سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963719120160320A Study of the Relationship between the Social Intelligence and Job Performance of AQR Library Managersبررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم عامل اعتماد بر تمایل به اشتراک دانش در جوامع مجازی علمی با استفاده از مدل تحلیل عاملیِ ساختاری33148140FAسحر انبارکیکارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.عبدالرسول جوکاراستاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.سعیده ابراهیمیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.0000-0001-6738-1205Journal Article20170228<strong>Purpose:</strong> This research investigates the role of trust on the willingness of sharing knowledge in scientific virtual communities through studying online scientific social networks.
<strong>Methodology:</strong> In terms of purpose, this is an applied research and the method of data collection is descriptive survey. Reseach population included all faculty members of the Shiraz University and the Persian Gulf University in Bushehr. Based on a population of 900 persons, a sample of 269 was determined for data collection through two questionnaires: Zhao (2010) and Wu, Chen and Chung (2010)
<strong>Findings:</strong> Results showed that trust and knowledge sharing had a correlation of 0/82, indicating a high impact of trust on willingness in sharing of knowledge. The highest effects of trust on knowledge sharing were through factors such as commitment with coefficient of 0/79, confidence with coefficient of 0/68 and online status with coefficient of 0/63. Also there were relationship between the variables of trust, satisfaction with beta coefficient 0/481 as the highest impact on the willingness to share knowledge.
<strong>Conclusion:</strong> According to the high impact of trust on the willingness of researchers to share knowledge in scientific virtual communities, it would be possible to plans and develop strategies to improve the level of trust and researchers’ eagerness to use such communities more than before.<strong>هدف:</strong> هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش عامل اعتماد بر تمایل در به اشتراکگذاری دانش در جوامع مجازی علمی با رویکرد شبکههای اجتماعی علمی پیوسته است.<br /> <strong>روش/رویکرد پژوهش:</strong> پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه پژوهش، 900 نفر اعضای هیئت علمی دو دانشگاه شیراز و خلیج فارس بوشهر و بر مبنای جدول مورگان، 269 نفر بهعنوان نمونه تعیین گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بر مبنای دو پرسشنامه «ژائو» (2010) و «وو، چن و چانگ» (2010) است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> بین دو متغیر «اعتماد» و «اشتراک دانش» ضریب همبستگی 82/0 وجود دارد که نشاندهندۀ تأثیر بالای اعتماد بر تمایل به اشتراک دانش در بین پژوهشگران است. بیشترین میزان تأثیر اعتماد بر اشتراک دانش از طریق زیرمؤلفههای «تعهد» با ضریب تأثیر 79/0، «اطمینان» با ضریب تأثیر 68/0 و «وضعیت پیوسته» با ضریب تأثیر 63/0 است. همچنین از بین زیرمؤلفههای «اعتماد»، «رضایت» با ضریب بتای 481/0 بیشترین میزان تأثیر را بر تمایل به اشتراک دانش دارد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به تأثیر بالای اعتماد بر تمایل پژوهشگران در بهاشتراکگذاری دانش در جوامع مجازی علمی، میتوان با برنامهریزیها و راهبردهای لازم و بالابردن سطح اعتماد، پژوهشگران را به استفادۀ بیش از پیش از این جوامع ترغیب کرد.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963719120160320Factors influencing users’ attraction to the libraries of Astan Quds Razavi based on customer-focused marketing model "4 C’s" from the viewpoint of librariansتبیین نقش سبک رهبری کتابخانه های دانشگاهی در استقرار نظام مدیریت دانش324945168FAآناهیتا باواخانیدانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.Journal Article20170307<strong>Purpose:</strong> This research investigates the role of trust on the willingness of sharing knowledge in scientific virtual communities through studying online scientific social networks.
<strong>Methodology:</strong> In terms of purpose, this is an applied research and the method of data collection is descriptive survey. Reseach population included all faculty members of the Shiraz University and the Persian Gulf University in Bushehr. Based on a population of 900 persons, a sample of 269 was determined for data collection through two questionnaires: Zhao (2010) and Wu, Chen and Chung (2010)
<strong>Findings:</strong> Results showed that trust and knowledge sharing had a correlation of 0/82, indicating a high impact of trust on willingness in sharing of knowledge. The highest effects of trust on knowledge sharing were through factors such as commitment with coefficient of 0/79, confidence with coefficient of 0/68 and online status with coefficient of 0/63. Also there were relationship between the variables of trust, satisfaction with beta coefficient 0/481 as the highest impact on the willingness to share knowledge.
