سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963719220160621Manuscript transcription in Khanqahs (Sufis’ centers) by reference to the manuscripts in Iranian librariesبررسی میزان استنساخ کتب خطی در کانون های صوفیان با استناد به نسخه های خطی کتابخانه های ایران32645419FAحبیب الله عظیمیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جهوری اسلامی ایران، تهران، ایران.0000-0002-7861-2061Journal Article20170124<strong><em>Purpose:</em></strong><em> Khānqāh</em>s were of main learning and meditating centers for Sufis in Islam. As mosques, they had libraries where Sufism-related or other books were collected. The aim of this research was to study how and where manuscripts were transcribed in Khangahs in Iran and some other countries.
<strong>Methodology:</strong> Survey method was used through a descriptive-analytical approach. Searc was done in more than 300,000 manuscripts cataloged in Iranian libraries as well as in 40 volumes of Iranian manuscript union catalog, 60 manuscripts were found to be transcribed in Khanqahs and similar centers.
<strong>Findings:</strong> Findings showed that: A) Transcription in so-called Khanqahs: 31 manuscripts were transcribed in Khanqahs and similar centers in various Islamic countries as follows: Kashmir, Iran, Egypt, Lucknow, Heart, Bokhara, Erbil and Erdoil. B) Transcription in centers similar to Khanqahs: 29 manuscripts were transcribed in the places similar to Khanqah, named as Zavia, Sume'a, Aqta',Maqbara, Mazar, Boq'a, Jami'a, Dar-al-ta'lim, Madrasa and Kinisa. Subject distribution were related to Sufism, poem, logic and philosophy, Quran sciences and interpretation, Arabic literature, theology, jurisdiction, ethics and other subjects. Regarding the transcription period, it was found that transcription had been done in different centuries starting from 7<sup>th </sup>century. The languages of manuscripts were Arabic (26 items), Persian (23 itemes), and Turkish (1 item).
<strong>Conclusion:</strong> Khanqahs focused on transcribing religious books on Sufism, logic and philosophy, Quran sciences and interpretation. The pedagogical application and book transcription in Khanqahs were expansive in the 9<sup>th</sup> century A.H. Due to various locations of khanqahs in Islamic countries, the dominant languages of manuscripts were Arabic and Persian. <strong>هدف پژوهش</strong>: هدف این پژوهش بررسی کارکرد آموزشی و کتابپردازی صوفیان بهعنوان کانونهای استنساخ در دورههای مختلف تاریخی و نحوه و میزان پراکندگی وتنوع آن مراکز وگرایش موضوعی آنهاست.<br /> <strong>روش پژوهش</strong>: این تحقیق به روش پیمایشی با رویکرد توصیفی_ تحلیلی انجام شده است؛ به این نحوکه اطلاعات اولیۀ استخراج شده از فهرستها در چکلیست درج و سپس اطلاعات مطابق با پرسشهای تحقیق دستهبندی و در جدولها ارائهشده و در آخر نتایج بهدستآمده تحلیل و بررسی گردیده است.<br /> <strong>جامعه آماری پژوهش: </strong>جامعه آماری تحقیق تعداد 300.000 نسخه خطی فهرستشده در کتابخانههای ایران منتشر شده در 34 مجلد فهرستگان نسخههای خطی ایران (فنخا) است.<br /> <strong>اصالت اثر: </strong>تاکنون دربارۀ کارکرد آموزشی مراکز مرتبط با صوفیان بهعنوان کانونهای استنساخ کتابهای خطی با استناد به نسخ خطی موجود در کتابخانههای ایران یا هر کشور دیگر، پژوهشی انجام نشده است.<br /> <strong>یافتههای پژوهش</strong>: نخست،کتابت در مراکزی با عنوان «خانقاه» وسپس «زاویه» بیشتر از مراکز دیگر صوفیان بوده و بیشتر نسخههای کتابتشده در خانقاهها مربوط به ایران و سپس مصر است. دوم، بیشترین فراوانی موضوعیِ نسخههای کتابتشده در کانونهای صوفیان، مربوط به عرفان و تصوف و سپس دیوان شعرا، فلسفه و منطق است. سوم، بیشترین فراوانی کتابت نسخههای مورد پژوهش در قرن هشتم هـ .ق و سپس در قرن نهم و کمترین آن مربوط به قرن هفتم هـ .ق است. چهارم، بیشتر نسخههای تألیفشده در کانون صوفیان در زاویهها وخانقاهها بوده است.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963719220160621Social Tagging Systems: An Overview of Structure and Functionsمروری بر ساختار و کاربردهای نظام های برچسب گذاری اجتماعی274345926FAطاهره جوکاردانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.مرتضی کوکبیاستاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.Journal Article20170513<strong>Introduction</strong>: The development of Web 2 provides many opportunities for libraries and information centers which its main purpose was mainly to increase the participation and interaction of users. Social tagging is one of the Web2 tools which allow users to collaborate more with the library systems. In this article social tagging is discussed from the perspective of library resources.
