نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران
2 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران
چکیده
کلیدواژهها
مقدمه
در دنیای پرسرعت امروز، دانش و محصولات آن پایه و قوام اصلیِ کشورها و سازمانها را شکل میدهند. دنیای امروز دیگر صنعتمحور نیست، دانشمحور است و در آن دانشگران یا دانشکاران مشغول به کار هستند (احمدی و صالحی،1391: 2). امروزه دانش برای سازمانها اهمیت ویژهای دارد، زیرا بهعنوان یک کالا موردتوجه است (الی[1]، 1997)؛ بنابراین در دنیای کنونی، سازمانها برای بقای حیات خود، به دانش بهینه و نیز مدیریت دانش نیاز دارند. مدیریت دانش فعالیتی در جستجوی ارتقای پردازش دانش است. پردازش دانش چرخهای است که از طریق آن، کارکنان برای پاسخ به مسائل سازمانی بهصورت جمعی تلاش میکنند و دانش تولید میشود و این امر به مطرحشدن اشتراک دانش بهعنوان یکی از ابزارهای بسیار مهم مدیریت دانش منجر میشود. بهعبارتدیگر، بدون اشتراک دانش، سازمانها نمیتوانند به مدیریت دانش مطلوب برسند و پابهپای سازمانهای برتر رقابت کنند. اشتراک دانش به معنای دسترسپذیر کردن دانش برای دیگران است که بهصورت یک فرایند عمل میکند و از طریق آن دانش یک فرد به قالبی قابلفهم و استفاده برای دیگران تبدیل میشود(داونپورت[2]، 1997). دانش را میتوان با استفاده از ابزارهای مدیریت دانش در کتابخانهها یا مراکز اطلاعرسانی یا از طریق تعامل شخصی انتقال داد (رهنورد و خاوندکار، 1387). یکی از فرایندهای مهمّ مشترک در ساختارهای مختلف برای مدیریت دانش، اشتراک دانش و انگیزۀ افراد برای به اشتراک گذاشتن دانش شخصیشان است (ابیلی، نارنجی ثانی، رشیدی و مختاریان، 1390). بر اساس گزارش سازمان بینالمللی کار[3] (2010) اشتراک دانش فرایندی است که با ذخیره و سازماندهی دانش شروع میشود و سود ویژهای را عاید کسانی خواهد ساخت که این دانش را برای طیف گستردهتری از استفادهکنندگان، دسترسپذیر خواهد ساخت. بنابراین، سبب ایجاد ارتباطات جدیدی بین گروههایی با علایق مشابه میشود. اشتراک دانش، از عناصر کلیدیِ برنامههای مدیریت دانش کارآمد و مؤثر است (ریگ[4]، 2005 نقل در خاتمیانفر و پریرخ، 1388). کتابخانههای عمومی بهعنوان یک نوع خاص از کتابخانههای مورد نظر در این پژوهش، مکان تلاقی افکار و نظرهای عامۀ مردم با صاحبنظران جامعه است (بیرانوند، 1391: 8). اشتراک دانش در کتابخانههای عمومی اهمیت زیادی دارد، زیرا کتابداران با استفادهکنندگان از قشرهای مختلف جامعه، پژوهشگران و همکاران خود و سایر کتابخانهها و حتی منابع اطلاعاتی تعامل و ارتباط دارند و بدین سبب از دانش و اطلاعات غنی برخوردارند. چنانچه فرهنگ اشتراک دانش در کتابخانهها وجود داشته باشد، این عامل میتواند در موفقیت کتابداران و کاربران کتابخانههای عمومی در اشتراکگذاری دانش خود نقش مهمی را ایفا کند (هانگ[5] و همکاران، 2011). شبکههای اجتماعی از جمله ابزارهایی است که امکان ارائه و تبادل افکار و اندیشهها را برای همه اقشار جامعه فراهم کرده است (اناری و همکاران، 1392). همچنین با توجه به نقش کنونی کتابخانههای عمومی در توسعه و اشاعۀ دانش، کتابداران عمومی میتوانند از شبکههای اجتماعی بهعنوان یک ابزار قدرتمند برای ایجاد محیطی عمومی بهمنظور توسعۀ خلاقیتها، مکان ملاقات افراد جامعه، افزایش سواد عمومی و اطلاعاتی، تبادل فرهنگی و ارتقای سطح فرهنگی و درنهایت اشتراک دانش استفاده کنند. در این پژوهش به این مسئله پرداخته میشود که آیا شبکههای اجتماعی از جمله فیسبوک[6]، توییتر[7]، یوتیوب[8]، گوگل پلاس[9]، مای اسپیس[10] و ... به منظور اشتراک دانش توسط کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان کاربرد دارند؟ و در نهایت در راستای تکمیل نگاه کیفی پژوهش، مدل پارادایمی اشتراک دانش کتابداران در کتابخانههای عمومی ارائه خواهد شد.
