Explaining the Psychological Approach to Visual Perception in the Qur'anic Version of the Qajar Religion, Central Library of Tabriz, Registration No. 3089 (Case Study: An Analysis of the Four Pregnancy Gestalt Laws)

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor and Faculty Member of Tabriz University of Islamic Arts

2 Instructor of Al-Zahra Girls' Vocational Technical School in Tabriz

Abstract

Objective: This study, while studying the process of visual perception and familiarity with Pergnans' laws, introduces and explains the main features of the Qajar Quranic religious version preserved in the archives of Tabriz Central Library under registration number 3089 with a psychological approach. This study examines four Pergnans (the law of symmetry, similarity, continuity and context) according to the nine Pregnancy laws. Investigating the visual relationship and effectiveness of Gestalt in the mind of the audience and also achieving a scientific and reasonable visual structure with an approach to Gestalt theory and the extent to which the rules of visual perception are used in this version are other objectives of the present study.
Methodology: The present study is applied in terms of purpose and descriptive in terms of study approach, which has been done using scientometric indicators. Descriptive-analytical research method and methods of reviewing texts, sources and pictorial documents in the context of library studies, as well as case study method and observational research method in the field of field studies have been used. After extracting the relevant indicators, the method of gilding analysis process is described based on the output of data and information obtained from the results of the law of visual perception and Pergnans' laws. After reviewing the criteria, the recognition of the importance of Gestalt visual values ​​was assessed by collecting field information in a survey manner at the level of Quranic gilding, to examine the variables and metrics on site. This research was conducted by a qualitative method with the approach of Gestalt theory of psychology.
Findings: According to the studies, it was found that 91 percent of the law of similarity, 93 percent of the law of symmetry, 58 percent of the law of continuity, and 68 percent of the law of bedding have been observed. In fact, it can be said that there is a strong two-way communication between the eyes and the brain and everything that is felt and understood.
Conclusion: The result of the research showed the mind, understanding and comprehension of human beings from the environment is not a paper in which whatever it is can be embodied and imagined and drawn in it, but a kind of awareness, consciousness, foresight and tact in what (information Primary imported from the eye) observes, there. Man recognizes the tangible reality that science deals with through sensory and visual perception. What can be seen in this version of the Quranic religion in terms of visual quality of the four Pregnancy laws (similarity, symmetry, principle of continuity and context), is the presence of balance, symmetry, complexity, multifactoriality, dynamism, diversity and the element of emphasis.

Keywords


افشار مهاجر، کامران؛ بهشتی، طیبه (1394). گواه نظم شبکه‌­ای در ترکیب­‌بندی نگاره­‌های نسخه­ خطی شاهنامه بایسنقری، هنرهای زیبا، 64، 55-40.

ایروانی، محمود؛ خداپناهی، محمدکریم (1390). روان‌شناسی احساس و ادراک، نشر تهران: سمت

ایمانی، الهه؛ فهیمی‌فر، اصغر (1395). بررسی هاهنگی نقاشی دیوارهای تهران با محیط شهری (با رویکرد روانشناسی گشتالت)، هنر و معماری. نگره، 37، 87-102.

آرنهایم، رودلف (1391). هنر و ادراک بصری، ترجمه مجید اخگر، تهران: سمت.

آژند، یعقوب  (1389). نگارگری ایران، پژوهشی در تاریخ نقاشی و نگارگری ایران، تهران: سمت.

آوری، پیتر (1373). تاریخ معاصر ایران از تأسیس تا انقراض سلسله قاجاریه، مترجم: محمد رفیعی مهرآبادی، تهران: عطائیه

تایکندی، پگاه؛ عاشوری، محمد علی (1396). اصول مکتب روان‌شناسی گشتالت در طراحی گرافیک، (agerin.ir).

دادور، ابوالقاسم؛ پنجه‌باشی، الهه (1391). مطالعه و بررسی نسخه‌های خطی قرآن به کتابت بانوان دورۀ قاجار، نگره، 24، 4-14.

داندیس، دوندیس ا.  (1389). مبادی سواد بصری، ترجمه مسعود سپهر، چاپ دوم، تهران: سروش.

ذکاوت، کامران (1385). چارچوب استراتژیک مدیریت بصری شهر، آبادی، 18.