<strong>Methodology:</strong> The related literature covering library OPACs and Websites discussing social tagging was reviewed for gathering data.
<strong>Findings</strong>: Social tagging is a process in which users label resources, such as images, web pages, or books. Many libraries nowadays provide social tagging through their OPACs which can be considered as a new search facility based on tags added to different resources. However, there are still some challenges such as lack of control, language difficulties, information overload and domination of personal interests and needs of users in tagging process. Using social tagging does not mean omitting the librarian’s role in the classification process, but it presents a new supervisory role for him through which the usability of library system can be improved.<strong>هدف</strong>: با ظهور وب2، یکی از ابزارهایی که امکان تعامل بیشتر کاربران با نظامهای کتابخانهای را فراهم میسازد، برچسبگذاری اجتماعی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله این ابزار وب2 از دیدگاه منابع کتابخانهای مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.<br /> <strong>روش پژوهش</strong>: این مقاله از نوع مروری است و از بررسی متون تخصصی موجود، وبسایتها و اپکهای کتابخانهای بهکارگیرنده برچسبگذاریها برای ارائه مطالب استفاده شده است.<br /> <strong>یافتهها و نتیجهگیری</strong>: امروزه در فهرستهای پیوسته عمومی (اپک) فراوانی از برچسبگذاری اجتماعی استفاده میشود. بر این اساس یک قابلیت جستجوی جدید بر مبنای برچسبهای دادهشده به منابع به اپکها اضافه میشود که به غنای بیشتر فهرستها کمک میکند. چالشهایی نیز در این مسیر وجود دارد که شامل تأثیرپذیری برچسبها از علایق، نیازها و مهارتهای کاربران، نبود کنترل، مشکلات زبانی و نگارشی و اضافهبار اطلاعاتی حاصل است.استفاده از برچسبگذاری اجتماعی در جستجوی موضوعی به معنای حذف نقش کتابدار از فرایند سازماندهی اطلاعات نیست، بلکه لازم است کتابدار متخصص بهعنوان یک ناظر عمل کند و راه را برای بالا بردن رضایت کاربران هموار سازد.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963719220160621Indexing Profile of English-Language Journals of the University of Tehran Based on Indexing Criteria of International Citation Databasesنیمرخ مجله های انگلیسیزبان دانشگاه تهران بر اساس معیارهای نمایهسازی پایگاههای استنادی بینالمللی447845420FAعلیرضا نوروزیدانشیار، گروه علوم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0003-0877-1566نیلوفر صلحجودانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0001-8636-1314Journal Article26380624Objective: This study aims to determine the feasibility and possibility of indexing English-language journals published by the University of Tehran in international citation indexes (e.g. Web of Science and Scopus). It would also help to find out the reasons why the majority of these journals are not yet indexed in international citation indexes. This study also provides some strategies to increase the international visibility and accessibility of these journals. Materials and Methods: This descriptive survey examined English-language journals published by Scientific Journals Database of Tehran University, available at https://journals.ut.ac.ir. We have used a combination of qualitative and quantitative measures such as journal citation analysis and a checklist. Citation analysis data was collected from Scopus and Google Scholar, and the checklist was designed upon indexing criteria of Web of Science Core Collection Journal Selection Process and Scopus Content Advisory Board. Results: Findings indicate that the total number of citations per journal was low and therefore only 15 percent of these journals were indexed in international databases and there were only two journals comply with all of the minimum acceptance criteria. Some reasons why they are not yet indexed by international citation databases are the irregularity in publishing, lack of description of the peer-review process and lack of publication ethics and malpractice statement. However, the strong points of these journals are proper publication archive, accessibility, and readability of the content to international readerships. Conclusion: This study helps publishers, editors and decision-makers to improve the quality of international journals and give them the rank and the position of being welcomed by a wider scholar community and accepted by international citation databases.