Competitive intelligence course model for the information science and knowledge curriculum

Document Type : Original Article

Authors

1 student

2 educational management, ferdowsi university,mashhad,iran

Abstract

Objective: The purpose of this research is to present a model for the competitive intelligence course in the Knowledge and Information Science curriculum by drawing a picture of the status of competitive intelligence in the international arena from the perspective of research and education as well as obtaining expert opinion.
Methodology: This research used a mixed approach and quantitative content analysis is done in two parts. The first population of this research is all the scientific productions indexed at WOS Database from 1945 to 2018. In the second part, among the countries that produce scientific works in the field of library and information science, purposive sampling was done and the curriculum of library and information science schools of the country with the most scientific products in the field of competitive intelligence was analyzed (52 universities, the second population research). After analyzing the content of the competitive intelligence curriculum at five universities, the curriculum model was developed. The third research community consists of experts and professors of information science and science. The data from this study was collected through two researcher-made checklists and one questionnar. For data analyzing, statistics such as frequency, percentage and ration test were used.
Findings: The results of the research showed that the fields of Librarianship and Information Science, Business, Computer, Chemistry, Engineering are concerned with Competitive Intelligence, respectively. But, the field of information science and librarianship has the highest scientific output in the subject of competitive intelligence. Most of the products are in 2016, and the United States has been the leading supplier of these products and Spain ranks second and Brazil third in the competitive intelligence field. Universities in Grenada and West Eurasia have had the most number of participants in this field. Jin, Vaughan, Bouthollier, Wiley, and Simon have the most products. Scientific products are more in the form of paper and then books. Most of the citations given to scientific productions are in the topic of intelligence 220 and it happened in 2018. Competitive intelligence is taught in most schools and educational departments of library and information science in the country with the highest scientific output. In the model, the name, syllabus, etc. were considered and this model was approved by experts.
Conclusion: The results indicate that the lack of Iran and Iranians in the field of competitive intelligence in Knowledge and Information Science is very clear and it is necessary that this issue is considered in the curriculum of Knowledge and Information Science. The agreement of the information and knowledge experts is an indication of their interest in the extent of the frontier of the field and in gaining more market share.
 

Keywords


ابرامی، هوشنگ (1354). نقطه آغاز: گره کورآموزش دانش‌­شناسی. نامه انجمن کتابداران ایران، 32، 543-554.
اسدیان، آزاده؛ نوروزی چاکلی، عبدالرضا (1391). تحلیل جایگاه و همسویی منابع درسی برنامه کارشناسی ارشد رشته علم‌سنجی در نظام آموزش عالی ایران با اهداف و اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی،16(27)، 99-120.
انصاری، نوش آفرین (1384). آموزش کتابداری، فرصت­‌ها و تهدیدها، مصاحبه کننده فرزاد دادرس، کتاب کلیات ماه، 90و 91، 18-24.
اورعی، نرگس؛ صنعت‌جو، اعظم؛ آهنچیان، محمدرضا (1398). ترسیم حوزه هوشمندی رقابتی در آیینه نشریات فارسی: تحلیل علم‌سنجی. پژوهشنامه علم سنجی، 5(1)، 1-22.
آخشیک، سمیه سادات (1397). ایا این گره کور است؟ تحلیل و ارزیابی برنامه‌­های درسی علم اطلاعات و دانش‌شناسی از منظرشناختی و دانشی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 9(1).
آزاده تفرشی، فریدون (1384). طراحی برنامه درسی کتابداری و اطلاع­‌رسانی. کتاب ماه کلیات، 90و 91، 112-117.
آسا برگر، آرتور (1383). روش‌های تحلیل رسانه­‌ها. مترجم پرویز اجلالی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌­ها.
باقری، منصوره (1384). ضرورت بازنگری در برنامه آموزش کتابداری و اطلاع‌­رسانی در دانشگاه­‌های ایران (دوره­‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد). اندیشه نوین تربیتی، 2و3، 57-70.
بیگدلی، زاهد؛ حمدی پور، افشین (1391). تحلیل محتوایی برنامه‌ آموزشی دوره کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی مصوب سال‌های ۱۳۷۵ و ۱۳۸۸. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، ۲۸(۲)، ۲۸۳-۳۰۴.
