سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963721220180723Extracting information from language corpus: introducing the corpus of scientific articles of Ferdowsi University of Mashhadاستخراج اطلاعات از پیکره زبانی: معرفی پیکرۀ مقالههای علمیپژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد3256180010.30481/lis.2018.61800FAعطیه کامیابی گلاستادیار، گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.الهام اخلاقی باقوجریکارشناسی ارشد، گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.0000-0002-4635-7780احسان عسگریاندکتری، گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده مهندسی، دانشگاه فرودسی مشهد، مشهد، ایران.هانیه حبیبیکارشناسی ارشد، گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20180226<strong>Purpose:</strong> Some of the most important applications of corpus are natural language processing, writing dictionaries, following lingual changes and extracting information from texts. The aim of this article was to describe and introduce a designed corpus of scientific articles.
<strong>Methodology:</strong> First a corpus software was designed and developed. This software supported different text formats such as doc ،docx ،rtf ،txt and pdf. It was also possible to set the corpus parameter in advance, for example the least number of allowed token files for presence of each text in the corpus. At the next step the scientific articles of faculty members of Ferdowsi University of Mashhad were collected. The corpus contained 7,154,202 words in 1,100 articles. Then all articles were analyzed into their component sentences in separated files, word’s roots were extracted, and parts of speech were annotated. In addition to direct extraction of information, a simple and easy-using software was developed for extracting statistical information by non-expert users.
<strong>Findings:</strong> The existing standard corpus such as PerDT which included a significant number of annotated sentences with syntactic and vocabulary information was used for the evaluation of the correctness of the word rooting and parts of speech labeling tools. Also, with a case study of precautionary statements (part of a research project that has not been published), the finding of the present research, i.e. the construction of the corpus of scientific research papers, was tested and approved with 96 percent of accuracy.
<strong>Conclusion:</strong> Based on the results. The developed corpus has high capacity to use for data extraction in different researches. Using this corpus, a data-driven description of language usage by different language groups would be possible. In near future, this corpus will be available on the website of the Central Library of Ferdowsi University of Mashhad for the use of all researchers.<strong>هدف:</strong> پردازش زبان طبیعی، استفاده در فرهنگنگاری، پیگیری تحولات زبانی و استخراج اطلاعات زبانی خاص از مهمترین کاربردهای پیکره است. هدف از انجام این پژوهش معرفی و توصیف چگونگی ساخت پیکرۀ مقالههای علمیپژوهشی است که نگارندگان پدید آوردهاند.<br /> <strong>روش:</strong> برای ایجاد پیکره، نخست نرمافزار پیکرهساز طراحی و ساخته شد. این نرمافزار انواع فرمت از جمله doc،docx ،rtf ،txt و pdf را پشتیبانی میکند. همچنین میتوان پارامترهای ساخت پیکره را از قبل نیز برای آن تعیین کرد. برای مثال، مشخص کرد که حداقل تعداد توکن فایل برای حضور یک متن در پیکره چه عددی باشد. سپس مجموعه مقالههای علمیپژوهشی اعضای هیئتعلمی دانشگاه فردوسی مشهد جمعآوری شد. مجموع مقالههای مشتمل بر 7.154.202 کلمه و 1100 عنوان است. کلّ پیکره در فایلهای مجزا به جملههای تشکیلدهنده آن تجزیه شد. ریشۀ کلمات استخراج و برچسب نحوی کلمات زده شد. علاوه بر امکان استخراج اطلاعات بهطور مستقیم، نرمافزار جانبی دیگری با کاربرد سادهتر برای استخراج اطلاعات آماری نیز طراحی و به آن افزوه شد تا کاربران غیرتخصصی هم بتوانند از آن استفاده و اطلاعات را استخراج کنند.<br /> <strong>یافته:</strong> برای ارزیابی درستیِ ابزارهای ریشهیاب و برچسبزنی مقولههای گفتار، از پیکرههای استاندارد موجود مانند پیکره PerDT (در سایت دادگان) که شامل تعداد قابلتوجهی جملۀ برچسبخورده با اطلاعات نحوی و ساختواژی است استفاده شد. همچنین با مطالعه موردی عبارات احتیاطآمیز (بخشی از طرح پژوهشی که به چاپ نرسیده است) یافته این پژوهش که ساخت پیکرۀ مقالههای علمیپژوهشی است آزمایش و با دقت حدود96% تأیید شد.<br /> <strong>نتیجه:</strong> بر اساس نتایج بهدستآمده، پیکرۀ ساختهشده قابلیت بسیار بالایی برای دادهکاوی و استفاده در تمام پژوهشهایی که بر روی متون علمی انجام میشود را دارا است. با استفاده از این پیکره میتوان توصیفی دادهمحور از نحوۀ کاربرد زبان توسط گروههای مختلف کاربران زبانی ارائه کرد. با بارگذاری این پیکره در سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد، امکان کاربری عام آن بهزودی فراهم خواهد شد.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963721220180723The place of Waqf in weeding of written resources from the points of view of the great religious authorities (Maraji Taqlid) , legal sources and library managersتحلیل جایگاه وقف در وجین منابع مکتوب از دیدگاه مراجع عظام تقلید، مدیران کتابخانهها و حقوق موضوعۀ ایران26446345010.30481/lis.2018.63450FAرضا کریمیاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه قم، قم، ایران.ایمان نریمانیکارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران.Journal Article20180228<strong>Purpose: </strong>One of the most common problems with the waqf (endowed) books is their weeding. The present research, while identifying the problems of waqf books in libraries, aimed to present some solutions from the points of the view of the great religious authorities (Maraji Taqlid), legal sources and library managers regarding the weeding of waqf books.