«حسینزاده» (1393) در پژوهش خود عوامل مؤثر بر پذیرش رسانههای اجتماعی را در مدیریت اجتماعیِ ارتباط با مشتری بررسی کرده است. در این پژوهش برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون تی تکنمونهای[11] و آزمون فریدمن[12] استفادهشده است. نتایج بهدستآمده از آزمون فریدمن نشان داد از میان عوامل مؤثر بر پذیرش رسانههای اجتماعی، «ایجاد اطلاعات تفکیکی با توجه به نیازهای مشتریان» بالاترین و «در اختیار گذاشتن امکانات یکسان توسط رسانههای اجتماعی برای تمامی کاربران» کمترین میزان اولویت را داراست.
«تیموری» (1392) در پژوهشی پیمایشی، رابطۀ متغیرهای سازمانی (ساختار، فرهنگ و فناوری) با تسهیم دانش در دیوان محاسبات کشور را بررسی کرده است. یافتههای پژوهش وی نشان داد فرهنگ و فناوری سازمانی، زمینۀ لازم را برای تسهیم دانش کارکنان دیوان محاسبات کشور فراهم میآورد.
«کولکلی و ماهونی»[13] (2014) در پژوهش خود اشتراک و خلق دانش از طریق ابزارهای وب 2 و نقش آن در آموزش و یادگیری برای دانشگاه را بررسی کردهاند. این پژوهش با هدف بررسی فرصتها و تحولات جدیدی که فناوریهای وب 2 در دانشگاهها ایجاد میکنند و همچنین نقش این فناوریها در آموزش و یادگیری برای این نهادها به عمل آمد. پژوهشگران به این نتایج دست یافتند که نوآوری وب 2 یک زیرساخت[14] ارتباطی است که افراد را برای به اشتراکگذاری افکار و تجربههای خود بهمنظور مشارکت از طریق رسانههای اجتماعیِ تعاملی تشویق میکند.
«چو و اس دو»[15] (2013) در پژوهش خود با عنوان «ابزارهای شبکههای اجتماعی برای کتابخانههای دانشگاهی» به بررسی و کشف کاربرد ابزارهای شبکههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی، میزان استفاده، برداشت کارکنان از فرصتها و چالش و عوامل مؤثر بر تصمیمگیری برای استفاده یا عدم استفاده از چنین ابزارهایی پرداختهاند. یافتههای پژوهش آنان نشان داد فیسبوک و توییتر رایجترین ابزارهای شبکههای اجتماعیِ مورداستفاده در کتابخانههای دانشگاهی بودهاند.
مروری اجمالی بر پژوهشهای انجامشده نشان میدهد پژوهشها اغلب با استفاده از روش پیمایشی و کاربرد پرسشنامه و تجزیهوتحلیل آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. در راستای پژوهشهای مربوط به اشتراک دانش، برخی عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در محیطهای مختلف و برخی نیز عوامل مشوّق و بازدارنده اشتراک دانش را بررسی کردهاند. در پژوهشهای مربوط به شبکههای اجتماعی، بعضی میزان استفاده از انواع مختلف شبکههای اجتماعی را درمحیط کتابخانهها و دانشگاهها ارزیابی کردهاند. گروهی از پژوهشگران نیز رابطۀ اشتراک دانش و کاربرد فناوریهای وب 2 را در محیطهای مختلف بررسی کردهاند. نکتۀ قابل ذکر دیگر اینکه پژوهشهای صورتگرفته در این زمینه، بیشتر شبکههای فیسبوک و توییتر را بررسی کردهاند. مقایسه پژوهشهای داخلی و خارجی نشان میدهد در پژوهشهای خارجی، بررسیِ میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در اشتراک دانش بیشتر مورد توجه قرارگرفته است؛ در حالیکه در پژوهشهای داخلی بیشتر اشتراک دانش و عوامل مؤثر بر آن بررسیشده است.