بینش­‌پور، سوگل (1389). بازنگری درسی دوره کارشناسی رشته کتابداری و علوم اطلاع­‌رسانی با نگرش کارآفرینانه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. گروه مدیریت کارآفرینی سازمانی. دانشکده کارآفرینی. دانشگاه تهران.
تدلی، چارلز؛ تشکری، عباس (1395). مبانی پژوهش ترکیبی تلفیق رویکردهای کمی و کیفی. ترجمه عادل آذر و سعید جهانیان. تهران، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
تهوری، زهرا (1385). لزوم بازنگری در برنامه‌‏های آموزش کتابداری و اطلاع‏‌رسانی با توجه به نیازهای مهارتی جدید کتابداران و اطلاع‏‌رسانان. فصلنامه کتاب، 65، 143- 162.
جلالی دیزجی، علی (1393). مطالعه برنامه‌های آموزشی رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی برای بازنگری برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبایی در مقطع کارشناسی. فصلنامه روا‌ن‌شناسی تربیتی، 10(31)، 20-56.
جوکار، عبدالرسول؛ حمدی پور، افشین (1380). نیاز به تحول در برنامه‌های درسی کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی، کتابداری و اطلاع‌رسانی،4(2)، 9-25.
چشمه سهرابی، مظفر؛ حیدری، غلامرضا؛ عظیمی وزیری، افروز (1396). از کتابداری تا علم اطلاعات و دانش‌‎‌­شناسی: تاریخ­‌نگاری، زمینه‌­های شکل­‌گیری و سیر تحول عنوان رشته در ایران. کتابداری و اطلاع‌­رسانی، 20(2)، 3-41.
چوبینه، مهدی (1390). بررسی تطبیقی آموزش جغرافیا در کشور جهان. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
حری، عباس؛ سالمی، نجمه (1382). بررسی میزان همگونی تدریس مواد با تولید و هدایت آثار توسط اعضای هیئت علمی رشته کتابداری و اطلاع­‌رسانی در ایران. روان‌شناسی و علوم تربیتی، 67، 47-70.
حسن‌­زاده، محمد؛ غیوری، زینب (1389). دیدگاه جامعه کتابداری و اطلاع­رسانی در خصوص تغییر در محتوا، آموزش و عنوان رشته. تحقیقات اطلاع­‌رسانی و کتابخانه‌­های عمومی، 16(3)، 59-85.
حیاتی، زهیر (1378). مسائل آموزشی کتابداری و اطلاع­رسانی در دانشگاه‌­ها. کتابداری و اطلاع­رسانی، 2(1)، 3-26.
حیاتی، زهیر (1383). آموزش‌های کتابداری و اطلاع‌­رسانی در ایران: گذشته، حال و آینده. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 57، 25-41.
حیدری، غلامرضا (1389). آموزش کتابداری و علم اطلاعات در ایران: موانع و راهکارها. فصلنامة کتابداری و اطلاع‌رسانی، 14(2)، 71-106.
حیدری، غلامرضا؛ فرج پهلو، عبدالحسین؛ عصاره، فریده؛ گرایی، احسان (1392). تأثیر آموزش عالی بر شایستگی‌های کانونی دانشجویان دوره کارشناسی کتابداری و علم اطلاعات: موردپژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 93، 30-50.
حیدری، غلامرضا (1389). تغییر نام و محتوای آموزشی حوزه کتابداری و علم اطلاعات بر اساس مفهوم هسته این حوزه و پارادایم غالب عصر حاضر: تدوین چارچوبی برای تفکر. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 1(6)، 135-165.
حیدری، غلامرضا (1390). آموزش کتابداری و علم اطلاعات در ایران: موانع و راهکارها. کتابداری و اطلاع­رسانی، 14(2)، 71-105.
داورپناه، محمدرضا؛ فتاحی، رحمت­الله؛ خسروی، عبدالرسول (1388). نظرسنجی از جامعه کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران پیرامون نام رشته و احتمال بازنگری در آن. اطلاع‌شناسی، 6(24)، 3-31.
دیّانی، محمد حسین (1379). برنامة آموزشی دوره کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی: پیشنهادهایی برای تحول. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 1(3)، 1-20.
دیّانی، محمد حسین (1372). ارزیابی برنامه‌­های درسی رشته کتابداری در سطح کارشناسی. تحقیقات اطلاع‌­رسانی و کتابخانه­‌های عمومی، 11، 33-64.