<strong>Methodology:</strong> The research was conducted through library and survey methods. Data were collected via library resources, questionnaires and interviews. The library resources were used for preparing the theoretical foundations, designing the questions and identifying the solutions in Iranian law. Interviews were applied to obtain expert opinions and a questionnaire was used for obtaining references from the great religious authorities.
<strong>Findings: </strong>According to the research findings, between 5% up to 100% of the book collections of the reviewed libraries were waqf books. However, all library managers considered waqf and especially manuscripts and exquisite books good and useful, and 70% of them suggested that the acceptance of waqf books depended on the actual needs of the users. On the other hand, waqf books had imposed them some obstacles such as waqifs’ (founder’s) preconditions, duplication of resources, and the impossibility of weeding. As a result, there was a problem with the lack of space and the maintenance costs of the waqf books for the libraries. According to the experts, the great religious authorities (with the exception of Ayatollah Noori Hamedani) and Iranian law the waqf books could be weeded if they were damaged, but if they had the conditions of being used, they could be donated to other libraries.<strong>هدف</strong>: یکی از مشکلات رایج کتابهای وقفی، وجین آنهاست. پژوهش حاضر ضمن شناسایی مشکلات کتابهای وقفی در کتابخانهها، راهکارهایی را از منظر مراجع عظام تقلید، منابع حقوقی و مدیران کتابخانهها دربارۀ وجین کتابهای وقفی ارائه کرده است.<br /> <strong>روش</strong>: روش پژوهش کتابخانهای و پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها، منابع کتابخانهای، پرسشنامه و مصاحبه بود. از منابع کتابخانهای برای مبانی نظری، طرح پرسشها و راهکارهای حقوق موضوعه ایران استفاده شد. از مصاحبه برای کسب نظرهای متخصصان و از پرسشنامه برای اخذ استفتائات از مراجع عظام استفاده شده است.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها</strong>: بر اساس یافتههای پژوهش، بین 5 تا100% موجودی کتابخانههای جامعه پژوهش، کتابهای وقفی بوده است. باوجود این، همۀ مدیران کتابخانهها وقف _ بهویژه کتابهای خطی و نفیس _ را خوب و مفید دانستهاند. 70% مدیران، پذیرش کتابهای وقفی را منوط به نیازهای واقعی کاربران دانستهاند. از سوی دیگر، کتابهای وقفی برای مجموعۀ آنها موانعی از قبیل شرایط واقفان، تکراریبودن منابع و نبود امکان وجین را پدید آورده و سبب کمبود فضا و هزینههای نگهداری از آنها برای کتابخانه شده است. با توجه دیدگاه متخصصان، مراجع عظام (بهاستثنای حضرت آیةالله نوری همدانی) و حقوق موضوعه ایران، اگر کتابها آسیب دیده باشند میتوان آنها را وجین کرد؛ اما اگر برای کتابخانه دیگری قابل استفاده باشند، میتوان کتابهای وقفی را به کتابخانههای دیگر داد. سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963721220180723Relationships between demographic factors and application of personal information management componentsرابطۀ عوامل جمعیتشناختی و میزان بهکارگیری مؤلفههای مدیریت اطلاعات شخصی45786316910.30481/lis.2018.63169FAمریم سه دهیدانشجوی دکترا ،گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.علیرضا اسفندیاری مقدمدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران.0000-0002-0020-3540فهیمه باب الحوایجیدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.0000-0002-5876-1588نجلا حریریاستاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.0000-0003-1134-9999فاطمه نوشین فرددانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.0000-0002-8241-3954Journal Article20180421<strong>Purpose:</strong> The purpose of this study was to investigate the relationship between demographic characteristics of faculty members of the research institutes affiliated to the Iranian Ministry of Science, Research and Technology (MSRT) with their use of personal information management components.
