نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
2 عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور واحد کرمانشاه
3 استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه بیرجند
چکیده
کلیدواژهها
مقدمه
پیدایش وب جهانگستر، جهان را با پدیدهای به نام «وبسایت» روبرو ساخته است. وب سایتها از جمله نقاط اتصال و ارتباط کاربران با اطلاعات الکترونیکی میباشند. هر شرکت، سازمان یا مؤسسهای سعی میکند با استفاده از این پدیده نوین در دنیای مجازی جایی را برای خود باز کند. از شکلگیری شبکه جهانگستر وب سالها میگذرد و این شبکه امروزه بیش از یک میلیارد صفحه عمومی و سه میلیون سرور[1] را در بر میگیرد (سهیلی، 1385). شبکه جهانگستر وب، محیطی غیر متمرکز است که توسط افراد مختلفی ایجاد و کنترل میشود و برای ورود به آن موانع کمتری نسبت به رسانههای اطلاعاتی مرسوم وجود دارد (بران و داگ[2]، 2001). امکان ایجاد یک وب سایت برای هر کسی که دانش اندکی از رایانه داشته باشد، باعث ایجاد وبسایتهای متعددی گردیده که هر کدام کاربرهای مخصوص به خود دارند. با توجّه به کثرت و نوع وبسایتها، وبسایتهای موضوعی و تخصصی جایگاه ویژهای دارند و شناسایی، رتبهبندی و ارزیابی سایتهای تخصّصی و موضوعی برای محقّقان آن حوزهها اهمّیت خاص خود را دارد. با توجّه به اینکه علوم پزشکی نقش بسیار مهمّی در پیشبرد علوم دارد؛ اغلب دانشگاهها، به منظور تبادل اطّلاعات اقدام به ایجاد وبسایتهای متعدّد کردهاند تا از طریق آنها بتوانند این حوزه جدید را بهتر بشناسانند و به ارائه اطّلاعات روزآمد به افراد بپردازند.
پیشینه پژوهش
از اواسط دهه 1990، حوزة پژوهشی جدیدی بر پایه روشهای اطّلاع سنجی به وجود آمد که کار آن، پژوهش درباره ماهیّت و خصوصّیات وب میباشد. از همان زمان تلاشهای روز افزونی برای بررسی ماهیّت وب جهانگستر با به کارگیری روش اطّلاع سنجی برای فضای محتویات آن، ساختار پیوندها و موتورهای کاوش صورت پذیرفت. «آلمایند و اینگورسن» مطالعه وب در سال 1997 را «وبسنجی» نامیدند و یا در مجلهای با عنوان «سایبرسنجی»[3] در سال 1997 سایبر سنجی نامگذاری شد. در بخشی از مطالعهای که توسط اسمیت[4] (1999) صورت گرفت، ضریب تأثیرگذاری وبسایتهای کتابخانههای ملّی استرالیا و نیوزیلند مورد مقایسه قرار گرفت. اسمیت در این مقاله پس از محاسبه پیوندهای این دو وبسایت، نتیجه میگیرد که وب سایت کتابخانه ملّی استرالیا علاوه بر اینکه بزرگتر است، میزان پیوندهای دریافتی بیشتری نیز دارد. دلایل این امر، یکی بیشتر بودن تعداد افرادی است که مدیریت و پشتیبانی این وبسایت را بر عهده دارند و دیگری ارائه منابع اطّلاعاتی مفید در آن سایت است.
«واگان و هیسن»[5](2002) در پژوهشی، به مطالعه روابط بین پیوندهای دریافتی و عامل تأثیرگذار وبسایت مجلهها پرداختند. بررسی آنها نشان داد بین شمار پیوندهای بیرونی و عامل تأثیرگذار مجلهها در مجلههای علوم کتابداری و اطّلاعرسانی، همبستگی معناداری وجود دارد. مجلههایی که نمرههای عامل تأثیرگذار بالاتری دارند، پیوندهای بیرونی بیشتری را به وبسایتهای خود جذب مینمایند. در این پژوهش، همچنین مسائل مربوط به شیوههای گردآوری دادهها برای پژوهشهای وبسنجی مورد بررسی قرار گرفت. بررسیها نشان داد انتخاب موتورکاوش برای گردآوری دادهها میتواند نتایج یک مطالعه را تحت تأثیر خود قرار دهد. همچنین، مشخّص گردید دادههای گردآوری شده در دورههای زمانی متفاوت، نسبتاً ثابتند. استفاده از چندین نوبت گردآوری دادهها سودمند به نظر میرسد، بخصوص هنگامی که نتایج حاصل از یک نوبت از دادهها روی مرز معنادار یا غیر قطعی بودند.
«واگان» (2004) در پژوهشی فراپیوندهای وبسایتهای شرکتهای فناوری اطّلاعات (IT) چین و ایالات متحده را بررسی نمود. شمارش پیوندهای داده شده به وب سایت یک شرکت نشان داد همبستگی معناداری با «درآمد»[6] و «سود»[7] شرکت دارد. اگر چه دو گروه وبسایتها ویژگی متفاوتی دارند، مجموعه ضریب همبستگی برای دو کشور به طور قابل ملاحظهای مشابه بود. همبستگی برای «دادهکاوی»[8]وبی و برای درک بیشتر ما از طبیعت فراپیوندهای وبی، مفید است. اقدامهای بیشتری برای بهبود روایی[9] دادههای جمع آوری شده باید صورت گیرد. همچنین، موضوع جمعآوری دادهها برای پژوهشهای وبسنجی اکتشاف شد.