دیّانی، محمد حسین (1373). تحلیل برنامه درسی و عملکرد دانشجویان کتابداری در گرایش علوم پایه (مطالعه موردی). پژوهش و برنامه‌­ریزی در آموزش عالی، 6، 73-94.
دیّانی، محمد حسین (1385). برنامه جدید کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع‌­رسانی: گزارش یک طرح پژوهشی. کتابداری و اطلاع­رسانی، 9(4)، 21-45.
دیّانی، محمد حسین (1390). پیش آگاهی برای اجرای برنامه جدید دوره کارشناسی کتابداری و اطلاع­رسانی، کتابداری و اطلاع‌رسانی، 55، 5-8.
دیّانی، محمد حسین (1390). چالش­‌های اجرای برنامه جدید دوره کارشناسی کتابداری: با تأکید بر درس­‌های تازه، کتاب ماه کلیات، 166، 20-27.
رازقی، نادر؛ قائدی، مریم (1395). تبیین عوامل مؤثر بر تولید علمی (مورد مطالعه: دانشگاه مازندران). پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 8(16)، 63-86.
شهبازی، رحیم (1394). تدوین مدل شایستگی آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی مبتنی بر فناوری اطلاعات بر اساس تحلیل برنامه‌های درسی و بازار کار جهانی، رساله دکتری در رشته مدیریت اطلاعات، دانشکده علوم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه تهران.
شهبازی، رحیم؛ فهیم‌نیا، فاطمه؛ حکیم‌زاده، رضوان (1393). مشاغل نوین مبتنی بر فناوری‌های اطلاعات برای فارغ‌التحصیلان علوم اطلاعات و دانش‌شناسی در عصر حاضر. فصلنامه تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 47(3)، 229-250.
علومی، طاهره (1380). ارزیابی وضعیت علمی رشته کتابداری و اطلاع‌­رسانی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌­های تربیت مدرس، تهران و علوم پزشکی (1365-1373). روا‌‌‌ن‌شناسی و علوم تربیتی، 62، 41-66.
فتاحی، رحمت‌الله (1377). دوره دکترای کتابداری و اطلاع­‌رسانی: ملاحظاتی پیرامون شرایط، ویژگی‌­ها و ملزومات نظری و شایستگی­‌های دانش‌آموختگان آن. کتابداری و اطلاع­‌رسانی، 4(1)، 9-25.
فتاحی، رحمت‌الله (1379). الگویی برای بازنگری و تجدیدی ساختار آموزش­‌های کتابداری و اطلاع­رسانی. کتابداری و اطلاع­رسانی، 30، 26-41.
فتاحی، رحمت‌الله (1384). برنامه جدید کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع­‌رسانی. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 26-41.
فتاحی، رحمت‌الله؛ ‌بگلو، رضا رجبعلی؛ آخشیک، سمیه (1393). گذری و نظری بر گذشته، حال و آینده کتابداری و اطلاع‌رسانی در ایران: نگاهی به شکل‌گیری، دستاوردها و چالش‌های توسعه علم اطلاعات و دانش‌شناسی. شیراز: مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری.
فدایی، غلامرضا؛ برمر، الهام (1390). دانشکده کتابداری و اطلاع­‌رسانی: گروه‌­ها، رشته‌­ها، گرایش‌­ها و مقاطع تحصیلی پیشنهادی. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌­رسانی دانشگاهی، 55، 13-25.
کریپندورف، کلوس (1387). تحلیل محتوا: مبانی روش شناسی. مترجم هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
کوکبی، مرتضی (1376). نگاهی به دروس سازماندهی مواد. فصلنامه کتاب، 8(3)، 57-69.
کوکبی، مرتضی (1396). بررسی برنامه درسی بازنگری شده مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی گرایش مطالعات کتابخانه­‌های عمومی. مجموعه مقالات اولین همایش ملی نقد متون و کتب علوم علوم انسانی. جلد اول تجارب حرفه­ای نقد.
لانکستر، اف، دبلیو (1379). برنامه درسی اطلاع‌­رسانی در کشورهای توسعه یافته. مترجم لیلا مرتضایی، اطلاع‌­یابی و اطلاع‌­رسانی، 16(1-2)، 89-92.