رضازاده، طاهر (1387). هنر و معماری. آینه خیال، 9، 31-37.

زرین­کوب، عبدالحسین (1381). روزگاران، تاریخ ایران از آغاز تا سقوط سلنت پهلوی، تهران: سخن.

ساریخانی، مجید؛ هاشمی زرج­آبادی، حسن؛ طاووسی، حسن (1393). نقش قرآن کریم در شیوه­‌های مختلف کتاب­آرایی در تمدن اسلامی ایران، نشریه نگارینه، 1، 18-6.

سید صدر، سید ابوالقاسم (1388). دایره‌المعارف نقاشی، تهران: نشر آذر.

شاپوریان، رضا (1386). اصول کلی روا‌ن‌شناسی گشتالت، تهران: نشر رشد.

شمیلی، فرنوش (1394). بررسی تأثیر آموزش بر حافظه­ بصری هنرجویان هنرهای تجسمی و هنرهای سنتی (با استفاده از آزمون آندره­ری)، پایان­نامه دکتری تخصصی، دانشگاه الزهرا.

 صابری کاخکی، سیاوش (1392). ربط کیفیات تألیفی در ادراک معماری اسلامی ایران، شهر ایرانی اسلامی، 13، 73-80

صدیقی اصفهانی، زهرا (1396). تحلیل بصری تذهیب­‌های سه مجلد از قرآن‌های دوره قاجار جهت طراحی تذهیب جعبه قرآن، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان.

طاووسی، ابوالفضل (1390). کارگاه نگارگری. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.

غفوریان مسعودزاده، مهنوش؛ علی محمدی اردکانی، جواد (1393). همگامی نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای با ادبیات عامیانه عصر قاجار  (مطالعه مضمونی و ساختاری نقاشی های قهوه خانه‌ای متعلق به موزه آستان قدس رضوی با تصاویر کتاب طوفان البکاء)، آستان هنر، 10، 8-21.

غفوری­فر، فاطمه؛ شمیلی، فرنوش (1396). بررسی مؤلفه‌های ساختاری و عناصر بصری نسخ قرآن‌های مذهّب عصر قاجار درکتابخانه‌ مرکزی تبریز، کتابداری و اطلاع‌­رسانی، 21(4)، 3-36.

غلامی رستم، نسیم؛ بمانیان، محمدرضا؛ انصاری، مجتبی (1394). گشتالت در طراحی پلان باغ ایرانی. جلوه هنر، 13، 63-72.

فلاحی، فرزانه؛ سلیمانی، بهزاد (1398). مطالعه اثربخشی گشتالت لوگوهای تجاری بر مخاطب با پیروی از الگوی آیدا (مورد مطالعاتی: لوگوتایپ شرکت حریر)، مبانی هنرهای تجسمی، 8، 155-165.

فلور، ویلم (1381). نقاشی و نقاشان عصر قاجار، از ویلم فلور و دیگران، نقاشی و نقاشان دوره­ قاجار، تهران: ایل شاهسون بغدادی.

کپس، جئورگی (1380). زبان تصویر، مترجم: فیروزه مهاجر، تهران: سروش.

کشمیری، مریم (1396). تذهیب در ایران، تاریخچه نقوش و اصطلاحات، تهران: سمت. 

کلینی ممقانی، ناصر؛ سید عربی، هادی؛ ناصرالاسلامی، حسین (1392). بررسی میزان انطباق جهت سطوح و حرکت چشم انسان در درک تصویر بر اساس روان‌شناسی گشتالت. هنر و معماری، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، 18(4)، 75-84.

محمدزاده، جعفر (1396). ارائه یک اثر نگارگری بر اساس قوانین و اصول ادراک بصری روان شناسان گشتالت در نگاره های مکتب هرات، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.

مدیری، آتوسا؛ نورالهی اسکویی، نیکو (1393). ارزیابی ادراک بصری فضایی میدان امام حسین (ع)، مطالعات شهری، 11، 77-86.

مظفری، علیرضا؛ طلوعی آذر، عبداله؛ فرمانی، ناصر (1395). بررسی غزل‌های حافظ از منظر روان‌شناسی گشتالت، پژوهش‌های زبان‌شناختی در زبان‌های خارجی، 6(1)، 5-29.