<strong>Conclusion:</strong> According to the high impact of trust on the willingness of researchers to share knowledge in scientific virtual communities, it would be possible to plans and develop strategies to improve the level of trust and researchers’ eagerness to use such communities more than before.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر سبک رهبری کتابخانههای دانشگاهی و بررسی نقش آن در استقرار نظام مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه الزهراء، بر مبنای مدل معادلات ساختاری انجام شده است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> روش پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت اجرا توصیفی _ همبستگی از نوع علّی است. جامعۀ آماری پژوهش تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه الزهراء است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و با روش نمونهگیری تصادفی ساده، نمونۀ تعیینشده انتخاب شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سبکهای مدیریتی لیکرت با ضریب پایایی 88/0 و پرسشنامه مدیریت دانش با ضریب پایایی 92/0 استفاده شده است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آماری کلموگروف _ اسمیرنوف، تحلیل عاملی اکتشافی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد عوامل مؤثر بر سبک رهبری کتابخانههای دانشگاهی شامل هشت شاخص است: انگیزش، کنترل، تصمیمگیری، رهبری، ارتباطات، تعامل _ نفوذ، اهداف اجرایی و آموزش، و هدفگذاری. همچنین ابعاد استقرار نظام مدیریت دانش نیز شامل شش شاخص منابع انسانی، فناوری، فرایند دانشی، فرهنگ، ساختار و رهبری است. عوامل مؤثر بر سبک رهبری و استقرار مدیریت دانش، در سطح 01/0 با یکدیگر رابطه معنادار و مستقیمی داشته و مؤلفههای رهبری، انگیزش، ارتباطات، تعامل _ نفوذ، هدفگذاری، کنترل، و اهداف اجرایی و آموزش در سطح 01/0 و تصمیمگیری در سطح 05/0، با مدیریت دانش ارتباط معنادار و مستقیم دارند.<br /> همچنین مشخص شد از میان عوامل مؤثر بر سبک رهبری کتابخانههای دانشگاهی، ارتباطات و رهبری، همبستگی چندگانۀ معناداری با استقرار نظام مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه الزهراء داشته و 47% تغییرات آن را پیش بینی میکند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> بر مبنای یافتههای پژوهش، بین سبک رهبری و پیادهسازی نظام مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی، ارتباط معناداری وجود دارد و تغییرات متغیر ملاک (پیادهسازی مدیریت دانش) ناشی از متغیر پیشبین (سبک رهبری) است.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963719120160320An Investigation In To the Intellectual Capitals (Human, Structural and Customer) at the Organization of Libraries, Museums and Documents Centr of Astan Quds Razaviتجزیه و تحلیل هزینه سودمندی و هزینه-فرصت نگهداری مجموعه منابع چاپی والکترونیکی درمراکز خدمات اطلاعاتی (مورد مطالعه: کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران)508048141FAفاطمه میرسلیمانیکارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.محمدرضا اسمعیلی گیویاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.فاطمه فهیم نیادانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20170102<strong>Purpose</strong>: This study aimed to analyze the cost-benefit of preservation and maintenance of print and electronic collection (resources) in libraries and information centers.
<strong>Methodology</strong>: This is an applied research and used a mathematical model to analyze data. The model of research for opportunity cost analyze of print resources preservation consists of five variables: assets cost, maintenance cost, current cost, staff cost and energy cost. Also the model of research for opportunity cost analyze of electronic resources preservation consists of six variables: assets cost, maintenance cost, current cost, staff cost, energy cost and information database cost. In this study, the opportunity cost of print and electronic resources was evaluated and analyzed using net present value model. Central Library and Archives Center at Tehran University was examined as case of this study. The net present value of the variables was calculated and evaluated under consideration at intervals of three years, five years, and seven years ago. Using EXCEL 2010 Software, The costs related to each variable associated with the print and electronic resources model were gathered and analyzed separately and the results were compared.