«نوروزی»[10] (2005) در پژوهشی با استفاده از موتورکاوش آلتاویستا، میزان پیوندها به وبسایتهای دانشگاههای ایران را بررسی کرد. پژوهش وی نشان داد به وبسایتهای دانشگاههای ایران پیوندهای اندکی داده شده بود. وی معتقد است در طراحی وب سایتهای دانشگاهی باید مسائلی همچون جذابیت، وجود اطّلاعات مناسب و وجود نسخه زبان انگلیسی در نظر گرفته شود تا میزان پیوند به آنها در سطح بالاتری قرار گیرد.
در پژوهشی که توسط «واگان و تلوال» در سال 2005 در مورد دانشگاههای کانادا انجام گرفت، نشان داد که سطح علمی دانشکده[11] و زبان دانشگاه، دو عامل خیلی مهم یا زمینه ساز برای پیوند به وب سایت دانشگاه میباشند. سطح علمی دانشکده بیشتر به معنای پیوندهای بیشتر است. مهمترین یافته پژوهش نشان داد که عاملهای فرهنگی همراه با زمینههای[12] زبانشناختی، عامل مهمی در جذب پیوندهای دریافتی میباشند. وب سایت دانشگاههایی با زبان فرانسوی در کانادا، تعداد خیلی کمتری پیوند دریافتی در مقایسه با دانشگاههایی با زبان انگلیسی در کانادا دریافت کرده بودند. شواهدی پیدا شد که نشان داد وبسایتهایی که محتوا و میزان رؤیت بیشتری دارند، پیوندهای بیشتری را جذب میکنند، بنابراین به طور بالقوه ترافیک بیشتری به این وبسایتها وجود دارد. قدمت وبسایتها نشان داد بر مرئی بودن سایت اثرگذار میباشد. سایتهای قدیمیتر نمایانترند و این میتواند دلیلی باشد که تغییر URL مطلوب به نظر نمیرسد، زیرا این تغییر میتواند اثری منفی بر مرئی بودن وب سایت و بنابراین کاهش بازدید از این وب سایت داشته باشد.
«حاجی زینالعابدینی، مکتبیفرد و عصاره» (2006) در پژوهشی به تحلیل پیوندهای وبسایتهای کتابخانه ملی جهان پرداختند. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد وبسایت کتابخانه کنگره آمریکا، از نظر معیارهای این پژوهش، قویترین وبسایت در بین کتابخانه ملی سراسر جهان است. این وبسایت دارای بالاترین میزان پیوند کلّ (596000)، بالاترین میزان پیوند دریافتی خارجی (249000)، بالاترین میزان خودپیوندی (89600) و بالاترین میزان صفحههای نمایهسازی شده در موتور کاوش آلتاویستا (452000) میباشد. از نظر همپیوندی با وب سایتهای سایر کتابخانههای ملّی جهان نیز در یکی از کانونیترین نقاط همپیوندی قرار دارد. احراز رتبه اوّل توسط وب سایت کتابخانه کنگره آمریکا، دلایل متعددی دارد. از جمله این دلایل، میتوان به تعداد صفحههای بسیار بالای وبسایت، عناصر اطّلاعاتی متنوع و ارزشمند در تمامی زمینههای کتابخانه، کتابداری و اطّلاعرسانی که در سطح جهان بسیار مورد علاقه و نیاز هستند، زبان انگلیسی، روزآمدسازی سریع اطّلاعات، کاربرمداربودن، گستره جهانی و... اشاره کرد. همچنین، وجود فهرست پیوسته کتابخانه کنگره باعث مراجعه و ایجاد پیوند فراوان به آن شده است. همچنین در این پژوهش، محقّقان با استفاده از محاسبه ضریب تأثیرگذاری تجدیدنظر شده (خالص) نشان دادند که وب سایت کتابخانه ملّی لهستان با ضریب تأثیری برابر با 48/335 دارای بالاترین و وب سایت کتابخانه ملّی کانادا با ضریب تأثیر 07/0 دارای پایینترین رتبه میباشد. یافتههای این پژوهش همچنین نشان داد بین وب سایتهای مورد مطالعه به طور کلّی 5 خوشة اصلی، 3 خوشة بینالمللی ،2 خوشة قارهای (اروپایی) و چهار وبسایت مستقل وجود دارد که وب سایتهای موجود در هر دسته نشانگر میزان همپیوندی آنها با یکدیگر است.
بررسی پیشینههای پژوهش در داخل و خارج از کشور نشان داد اینترنت و وب جهانگستر نقش چشمگیری در توسعة دانش جهانی و گسترش ارتباطهای علمی پژوهشگران با یکدیگر دارند. با استفاده از این محیط، پژوهشگران بسیار سریعتر از نتایج سایر پژوهشها آگاه میشوند و همین امر موجب بهبود وضعیت پژوهشها و جلوگیری از دوباره کاریها میگردد و پژوهشگران پژوهشهای خود را به صورت پیوسته منتشر میکنند. وبسنجی حوزهای است که از روشهای کمّی، که به صورت بنیادی برای تحلیل کتابسنجی و شناسایی الگوهای استنادی مقالههای مجلههای علمی طراحی شدهاند، با استفاده از موتورهای کاوش تجاری برای تأمین دادههای خام در محیط وب استفاده میکند و از این شیوه برای ارزیابی وتعیین وبسایتهای هسته، وب سایتهای دارای میزان رؤیت بیشتر و نشان دادن ارتباط بین وبسایتها استفاده میگردد. وبسنجی به عنوان حوزهای که با مطالعة جنبههای کمّی و کیفی وب سر و کار دارد، از اواسط دهة 1990 مورد توجّه پژوهشگران قرار گرفت. بنابراین، پژوهشگران به ادامة کاربرد سایر فنون کتابسنجی در وب برای استخراج اطّلاعات معتبر و مفید بیشتری از وب امیدوار شدند و با استفاده از این شیوهها به مطالعه وب پرداختند.
