سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963720420171222Archival documents digitization policies: Developing a proposal checklist for documents digitization in Iranian archivesبررسی سیاستهای رقمیسازی اسناد آرشیوی: ارائۀ سیاهۀ پیشنهادی برای رقمیسازی اسناد در مراکز آرشیوی ایران12953805FAریحانه حکیم زادهدانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مطالعات آرشیوی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.سپیده فهیمی فراستادیار، گروه علوم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0001-5182-9159Journal Article19700101<strong>Purpose:</strong> The present study aimed to review and compare the digitization policies of the documents existing in the national archives of the English-spoken countries (Australia, Malaysia, The United States, Canada, United Kingdom) if accessible as well as other available guidelines in this field, and to identify the common significant criteria and components in all the archives in order to develop the proposal checklist for digitization of the archival documents in Iran. <br /><strong>Methodology:</strong> The library method was used to review the concepts through reading the texts and resources. Then, the proposal checklist was developed after studying the guidelines and principles of digitization of archival documents and websites of the national archives of the countries under study as well as corresponding with the related stakeholders and analyzing the contents of the digitization policies and finally identifying the criteria and components of common interest in all archives. <br /><strong>Results:</strong> The findings showed that some of the criteria were mentioned in more than 70 percent of the studied guidelines and archives considered as the main criteria for developing a checklist for the archival documents digitization and included: project management, document selection, digitizing readiness, digitizing location and so on. <br /><strong>Conclusion:</strong> A set of 14 criteria and 44 components identified through reviewing of digitizing policies of documents existing in the national archives of the studied countries and other available guidelines were used to develop the proposal checklist for digitization of the archival documents in Iran.<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر، درصدد بررسی و مقایسۀ سیاستهای رقمیسازی اسناد موجود در آرشیوهای ملی کشورهای مختلف انگلیسیزبان در صورت وجود و دسترسی(استرالیا، مالزی، آمریکا، کانادا، سوییس و انگلستان) و سایر راهنماهای موجود در این زمینه و شناسایی معیارها و مؤلفههای مشترک مهم در کلیۀ آرشیوها بهمنظور ارائۀ سیاهۀ پیشنهادی برای رقمیسازی اسناد در مراکز آرشیوی ایران است.<br /> <strong>روش پژوهش: </strong>برای بررسی مفاهیم از روش کتابخانهای و مطالعۀ منابع و متون استفاده شد. در ادامه، با مطالعۀ راهنماها و اصول رقمیسازی اسناد آرشیوی و وبگاه آرشیوهای ملی کشورهای مورد مطالعه و مکاتبه با مسئولان مربوط و تحلیل محتوای هر یک از سیاستهای رقمیسازی اسناد آرشیوی وگردآوری و شناسایی معیارها و مؤلفههای مشترک مهم در تمامی آرشیوهای مورد مطالعه، سیاهۀ پیشنهادی برای رقمیسازی اسناد در مراکز آرشیوی ایران تدوین شد.<br /> <strong>یافتههای پژوهش: </strong>یافتههای پژوهش نشان داد برخی معیارها در بیش از 70% راهنماها و آرشیوهای مورد مطالعه ذکر شدهاند و بهعنوان معیارهای اصلیِ مشترک برای تدوین سیاهۀ رقمیسازی اسناد در مراکز آرشیوی ضروری بهشمار میروند. این معیارها عبارتند از: مدیریت پروژه، انتخاب اسناد، آمادگی برای رقمیسازی، محل رقمیسازی و نظایر آن. <br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>معیارهای بهدستآمده از بررسی سیاستهای رقمیسازی اسناد موجود در آرشیوهای ملّی کشورهای مورد مطالعه و راهنماهای موجود، بهصورت سیاهههای متشکل از 14معیار و 44 مؤلفه برای ارائۀ سیاهۀ پیشنهادی رقمیسازی اسناد در مراکز آرشیوی ایران تعیین گردید.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963720420171222The role of librarians, information services and information literacy skills of Ferdowsi University of Mashhad (FUM) graduate students in decreasing their information seeking anxietyنقش کتابداران، خدمات اطلاعرسانی و میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در کاهش اضطراب اطلاعیابی آنان305553329FAمحسن نوکاریزیدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.زهرا کاشیکارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.اعظم صنعت جواستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.Journal Article20170820<strong>Purpose: </strong>The present study aimed to investigate the role of librarians, information services and information literacy skills of graduate students of Ferdowsi University of Mashhad (FUM) in decreasing their information seeking anxiety.