<strong>مقدمه</strong>: هدف پژوهشگران بررسی وضعیت نمایهسازی مجلههای انگلیسیزبان دانشگاه تهران در پایگاههای استنادی بینالمللی است. بنابراین، فرایند گزینش در دو پایگاه اسکاپوس و وبآفساینس به دقت بررسی شده و مجلهها بر اساس معیارهای به دست آمده اعتبارسنجی شدهاند تا نقاط ضعف مجلههای انگلیسیزبان دانشگاه تهران برای نمایهسازی در این پایگاهها مشخص شود.<br /> <strong>مواد و روشها</strong>: نوع پژوهش کاربردی و روش آن پیمایشی است و مجلهها با رویکرد توصیفی ارزیابی شدهاند. در این پژوهش برای ارزیابی مجلههای انگلیسیزبان دانشگاه تهران از روش تحلیل استنادی و روش مشاهدۀ مستقیم با ابزار سیاهۀ وارسی استفاده شده است.<br /> <strong>یافتهها</strong>: معیارهای اصلی برای استانداردسازی مجلهها به منظور نمایهسازی در پایگاههای بینالمللی در چهار قلمروِ«اطلاعات کلی» (معیارهای حداقل)، «خطّمشی»، «دسترسی برخط» و «موقعیت» طبقهبندی شدند که برای هر معیار شاخصهای قابل اندازهگیری تعیین شد. در بررسی مجلهها، با توجه به این معیارها، تا زمان اجرای پژوهش فقط دو مجله توانستند معیارهای حداقل را بهطور کامل رعایت کنند. اشکالهای اساسی مجلهها بهترتیب شامل نداشتن فرایند داوری و نوع همترازخوانی، رعایتنکردن نظم انتشاراتی، مشخصنبودن اصول اخلاقی نشر و تنوع پایین نویسندگان و هیئت تحریری مجلههاست. از جمله نقاط قوّت آنها وبگاه انگلیسی، دسترسی برخط به متن کامل مقالهها و داشتن شماره استاندارد بینالمللی را میتوان نام برد.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: به طور کلی میزان رعایت شاخصهای چهار قلمروِ مورد ارزیابی مجلههای انگلیسیزبان دانشگاه تهران برای پذیرش در پایگاههای بینالمللی شصت و هفت درصد است. با مشخصشدن نقاط قوّت و ضعف مجلهها، راهکارهایی برای ناشران، سردبیران و مسئولان سیاستگذاری ارائه شده است تا بتوانند سطح انتشار خود را به معیارهای مورد نظر پایگاههای نمایهسازی بینالمللی نزدیک و امکان حضور در سطح بینالمللی را پیدا کنند.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963719220160621Information Ecology of Subject Categories of knowledge and Information Science (KIS)اکولوژی اطلاعاتی مقوله های موضوعیِ مجلههای علم اطلاعات و دانششناسی7910045925FAعاطفه زارعیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران.0000-0002-2457فهیمه باب الحوائجیدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات ، تهران، ایران.Journal Article20170513<strong>Purpose:</strong> Information ecology refers to the effect of environment on information elements and reaction among information elements in the context and environment which has been used as reactions of subject categories in this research. Therefore, in identifying information ecology, we studied the reaction of subject categories of Knowledge and Information Science with other subjects such as information and communication technology (ICT) in 2001-2011 different journals of knowledge and information science.
<strong>Methodology</strong>: This was a quantitative content analysis regarding the identification of subject categories of 2510 papers in 9 journals of knowledge and information science indexed in ISC (Islamic Science Citation database). The data collection tool was the schedule of classifying subject categories of KIS confirmed by Delphi Panel in two stages.
<strong>Findings</strong>: The results showed that all subject categories of KIS have reactions with other subject categories and the reaction of subject categories with information and communication technology (ICT) had more share. In contrast, the reaction of other subject categories in different of science have taken less share. The results of comparing reaction of subject categories ICT separated by journals show the reaction of subject categories with ICT in journals of library and information science of Astan Ghods Razavi, the Iranian Journal of Information Processing & Management, Journal of Academic Librarianship and Information Research, and Research on Information Science & Public Libraries and Informology in the second period (2006-2011) was higher than that in the first period (2001-2005).