محمدی، مهدی؛ متقی دادگر، امیر (1386). بررسی تطبیقی آزمون کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی بین سال‌های 1381-1386. کتابداری و اطلاع رسانی، 40(41)، 155-177.
مختاری، حیدر (1384). برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاع‌­رسانی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 62، 25-32.
مرتضایی، لیلا (1379). بررسی تطبیقی وضعیت تحصیلات تکمیلی علوم کتابداری و اطلاع‌­رسانی در کشورهای انگلستان، آمریکا، هند و ایران. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 15(3-4)، 3-16.
مرتضایی، لیلا (1383). طراحی برنامه درسی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی (گرایش اطلاع‌رسانی). تهران: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.
مسگرپور، بیتا؛ کبیری، پیام؛ واسعی، محمد؛ نصیری، ایثار، امین پور، فرزانه؛ بامدادی، فاطمه (1390). عوامل مؤثر بر افزایش شاخص h و ارجاع به مقالات از نظر محققان برجسته دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور. مجله پژوهشی حکیم، 14(3)، 130-136.
نصیری، ماریا؛ حسین­پور، محمد؛ معرف­زاده، عبدالحمید (1390). بررسی سرفصل برنامه تحصیلی دوره کاردانی رشته کتابداری و اطلاع‌­رسانی در آموزش عالی ایران. پژوهش در برنامه‌­ریزی درسی، 2(4)، 77-88.
نوروزی چاکلی، عبدالرضا؛ نورمحمدی، حمزه علی (1386). وضعیت تولیدات علمی ایران و کشورهای منطقه در سال 2005 و 2006 بر اساس آمار مؤسسه اطلاعات علمی. تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
نوروزی، علیرضا (1387). پیشنهاد یک استاد کتابداری و اطلاع‌­رسانی: برنامه آموزش کتابداری ایران اصلاح شود. اطلاع­‌یابی و اطلاع‌­رسانی، 8 ،10.
نوکاریزی، محسن (1383). بررسی برنامه­های درسی کارشناسی کتابداری و اطلاع‌­رسانی. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 7(2)، 23-5.
ویمر، راجر دی؛ دومینیک، جوزف، آر (1384). تحقیق در رسانه‌های جمعی. مترجم کاووس سید امامی. تهران: سروش.
یارمحمدیان، محمدحسین؛ بهرامی، سوسن؛ فروغی ابری، احمدعلی (1389). مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی. اصفهان: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان، صهبای دانش.
References
Abrami, H. (1975). Starting point: blind knot of science education. Letter from the Association of Iranian Librarians, 32, 543-554
Akhshik, S. (2018). Is this knot blind? Analysis and evaluation of knowledge and information science curricula from a cognitive and knowledge perspective. Library and Information Research, 9(1). (in Persian)
Altbach, P. G. (1988). Comparative Studies in higher Education in: Postlethwaite: in (ed.) The Encyclopeidia of Comparative Education and National System of Education, 6-7.
Amunga, B., & Khayesi, M. K. (2012). Library and Information Science Education in Kenya, an overview of potential and challenges. Available at: http://dx.doi.org/10.1108/03074800710722/80 acce ssed September 2018.
Ansari, F. (2005). Librarianship Training, Opportunities and Threats, Interviewer Farzad Dadras. Book of the Month, 90 & 91, 18-24. (in Persian)
Asa Berger, A. (2004). Methods of Media Analysis. Translated by Parviz Ajlali. Tehran: Center for Media Studies and Research. (in Persian)
Asadiyan, A., & Nowroozi Chakli, A. (2012). Analysis of the position and alignment of the curriculum of the master's degree program in science education in Iran's higher education system with the goals and priorities of the comprehensive scientific map of the country. Research and writing of academic books, 16(27) 99-120. (in Persian)
Azadeh Tafreshi, F. (2005). Designing a library and information curriculum. Book of the Months of Generality, 90 & 91, 112-117. (in Persian)
Bagheri, M. (2005). Necessity of revision of library and information education curriculum in Iranian universities (undergraduate and postgraduate courses). Modern Educational Thought, 2 & 3, 57-70. (in Persian)
Bigdeli, Z., & Hamdipour, A. (2012). Content Analysis of the Bachelor of Linguistics and Informatics Program approved in 1996 and 2009. Information Processing and Management Research, 28(2), 283-304. (in Persian)
Bineshpour, S. (2010). Undergraduate Course Overview of Librarianship and Information Science with Entrepreneurial Attitude. Master thesis. Enterprise Entrepreneurship Management Group. Faculty of Entrepreneurship. University of Tehran. (in Persian)
Cheshmeh Sohrabi, M., Heidari, G. R., & Azimi Vaziri, A. (2017). From Librarianship to Information Science and Historiography: Historiography, the Fields of Formation, and the Evolution of the Field in Iran. Library and Information Science, 20(2), 3-41. (in Persian)
Chubineh, M. (2011). Comparative Study of Geography Education in the World. Educational Research and Planning Organization. (in Persian)
Cronin, B., Stiffler, M., & Day, D. (1993). The emergent market for information professionals: Educational opportunities and implications. Library Trends, 42(2), 257-276.