<strong>Findings: </strong>The result of the Net Present Value analysis of the five variables affecting the maintenance and preservation of print resources and of the six variables affecting the maintenance and preservation of electronic resources indicate that the costs of maintenance of electronic resources at Central Library and Archives Center at Tehran University are much more economical that those of print resources. <strong> هدف</strong>: هدف این پژوهش، تحلیل هزینه- منفعت حفاظت و نگهداری منابع چاپی و الکترونیکی کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی است.<br /> <strong>روش پژوهش</strong>: این پژوهش از نوع کاربردی است و برای تحلیل دادهها از مدل ریاضی استفاده میکند. مدل پژوهش در قسمت تحلیل هزینه فرصت ذخیرهسازی منابع چاپی، از ترکیب پنج متغیر هزینه دارایی، هزینه تعمیر و نگهداری، هزینه جاری، هزینه نیروی انسانی و هزینه انرژی، تشکیل میشود؛ همچنین مدل پژوهش در بخش بررسی هزینه فرصت ذخیرهسازی منابع الکترونیکی، از شش متغیر هزینه تملک و دارایی، هزینه تعمیر و نگهداری، هزینه جاری، هزینه نیروی انسانی و هزینه انرژی و هزینه تهیه پایگاههای اطلاعاتی تشکیل می شود. در این پژوهش هزینه فرصت نگهداری مجموعه منابع چاپی و الکترونیکی با استفاده از مدل ارزش خالص فعلی مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است. جامعه مورد بررسی در این پژوهش کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران میباشد. پژوهش حاضر ارزش خالص فعلی متغیرهای تحت بررسی در بازههای زمانی سه ساله، پنج ساله وهفت ساله گذشته را محاسبه و مورد ارزیابی قرار داده است. مقادیر هزینههای مربوط به متغیرهای مورد نظر در هر مدل مربوط به منابع چاپی و الکترونیکی، در نرم افزر اکسل 2010 جمعآوری و مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج مقایسه شده است.<br /> <strong>یافتهها</strong>: نتایج حاصل از تحلیل و بررسی ارزش خالص فعلی پنج متغیر تأثیرگذار یرحفاظت و نگهداری مجموعه منابع چاپی و شش متغیر موثر بر حفاظت و نگهداری منابع الکترونیکی نشان میدهد که هزینههای صرف شده جهت حفاظت و نگهداری منابع الکترونیکی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران دارای صرفه اقتصادی بیشتر در مقایسه با منابع چاپی میباشد.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963719120160320Composition of Journals’ Editorial Board Members as an indicator of the Interdisciplinarity: The Case of Iranian Journals in Social Sciences and Humanities.ترکیب اعضای هیات تحریریه نشریات به عنوان شاخصی از میانرشتگی:مطالعه موردی نشریات علوم اجتماعی و انسانی کشور8110748142FAمحمد امین عرفان منشاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.مرضیه مروتی اردکانیمربی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل، سیستان و بلوچستان، ایران.سپیده ایرانیدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20170128<strong>Purpose:</strong> The current research investigates the composition and characteristics of editorial board members of journals in humanities and social sciences accredited by the Ministry of Science, Research & Technology of Iran.
<strong>Methodology:</strong> This study is an applied research conducted using scientometric indicators. A total of 518 journals in 18 different disciplines in Social Sciences and Humanities which provide the information about their editorial board members constitute the population of the study. The information about characteristics of editorial board members was gathered from the journals’ website. Moreover, the Web of Science was used to search for direct citation network measures.
<strong>Findings:</strong> Results revealed that 2573 unique researchers filled the 5188 editorial board positions (an average of 10 members per journal). The highest proportion of international editorial board members was seen in the Literature and Foreign Language journals (12.97%). Generally, 33 countries represented on the editorial board of Iranian journals in the Humanities. The data showed that the majority of board members affiliated with foreign institutions were from the United States, United Kingdom and France. Moreover, 157 domestic institutions as well as 148 foreign institutions were seen in editorial positions of journals, which the highest proportion belonged to the University of Tehran, Allameh Tabatabai University and the Islamic Azad University. Investigating the academic rank of editorial board members showed that professors filled the highest membership positions (45.91%), followed by associate professors (43.43%) and assistant professors (10.64%). Findings indicated that 58.8 of researchers served as editorial board member in only one journal. Moreover, the highest share of board members with different areas of expertise was seen in Library and Archival Science journals. In other words, 37.4% of editorial board members in Library and Archival Science journals came from other disciplines.