هدفهای پژوهش
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل پیوندهای وب سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران میباشد، تا از این طریق بتوان وبسایتهای دانشگاه های علوم پزشکی ایران را بر اساس میزان رؤیت و میزان تأثیرگذاری آنها رتبهبندی کرد. ضمناً خوشههای مهم در این وبسایتها را شناسایی و با ترسیم نقشه آنها، وبسایتهای مهم را معرّفی نمود.
پرسشهای پژوهش
در پژوهش حاضر، به منظور رسیدن به هدفهای فوق، به پرسشهای زیر پاسخ داده میشود:
1- میزان رؤیت وب سایتهای دانشگاه های علوم پزشکی ایران چگونه است؟
2- رتبهبندی وب سایتهای دانشگاه های علوم پزشکی ایران بر اساس خود پیوندها چگونه است؟
3- رتبهبندی وب سایتهای دانشگاه های علوم پزشکی ایران بر اساس حجم صفحات چگونه می باشد؟
4- رتبهبندی وب سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران از لحاظ عامل تأثیرگذار چگونه است؟
5- دستههای مهم وب سایتهای دانشگاه های علوم پزشکی ایران بر اساس تحلیل دستهبندی خوشهای[13]کدامند؟
6- دستههای مهم وب سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بر اساس تحلیل چند متغیره کدامند؟
روش پژوهش
روش پژوهش حاضر، «تحلیل پیوندها»[14] ست که یکی از روشهای وبسنجی میباشد. در این روش با استفاده از راهنمای اینترنتی یاهو[15] ابتدا انواع پیوندهای دریافتی[16]، خودپیوندی[17] و هم پیوندی[18] وب سایتهای مورد مطالعه شمارش گردید. سپس از روشهای دستهبندی خوشهای و تحلیل چند متغیّره روی هم پیوندها استفاده شد. این روشها تعداد متغیرها را به چند متغیر مهّم و اساسی کاهش میدهند و بدین وسیله امکان بررسی متغیرها را فراهم میسازند (عصاره، 2003).
شیوة گردآوری دادهها
کلیة وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران ـ که در مجموع 42 وب سایت را شامل میشود ـ در یک دورة زمانی یک ماهه (تیر ماه 1386) با استفاده از راهنمای اینترنتی یاهو بازیابی و به منظور تحلیل پیوندهای آنها، بر روی رایانه شخصصی بارگذاری گردیدند. با توجه به اینکه وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی قم و زابل، مشکل فنی داشتند و امکان استخراج پیوندهای آنها و جود نداشت، از جامعه پژوهش حذف و پژوهش بر روی وب سایتهای باقیمانده صورت گرفت.
در ابتدا، نشانیهای اینترنتی وب سایتهای دانشگاه های علوم پزشکی ایران در بخش جستجوی ساده راهنمای اینترنتی یاهو به همراه دستور زیر وارد گردید، تا تعداد کلّ پیوندها به این وب سایتها مشخص شود.
(link domain: www. nanomedicine.com / OR linkdomain. nanomedicine.com/)
برای بازیابی خودپیوندی ها از دستور AND استفاده گردید.
(link: http://www. nanomedicine.com OR http:// nanomedicine.com) AND (host: http://www. nanomedicine.com OR host:http://nanomedicine.com)
همچنین برای بازیابی پیوندهای دریافتی از دستور NOT استفاده شد.