<strong>Methodology:</strong> This was an applied study conducted through survey method. The statistical population included 12260 graduate students consisting of 8100 master’s students and 4160 doctoral students. Of these, 236 students were selected by non-proportional stratified random sampling method. Data were gathered using questionnaires and were analyzed through descriptive and inferential statistics using SPSS software.
<strong>Results: </strong>The students’ information seeking anxiety level was moderate. In addition, students' information literacy status was lower than average. On the other hand, students' use of information services was moderate. There was a significant relationship between their information seeking anxiety and information literacy. The findings showed that the role of librarians in decreasing the information seeking anxiety of graduate students was at moderate level. Also, participation in related workshops did not have any effect on students’ information seeking anxiety. There was also a significant positive correlation between the students' score on librarians’ communication skills and their level of information anxiety. There was a significant positive correlation between the use of information services and the information seeking anxiety of graduate students. The findings also showed that there was no significant difference between the mean scores of students' information seeking anxiety and their gender and academic field, but their educational level. In addition, there was no significant difference between the mean scores of the students’ information literacy skills and their gender, academic field and educational level.
<strong>Conclusion:</strong> Awareness of the various factors that can affect the process of people’s informing seeking to the point where they are anxious is necessary. The results of this study, with emphasis on the role of librarians, the students’ use of information services and information literacy skills can be addressed by librarians and university authorities in order to recognize the effective factors and to take the needed steps for removing them. <strong>هدف:</strong> مقاله با هدف بررسی نقش کتابداران، خدمات اطلاعرسانی و میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در کاهش اضطراب اطلاعیابی آنان نوشته شده است.<br /> <strong>روش: </strong>پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد بود. حجم کل جامعۀ آماری شامل12260 نفر متشکل از 8100 نفر کارشناسی ارشد و 4160 نفر دکتری بود. از این تعداد، 236 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری طبقهای غیرنسبتی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامه بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار اس پی اس اس تجزیه و تحلیل گردید.<br /> یافتهها: میزان اضطراب اطلاعیابی دانشجویان در حد متوسط بود. همچنین وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان، پایینتر از حد مطلوب بود. از سوی دیگر، میزان استفاده دانشجویان از خدمات اطلاعرسانی در سطح متوسط قرار داشت. بین میزان سواد اطلاعاتی و میزان اضطراب اطلاعیابی آنان رابطه معناداری وجود داشت. یافتهها نشان داد نقش کتابداران در کاهش اضطراب اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سطح متوسط قرار دارد. همچنین شرکت در کارگاههای آموزشی نتوانسته تأثیری در میزان اضطراب اطلاعیابی دانشجویان داشته باشد. بین نمره دانشجویان به مهارتهای ارتباطی کتابداران و میزان اضطراب اطلاعیابی آنان، رابطه معنادار مثبتی وجود داشت. بین میزان استفاده از خدمات اطلاعرسانی و میان اضطراب اطلاعیابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رابطه معنادار مثبتی برقرار بود. یافتهها نشان داد بین میانگین نمرههای اضطراب اطلاعیابی دانشجویان و متغیر جنسیت و حوزه تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد، در حالی که این تفاوت در مقطع تحصیلی مشاهده شد. در ادامه، تفاوت معناداری بین میانگین نمرههای سواد اطلاعاتی و متغیرهای جنسیت، حوزه تحصیلی و مقطع تحصیلی مشاهده نشد.<br /> <strong>اصالت/ارزش: </strong>شناخت برخی از عوامل مختلف که میتواند فرایند اطلاعیابی افراد را تحت تأتیر قرار دهد تا جایی که آنان را دچار اضطراب کند، ضروری به نظر میرسد. نتایج این پژوهش با تأکید بر نقش کتابداران، میزان استفاده از خدمات اطلاعرسانی و سواد اطلاعاتی جامعه مورد پژوهش میتواند مورد توجه کتابداران و مسئولان دانشگاهی قرار بگیرد تا جایی که علاوه بر شناخت عؤامل تأثیرگذار، گامهایی در جهت رفع آن برداشته شود.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963720420171222A survey on personal information management status of graduate students of Shaheed Chamran University of Ahwaz in personal electronic information collection based on the Jones Modelبررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در مجموعه منابع الکترونیکی567948297FAمرتضی کوکبیاستاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.غلامرضا حیدریاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.آیدا مجاورکارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.Journal Article20170711<strong>Purpose:</strong> The purpose of this study was to investigate the status of personal information management (PIM) of graduate students of Shahid Chamran University of Ahwaz from three aspects of knowledge, attitude and seven activities of personal information management (including retrieval, storage, organization, maintenance, information flow management, measuring and evaluation, and sense making) based on Jones's model. Research has been a survey of descriptive-analytic type.
