنیترین و فعالترین کتابخانه در منطقه و جهان اسلام است. ازاینرو، بهتر است به مقولۀ سرمایۀ فکری اهمیت بیشتری داده شود و برای بهبود عملکرد و نیل به وضعیت مطلوب، گامهای مؤثرتری بردارند.</strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963718420151222بررسی عوامل مؤثر بر وقف کتاب به سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی759843944FAامیر عطا شهریاریکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)محمود سالاریاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)0000-0002-3458-0141حسن بهزادیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-7086-7916Journal Article20161210<strong>هدف: یکی از رایجترین موارد مصرف وقف، امور فرهنگی و از جمله وقف کتاب و تجهیزات مورد نیاز و سایر ملزومات کتابخانههاست. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر جذب وقف فرهنگی در یکی از بزرگترین کتابخانههای جهان اسلام ـ سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستانقدسرضوی ـ انجام شد.</strong><br /> <strong>روش: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، دو پرسشنامۀ محققساخته بر مبنای مطالعات کتابخانهای بود که یکی برای واقفین و دیگری برای مدیران کتابخانه طراحی شد. جامعۀ آماری شامل دو گروه است: نخست، کلیه واقفین کتابخانه آستانقدسرضوی در فاصلۀ سالهای 1387 </strong><strong>–</strong><strong>1392 به تعداد 900 نفر واقف که از طریق فرمول مورگان و با روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 248 نفر انتخاب شدند. دوم، مدیران بخشهای خدمات عمومی کتابخانه آستانقدسرضوی که 43 نفر بودند و پرسشنامه به همۀ آنان داده شد.</strong><br /> <strong>یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد مؤثرترین انگیزههای واقفین، انگیزههای دینی (رضای خدا، پاداش اخروی) خدمت به مردم و همنوع و گسترش علم و دانش در جامعه است؛ اما مهمترین موانع وقف، آگاهی نداشتن جامعه از اهمیت و ضرورت مشارکت در کتابخانهها، نبود فرهنگ وقف در جامعه و تورم موجود در جامعه بود. </strong><br /> <strong>نتیجهگیری: در میان راهکارهای جلب وقف در کمک به توسعۀ کتابخانه، استفاده از رسانههای جمعی و تبلیغاتی مانند تلویزیون، آگهینما و بیلبوردهاست. مهمترین راهکار رفع موانع نیز تبلیغات و اطلاعرسانی و فرهنگسازی در جامعه شناخته شد. </strong><br /> سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963718420151222بررسی تأثیر سطح پیچیدگی وظایف کاری بر عملکرد جستجوی مروری کاربران در تعامل با وب9912243949FAنعیمه بحرینیدانشگاه شیرازمهدیه میرزا بیگیاستادیار دانشگاه شیرازهاجر ستودهدانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیرازJournal Article20170306<strong>هدف: هدف از این پژوهش شناخت تأثیر سطح پیچیدگیِ عینیِ وظایف کاری بر عملکرد جستجوی مروری است. </strong><br /> <strong>روش/رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی است و در آن برای گردآوری دادههای مستخرج از فایلهای تراکنش کاربران با وب، از تحلیل محتوای کمّی استفاده شده است. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز و نمونۀ مورد مطالعه شامل 90 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شیراز است که سه وظیفۀ ساده، با پیچیدگی متوسط و کاملاً پیچیده را در دو وبسایت «دیجیکالا» و «زنبیل» از طریق جستجوی مروری انجام دادند. </strong><br /> <strong>یافتهها: نتایج نشان داد سطح پیچیدگیِ وظایف بر عملکرد کاربران از نظر زمان و موفقیت، در جستجوی مروری تأثیر قابل توجهی دارد؛ بهنحوی که کاربران مدتزمان کمتری را برای تکمیل وظیفۀ ساده در مقایسه با دو وظیفه با پیچیدگی متوسط و کاملا پیچیده، صرف کردند. همچنین کاربران در انجام وظیفۀ ساده نسبت به دو وظیفه با پیچیدگی متوسط و کاملاً پیچیده، موفقتر عمل کردند. </strong><br /> <strong>نتیجهگیری: با آگاهی از عوامل مؤثر بر عملکرد جستجوی مروری کاربران همچون سطح پیچیدگیِ عینیِ وظایف، میتوان جستجوی مروری کاربران در نظامهای اطلاعاتی را بهبود بخشید. نتایج این پژوهش میتواند برای طراحان، توسعهدهندگان، کاربران و آموزشدهندگان نظامهای اطلاعاتی برای شناخت عوامل مؤثر بر جستجوی مروری و کاهش اثر منفی و افزایش اثر مثبت آنها بر عملکرد کاربران، مفید باشد.</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong>سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963718420151222مقایسه ملاک های انتخاب کتاب از دیدگاه نوجوانان شهری و روستایی (مطالعه موردی: شهرستان کاشمر)12315043947FAسمانه وکیلی ازغندیدانشگاه فردوسی مشهدمحسن نوکاریزیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهدمعصومه تجعفریدانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170123<strong>هدف: </strong><strong>هدف از این پژوهش، </strong><strong>شناسایی و مقایسۀ میزان اهمیت ملاکهای نوجوانان شهری و روستایی برای انتخاب کتاب بر اساس شرایط اجتماعی، امکانات شهری و روستایی بود. </strong><br /> <strong>روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش متشکل از تمامی دانشآموزان 12 تا 16 سال مدارس شهرستان کاشمر شامل مناطق شهری و روستایی بود که به روش نمونهگیری تصادفیِ خوشهایِ دو مرحلهای انتخاب شدند.</strong><strong> از دو پرسشنامۀ محققساخته استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط متخصصان و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ اندازهگیری گردید. مقدار آلفا بهترتیب برابر با 0.86 و 0.84 بود. </strong><br /> <strong>یافتهها: نتایج بهدستآمده، میزان اهمیت هریک از ملاکهای اصلی و ملاکهای فرعیِ انتخاب کتاب برای نوجوانان شهری و نوجوانان روستایی را مشخص کرد. در اولویتبندی ملاکهای اصلیِ انتخاب کتاب، نوجوانان شهری، «کیفیت محتوا» را اولویت نخست و «قیمت» را اولویت آخر خود انتخاب کردند. همچنین نوجوانان روستایی در اولویتبندی ملاکهای اصلی انتخاب کتاب، «قیمت» را اولویت نخست و «اعتبار ناشر» را اولویت آخر خود برگزیدند. نتایج پژوهش نشان داد تفاوت معناداری بین نوجوانان شهری و نوجوانان روستایی درخصوص میزان اهمیت ملاکهای انتخاب کتاب وجود داشت (000/0</strong><strong>p =</strong><strong>). همچنین مشخص شد بین میزان اهمیت ملاکهای انتخاب کتاب در طبقات ضعیف، متوسط و بالای اجتماعی ـ اقتصادی، تفاوت معناداری وجود داشت (000/0</strong><strong>p =</strong><strong>). افزون براین، رابطه معنادار بین سطح تحصیلات والدین و میزان اهمیت ملاکهای انتخاب کتاب تأیید شد.</strong><br /> <strong> </strong>