<strong>زمینه و هدف</strong>: «اکولوژی اطلاعاتی» به تأثیر محیط بر عناصر اطلاعاتی یا تأثیر عناصر اطلاعاتی بر محیط و تعامل میان عناصر اطلاعاتی در بستر و محیط اشاره میکند. در این پژوهش از این اصطلاح بهعنوان فعلوانفعالها (واکنش) مقولههای موضوعی استفاده شده است. بنابراین، در شناسایی اکولوژی اطلاعاتی، فعلوانفعالها مقولههای موضوعیِ علم اطلاعات و دانششناسی با مقولههای موضوعی دیگر، فناوری اطلاعات و ارتباطات در سالهای 1380-1390 به تفکیک مجلههای علم اطلاعات و دانششناسی، شناسایی شده است.<br /> <strong>روش</strong><strong></strong><strong>شناسی</strong>: روش پژوهش تحلیل محتوای کمّی است که به شناسایی مقولههای موضوعی 2510 مقاله در 9 مجله علم اطلاعات و دانششناسیِ نمایهشده در پایگاه ISC پرداخته شد. ابزار گردآوری دادهها «طرح طبقهبندی مقولههای موضوعیِ علم اطلاعات و دانششناسی بود که بهوسیلۀ پنل دلفی در دو مرحله تأیید شد. روش آماری تجزیهوتجلیل دادهها برای پاسخ به سؤالهای پژوهش، فراوانی و درصد فراوانی و مشخصشدن تفاوتها، از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه (ANOVA) استفاده شده است.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها</strong>: نتایج حاصل از دادهها نشان داد تمامی مقولههای موضوعیِ علم اطلاعات و دانششناسی با مقولههای موضوعیِ دیگر فعلوانفعال داشتهاند و فعلوانفعال مقولههای موضوعی با فناوری اطلاعات و ارتباطات سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است. در مقابل، فعلوانفعال مقولههای موضوعی دیگر در حوزههای مختلف علوم، سهم کمتری را دربرگرفته است. همچنین نتایج دیگر تحقیق حاکی از مقایسه فعلوانفعالهای مقولههای موضوعی در فناوری اطلاعات و ارتباطات به تفکیک مجلهها نشان داد فعلوانفعال مقولههای موضوعی با فناوری اطلاعات و ارتباطات در مجلههای «کتابداری و اطلاعرسانی آستان قدس رضوی»، «پژوهشنامه مدیریت و پردازش اطلاعات»، «تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی _ دانشگاه تهران»، «تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانه عمومی» و «اطلاعشناسی» در دوره زمانی دوم (1385-1390) بیشتر از دوره زمانی اول (1380-1384) است و در مجله «مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات (فصلنامه کتاب)» در دو دورۀ زمانی، فعلوانفعال مقولههای موضوعی با فناوری اطلاعات و ارتباطات بهطور یکسان وجود دارد و تفاوتی بین دو دوره زمانی وجود نداشت. همچنین دادهها نشان داد مجلههای «دانششناسی»، «پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد» و «مطالعات کتابداری و علم اطلاعات» در دوره دوم زمانی متأثر از فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند. بنابراین، نتایج نشاندهندۀ اکولوژی اطلاعات مقولههای موضوعی علم اطلاعات و دانششناسی است که تحت تأثیر محیط (بوم) خود هستند و در جهت تکامل و تداوم در محیط زیستی خود در تعامل با محیط و مسائل مختلف مرتبط، بهویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963719220160621Comparison of Effective and Non-Effective Icons in the Searching Module Concerning Familiarity and Meaningfulness in Azarakhsh, Simorgh and Nika Digital Librariesبررسی آیکونهای مطلوب و نامطلوب بخش جستجوی نرمافزارهای جامع یکپارچه کتابخانه دیجیتال آذرسا، سیمرغ و نیکا از10111945324FAمهدیه میرزا بیگیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.ساناز رهروانیدانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.جواد عباس پوراستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.Journal Article20170226<strong>Purpose</strong>: The present study aimed to compare effective and non-effective icons in the searching module with regard to familiarity and meaningfulness in Azarakhsh, Simorgh and Nika digital libraries.
<strong>Methodology</strong>: The study was a survey research the participants consisted of B.A. students of the Shiraz University. We used two researcher-made questionnaires to identify the level of effectiveness of icons from the viewpoint of familiarity and meaningfulness.
<strong>Findings</strong>: The results of the study showed a significant difference between effective and non-effective icons in terms of familiarity and meaningfulness indicating that, the more familiar and meaningful icons, the more effective they were, and vice versa. Furthermore, there was a relationship between familiarity and meaningfulness of icons; increase of the first one enhances the other one, and vice-versa.