مهدوی شهری، فاطمه (1394). راهنمای طراحی جداره­ شهری با تأکید بر اصول مکتب گشتالت (نمونه­ موردی: خیابان راهنمایی مشهد)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه غیردولتی امام رضا (ع).

نامی، غلامحسین (1396). مبانی هنرهای تجسمی-ارتباط بصری، تهران: قدس.

نیرومند، محمدحسین (1392). مدیریت مخاطب، چشم. تهران: فرهنگسرای میردشتی.

وایلد، جودیت (1388). سواد بصری. تهران: کتاب آبان.

وحدت، سلمان؛ رضائی راد، هادی (1396). ارتقاء ارزش‌­های بصری در کریدورهای دید شهری با QSAM. نمونه موردی: میدان انقلاب زنجان. آمایش جغرافیایی فضایی دانشگاه گلستان، 7(23)، 69-86.

هرگنهان، السون (1382). نظریه‌های یادگیری، ترجمه علی اکبر سیف. چاپ ششم. تهران: نشر دوران.

References
Afshar Mohajer, K., & Beheshti, T. (2015). Evidence of a network system in the composition of manuscripts of the Shahnameh of Baysanghari, Fine Arts, 64, 40-55. (in Persian)
Arnheim, R. (2012). Art and Visual Perception, translated by Majid Akhgar, Tehran: Samat. (in Persian)
Avari, P. (1995). Contemporary History of Iran from the Establishment to the Extinction of the Qajar Dynasty, Translated by Mohammad Rafiei Mehrabadi, Tehran: Ataieh. (in Persian)
Azhand, Y. (2010). Iranian Painting, a Research in the History of Iranian Painting and Painting, Tehran: Samat. (in Persian)
Caps, G. (2001). The Language of Image, Translator: Firoozeh Mohajer, Tehran: Soroush
Dadur, A. Q. & Panjeh Bashi, G. (2013). Study and study of manuscripts of the Qur'an written by women of the Qajar period, Nagreh Magazine, 24, 4-14. (in Persian)
Dandis, D. A. (2010). Principles of Visual Literacy, translated by Masoud Sepehr, second edition, Tehran: Soroush. (in Persian)
Faith, G., & Fahimifar, A. (2016). Study of the harmony of painting the walls of Tehran with the urban environment (with the approach of Gestalt psychology). Art and Architecture, View, 37, 87-102. (in Persian)
Fallahi, F., & Soleimani, B. (2020). Study of the Gestalt effectiveness of commercial logos on the audience following the Ida model (case study: Harir Company Logotype), Journal of Fundamentals of Visual Arts, 8, 55-165. (in Persian)
Flora, W. (2002). Painters and Painters of the Qajar Era, by Willem Flora et al., Painters and Painters of the Qajar Period, Tehran: Shahsoon Baghdadi Tribe.
Ghafouri Far, F., & Shamili, F. (2018). Study of structural components and visual elements of the Qajar period Qur'an copies in the Central Library of Tabriz, Astan Quds Razavi Library and Information Journal, 4(84), 3-36. (in Persian)
Ghafourian M., Mahnoosh, A., & Mohammadi Ardakani, J. (2014). The synchronicity of coffee house paintings with the folk literature of the Qajar era (thematic and structural study of coffee house paintings belonging to the Astan Quds Razavi Museum with pictures in the book Toofan al-Baka ', Astan Honar Magazine, No. 10. (in Persian)
Gholami Rostam, N., Bemanian, M. R., & Ansari, M. (2015). Gestalt in designing an Iranian garden plan. Jelveh Honar Magazine, 13, 63-72. (in Persian)

Grossberg, S., & Baingio, P.  (2012). Neural Dynamics of Gestalt Principles of Perceptual Organization: From Grouping to Shape and Meaning, Gestalt Theory Magazine, 32(1), 11-78.