Davarpanah, M. R., Fatahi, R., & Khosravi, A. R. (2009). A Survey of the Library and Information Society of Iran on the Name of the Course and Its Possibility to Review It. Informatics, 6(24), 3–31. (in Persian)
Dayani, M. H. (1994). Curriculum Analysis and Performance of Librarian Students in Basic Sciences (Case Study). Research and Planning in Higher Education, 6, 73-94. (in Persian)
Dayani, M. H. (2006). New Master's Program in Library and Information Science: Report of a Research Project. Library and Information Science, 9(4), 21-45. (in Persian)
Dayani, M. H. (2011). Predicting the Implementation of the New Undergraduate Program in Librarianship and Information Science. Librarianship and Information Science, 55, 5-8. (in Persian)
Dayani, M. H. (2011). The Challenges of Implementing a New Undergraduate Librarianship Program: Emphasizing New Lessons. General Month Book, 166, 20-27. (in Persian)
Dayani, M. H. (1993). Evaluation of undergraduate library curricula. Information Research and Public Libraries, 11, 33-64. (in Persian)
Dayni, M. H. (2000). Bachelor curriculum of Library and Information Science: Proposals for Transformation. Library and Information Science, 1(3), 1-20. (in Persian)
Du Toit, A. S. (2015). Competitive intelligence research: An investigation of trends in the literature. Journal of Intelligence Studies in Business, 5(2).
Edegbo, W. (2011). Curriculum development in library and information science education in Nige ria universities. Issues and prospects library philosophy and practice available at http//unlib.edu/lpp/accessed July 2018.
Fadaee, G., & Bremer, E. (2011). Faculty of Library and Information Science: Suggested Departments, Degrees, Trends, and Degrees. Academic Librarianship and Information Research, 55, 13-25.
Fatahi, R. (2000). A Model for the Revision and Restructuring of the Library and Information Science Education. Library and Information Science, 30, 26-41.
Fatahi, R. (2005). New Master of Library and Information Science Program. Librarianship and Information, 26-41.
Fattahi, R. (1998). Ph.D in Library and Information science: Considerations about the conditions, characteristics and requirements of the theoretical and graduate competencies. Library and Information science, 4(1), 9-25. (in Persian)
Fattahi, R., Bagloo, R. R., & Akhshik, S. (2014). Transition and Opinion on the Past, Present and Future of Library and Information Science in Iran: A Look at the Formation, Achievements and Challenges of the Development of Knowledge and Information Science. Shiraz: Regional Information Center for Science and Technology. (in Persian)
Giannakopoulos, G., Kyriaki Manesi, D., & Zervos, S. (2012). Teaching Information as an Inte grated Field: Assessing the Curriculum of the LIS Dept. Education for Information, 29, 163 -18
Hackenson, C., & Nelk, M. (2019). Competitive intelligence for information professionals. Translator Narges Oraee. (In Press)
Hari, A., & Salemi, N. (2003). Evaluation of the homogeneity of teaching materials with the production and directing of works by faculty members of library and information science in Iran. Psychology and Educational Sciences, 67, 47-70. (in Persian)
Hassanzadeh, M., & Ghayouri, Z. (2010). Viewpoints of the Library and Information Society about content change, education, and field titles. Information Research and Public Libraries, 16(3), 59-85.
Hayati, Z. (2004). Library and Information Science Training in Iran: Past, Present and Future. National Studies in Library and Information Organization, 57, 25-41.