(link: http://www. nanomedicine.com OR link: http:// nanomedicine.com) NOT (host: http://www. nanomedicine.com OR host: http:// nanomedicine.com)
سپس به منظور شمارش هم پیوندیهای وبسایتها، یک ماتریس 20 x 20 تهیه گردید و وبسایتهای مورد بررسی در آن ماتریس قرار گرفتند. سپس تک تک وبسایتها با استفاده از دستور همپیوندی با هم سنجیده شد؛ بدین ترتیب که ابتدا نام یک وب سایت در بخش جستجوی یاهو درج و سپس با یک فاصله ماشینی وب سایتهای بعدی یک به یک، برای شمارش هم پیوندی با وب سایتی که در ابتدا درج شده است، آورده شدند. سپس وبسایتهایی که هم پیوندیهای آنها دارای بسامد بالاتری بود، انتخاب و وب سایتهایی که هم پیوندیهای آنها بسامد کمتری داشت، از ماتریس حذف شد. برای تجزیه و تحلیل از اکسل وارد spss و برای تحلیل نتایج از بخش دستهبندی خوشهای و تحلیل چند متغیره نرم افزار spss استفاده گردید. از فرمول زیر برای تعیین هم پیوندیهای وبسایتهای دانشگاه های علوم پزشکی کشور استفاده شده است:
www.nanomedicine.com www.nanotechnology.net
برای تعیین ضریب تأثیرگذاری یک وبسایت، از دستور زیر استفاده گردید:
Link: Host Name. Domain OR link: WWW.Host Name. Domain
تجزیه و تحلیل دادهها
1- میزان رؤیت وب سایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران چگونه است؟
جدول1. رتبهبندی وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بر اساس پیوندهای دریافتی
خود پیوندی |
عامل تأثیر گذار کل |
عامل تأثیر گذار تجدید نظر شده |
مجموع پیوندها |
حجم صفحات وب |
پیوند دریافتی |
نشانی اینترنتی |
نام دانشگاه |
ردیف |
4430 |
05/1 |
4/1 |
9610 |
9080 |
12700 |
http://www.sums.ac.ir/ |
شیراز |
1 |
28900 |
98/0 |
2/0 |
48862 |
49800 |
10400 |
http://www.tums.ac.ir/ |
تهران |
2 |
3040 |
99/0 |
43/0 |
11774 |
11800 |
5170 |
اصفهان |
3 |
|
2680 |
99/0 |
86/0 |
5817 |
5830 |
5050 |
تبریز |
4 |
|
424 |
97/0 |
2/10 |
468 |
483 |
4930 |
مازندران |
5 |
|
13600 |
98/0 |
3/0 |
15734 |
16000 |
4760 |
ایران |
6 |
|
429 |
9/0 |
7/2 |
1291 |
1420 |
3920 |
شهید بهشتی |
7 |
|
384 |
1 |
48/8 |
454 |
454 |
3850 |
زنجان |
8 |
|
509 |
03/1 |
58/1 |
1871 |
1810 |
2860 |
علوم بهزیستی |
9 |
|
121 |
95/0 |
10 |
255 |
266 |
2680 |
کرمانشاه |
10 |
|
244 |
94/0 |
21/0 |
516 |
544 |
118 |
شهرکرد |
39 |
|
42 |
94/0 |
09/2 |
41 |
44 |
92 |
ایلام |
40 |
|
2 |
98/0 |
22/0 |
60 |
61 |
14 |
شاهرود |
41 |
همانگونه که در جدول 1 مشاهده میشود، 10 وبسایتی که بسامد پیوندهای دریافتی بالاتری دارند و همچنین سه وب سایتی که از پایین ترین بسامد برخوردارند، رتبهبندی شدهاند. وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی شیراز با 12700 پیوند دریافتی، وب سایت دانشگاه تهران با 10400 پیوند دریافتی و وب سایت دانشگاه اصفهان با 5170 پیوند دریافتی، به ترتیب دارای بالاترین میزان پیوند دریافتی و بالاترین میزان رؤیت میباشند و وبسایت دانشگاه شاهرود با 14پیوند دریافتی، پایینترین میزان پیوند دریافتی و میزان رؤیت را داراست.
2- رتبهبندی وبسایتهای دانشگاه های علوم پزشکی ایران بر اساس خود پیوندها چگونه است؟
خودپیوندی، به پیوندی گفته میشود که یک صفحه وب در یک وب سایت به همان صفحه و یا صفحههای دیگر موجود در همان وب سایت میدهد ( سهیلی، 1385).
در جدول2، رتبهبندی وبسایتهای علوم پزشکی ایران بر اساس خود پیوندها نشان داده شده است که در آن وب سایتهای تهران با 28900 خود پیوند، ایران با 13600 خود پیوند و گیلان با 10000 خود پیوند، در رتبه های اول تا سوم قرار دارند و وب سایتهای دانشگاه اراک و زاهدان با صفر خود پیوند، در رتبه های آخر قرار دارند.
جدول2. رتبهبندی وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بر اساس خود پیوندها
خود پیوندی |
عامل تأثیر گذار کل |
عامل تأثیر گذار تجدید نظر شده |
مجموع پیوندها |
حجم صفحات وب |
پیوند دریافتی |
نشانی اینترنتی |
نام دانشگاه |
ردیف |
28900 |
2/0 |
98/0 |
48862 |
49800 |
10400 |
http://www.tums.ac.ir/ |
تهران |
1 |
13600 |
29/0 |
98/0 |
15734 |
16000 |
4760 |
ایران |
2 |
|
10000 |
09/0 |
99/0 |
25258 |
25400 |
2410 |
گیلان |
3 |
|
4730 |
7/21 |
46/65 |
6546 |
100 |
2170 |
بقیة الله |
4 |
|
4430 |
4/1 |
05/1 |
9610 |
9080 |
12700 |
http://www.sums.ac.ir/ |
شیراز |
5 |
3040 |
43/0 |
99/0 |
11774 |
11800 |
5170 |
اصفهان |
6 |
|
2770 |
16/0 |
99/0 |
5054 |
5100 |
824 |
http://www.kaums.ac.ir/ |
کاشان |
7 |
2760 |
44/0 |
98/0 |
5240 |
5330 |
2370 |
مشهد |
8 |
|
2680 |
86/0 |
99/0 |
5817 |
5830 |
5050 |
تبریز |
9 |
|
1750 |
65/0 |
98/0 |
2328 |
2370 |
1600 |
ارومیه |
10 |
|
1 |
6 |
1 |
237 |
235 |
1410 |
سمنان |
39 |
|
0 |
49/2 |
97/0 |
592 |
605 |
1510 |
اراک |
40 |
|
0 |
89/0 |
97/0 |
2797 |
2860 |
2470 |
http://www.zdmu.ac.ir/ |
زاهدان |
41 |
3 - رتبهبندی وبسایتهای دانشگاه های علوم پزشکی ایران بر اساس حجم صفحات چگونه است؟
در جدول3، رتبهبندی وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بر اساس حجم صفحات مشاهده میگردد. همانگونه که مشاهده میشود، وبسایتهای تهران با حجم صفحاتی برابر با 49800، گیلان با حجم صفحاتی برابر با 25400 و ایران با حجم صفحاتی برابر با 16000 دارای بالاترین حجم صفحات وب میباشند و وبسایت دانشگاه بوشهر با حجم صفحهای برابر با 8، دارای پایینترین تعداد حجم صفحات میباشد.