<strong>Methodology:</strong> This study was a descriptive-analytic survey and Amuzandeh’s modified questionnaire (2011) was used for data gathering. The research population consisted of 4422 graduate students of Shahid Chamran Univerity of Ahvaz that 354 of them were selected based on Krejcie-Morgan sample size table. Of the 354 distributed questionnaires 304 were filled and returned (85.87% response rate). For data analysis, descriptive statistics (mean and standard deviation) as well as inferential statistics (t-test and variance analysis) were used to determine the significance of differences.
<strong>Results:</strong> The descriptive findings of the research showed that the means of knowledge, attitude and total of seven PIM activities of students were 3.20, 3.97 and 2.86 respectively, and the total mean of their PIM activities was 3.2 and at moderate level. . In this research, the effect of four variables of gender, age, faculty and educational level on the students’ PIM activities was examined and it was found that there was a significant difference between the students’ PIM activities among the different faculties with the significance level of 0.04 while there were no difference regarding gender, educational level, and age group.<strong>هدف:</strong> بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز از سه جنبۀ دانش، نگرش و هفت فعالیت مدیریت اطلاعات شخصی (شامل دوبارهیابی، ذخیرهسازی، سازماندهی، نگهداشت، مدیریت جریان اطلاعات، ارزشیابی و ارزشگذاری، و مفهومسازی) بر اساس مدل جونز است.<br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش به روش پیمایشی و توصیفی _ تحلیلی انجام و از پرسشنامه تصحیحشدۀ «آموزنده» (1390) استفاده شد. با تعیین تعداد کل دانشجویان تحصیلات تکمیلی (4422 نفر) و با استفاده از جدول کرجسی _ مورگان، تعداد تقریبی نمونه 354 نفر تعیین گردید. از میان 354 پرسشنامۀ توزیعشده، 304 پرسشنامه برگردانده (نرخ پاسخ 87/85%) و کار تجزیهوتحلیل یافتهها بر اساس تعداد مذکور انجام شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و برای تعیین معناداری تفاوتها از آمار استنباطی (آزمون تی و تحلیل واریانس) استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای توصیفی منتجّ از پژوهش نشان داد میانگینهای دانش، نگرش و مجموع هفت فعالیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ترتیب برابر با20/3، 97/3، و 86/2 و میانگین کل مدیریت اطلاعات شخصی آنان برابر با 02/3 و در سطح متوسط است. در این پژوهش به نقش چهار متغیر جنسیت، سن، دانشکده محل تحصیل و مقطع تحصیلی در مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان پرداخته و مشخص شد که از میان این عوامل «مدیریت اطلاعات شخصی» در بین دانشکدههای مختلف با توجه به سطح معناداری 04/0 تفاوت معناداری وجود دارد، ولی میان زنان و مردان و دانشجویان با مقاطع و گروه سنیهای مختلف تفاوت معناداری وجود ندارد.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963720420171222Investigating students' web browsing performance based on their experience and mental model completeness levelبررسی عملکرد مرور دانشجویان در محیط وب برحسب تجربه و سطح کامل بودن مدل ذهنی8010551183FAمریم ذوالفقاریدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.مهدیه میرزا بیگیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.هاجر ستودهدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.Journal Article20170805<strong>Purpose</strong>: This study aimed to investigate the role of mental models of undergraduate students at Shiraz University in the process of browsing the shopping websites according to their experience.