Hergenhan, E. (2003). Learning Theories, translated by Ali Akbar Seif. Sixth edition. Tehran: Doran Publishing.
Irvani, M., & Khodapnahi, M. K. (2011). Psychology of Emotion and Perception, Tehran Publishing: Samat. (in Persian)
Kashmiri, M. (2017). Illumination in Iran, History of Patterns and Terms, Tehran: Samat. (in Persian)
Klini Mamqani, N., Sayed Arabi, H., & Naser al-Islami, H. (2013). Study of the degree of adaptation to the levels and movement of the human eye in image perception based on Gestalt psychology. Art and architecture, Fine Arts - Visual Arts: 18(4), 75-84. (in Persian)

Locher, R., & Bucheli, P. (1998). Comparison of soluble sugar degradation in soybean seed under simulated tropical storage conditions Crop Science Magazine. 38(5), 1229-1235.  

Mahdavi Shahri, F. (2015). Guide to Urban Wall Design with Emphasis on the Principles of Gestalt School (Case Study: Mashhad Middle Street), M.Sc. Thesis, Imam Reza Non-Governmental University. (in Persian)
Modiri, A., & Noorollahi Oskooi, N. (2014). Evaluation of visual spatial perception of Imam Hossein Square (AS), Journal of Urban Studies, 11, 77-86. (in Persian)
Mohammadzadeh, J. (2017). Presentation of a painting based on the rules and principles of visual perception of Gestalt psychologists in Herat school drawings, Master Thesis, Supervisor: Farnoush Shamili, Tabriz University of Islamic Arts. (in Persian)

Moore, P., & Fitz, C. (1993). Gestalt theory and instructional design, University of Arkansas at Little Rock, J. Technical writing and communication, 23(2),137-157.

Mozaffari, A., Toloui Azar, A., & Farmani, N. (2016). A Study of Hafez Ghazals from the Perspective of Gestalt Psychology, Linguistic Research in Foreign Languages, 6(1), 5-29. (in Persian)
Nami, G. H.  (2017). Fundamentals of Visual Arts-Visual Communication, Tehran: Quds. (in Persian)
Niroumand, M. H. (2013). Audience Management, Cheshm. Tehran: Mirdashti Cultural Center. (in Persian)

Pomerantz, J. R. J., & Kubovy, M. (2011). Theoritical approaches to perceptual organization, 36.

Rezazadeh, T. (2008). Art and Architecture, Mirror of Imagination: August and September 9, 31-37. (in Persian)
 Saberi Kakhki, S. (2013). Relationship between authorial qualities in the perception of Islamic architecture in Iran, Journal of the Islamic Iranian City, 13, 73-80. (in Persian)
Sarikhani, M., Hashemi Zarjabadi, H., & Tavousi, H. (2014). The role of the Holy Quran in different methods of book decoration in the Islamic civilization of Iran, Negarineh Magazine, 1, 6-18. (in Persian)
Sedighi Esfahani, Z. (2017). Visual analysis of three-volume gilding of Qajar period Qurans for designing gilding Quran box, Master Thesis, Isfahan University of Arts.
Seyyed Sadr, S. A. (2009). Encyclopedia of Painting, Tehran: Azar Publishing. (in Persian)
Shamili, F. (2015). Study of the effect of education on visual memory of students of visual arts and traditional arts (using Andhra Pradesh test), Ph.D Thesis, Al-Zahra University. (in Persian)
Shapoorian, R. (2007). General Principles of Gestalt Psychology, Tehran: Roshd Publishing. (in Persian)
Taikundi, P., & Ashouri, M. A. (2018). Principles of Gestalt School of Psychology in Graphic Design, (agerin.ir). (in Persian)
Tavousi, A.  (2011). Painting Workshop. Tehran: Iran Textbook Publishing Company
Vahdat, S., & Rezaei Rad, H. (2018). Improving visual values ​​in urban vision corridors with QSAM. Case Study: Enghelab Square, Zanjan, Journal of Spatial Planning, Golestan University, 7(23), 69-86.
Wilde, J. (2009). Visual Literacy, Tehran: Aban Book.

Wolfe, S. A., & et al.  (2000). Combining structure-based design with phage display to create new Cys, (2) His (2), zinc finger dimers. Structure 8(7), 739-50.

Zakavat, K. (2006). Strategic Framework of Visual Management of the City, Abadi Magazine, 53, 18. (in Persian)
Zarrinkoob, A. (2002). Times, History of Iran from the beginning to the fall of the Pahlavi dynasty. Tehran: Sokhan. (in Persian)