جدول3. رتبهبندی وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بر اساس حجم صفحات نمایه شده توسط راهنمای اینترنتی یاهو
خود پیوندی |
عامل تأثیر گذار کل |
عامل تأثیر گذار تجدید نظر شده |
مجموع پیوندها |
حجم صفحات وب |
پیوند دریافتی |
نشانی اینترنتی |
نام دانشگاه |
ردیف |
28900 |
2/0 |
98/0 |
48862 |
49800 |
10400 |
http://www.tums.ac.ir/ |
تهران |
1 |
10000 |
09/0 |
99/0 |
25258 |
25400 |
2410 |
گیلان |
2 |
|
13600 |
29/0 |
98/0 |
15734 |
16000 |
4760 |
ایران |
3 |
|
3040 |
43/0 |
99/0 |
11774 |
11800 |
5170 |
اصفهان |
4 |
|
4430 |
39/1 |
05/1 |
9610 |
9080 |
12700 |
http://www.sums.ac.ir/ |
شیراز |
5 |
2680 |
86/0 |
99/0 |
5817 |
5830 |
5050 |
تبریز |
6 |
|
2760 |
44/0 |
98/0 |
5240 |
5330 |
2370 |
مشهد |
7 |
|
2770 |
16/0 |
99/0 |
5054 |
5100 |
824 |
http://www.kaums.ac.ir/ |
کاشان |
8 |
0 |
86/0 |
97/0 |
2797 |
2860 |
2470 |
http://www.zdmu.ac.ir/ |
زاهدان |
9 |
1750 |
67/0 |
98/0 |
2328 |
2370 |
1600 |
ارومیه |
10 |
|
42 |
09/20 |
93/0 |
41 |
44 |
92 |
ایلام |
39 |
|
12 |
57/78 |
21/1 |
17 |
14 |
1100 |
رفسنجان |
40 |
|
8 |
75/16 |
37/1 |
11 |
8 |
134 |
http://www.bpums.ac.ir/ |
بوشهر |
41 |
4- رتبهبندی وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران از لحاظ عامل تأثیرگذار چگونه است؟
عامل تأثیرگذار وب شکلی از سنجش است که برای مشخص کردن موقعیت نسبی وبسایتها در حوزهای یا کشوری خاص، به کار میرود. به طور نمونه، وبسایتهای دانشگاهی در یک کشور. ضریب تأثیرگذاری یک وبسایت، اعتبار، قابلیت رؤیت و شانس بازیابی وب سایت را در سطوح ملّی و جهانی مشخص میکند. در واقع، هر چه تعداد پیوندها افزایش یابد، ضریب تأثیرگذاری وبسایت بیشتر میشود و بالا بودن میزان تأثیرگذاری، نشان دهنده تأثیرگذاری بیشتر آن وبسایت در محیط وب است. ضریب تأثیرگذاری وبسایت در بیشتر موارد بازتابی از شهرت جهانی و تا حدود زیادی کیفیت منابع اطّلاعاتی موجود در آن وبسایت است. لذا میتوان وبسایتها را بر اساس ضریب تأثیرگذاری آنها در حوزههای مختلف مقایسه و رتبهبندی کرد. همچنین مرئی بودن (میزان رؤیت) یک وبسایت، به تعداد پیوندهایی بستگی دارد که به این وب سایت داده میشوند. هر چه تعداد پیوندهای دریافتی به یک وب سایت بیشتر باشد، برای وب سایت امکان بیشتری فراهم میشود که مورد بازدید کاربران قرار گیرد؛ بنابراین تأثیر بالقوه بیشتری در میان جامعه محقّقان خواهد داشت.
برای محاسبه عامل تأثیرگذار تجدید نظر شده یک وب سایت، تعداد پیوندهای دریافتی آن وبسایت بر حجم صفحات وبسایت یا تعداد صفحاتی که توسط راهنمای اینترنتی و یا موتور کاوش نمایه شده، تقسیم میگردند (اینگورسن، 1998) و با استفاده از فرمول زیر به دست میآید.
= عامل تأثیر گذار تجدید نظر شده یا خالص
B= تعداد پیوندهای دریافتی
C= تعداد صفحات منتشر شده در وب سایت که توسط موتورکاوش نمایه شدهاند، نه تمام صفحات موجود در وب سایت.
همچنین، برای محاسبه عامل تأثیرگذار کلی، از فرمول زیر استفاده میگردد.
= عامل تأثیر گذار کلّی = تعداد کلّ پیوندهای وب سایت
= تعداد صفحات منتشر شده در وب سایت که توسط موتورکاوش نمایه شدهاند، نه تمام صفحات موجود در وب سایت.