Heydari, G. (2010). Renaming and teaching educational content in the field of librarianship and information science based on the core concept of this field and the prevailing paradigm of the present age: Developing a framework for thinking. Library and Information Science Studies, 1(6), 135-165. (in Persian)
Heydari, G. (2011). Library and Information Science Education in Iran: Barriers and Solutions. Library and Information Science, 14(2), 71-105. (in Persian)
Heydari, G. R. (2010). Librarianship and Information Science Education in Iran: Barriers and Solutions. Library and Information Science, 14(2), 71-106. (in Persian)
Heydari, G. R. (2013). The Effect of Higher Education on the Focused Competencies of Bachelor of Science in Librarianship and Information Science: Case Study of Ferdowsi University of Mashhad. Quarterly national studies on library and information organization, 93, 30-50.
Hohhof, B., & Chitwood, L. (2000). At a crossroad: Information professionals to intelligence analyst. Information Outlook, 4(2), 22-25.
Jain, P. (2017). Delivery of library and information science curriculum: a joint endeavour among LIS educators and library practitioners at the University of Botswana. Library Review, 66(6/7), 482-504.
Jalali Dizaji, A. (2014). Study of library and information curricula for undergraduate curriculum review at Allameh Tabatabai University. Journal of Educational Psychology, 10(31), 20-56. (in Persian)
Jin, T., & Bouthillier, F. (2012). The integration of intelligence analysis into LIS education. Journal of Education for Library and Information Science, 130-148.
Jokar, A., & Hamdipour, A. (2001). Need for the development of BA in librarianship and information science. Library and information science, 4(2), 9-25. (in Persian)
Kajberg, L. (2008). The European LIS curriculum project: findings and further perspectives. Zeitschrift für Bibliothekswesen und Bibliographie, 55(3-4), 184-189.
Kokabi, M. (2017). Review of the Master's Degree Program in Information Science and Dentistry Studies in Public Libraries. Proceedings of the first national conference of critique of texts and books of humanities. Volume One Professional Experiences Review. (in Persian)
Kokabi, M. (1977). A lesson on the subjects of organizing materials. Quarterly book, 8(3), 57-69. (in Persian)
Lancaster, F. W. W. (2000). Information Curriculum in Developed Countries. Translator Leila Mortezaie, Information and Communication Research, 16(1-2), 89-92.
Malik, A., & Ameen, K. (2015). LIS Curriculum in Pakistan: A Comparison with IFLA Guidelines. International Conference on Information Management and Libraries, At Dept. of Information Management, University of the Punjab.
Maune, A. (2014). Competitive intelligence: An exploratory literature review of its positioning. Journal of Governance and Regulation, 3(4). https://doi.org/10.22495/jgr_v3_i4_p6.
Mesgarpour, B., Kabori, P., & Vasei, M., Nasiri, I. Aminpour, F., & Bamdadi, F. (2011). The factors influencing the increase of h indexes and references to articles from the viewpoint of the leading researchers of the medical universities of the country. Hakim Research Journal, 14(3), 130-136.
Mohamadi, M., & Motaghi Dadgar, A. (2007). Comparative Study of the Master of Science in Library and Information Science of Public Universities and Islamic Azad University from 2002 to 2007. Library and information science, 40(41), 155-177.
Mokhtari, H. (2005). Postgraduate course in Medical Librarianship and Medical Informatics. National Studies in Library and Information Organization, 62, 25-32. (in Persian)
Mortezaie, L. (2000). Comparative Study of Postgraduate Studies in Library and Information Science in the United Kingdom, America, India and Iran. Journal of Information Processing and Management, 15(3-4), 3-16. (in Persian)
Mortezaie, L. (2004). Master of Science in Library and Information Science (Information Technology). Tehran: Agricultural Research, Education and Promotion Organization. (in Persian)
Na Lampun, R., & et al. (1998). Curricula of Master Degree Library and Information Science Progr ams in Public Universities. Chiangmai: Chiang Mai University.
Nagata, H., Toda, S., Itsumura, H., Koyama, K., Saito, Y., Suzuki, M., & Takakashi, N. (2006). Body of Professional Knowledge Required for Academic Libraries in Jap an, in Asia-Pacific Conference on Library & Information Education & Practice 2006, edited by C. Khoo, D. Singh & A. S.