<strong>Originality/value</strong>: The comparison of effective and non-effective icons concerning familiarity and meaningfulness may help determining cognitive features of effective and non-effective icons. It can also help designers to satisfy the users’ needs and improve their performance through using effective icons. <strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر، شناسایی تفاوت آیکونهای مطلوب و نامطلوب بخش جستجوی نرمافزارهای جامع یکپارچه کتابخانه دیجیتال آذرسا، سیمرغ و نیکا از نظر سطح آشنایی و معناداری آنهاست.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش پیمایشی است. جامعه پژوهش تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز را شامل است. ابزار پژوهش متشکل از دو پرسشنامه محققساخته برای تعیین سطح مطلوبیت آیکونها و میزان آشنایی و معناداری آنهاست.<br /> <strong>نتایج:</strong> بر اساس یافتههای پژوهش، تفاوت معناداری میان آیکونهای مطلوب و نامطلوب از حیث سطح آشنایی و معناداری آنها وجود دارد؛ بهگونهای که هرچه میزان آشنایی و معناداری آیکون بیشتر شود، میزان مطلوبیت نیز افزایش مییابد و برعکس. همچنین میان آشنایی آیکونها با معناداری آنها نیز همبستگی بالایی وجود دارد؛ بهگونهای که افزایش یکی، منجر به افزایش دیگری میشود و برعکس.<br /> <strong>اصالت/ ارزش</strong>: شناسایی آیکونهای مطلوب و نامطلوب از نظر سطح آشنایی و معناداری آنها در نرمافزارها میتواند به تعیین ویژگیهای شناختی آیکونهای مطلوب و نامطلوب بینجامد و به طراحان کمک کند تا با بهکارگیری آیکونهای مطلوب که برای همگان قابل فهم است، سبب بهبود عملکرد کاربران و رضایت بیشتر آنها شوند.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963719220160621The role of promotion techniques in clients' familiarity with services of Central Library of Astan-Quds-Razaviشناسایی شیوههای ترفیع و ترویج خدمات در کتابخانه مرکزی آستانقدسرضوی و نقش آنها در آشنایی مراجعان با خدمات این کتابخانه12014545134FAمحمدرضا نوشیکتابدار کتابخانه مرکزی آستانقدس رضوی، مشهد، ایران.معصومه تجعفریاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.0000-0001-6008-4427محسن نوکاریزیدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.Journal Article20170313<strong>Purpose:</strong> This research aimed to study the role of library services' promotion techniques in the familiarity of clients with services of Central Library of Astan-Quds-Razavi.
<strong>Methodology: </strong>we used a survey method using a checklist and a researcher-made questionnaire. The first target population was the Central Library of Astan-Quds-Razavi and its website, and the second one was the library clients. To determine the sample size, 180 clients were selected based on Cochran formula through the stratified random sampling. To analyze data, descriptive and inferential statistics were applied using SPSS 20.
<strong>Findings: The </strong>Central Library of Astan-Quds-Razavi uses more traditional promotion techniques compared to electronic libraries. In total, the library applies more than 50 percent of the identified library promotion techniques. The role of traditional promotion techniques in clients' familiarity with the library services was higher than the medium level and it was at medium level for electronic techniques in this regard.
<strong>Originality/value: </strong>This is one of the rare studies in the field of library marketing which assesses exclusively library promotion techniques from the clients' perspective. The findings could help the library authorities in order to familiarize clients with the library comprehensive and different services and consequently more library usage and finally get to the library actual position.<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر با هدف شناسایی شیوههای ترفیع و ترویج خدمات در کتابخانه مرکزی آستانقدس رضوی و نقش آنها در آشنایی مراجعان با خدمات این کتابخانه انجام شد.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها سیاهۀ وارسی و پرسشنامه محققساخته بود. این پژوهش دارای دو جامعۀ آماری بود؛ یکی کتابخانۀ مرکزی آستانقدسرضوی و وبسایت آن و دیگری، مراجعانکتابخانه مرکزیآستانقدسرضوی بودند. با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران، حجم نمونه تعیین شد (180 نفر) و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی اعضای نمونه انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با کمک نرمافزار اسپیاساس صورت گرفت که در سطح توصیفی از جدولهای توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی از آزمون کولوموگروف-اسمیرنف و آزمون تی یکنمونهای، استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها: </strong>کتابخانه مرکزی آستانقدسرضوی بیشتر از شیوههای سنتی در مقایسه با شیوههای الکترونیکی استفاده میکند. در کل، این کتابخانه بیش از 50% کلّ شیوههای شناساییشدۀ ترفیع و ترویج خدمات را استفاده میکند. نقش شیوههای سنتی ترفیع و ترویج خدمات در آشنایی پاسخگویان با کتابخانه و خدمات آن بیش از حدّ متوسط و در مورد شیوههای الکترونیکی در حدّ متوسط بود.<br /> <strong>اصالت/ارزش: </strong>این پژوهش از پژوهشهای معدود در حوزه کتابخانههاست که منحصراً به آمیختۀ ترفیع و ترویج خدمات و آن هم از دیدگاه مراجعان کتابخانه میپردازد. یافتههای این پژوهش میتواند به مسئولان این کتابخانه در جهت آشناسازی هرچه بیشتر مراجعان با خدمات گستردۀ آن و به تبع آن استفادۀ بیشتر از این کتابخانه و در نهایت رسیدن به جایگاه واقعی آن کمک کند