در جدول 4، رتبهبندی وبسایتهای علوم پزشکی ایران بر اساس عامل تأثیرگذارتجدید نظر شده(خالص) وب مشاهده می شود که در آن، وبسایتهای دانشگاه بقیةالله با ضریب تأثیری برابر با 46/65، دانشگاه بوشهر با ضریب تأثیر برابر با 37/1 و دانشگاه بابل با ضریب تأثیر برابر با 32/1 به ترتیب دارای بالاترین میزان تأثیرگذاری میباشند و دانشگاه فسا با ضریب تأثیر برابر با81/0 دارای پایینترین میزان تأثیرگذاری است. همچنین، عامل تأثیرگذار کلی وب نیز برای این وبسایتها محاسبه گردید که در آن وبسایتهای رفسنجان با ضریب تأثیری برابر با 5/78، بقیةالله با ضریب تأثیری برابر با 25/26 و لرستان با ضریب تأثیری برابر با 7/21 به ترتیب دارای بالاترین فراوانی از لحاظ عامل تأثیرگذار کلی وب میباشند و وب سایت دانشگاه گیلان با عامل تأثیر گذاری کلی برابر با 09/0، دارای پایینترین میزان میباشد (جدول 5).
جدول4. رتبهبندی وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بر اساس عامل تأثیر گذار تجدید نظر شده
خود پیوندی |
عامل تأثیر گذار کل |
عامل تأثیر گذار تجدید نظر شده |
مجموع پیوندها |
حجم صفحات وب |
پیوند دریافتی |
نشانی اینترنتی |
نام دانشگاه |
ردیف |
4730 |
7/21 |
46/65 |
6564 |
100 |
2170 |
بقیة الله |
1 |
|
8 |
75/16 |
37/1 |
11 |
8 |
134 |
http://www.bpums.ac.ir/ |
بوشهر |
2 |
815 |
65/0 |
32/1 |
2918 |
2210 |
1450 |
http://www.mubabol.ac.ir/ |
بابل |
3 |
12 |
5/78 |
21/1 |
17 |
14 |
1100 |
رفسنجان |
4 |
|
616 |
4/0 |
06/1 |
1312 |
1230 |
493 |
اردبیل |
5 |
|
4430 |
4/1 |
05/1 |
9610 |
9080 |
12700 |
http://www.sums.ac.ir/ |
شیراز |
6 |
509 |
5/1 |
03/1 |
1871 |
1810 |
2860 |
علوم بهزیستی |
7 |
|
1 |
6 |
1 |
237 |
235 |
1410 |
سمنان |
8 |
|
494 |
04/1 |
1 |
512 |
510 |
533 |
http://www.qums.ac.ir/ |
قزوین |
9 |
2 |
2/26 |
1 |
56 |
56 |
1470 |
لرستان |
10 |
|
321 |
7/3 |
88/0 |
540 |
612 |
2280 |
همدان |
39 |
|
82 |
21/1 |
88/0 |
96/0 |
109 |
132 |
http://www.jums.ac.ir/ |
جهرم |
40 |
122 |
04/4 |
81/0 |
244 |
299 |
1210 |
فسا |
41 |
جدول5. رتبهبندی وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بر اساس عامل تأثیرگذار کلی
خود پیوندی |
عامل تأثیر گذار کل |
عامل تأثیر گذار تجدید نظر شده |
مجموع پیوندها |
حجم صفحات وب |
پیوند دریافتی |
نشانی اینترنتی |
نام دانشگاه |
ردیف |
12 |
5/78 |
21/1 |
17 |
14 |
1100 |
رفسنجان |
1 |
|
2 |
25/26 |
1 |
56 |
56 |
1470 |
لرستان |
2 |
|
4730 |
7/21 |
46/65 |
6546 |
100 |
2170 |
بقیة الله |
3 |
|
8 |
75/16 |
37/1 |
11 |
8 |
134 |
http://www.bpums.ac.ir/ |
بوشهر |
4 |
424 |
2/10 |
96/0 |
468 |
483 |
4930 |
مازندران |
5 |
|
121 |
07/10 |
95/0 |
255 |
266 |
2680 |
کرمانشاه |
6 |
|
384 |
48/8 |
1 |
454 |
454 |
3850 |
زنجان |
7 |
|
1 |
6 |
1 |
237 |
235 |
1410 |
سمنان |
8 |
|
453 |
09/4 |
95/0 |
446 |
471 |
1930 |
یزد |
9 |
|
122 |
04/4 |
81/0 |
244 |
299 |
1210 |
فسا |
10 |
|
294 |
18/0 |
98/0 |
897 |
889 |
168 |
http://www.goums.ac.ir/ |
گلستان |
39 |
2770 |
16/0 |
99/0 |
5054 |
5100 |
824 |
http://www.kaums.ac.ir/ |
کاشان |
40 |
10000 |
09/0 |
99/0 |
25258 |
25400 |
2410 |
گیلان |
41 |
5- دستههای مهم وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بر اساس تحلیل دستهبندی خوشهای کدامند؟ به منظور مشخص نمودن ارتباط بین وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران، با استفاده از روش دستهبندی خوشهای که یکی از روشهای تحلیل چند متغیره است، سعی میشود با کاهش تعداد متغیرها، متغیرهای اساسی بررسی شود. بدین منظور، سعی میشود هم پیوندی[19] این وب سایتها محاسبه گردد. این مفهوم، معادل واژه هماستنادی[20] در محیط چاپی است. وقتی دو نوشته با یکدیگر هماستنادی یا هم پیوندی داشته باشند، از این جهت حایز اهمیت است که نشانگر نوعی رابطه موضوعی، روششناسی و ... بین آن دو مدرک یا وب سایت است. به عبارت دیگر، آنها اشتراکی در حوزه موضوعی، روشهای مورد استفاده و اطّلاعات مورد علاقه دارند که باعث شده است این دو در کنار هم در مدرک و یا وب سایت سومی ظاهر شوند (عصاره، 1384). در تحلیلهای وبسنجی، مطالعه همپیوندی از این نظر اهمیت دارد که به شناسایی وبسایتهای پربسامد هر حوزه کمک میکند. برای گردآوری اطلاعات لازم در خصوص محاسبه همپیوندی در این پژوهش، کل 40 وبسایت دانشگاه های علوم پزشکی انتخاب گردید. هر 40 وب سایت جهت محاسبه هم پیوندی، با استفاده از فرمول، وب سایت به وب سایت مورد جستجو واقع و تعداد هم پیوندیها در ماتریس ثبت شد. سپس یک ماتریس 40*40 شامل وبسایتهای پیوند دهنده و پیوند گیرنده در نرمافزار اکسل تشکیل و دادههای به دست آمده برای تجزیه و تحلیل از اکسل وارد نرمافزار آماری SPSS گردید. از بخش دستهبندی خوشهای و تحلیل چند متغیّره SPSS برای تحلیل دادهها استفاده شد.