<strong>Methodology</strong>: This was an applied research conducted through a quantitative approach. The sample consisted of 90 volunteer students of Shiraz University. The data gathering tool were a researcher-made questionnaire to determine the level of experience and level of completeness of the user's mental model as well as the transaction log files to extract their browsing performance (success rate and time).
<strong>Results:</strong> Results showed that there was significant differences between the users with different mental model completeness levels in terms of their success rates in browsing, i.e., users with a complete mental model were the most successful ones, while those with an incomplete mental model were the least successful ones. On the other hand, there was significant difference between the experienced and inexperienced groups of students in terms of performance, i.e., experienced users spent relatively less time to achieve greater success in browsing. The findings suggested that experience and mental models completeness had impact on success rates in browsing, but there was only a significant difference among experienced users group and novice users group in time duration on browsing.
<strong>Conclusions:</strong> Despite the importance of recognizing the users' mental models completeness of browsing features, this issue has been neglected.<strong>هدف</strong>: هدف پژوهش حاضر، شناخت نقش مدلهای ذهنی دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز در فرایند مرور در وبسایتهای فروش کالا با توجه به میزان تجربۀ آنهاست.<br /> روششناسی: این پژوهش بهلحاظ هدف کاربردی است. نمونۀ مورد مطالعه شامل 90 دانشجوی داوطلب دانشگاه شیراز است. ابزار گردآوری دادهها شامل یک پرسشنامه محققساخته برای تعیین میزان تجربه و سطح کاملبودن مدل ذهنی کاربران و ضبط و مشاهدۀ فایلهای ثبت رخداد بهمنظور استخراج عملکرد مرور(میزان موفقیت و زمان) بود.<br /> <strong>یافتهها</strong>: یافتهها نشان داد بین کاربران با سطوح متفاوت کامل بودن مدل ذهنی از حیث میزان موفقیت در مرور، تفاوت معناداری وجود دارد. کاربرانی که مدل ذهنی کاملتری دارند بیشترین موفقیت و کاربران با مدل ذهنی ناقص، کمترین میزان موفقیت را دارند. از سوی دیگر، بین گروههای باتجربه و بیتجربه از نظر عملکرد مرور تفاوت وجود دارد، بهطوریکه کاربران باتجربه نسبت به کاربران بیتجربه در مدت زمان کمتری به موفقیت بیشتر در مرور دست مییابند. در گروهبندی افراد از نظر تلفیق تجربه و مدل ذهنی، نتایج نشان داد کاربران باتجربه با مدل ذهنی کامل، بیشترین و کاربران مبتدی با مدل ذهنی ناقص، کمترین موفقیت را در مرور دارند.<br /> <strong>ارزش/ اصالت</strong>: با وجود اهمیت شناخت وضعیت و سطح کاملبودن مدل ذهنی کاربران از قابلیتها و ویژگیهای مرور، این مسئله کمتر مورد توجه قرار گرفته است.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963720420171222Evaluation of children search engines from the perspective of search options, user interface and information displayبررسی موتورهای جستجوی کودکان از نظر امکانات جستجو، واسط کاربری و نمایش اطلاعات10612753905FAعبدالرضا ایزدیدانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.شبنم شاهینیدانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.سمانه عباسیانکارشناس ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و کارشناس مسئول کتابخانه تربیت بدنی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.Journal Article20171009<strong>Purpose:</strong> One of the features provided to keeping children safe in online environment is using the search tools that screen websites to fit the age. So the aim of this study was to compare and evaluate children search engines from the perspective of search options, user interface and information display.
<strong>Methodology:</strong> This was a descriptive study coducted through a survey method. A researcher-developed checklist was used to collect the data. The statistical population of this research consisted 19 children search engines refered to in the literature.