با توجه به این موارد، پژوهش حاضر در پی ارائۀ پاسخ به پرسشهای زیر است:
روششناسی پژوهش
روش انجامِ پژوهش حاضر کیفی بوده و به شیوه نظریۀ زمینهای[16] انجام شده است. پژوهشگران کیفی، تجربۀ پژوهشی را نه در قالب متغیرهای مجزا بلکه با تمامیّت و بهصورت یکپارچه در نظر میگیرند (حریری، 1385). پژوهش کیفی بهطورکلی با درکی انسانگرایانه و پدیدارشناسانه به مطالعۀ کنشهای اجتماعی پرداخته و تلاش خود را بر دید علمی از دیدگاه مؤلفههای انسانی متمرکز میسازد. نظریۀ زمینهای یکی از روشهای پژوهش کیفی است که به هیچ نوع دادۀ خاص، راهبرد پژوهش یا علایق مشخصی تعهد ندارد و از جمعآوری دادهها بهدست میآید (ذکایی، 1381).
جامعۀ آماری پژوهش حاضر، کلیۀ کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان است. باتوجه به روش انجام این پژوهش و نیز گستردگی جامعۀ پژوهش، نیاز به نمونهگیری واضح است. نمونهگیری در پژوهشهای کیفی بر اساس نظریههای احتمال آماری قرار ندارد و انتخاب نمونه بر مبنای نمونهگیری نظری یا هدفمند انجام میشود (حریری، 1385، 131). در این روش نمونهگیری که خاصّ پژوهشهای کیفی است، تعداد افراد مورد مطالعه به اشباع نظری[17] پرسشهای مورد بررسی، بستگی دارد (محمدپور، صادقی و رضایی، 1389). برای انتخاب مشارکتکنندگان از میان کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان، از روش متوالی گلولهبرفی[18] استفاده و روند مصاحبه از مدیر اداره کتابخانههای عمومی شهر کرمان آغاز شده است. دلیل انتخاب این روش این است که با وجود مشخص بودن تعداد کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان، تعداد مشخصی از کتابدارانی که از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، در دسترس نبودند. پس از مصاحبه با 18 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان، پژوهشگران اشباع نظریِ پاسخهای داده شده را تشخیص و به مصاحبه پایان دادند.
جدول 1. نمونه آماری پژوهش
مشارکت کننده |
جنسیت |
سابقه کار (سال) |
کتابدار یک |
زن |
12 |
کتابدار دو |
مرد |
7 |
کتابدار سه |
زن |
5 |
کتابدار چهار |
مرد |
6 |
کتابدار پنج |
مرد |
5 |
کتابدار شش |
زن |
4 |
کتابدار هفت |
زن |
8 |
کتابدار هشت |
مرد |
13 |
کتابدار نه |
زن |
15 |
کتابدار ده |
زن |
7 |
کتابدار یازده |
زن |
7 |
کتابدار دوازده |
زن |
8 |
کتابدار سیزده |
مرد |
5 |
کتابدار چهارده |
زن |
7 |
کتابدار پانزده |
زن |
3 |
کتابداره شانزده |
مرد |
20 |
کتابدار هفده |
مرد |
3 |
کتابدار هجده |
زن |
19 |
البته، بدیهی است که معیار استفاده از شبکههای اجتماعی بهعنوان پیششرط لازم برای ورود افراد موردنظر به مشارکتکنندگان در پژوهش در نظر گرفته شده بود.
ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مصاحبۀ نیمهساختاریافته[19] است. امتیاز اصلی مصاحبۀ نیمهساختاریافته در این است که مصاحبهگر درعینحال که فرایند کسب اطلاعات از مصاحبهشونده را تحت کنترل دارد، در دنبالکردن مسیرهای تازهای که با توجه به پاسخهای مصاحبهشونده پیش میآید، آزادی لازم را دارد.