<strong>Methodology:</strong> This applied research was conducted using a survey method. The research population was composed of all faculty members of the affiliated research institutes of the MSRT, whom 302 of them were selected by stratified random sampling method. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire designed based on the Jones 2012 theoretical framework and the opinions of other experts in the field of personal information management. Data were analyzed using SPSS software.
<strong>Findings:</strong> The findings showed that the faculty members were at desirable and higher than expected mean level for using personal information management components. There was a significant difference between the use of six components of personal information management among the faculty members based on the all demographic variables including gender, academic group, academic degree, academic position, and work experience but except for age
<strong>Conclusion: </strong>According to the findings of the research, to enhance the personal information management skills of faculty members, training courses as well as distribution of educational pamphlets, brochures, and slides were proposed.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی ارتباط میان عوامل جمعیتشناختی و میزان استفادۀ اعضای هیئتعلمی پژوهشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری ایران از مؤلفههای مدیریت اطلاعات شخصی بپردازد.<br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. جامعۀ پژوهش را 302 نفر از اعضای هیئتعلمی پژوهشگاههای وابسته به وزارت علوم تشکیل میدهد که بر مبنای روش نمونهگیری طبقهایِ تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساختهای بود که بر اساس چارچوب نظری «جونز» (2012) و نظرهای سایر صاحبنظران حوزۀ مدیریت اطلاعات شخصی طراحی شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری اسپیاساس تجزیهوتحلیل گردید.<br /> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>ها</strong>: یافتههای پژوهش نشان داد اعضای هیئتعلمی از نظر میزان بهکارگیری مؤلفههای مدیریت اطلاعات شخصی در وضعیت مطلوب و بالاتر از میانگین مورد انتظار بودند. از نظر میانگین، استفاده از ششمؤلفۀ مدیریت اطلاعات شخصی بین اعضای هیئتعلمی زن و مرد، گروههای تحصیلی، درجۀ علمی، مرتبۀ علمی و سابقۀ کاری افراد تفاوت معناداری وجود داشت. سنّ افراد با میزان استفادۀ آنان از مؤلفههای مدیریت اطلاعات شخصی ارتباطی نداشت.<br /> <strong>نتایج:</strong> با توجه به یافتههای پژوهش، بهمنظور ارتقای مهارتهای مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیئتعلمی، برگزاری دورههای آموزشی و نیز توزیع جزوههای آموزشی، بروشور، اسلایدهای آموزشی پیشنهاد گردید.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963721220180723Understanding the transition of power creating of knowledge to power creating of knowledge sharing: Qualitative methodفهمگذار از قدرتآفرینی دانش به قدرتآفرینی اشتراک دانش (یک روش کیفی)791066098410.30481/lis.2018.60984FAمحمدباقر علیزاده اقدمدانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکئه علوم انسانی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.محمد عباس زادهدانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکئه علوم انسانی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.توکل آقایاری هیراستادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکئه علوم انسانی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.داود قاسم زادهدانشجوی دکتری، گروه علوم اجتماعی، دانشکئه علوم انسانی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.Journal Article20180130<strong>Purpose</strong>: In today's world, epistemology, like other disciplines, has undergone fundamental changes, so that we witness transition from the power creation of knowledge to the power creation of knowledge sharing. Therefore, the purpose of this study was to understand the transition of power creating of knowledge to power creating of knowledge sharing at the viewpoint of graduate students of Tabriz University.
<strong>Methodology</strong>: This research was conducted using the grounded theory approach as a qualitative research method. The data were collected through interviews with 20 graduate students of Tabriz University selected through purposeful sampling method. Interviews continued to data saturation. The data were analyzed immediately after each interview based on open, axial and selective coding.
<strong>Findings:</strong> Findings indicated that in the view of graduate students, four important themes were the basis for sharing knowledge in universities and higher education institutions including religiosity, academic social capital, the promotion of academic services quality, and motivational factors. These main themes also had sub-themes as follow: in religiosity (belief in religious beliefs, science zakat, science publishing) in academic social capital (interpersonal trust, scientific community formation), in improving the quality of academic services (provision of facilities and resources, technological infrastructure), in motivational factors (macro support, micro support). The central issue in this research was the concept of academic social capital.