<strong>Results:</strong> The research findings showed that "Boolify" and " KidzSearch " search engines (80%) and “Safe Search Kids" search engine (72.5%) had the highest compliance with the criteria for a children search engine.
<strong>Conclusion:</strong> It was suggested that the best search engines for Iranian and Persian-speaking children were Boolify, KidzSearch, Safe Search Kids, KidRex and Kid's Search.<strong>هدف:</strong> یکی از امکانات فراهم شده برای ایمن نگهداشتن کودکان در محیط آنلاین، بهکار بردن ابزارهای جستجویی است که وبسایتها را بهمنظور تناسب سنّی، غربالگری میکنند. هدف پژوهش حاضر، مقایسه و ارزیابی موتورهای جستجوی کودکان از نظر امکانات جستجو، واسط کاربری و نمایش اطلاعات است.<br /> <strong>روش پژوهش:</strong> پژوهش حاضر از نوع توصیفی است و با روش پیمایشی اجرا شده است. برای گردآوری دادهها از سیاهۀ وارسی محققساخته استفاده شده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل 19 موتور جستجوی مطرح مخصوص کودکان است که در متون به آنها اشاره شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش حاکی از آن است که موتورهای جستجوی Boolify و KidzSearch به میزان80% و موتورهای جستجوی Safe Search Kids با میزان 5/72 % بیشترین میزان همخوانی با معیارهای در نظر گرفته شده برای یک موتور جستجوی کودکان را دارا هستند.<br /> <strong>نتایج:</strong> نتایج نیز موتورهای جستجوی Boolify، KidzSearch، Safe Search Kids، KidRex و Kid's Search را مناسبترین موتورهای جستجو برای کودکان ایرانی و فارسیزبان معرفی میکند.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963720420171222The effect of design quality of banks' websites on performance of customers on electronic loyalty and electronic word of mouth (E-WOM)تأثیر کیفیت طراحی وبسایتهای بانکها بر عملکرد مشتریان12814953903FAعباس دولانیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.Journal Article20170625<strong>Purpose:</strong> the current study sought to investigate the effect of design quality of Iranian banks' websites on performance of customers that in this article called loyalty and word of mouth of the users.
<strong>Methodology: </strong>This was a correlational descriptive study whose statistical population consisted of all the clients of Uremia (Western Azerbaijan, Iran) banks who had at least once used e-banking web-based system for their personal bank account. According to Krejcie-Morgan sample size table, 343 bank clients were selected using convenience stratified sampling technique. A questionnaire was used to collect the needed data. Finally, the formulated hypotheses were tested using structural equation modeling (SEM) using LISREL and SPSS software.
<strong>Results:</strong> The findings indicated that websites’ design quality had a direct and significant effect on visitors’ satisfaction and perceived quality of information, whereas it has an indirect and significant effect on e-satisfaction, e-trust, e-loyalty and electronic word of mouth.<strong>هدف</strong>: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت تأثیر کیفیت طراحی وبسایتهای بانکهای ایران بر عملکرد مشتریان است که در این مقاله، منظور وفاداری و تبلیغات توصیهای الکترونیکی بازدیدکنندگان خواهد بود.<br /> <strong>روش</strong>: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش مراجعان و مشتریان بانک های دولتی شهرستان ارومیه بودند که حداقل سابقه یک بار استفاده از سیستم بانکداری الکترونیکی تحت وب بانکها را با حساب شخصی خود داشتند. با توجه به جدول مورگان و جامعه 3500 نفری مشتریان بانک ها که داری حساب شخصی برای کار با سامانه های تحت وب بانک ها بودند، نمونه 343 نفری به صورت نمونهگیری طبقهای در دسترس انتخاب شد. ابزار اندازهگیری پرسش نامه بود. در نهایت با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار SPSS فرضیهها بررسی شد.<br /> <strong>یافتهها</strong>: یافتهها نشان داد کیفیت طراحی وبسایتها بر لذت بردن مشتریان از وبسایتها، کیفیت درک شده اطلاعات اثر مستقیم و معناداری بر رضایت، اعتماد وفاداری و همچنین تبلیغات توصیهای الکترونیکی، اثر غیرمستقیم و معناداری دارد.