<strong>Conclusion:</strong> Findings revealed no statistically significant association between scientific expertise of editorial board members and Interdisciplinarity of different areas in humanities and social sciences.<strong>هدف:</strong> اعضای هیئت تحریریه از جایگاه بسیار مهم و تأثیرگذاری در جوامع علمی برخوردارند. هدف از پژوهش حاضر مطالعۀ ترکیب و ماهیت میانرشتهای اعضای هیئت تحریریۀ مجلههای مصوّب وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری در گروه علوم انسانی و اجتماعی است.<br /> <strong>روش پژوهش:</strong> این پژوهش بهصورت کاربردی و با استفاده از شاخصهای علمسنجی انجام شده است. جامعه پژوهش از 518 مجله ایرانی در 18 حوزۀ موضوعیِ مختلفِ علوم انسانی و اجتماعی تشکیل شده است که اطلاعات مربوط به اعضای هیئت تحریریه آنها با مراجعه به وبسایت مجلهها قابل دسترسی و ملاحظه بود. همچنین دادههای مربوط به شبکه استنادیِ مستقیمِ حوزههای موضوعی، از پایگاه وب علوم گردآوری شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج پژوهش نشان داد 2573 پژوهشگر در 5188 منصب عضویت هیئت تحریریه مجلهها حضور داشتهاند (میانگین 10 عضو برای هر مجله). بیشترین میزان حضور اعضای هیئت تحریریه وابسته به مؤسسههای خارجی، مربوط به مجلههای حوزه ادبیات و زبانها (97/12%) است. بهطورکلی پژوهشگرانی از 33 کشور دنیا در ترکیب هیئت تحریریۀ مجلههای علوم انسانی کشور حضور دارند که بیشترین عضویت متعلق به کشورهای آمریکا، انگلستان و فرانسه است. از سوی دیگر، پژوهشگرانی از 157 مؤسسه خارجی و 148 مؤسسه داخلی در ترکیب هیئت تحریریه مجلههای علوم انسانی کشور حضور دارند که پژوهشگران دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی و آزاد اسلامی در این زمینه بیشترین سهم را دارند. بررسی مرتبۀ علمی اعضای هیئت تحریریۀ مجلهها نشان میدهد 64/10% مرتبه استادیاری، 45/43% مرتبه دانشیاری و 91/45% مرتبۀ استادی دارند. همچنین یافتهها بیانگر این است که 8/58% پژوهشگران تنها در هیئت تحریریه یک مجله عضویت داشتهاند. بیشترین حضور اعضای هیئت تحریریه با تخصصهایی متفاوت از موضوع مجلهها، مربوط به مجلههای حوزۀ کتابداری و آرشیو است. بهبیاندیگر 4/37% اعضای هیئت تحریریه مجلههای حوزه کتابداری و آرشیو دارای تخصص در رشتههای دیگر هستند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> پژوهش حاضر نشان داد میان تنوع تخصصِ اعضای هیئت تحریریه مجلهها و ماهیت میانرشتهای آن حوزه، تناسب و رابطۀ آماریِ معناداری وجود ندارد.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963719120160320A Survey on the Roll of Social Networks on Scientific Exchanges (Case study: Master'sبررسی نقش شبکه های اجتماعی در تبادلات علمی( مطالعه موردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی)10813045325FAمریم میرزاییکارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.صالح رحیمیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.محمود مرادیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.Journal Article20170227<strong>Purpose</strong>: The aim of this research was to studythe role of Social Networking (SN) in scientific exchange among masters’ students of Razi University.