شکل1. دستهبندی وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بر اساس دستهبندی خوشهای
|
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
در شکل 1، دستهبندی خوشهای وبسایتهای علوم پزشکی ایران مشاهده میگردد. همانگونه که در شکل 1 مشاهده میشود، این وبسایتها از 7 خوشه تشکیل شده که عبارتند از:
خوشه اول: وبسایتهای دانشگاههای بندر عباس و جهرم
خوشه دوم: ایران، زنجان، گیلان، تبریز، بقیةالله، علوم بهزیستی، همدان، اهواز، زاهدان، اراک و کرمانشاه
خوشه سوم: فسا و قزوین
خوشه چهارم: بابل، سبزوار و کاشان
خوشه پنجم: رفسنجان و بوشهر
خوشه ششم: سمنان، یزد، کردستان و کرمان
خوشه هفتم: بهشتی و مشهد
وبسایتهای گنبد، اصفهان، لرستان، بیرجند، ایلام، ارومیه، شیراز، تهران، یاسوج و اردبیل همکاری ضعیفتری دارند و با سایر وبسایتها خوشه نشدهاند.
6- دستههای مهم وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بر اساس تحلیل چند متغیره کدامند؟
شکل 2. دستهبندی وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بر اساس تحلیل چند متغیره
چنانکه در شکل 2 مشاهده میشود، نتایج حاصل از فنون مقیاس چند بعدی و تحلیل چند متغیره نشان داد وبسایتهای علوم پزشکی ایران در 4 دسته با هم همکاری دارند. این 4 دسته عبارتند از:
خوشه اول از 6 وب سایت تشکیل شده است که این وبسایتها شامل وبسایتهای دانشگاههای کردستان، گنبد، یزد، اصفهان، کرمان و لرستان می باشد.
خوشه دوم از 16 وبسایت دانشگاههای علوم پزشکی سمنان، علوم بهزیستی، ارومیه، رفسنجان، ایلام، اراک، بوشهر، بیرجند، یاسوج، فسا، اردبیل، گیلان، قزوین، بابل، سبزوار و کاشان تشکیل شده است.
خوشه سوم از 11 وبسایت تشکیل شده است که این وبسایتها عبارتند از:تهران، شیراز همدان، کرمانشاه، بقیةالله، تبریز، زاهدان، زنجان، اهواز و ایران.
خوشه چهارم از دو وبسایت دانشگاه جهرم و دانشگاه بندر عباس تشکیل شده است.
وبسایتهای دانشگاه های شهید بهشتی و مشهد با هیچ یک از وبسایتها دسته نشده و نسبت به سایر وبسایتها همکاری ضعیفتری داشتهاند.
نتیجهگیری
پژوهش حاضر، تصویری کلی از تحلیل پیوندهای مختلف وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران را نشان میدهد. نتایج پژوهش نشان داد وبسایتهای دانشگاه های علوم پزشکی شیراز با 12700 پیوند دریافتی، وب سایت دانشگاه تهران با تعداد 10400 پیوند دریافتی و وبسایت دانشگاه اصفهان با 5170 پیوند دریافتی، به ترتیب دارای بالاترین میزان پیوند دریافتی و میزان رؤیت میباشند و وبسایت دانشگاه شاهرود با 14پیوند دریافتی، دارای پایینترین میزان پیوند دریافتی و میزان رؤیت است. احراز رتبههای بالا توسط این وبسایتها دلایل متعددی دارد. از جمله این دلایل میتوان به تعداد صفحههای بسیار بالای وبسایتها، عناصر اطلاعاتی متنوع و ارزشمند، روزآمدسازی سریع اطلاعات، قدمت بالا، کاربرمدار بودن، ناوبری آسان، گستره جهانی، وجود مجله الکترونیکی و مقالههای تمام متن و... اشاره کرد.