برای تعیین روایی و پایایی پژوهش حاضر، از روش ارزیابی «لینکولن و گوبا»[20] (1985) که معادل روایی و پایایی در تحقیقات کمّی است، استفاده شد. برای دستیابی به هر یک از این معیارها، کارهای زیر انجام گرفت:
در این پژوهش برای تجزیهوتحلیل دادههای بهدستآمده و رسیدن به نظریه، از روش رمزگذاری نظری[21] استفاده شد. این روش از این جهت مناسب تشخیص داده شد که روشی استقرایی و اکتشافی است و بهعنوان روشی راهگشا، با تجزیه و تحلیل متن به جزءها و مفهومهای دقیق، امکان تعریف یک نظریه یا الگو را فراهم میآورد (ادیبحاجباقری، 1385). در این روش با مقایسه مداوم در رویکرد نظریۀ زمینهای «اشتراوس و کوربین»[22] رمزگذاری در سه مرحلۀ باز[23]، محوری[24]و انتخابی[25] انجام شد.
یافتههای پژوهش
درخصوص تحلیل مرحلهایِ یافتهها با تفکیک و بررسی متون مصاحبهها رمزگذاری باز[26] با جزءبهجزءکردن اطلاعات، به شکل مقولههای اطلاعات دربارۀ چگونگیِ بهکارگیری شبکههای اجتماعی برای اشتراک دانش در کتابخانههای عمومی شهر کرمان پرداخته شد. در این مرحله، دادهها به بخشهای مجزا تقسیم شدند و از نزدیک بررسی و ازنظر شباهتها و تفاوتهایشان با هم مقایسه گردیدند. بر اساس دادههای گردآوریشده از مصاحبهها، در مجموع از مصاحبههای کتابداران 69 گزارۀ مفهومی استخراج گردید. در مرحلۀ دوم رمزگذاری، که «رمزگذاری محوری»[27] نام دارد، دادههای خردشده در جریان رمزگذاری دوباره کنار هم گذاشته میشوند و مقولههایی که بیشترین ارتباط را با مسئله پژوهش دارند، از میان رمزها و یادداشتهای مربوط انتخاب میگردند. در این مرحله، از میان گزارههای مفهومی مرحلۀ اول رمزگذاری، 29 گزاره مفهومی مرتبط با مصاحبه کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان شناسایی شده است. در مرحلۀ سوم، یعنی رمزگذاری انتخابی،[28] مقولههای اصلی تعیین شد. در این مرحله 4 مقوله در ارتباط با مصاحبههای کتابداران شامل: فعالیتهای شخصی، فعالیتهای حرفهای، ارتباطات و دین و مذهب بهدست آمد.
جدول 2. کدگذاری دادههای راهبرد کیفی
مربوط به مصاحبه کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان در سه مرحله
رمزگذاری انتخابی |
رمزگذاری محوری |
رمزگذاری باز |
رمز |
فعالیتهای فردی- شخصی
فعالیتهای حرفهای
ارتباطات
دینی و مذهبی |
ارتباطات (انسانی - فردی) سیاست اقتصاد مسائل اجتماعی مسائل فرهنگی
بهرهوری فرهنگسازمانی تعهد همکاری هدفمندی وظیفه انعطاف آرمانگرایی
دانش فردی دانش سازمانی روش تحقیق گسترش علم تخصص تعاملات علمی نظامهای اطلاعاتی آموزش
معنویات عقاید تجارب
وجود شبکههای اجتماعی شرایط انسانی شرایط کاری وجود اینترنت بسترهای اینترنت |
تبادل مطالب اجتماعی |
A2 |
ارتباطات فردی |
A5 |
||
مسائل عاطفی |
A7 |
||
سرگرمی |
A8 |
||
اخبار روز |
A11 |
||
ملاقات بدون حضور فیزیکی |
A14 |
||
پر کردن اوقات فراغت |
A18 |
||
انتقال پیامهای فوری |
A21 |
||
مباحث ورزشی |
A27 |
||
اعتمادسازی فردی |
A29 |
||
اطلاعات سیاسی |
A30 |
||
تعاملات غیررسمی |
A31 |
||
خرید الکترونیک |
A38 |
||
ارتباطات سازمانی |
B1 |
||
اشتراک اطلاعات اداری |
B4 |
||
اجتماعسازی مجازی |
B5 |
||
غلبه بر زمان و مکان |
B8 |
||
ارتقای سازمان |
B9 |
||
پرورش روح همکاری |
B13 |
||