<strong>Methodology</strong>:This was an applied research which was carried out through the survey method. Research population for this study included masters’ degree students of Razi University in the second semester of 2016. Using Morgan table, 351 persons were selected as sample. For gathering the data, a researche-made questionnaire was developed. Using SPSS software the data were analyzed<em>.</em>
<strong>Findings</strong>: The result showed that 70 percent of students used the networks more than an hour per day. Among social networks, Telegram with 66/7 percent had the highest use among respondents. Cellphones with 63/8 percent was the most usable devise for accessing SN. According to the findings, SN had no effect on the scientific exchanges among MS students.The most usage of social networks was in order to find relevant scientific materials with an average of 3/09, to submit questions and requests in a scientific subject 3/07, and to provide updated information or scientific 3/02. But applying SN can be effective in student's knowledge elevation. Users with an average use of 5/18 percent of social networks as a good place to share the knowledge they have learned. According to the results, the main advantage of using social networks from the viewpoint of the research population was to gain pleasure with an average of 5/19. The main obstacle in the use of social networks was the low-speed Internet with a coefficient of 7/10 percent.
<strong>Conclusion</strong>: The results of this study showed that using SN was common among students, but this usage had no effect on the process of scientific exchanges. Considering the importance and the role of SN in introducing, communication, scientific cooperation among scholars, as well as the scientific exchanges librarians should try their best for teaching the capabilities of these networks and their effective utilizations.<strong>هدف:</strong> هدف از انجام این پژوهش، تعیین نقش شبکههای اجتماعی در تبادلهای علمی بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه است.<br /> روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در نیمسال دوم تحصیلی 94-95 است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 351 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه محققساخته استفاده شد و تجزیهوتحلیل دادهها در دو بخش، توصیف دادهها و تحلیل استنباطی، با استفاده از نرمافزار «اسپیاساس» انجام شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد 70% دانشجویان بیش از یک ساعت در روز از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. از بین شبکههای اجتماعی، تلگرام با 7/66 % بیشترین استفاده را بین پاسخگویان داشت. تلفن همراه با 8/63 % مهمترین ابزار مورد استفاده برای دسترسی به شبکههای اجتماعی است. با توجه به یافتهها، استفاده از شبکههای اجتماعی در تبادلهای علمی میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی اثرگذار نیست. بیشترین استفاده از شبکههای اجتماعی در تبادلهای علمی بهترتیب جهت پیداکردن مواد و منابع مرتبط علمی با میانگین 09/3، ارائه سؤال و درخواست پاسخ در موضوعات علمی با 07/3 و ارائه یا کسب اطلاعات به روز علمی با 02/3 است. اما استفاده از شبکههای اجتماعی میتواند در ارتقای دانش دانشجویان مؤثر باشد. استفادهکنندگان با میانگین 18/5 % از شبکههای اجتماعی بهعنوان مکانی مناسب برای اشتراک دانش یاد کردهاند. طبق نتایج مهمترین مزیّت استفاده از شبکههای اجتماعی از دیدگاه جامعه آماری، کسب لذت با مقدار ضریب 19/5 است. اصلیترین مانع در استفاده از شبکههای اجتماعی، پایینبودن سرعت اینترنت با مقدار ضریب 10/7% شناخته شده است.<br /> <strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری:</strong> نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد استفاده از شبکههای اجتماعی در بین دانشجویان رایج است، اما این استفاده در روند تبادلهای علمی دانشجویان اثرگذار نیست. با توجه به اهمیت و نقش شبکههای اجتماعی در معرفی، برقراری ارتباط، همکاری بین پژوهشگران، همچنین تبادل اطلاعات، باید برای آموزش در مورد قابلیتهای این شبکهها و در نتیجه افزایش بهرهوری مؤثر از آنها تلاش شود.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963719120160320Analysis of factors and obstacles to to attracting audiences (research at Central Library Astan Qods Razavi)واکاوی عوامل و موانع جذب مخاطب (پژوهشی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی)13115645323FAسید عباس مرجانیدانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران.مریم زبردستکارشناس بخش محققان کتابخانه مرکزی آستانقدسرضوی، مشهدف ایران.عطیه باغستانی تجلیدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.Journal Article20170312<strong>Purpose:</strong> The purpose of this study was to identify factors and barriers in attracting library audience in the Central Library of Astan Quds Razavi. It also aimed atas well as developing a strategic approach to remove barriers and to strengthen factors which can help institutional managers to attract audience..