Nasiri, M., Hosseinpour, M., & Naghadzadeh, A. (2011). A Study of the Curriculum of the Associate Degree in Library and Information Science in Iranian Higher Education. Curriculum Research, 2(4), 77-88. (in Persian)
Noruzi, A. (2008). Suggestion by a Librarian and Information Technician: Modify Iran's Librarian Education Program. Information and Information Technology, 8, 10. (in Persian)
Nowkarizi, M. (2004). Review of curriculum of library and information science. Library and information science, 7(2), 5-23.
Nowruz Chakli, A., & Nourmohammadi, H. A. (2007). the status of scientific production of Iran and the countries of the region in 2005 and 2006 based on the statistics of the Institute of Scientific Information. Tehran: National Research Policy Research Center of the country. (in Persian)
Olumi, T. (2001). Assessment of the scientific status of MA and LIS at Tarbiat Modarres Universities, Tehran and Medical Sciences (1365-1973). Psychology and Educational Sciences, 62, 41-66. (in Persian)
Oraee, N., Sanatjoo, A., & Ahanchiyan, M. (2018). Visualization the Competitive intelligence field in the Mirror of Persian Publications: Scientometric Analysis.Scientometrics research scientific-research journal, 5(1), 1-22. (in Persian)
Ramirez, M. L. (2005). A comparative study of bibliometric characteristics of competitive intelligence scholarly material in business and library science databases. A Master’s paper submitted to the faculty of the School of Information and Library Science of the University of North Carolina at Chapel Hill in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science in Library Science.
Razaghi, N., & Ghaedi, M. (2016). Explaining the Factors Affecting Scientific Production (Case Study: Mazandaran University). Executive Management journal, 8(16), 63-86. (in Persian)
Rostami, F., Gravandi, S., & Zarafshani, K. (2011). Phenomenology of Students' Experiences in Establishing a Business (Case Study: College Students at Agricultural and Natural Resources University of Razi University of Kermanshah). Entrepreneurship Development, 4(4), 87-105. (in Persian)
Rukwaro, M., Bii, H., Amunga, B., & Khayesi, M. K. (2012). Library and Information Science Educati on in Kenya, an overview of potential and challenges. Available at http://dx.doi.org/10.1108/03 074800710722/80 accessed September 2018.
Saladyanant, T. (2014). Library and Information Science Curriculum in Thai Universities Compare d with IFLA Guidelines for Professional Library/Information Educational Programs. Social and Behavioral Sciences, 147, 120 -125.
Shahbazi, R. (2015). Developing the Competency Model for Teaching Information Technology Based on the Analysis of Curriculum and Global Labor Market, Ph.D. in Information Management, Faculty of Information Science and Dentistry, University of Tehran. (in Persian)
Shahbazi, R., Fahimnia, F., & Hakimzadeh, R. (2014). Modern information technology-based career for today's graduate students in science and information science. Journal of Academic Librarianship and Information Research, 47(3), 229-250.
Shelfer, K., & Goodrum, A. (2000). Competitive intelligence as an extension of library education. Journal of Education for Library and Information Science, 41(4), 352-361.
Singh, B., & Tanwar, S. (2016). Competitive intelligence research: an academic literature review and classification. International journal of economics and management science, 2(1), 42-54.
Surasiang, M., & Tuamsuk, K. (2002). A Curriculum Analysis of the Master of Library and Informat ion Science Programs in Thailand. Library and Information Science, 20, 15-31.
Tahrari, Z. (2006). The need to revise LIS education programs in line with the new skills needs of librarians and informers. Quarterly book, 65, 143-162. (in Persian)
Tedley, C., & Tashakori, A. (2016). The Basics of Combined Research Combining Quantitative and Qualitative Approaches. Translation by Adel Azar, Saeed Gahanian. Tehran: Iranian Students Booking Agency. (in Persian)
Varalakshmi, R. S. V. (2006). Educating 21st Century: A survey of Indian LIS Professionals and LIS Professionals and Alumni. In A-LIEP.
Vital, Z. (1999). Educational issues of librarianship and information in universities. Library and Information Science, 2(1), 3-26.
Wimmer, R. D., & Dominic, J. R. (2005). Mass Media Research. Translator by Kavus Seyed Emami. Tehran: Soroush.
Yarmohammadian, M., Bahrami, S., & Foroughi Abri, A. A. (2010). Management and Educational Planning. Isfahan: Isfahan University of Medical Sciences, Sabah-e Danesh.