<strong>Conclusions:</strong> The result of this research showed that the majority of respondents expressed academic social capital as the main source of knowledge sharing but the impact of economic, cultural and motivational variables should also be regarded.<strong>هدف: </strong>در دنیای امروز، حوزه معرفتشناسی هم دچار تغییر و تحولات اساسی شده است، بهنحوی که شاهد گذار از مرحلۀ قدرتآفرینی دانش به مرحلۀ قدرتآفرینی اشتراک دانش هستیم. بنابراین هدف پژوهش حاضر فهم گذار از قدرتآفرینی دانش به قدرتآفرینی اشتراک دانش از دید دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز است.<br /> <strong>روش:</strong> در پژوهش حاضر از رویکرد نظریۀ دادهبنیاد که یک شیوۀ پژوهش کیفی است، بهره گرفته شده است و با تعداد بیستنفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز به روش نمونهگیری هدفمند مصاحبه صورت گرفت. مصاحبه تا اشباع دادهها ادامه یافت. تحلیل اطلاعات بلافاصله پس از مصاحبهها بر اساس کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان داد از نظر دانشجویان چهار مضمون اصلی زمینهساز اشتراک دانش در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی میباشند. مضامین فرعی دینداری (اعتقاد و باور دینی، زکات علم، نشر علم) در سرمایه اجتماعی دانشگاهی (اعتماد بین فردی، تشکیل اجتماع علمی)، در ارتقای کیفیت خدمات دانشگاهی (تأمین امکانات و منابع، زیرساختهای تکنولوژیکی)، در عوامل انگیزشی (حمایتهای کلان، حمایتهای خرد) . هر کدام از مضامین اصلی دارای زیرمجموعههای فرعی هم بودند. مقولۀ محوری در این پژوهش مفهوم سرمایۀ اجتماعیِ دانشگاهی است.<br /> <strong>نتیجه</strong>: یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد بیشتر پاسخگویان، سرمایۀ اجتماعیِ دانشگاهی را زمینهساز اصلیِ اشتراک دانش میدانند. با این حال، تأثیر متغیرهای اقتصادی، فرهنگی و انگیزشی را هم در رابطه با اشتراک دانش باید در نظر گرفت. سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963721220180723Explaining, identifying and categorizing the criteria for trustworthiness in digital archivesتعیین و دستهبندی معیارهای قابلیت اطمینان در حفاظت رقمی1071306324710.30481/lis.2018.63247FAحمید قاضی زادهاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور مرکز تنکابن، تنکابن، ایران.مریم سیدیندانشجوی دکترd، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران.حیدر مختاریاستادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور مرکز تنکابن، تنکابن، ایران.Journal Article20180405<strong>Purpose:</strong> Since the digital content management process is designed to ensure long-term accessibility to this content, it is important to understand the criteria ensuring reliability and durability of these archives. Therefore, the purpose of this research was to determine and categorize the reliability criteria in digital preservation of such archives. <br /><strong>Methodology:</strong> The library method and analytical overview were used to extract and use best practices and standards to ensure reliability in digital preservation systems. <br /><strong>Findings:</strong> Levels of reliability of digital archives and its requirements were categorized at three levels of human resources, technology and economic fields that each of them was classified into different sub-sectors and functions. <br /><strong>Conclusion:</strong> The results showed that these criteria could be used in three general groups for practice and research on the test of reliability and durability of different digital archives.<strong>هدف:</strong> از آنجاکه فرایند مدیریت محتوای دیجیتال برای تضمین دسترسپذیری طولانیمدت به این محتواست، شناخت معیارهای تضمین قابلیت اطمینان و دوام این آرشیوها اهمیت فراوان دارد. هدف این پژوهش، تعیین و دستهبندی معیارهای قابلیت اطمینان در حفاظت رقمی در این آرشیوهاست.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش کتابخانهای ومروریـتحلیلی است تا بتوان برای تضمین قابلیت اطمینان در نظامهای حفاظت دیجیتال، بهترین شیوهها و استانداردها را استخراج و از آنها استفاده کرد.<br /> <strong>یافته ها:</strong> سطوح قابلیت اطمینان آرشیوهای دیجیتال و الزام های آن در سه سطح نیروی انسانی، وجوه فناوری و زمینۀ اقتصادی، قابل دستهبندی است که هر کدام از سطوح به بخش های فرعی تری نظیر شیوه اداره و دوام سازمانی، ساختار سازمانی و به کارگماری نیروی انسانی، دوامپذیری مالی، ایجاد بستههای آرشیوسازی و مدیریت دسترسی دستهبندی شده و عملکرد متفاوتی خواهدداشت.<br /> <strong>نتایج:</strong> نتایج نشان داد میتوان این معیارها را در سه گروهِ کلی برای عمل و پژوهش در باب آزمون اطمینانپذیری و دوام آرشیوهای دیجیتال مختلف، بهکار برد.سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963721220180723Investigation of factors affecting the adoption research information management system (SIMAP) by faculty members of the Tabriz University: Application of innovations diffusion theoryتحلیل عوامل مؤثر بر پذیرش سامانه مدیریت اطلاعات پژوهشی (سیماپ) توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز: کاربست نظریه رسانش نوآوریها1311646171910.30481/lis.2018.61719FAافشین حمدی پوردانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.0000-0002-5671-995Xرسول زوارقیدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.Journal Article20180213<strong>Purpose:</strong> The aim of this study was to analyze the factors affecting the adoption of SIMAP by Tabriz University faculty members based on Rogers diffusion of innovation theory.