<strong>Methodoloy:</strong> In terms of its aim this study was and applied research. We used survey method to collect data. The questionnaire for this study was developed on the basis of a questionnaire with 23 questions regarding the need to attract audience to Astan Qods Razavi Central Library. The second questionnaire covered 23 questions was designed taking into consideration the obstacles in attracting library audience. Based on the sampling method, the research population in this study consisted of 385 patrons as well as 20 employees of the Central Library. The SPSS statistical software was used to analyze data
<strong>Results:</strong> Among 23 factors regarding the audience, dependence on and faith in the Holy Shrine of Imam Reza (AS) (with an average of 52/14),and the Psychological security of clients (with 46/14) were the most important factors and providing consulting services (with 96/7) was the lowest important factor attracting the audience to the library. Also the crowdiness of reading rooms (with 67/16) was the most and the membership fee of the Library (with 89/5) was the lowest effective barriers in attracting the audience. By doing this research, factors and barriers to identifying and ranking the absorption of Astan Quds Razavi Library The results of which can be useful for other public libraries.
<strong>Originality/Value:</strong> This study is the first attempt to identify the fundamental factors and barriers to the attraction of library audience from the viewpoint of professionals Librarians. Also factors such as safety and security, reliability of the library, library building, library facilities and services are identified and categorized as some new findings from the viewpoint of members and non-members (guest) which is a new aspect of the problem in attracting audience to the library.<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش شناسایی عوامل و موانع جذب مخاطب در کتابخانه آستانقدسرضوی در راستای دستیافتن به رویکردی راهبردی در خصوص برطرف کردن موانع و تقویت عوامل جذب مخاطب از سوی مدیران سازمانی است.<br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ اجرا پیمایشی است و با استفاده از پرسشنامه محققساخته انجام گرفته است. دو پرسشنامه برای این پژوهش تهیه شد که یک پرسشنامه بر اساس عوامل جذب مخاطب با 23 سؤال طراحی شد و در اختیار مراجعان کتابخانه آستانقدسرضوی قرار گرفت. پرسشنامه دوم نیز بر اساس موانع جذب مخاطب با 23 سؤال طراحی گردید و در اختیار کارشناسان و متخصصان کتابخانه قرار داده شد. جامعۀ آماری در این پژوهش شامل 385 نفر از مراجعان بود که بر اساس فرمول کوکران با توجه به تعداد مراجعان کتابخانه انتخاب شدند.تعداد 20 نفر از کارکنان کارشناس و متخصص کتابخانه مرکزی آستانقدسرضوی نیز به روش سرشماری انتخاب شدند. دادهها پس از گردآوری با استفاده از نرمافزار آماری spss تجزیهوتحلیل شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> بر پایه بررسیهای انجام شده، از میان 23 عامل مؤثر در جذب مخاطب، «وابستگی به حرم مطهر امامرضا»؟ع؟ (52/14%) و «امنیت روحی و روانی مراجعان» (46/14) بیشترین عامل و «ارائه خدمات مشاورۀ مطالعاتی و پژوهشی» (96/7%) بهعنوان کمترین عامل جذب مخاطب به کتابخانه شناسایی شد. همچنین عامل «شلوغی و ازدحام تالارها» (67/16%) بیشترین و عامل «دریافت هزینه ثبتنام کتابخانه» (89/5) بهعنوان پایینترین موانع تأثیرگذار در مراجعه مخاطبان به کتابخانه شناسایی شدند. با انجام این پژوهش، عوامل و موانع جذب کتابخانۀ آستانقدسرضوی مشخص و رتبهبندی شد که نتایج آن میتواند برای سایر کتابخانههای عمومی سودمند باشد.<br /> <strong>اصالت و ارزش:</strong> این پژوهش اولین تلاشی است که بهصورت اساسی به موضوع عوامل و موانع جذب از دیدگاه مخاطبان و متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی پرداخته است و با استفاده از دستهبندی هدفمند که شامل ایمنی و امنیت، اعتبار کتابخانه، ساختمان کتابخانه، تسهیلات و خدمات کتابخانه است مؤلفههای جذب مخاطب استخراج شده است و تفکیک مخاطبان به عضو و غیرعضو (مهمان) جنبه نوینی در بررسی مسئله جذب مخاطبان به کتابخانه است.