مشورت با همکاران مجرب |
B19 |
||
اعتمادسازی سازمانی |
B20 |
||
افزایش بهرهوری فردی |
B21 |
||
ارتقای بهرهوری سازمانی |
B24 |
||
ارتقای فرهنگسازمانی |
B26 |
||
افزایش تعهد سازمانی |
B27 |
||
یکپارچگی سازمان |
B32 |
||
هدفمندی سازمان |
B35 |
||
مدیریت تغییر |
B37 |
||
مدیریت خوب |
B38 |
||
اشتراک ایدههای نو |
B40 |
||
بهبود خدمات سازمانی |
B42 |
||
جذب کاربران |
B46 |
||
گسترش اهداف علمی |
C3 |
||
گسترش اهداف پژوهشی |
C5 |
||
گسترش دانش فردی |
C6 |
||
توسعه دانش فردی |
C8 |
||
تسهیم دانش سازمانی |
C9 |
||
اطلاعات تخصصی |
C13 |
||
اطلاعات عمومی |
C19 |
||
اطلاعات مفید علمی |
C20 |
||
جستجوهای علمی |
C21 |
||
مطالب آموزشی |
C22 |
||
تعاملات انسانی فردی |
C25 |
||
گسترش دانش سازمانی |
C29 |
||
دسترسی نظاممند به اطلاعات مفید |
C33 |
||
گسترش دانش ذهنی |
C36 |
||
دسترسی به منابع علمی |
C37 |
||
تصحیح دانش |
C41 |
||
ایجاد گروههای تخصصی |
C43 |
||
آموزش استفاده از شبکههای اجتماعی |
C45 |
||
معرفی منابع خوب (علمی - غیرعلمی) |
C48 |
||
ارتباطات آسان |
D1 |
||
انتقال پیام |
D2 |
||
اشتراک اعتقادات |
D7 |
||
آرزوها |
D19 |
||
خرافات |
D21 |
||
اشتراک تجربهها و آگاهیها |
D25 |
||
انجام کارهای گروهی |
D28 |
||
فراهم بودن امکانات اینترنت |
E3 |
||
قیمت مناسب اینترنت |
E5 |
||
اوقات فراغت زیاد |
E8 |
||
فراهم بودن زیرساخت استفاده از اینترنت |
E15 |
||
فراهم بودن امکانات از طرف سازمان مادر |
E17 |
||
فراهم بودن زیرساخت استفاده از شبکههای اجتماعی |
E20 |
||
خدمات اپراتورهای تلفن همراه برای دستیابی به اینترنت |
E25 |
||
پالایه[29] بودن شبکههای اجتماعی |
E27 |
||
به وجود آمدن نرمافزارهای ارتباطی تلفن همراه |
E28 |
||
عدم برنامهریزی درست برای اوقات فراغت |
E30 |
||
عدم علاقه به کتابخوانی |
E33 |
بحث و نتیجهگیری
پرسش اول پژوهش: کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان چه شناختی از شبکههای اجتماعی دارند؟
پژوهشگر پس از بررسی میزان شناخت کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان از شبکههای اجتماعی، نتیجه گرفت همانطور که شبکههای اجتماعی جنبههای شناختهشده و ناشناختۀ زیادی دارند، کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان نیز نسبت به جنبهها و ابعاد گسترده شبکههای اجتماعی دیدگاه و شناخت گسترده و متفاوتی داشتند. این مطلب به عوامل مؤثر بر فرایندهای شناخت فردی آنها برمیگردد. هر یک از این افراد دیدگاه و درک منحصربهفردی از شبکههای اجتماعی داشتهاند. آنان در بعضی موارد شناخت خود را در زمینۀ رفتارهای شخصی و در برخی موارد مرتبط با رفتارهای سازمانی بیان کردهاندـ که البته رفتارهای شخصی و سازمانی در شبکههای اجتماعی با یکدیگر تفاوت زیادی دارند. علاوه بر این، آنها از بین شبکههای اجتماعیِ مورد بررسی در پژوهش حاضر، بهجز «مایاسپیس» نسبت به چهار شبکۀ اجتماعی دیگر، فیسبوک، توییتر، گوگلپلاس و یوتیوب شناخت کامل داشتند و تقریباً همه در این شبکهها عضو بودند و از آنها روزانه بازدید و استفاده میکردند. کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان با شناختی که از شبکههای اجتماعی دارند، این فضای