نتایج رتبهبندی وبسایتهای علوم پزشکی ایران بر اساس خود پیوندها نشان داد وبسایتهای تهران با 28900 خود پیوند، ایران با 13600 خود پیوند و گیلان با 10000 خود پیوند در رتبه های اول تا سوم و وب سایتهای دانشگاه اراک و زاهدان با صفر خود پیوند، در رتبه های آخر قرار دارند. هر چه میزان خودپیوندهای یک وب سایت بیشتر باشد، نشانگر این است که اطّلاعات و صفحات درون وبسایت به خوبی به هم ربط داده شدهاند. قابل ذکر است، بالابودن تعداد خودپیوندهای یک وب سایت بدین معناست که منابع مرتبط موجود در آن وب سایت بهتر به همدیگر پیوند داده شده و کاربران به درستی به منابع دلخواه هدایت خواهند شد. موتورهای کاوش نیز با پیگیری این خود پیوندها، نمایههای دقیقتری از یک وب سایت ایجاد میکنند. هر چه خودپیوندهای یک وبسایت بیشتر باشد، اطّلاعات و صفحات یک وب سایت بیشتر و بهتر به موتورهای کاوش معرفی و نمایه و در نتیجه محتویات وب سایت بهتر بازیابی میشود.
رتبهبندی وبسایتهای علوم پزشکی ایران بر اساس عامل تأثیرگذارتجدید نظر شده (خالص) نشان داد وبسایتهای دانشگاه بقیةالله با ضریب تأثیری برابر با 46/65، دانشگاه بوشهر با ضریب تأثیر برابر با 37/1 و دانشگاه بابل با ضریب تأثیر برابر با 32/1 به ترتیب بالاترین میزان تأثیرگذاری را دارند و دانشگاه فسا با ضریب تأثیر برابر با81/0 پایینترین میزان تأثیرگذاری را داراست. با توجه به اینکه ضریب تأثیرگذاری یک وبسایت تصویری لحظهای از تأثیرگذاری آن وبسایت میباشد، ابزار کاملی برای سنجش وبسایتها نیست، اما جایگزینی ندارد و تاکنون نیز مزایایش موجب بقای آن شده است. عامل تأثیرگذار وب، روشی برای ارزیابی کمّی وبسایتهاست، امّا مانند هر روش آماری دیگر ایرادهایی بر آن وارد است (نوروزی، 2006). عوامل متعددی میتوانند بر عامل تأثیرگذار وب مؤثر باشند. از جمله این موارد میتوان به دسترسی آسان به وب سایت، انتشار سریع، زبان وبسایت، روزآمدی و نوع مواد موجود در وبسایت همانند انتشار مجلههای الکترونیکی، خبرنامهها، انتشار وبلاگ و ... اشاره کرد.
نتایج تحلیل هم پیوندیهای این وب سایتها همچنین نشان داد این وبسایتها از 7 خوشه تشکیل گردیدهاند.
نتایج حاصل از فنون مقیاس چند بُعدی و تحلیل چند متغیره نشان داد وبسایتهای علوم پزشکی ایران در 4 دسته با هم همکاری میکنند.
در خصوص همپیوندی و دلایل آن، نمیتوان نظری قطعی اعلام کرد. «تلوال» (2003) نیز در این زمینه معتقد است: «در مورد اینکه چرا باید یا نباید ایجاد یا عدم ایجاد پیوند را در شرایط مختلف با همدیگر مقایسه کنیم، برخی دلایل نظری وجود دارد؛ امّا در مورد الگوها و انگیزههای ایجاد پیوند به اندازه کافی شناخت نداریم تا بحثهای در این زمینه را مورد ارزیابی قرار دهیم».
از مهمترین دلایل همپیوندی در خصوص این وب سایت میتوان به ارائه مقالهها و مجلههای علمی و برگزاری همایشهای متعدد و اطّلاعات مربوط به این همایشها در این وبسایتها اشاره کرد. منابع اطلاعاتی مهم، شامل اخبار، برنامههای کاری و منابع تماممتن الکترونیکی است. همچنین، برخی از وبسایتها دارای وبلاگ، به دلیل روزآمدی بسیار سریع وبلاگها، پیوندهای فراوانی را جذب میکنند.
از جمله دلایل عدم برقراری همپیوندی، میتوان به محدودیتها و مشکلات زبانشناختی، نزدیکی جغرافیایی، مسائل فرهنگی، مسائل قومی و نژادی، مشکلات فنی وبسایتها، تغییر نشانی یا محتوای وبسایتها، ضعیف بودن محتوای وبسایت و مدیریت ضعیف وبسایتها اشاره کرد. مدیران و طراحان وبسایتهای دانشگاههای علوم پزشکی باید با شناخت عوامل مؤثر بر جذب پیوند توسط وبسایت در جهت ارتقای کیفی و محتوایی وب سایت خود برنامهریزی نمایند. به هر حال، موفقیت نهایی یک وبسایت به عواملی چون کیفیت، اندازه، زبان، قدمت، شمول و برخی عوامل دیگر بستگی دارد و نمیتوان یک یا دو عامل محدود را به عنوان تنها دلایل موفقیت یک وب سایت قلمداد کرد (نوروزی، 2006). بنابراین، هرگونه پژوهشی در این زمینه باید با در نظر گرفتن تمامی عوامل باشد و اگر قرار بر اظهار نظر یا قضاوت باشد، باید در نهایت احتیاط صورت گیرد.
[1]. Server.
[2] .Brunn and Dog.
[3]. Cybermetics.
[4]. Smith.
[5]. Vaughan and Hysen.
[6]. Revenue.
[7]. Profit.
[8]. Data mining.
[9]. Reliability.
[10] .Noruzi.
[11]. Faculty quality.
[12]. Lines.
[13]. Clustering.
[15]. Yahoo directory.
[16]. In-Links.
[17]. Self-Links.
[18]. Co-links.
[20]. Co-Citation