<strong>Methodology: </strong>The research was conducted through a descriptive-survey method. From 800 faculty members, 260 individuals were randomly selected and questionnaire was distributed among them, Finally, 174 questionnaires (67%) were completed and returned. Data analysis was performed by using T-test, ANOVA, Pearson correlation and Kolmogorov-Smirnov and through Factor analysis.
<strong>Findings:</strong> The Pearson correlation coefficient showed that there was not a significant relationship between the mean of adoption rate and the age of Tabriz University faculty members. The results of correlation test showed that characteristics of Rogers diffusion of innovation theory (i.e. “relative advantage”, “trainability”, “compatibility”, “complexity”, “observability”, and “seriousness of university”) were effective in the acceptance of SIMAP. Also there was a significant relation between adoption rate and five of these characteristics. The results also showed that the mean of the adoption rate of SIMAP among the Tabriz University faculty members was 3.10 of 5 confirming that faculty members accepted SIMAP slightly higher than the moderate level. The curve of the adoption rate of SIMAP among the faculty members was normal, and therefore, the plot of the adoption rate of SIMAP versus the time, was an S-shaped curve.
<strong>Conclusion:</strong> this study confirmed The Rogers’ Diffusion of Innovation Theory (2003) in the fields of adaptors categories, characteristics of innovation and S-shaped curve, among faculty members of Tabriz University.<strong>هدف</strong>: هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش سیماپ توسط اعضای هیئتعلمی دانشگاه تبریز با استفاده از نظریۀ رسانش نوآوریهاست.<br /> <strong>روششناسی:</strong> روش پژوهش توصیفی_ پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیئتعلمیِ دانشگاه تبریز (800=N) بود که 260 نفر به صورت طبقهای تصادفی بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب و پرسشنامه بین آنان توزیع شد و در نهایت 174 پرسشنامه (67 %) تکمیل و تحویل داده شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از شاخصهای آمار استنباطی (تحلیل عاملی، ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس، t و کلموگروف _ سمیرونوف) تجزیهوتحلیل گردید.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج پژوهش عوامل مؤثر بر پذیرش سیماپ را در شش عامل به شرح زیر طبقهبندی و مشخص کرد: مزیّت نسبی، سازگاری، آزمونپذیری، پیچیدگی و مشاهدهپذیری و، جدیت دانشگاه. نتایج آزمون همبستگی نیز نشان داد بین این ویژگیها و آهنگ پذیرش آنها رابطۀ معناداری وجود دارد. دیگر یافتههای پژوهش نشان داد میانگین آهنگ پذیرش سیماپ از سوی اعضای هیئتعلمی10/3 بوده است و اعضای هیئتعلمی این سامانه را اندکی بیش از حد متوسط پذیرش کردهاند. سایر نتایج نشان داد دادهها از توزیع نرمال پیروی میکنند. بنابراین، منحنی پذیرشِ سیماپ توسط اعضای هیئتعلمی دانشگاه تبریز بهنجار بوده و در طی زمان به صورت S شکل درآمده است.<br /> <strong>نتیجهگیری</strong>: نتایج پژوهش حاضر نظریۀ اشاعۀ نوآوری «راجرز» (2003) را در زمینه ویژگیهای نوآوری، گروههای پذیرندگان و منحنی S شکل، در بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه تبریز تأیید کرد.