مجازی را که حاوی اطلاعات انبوه و گوناگون بوده، بهصورت بخشی از واقعیت مجازی عصر خود پذیرفته و در چارچوب تعاملهای معرفتی از آن استفاده میکنند. همچنین، روابط کاری و فردی خود را در این چارچوب افزایش دادهاند و با ورود به این شبکهها، هر پیامی را به هر کسی در هرکجا و به هر تعداد ارسال میکنند. نتایج این پژوهش با پژوهش «چو و اسدو» (2013) که نشان داد فیسبوک و توییتر رایجترین ابزارهای شبکههای اجتماعی مورد استفاده در کتابخانههای دانشگاهی بودند و بیشتر کارکنان کتابخانهها دیدگاه مثبتی نسبت به کاربرد شبکههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی دارند، همراستاست. همچنین یافتههای این پژوهش با پژوهش «چو» (2009) همخوانی دارد، زیرا یافتههای «چو» نشان میدهد رسانه ویکی[30] بهعنوان یک نرمافزار در کتابخانههای دانشگاهی پذیرفتهشده است.
پرسش دوم پژوهش:کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان از شبکههای اجتماعی با چه هدفی استفاده میکنند؟
بررسی مقولات بهدستآمده و تحلیل مصاحبههای مشارکتکنندگان نمایانگر این است که کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان شبکههای اجتماعی را عمدتاً برای اهداف فردی و شخصی مورد استفاده قرار میدهند و به دلایل مختلفی استفادۀ سازمانی از آن نمیشود. برخی از این عوامل عبارتند از: نبود سیاستگذاری شفاف درباره شبکههای اجتماعی، پالایه بودن[31] و محدودیت اینترنت در سرعت و دسترسی، اولویتنداشتن فضای مجازی در بودجهها، بیتمایلی سازمانها به شفافسازی ذاتی اینترنتی، محافظهکاری و نگرانی کتابداران درباره حضور رسمی در شبکههای اجتماعی به دلایل سیاسی، نبود زیرساختهای لازم در کتابخانهها، نشناختن کارکردهای شبکههای اجتماعی و تمایل سازمانیِ بیشتر به کار محفلی بهجای کار تولیدی ـ که البته عمدهترین آن پالایهبودن شبکههای اجتماعی است. همچنین، کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان از بین چهار شبکۀ اجتماعی که در آنها عضویت داشتهاند، از فیسبوک وگوگلپلاس بیشتر از بقیه شبکهها استفاده میکنند و این شبکهها جای خود را در میان کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان بیشتر بازکردهاند. این نکته میتواند مدنظر مدیران و سرپرستان کتابخانههای عمومی شهر کرمان قرار گیرد و با تمرکز بر روی استفاده از آنها، روابط اجتماعی میان کتابداران بهمنظور اشتراکگذاری ایدهها و مهارتها و در نهایت کمک به بهبود محیط کار را گسترش دهند و فرصت استفادۀ سازمانی از شبکههای اجتماعی را برای تبدیل کتابخانههای عمومی به کتابخانه عمومی3 فراهم کنند، زیرا شبکههای اجتماعی و نرمافزارهای مربوط به آنها جزء اصلی و جدانشدنی سازمانهای 3 در عصر حاضر هستند. کتابخانههای عمومی3 نهادهایی اجتماعی ـ اطلاعاتی و در تعامل و اشتراک همیشگی با تبادل اطلاعات و دانستهها هستند که آرمان اطلاعات درست در همه جا و همه وقت را محقق میسازند (تانگ و زو[32]، 2015). یافتههای این پژوهش نشان میدهد کتابداران کتابخانههای عمومی، شبکههای اجتماعی را در درجه اول برای ارتباطات دوطرفه (مانند مکالمه و گفتگو با دوستان) و کمتر برای ارتباطات یکطرفه (مانند بهروزرسانیها و بارگذاری نوشتهها) مورد استفاده قرار میدهند. همچنین همۀ مشارکتکنندگان در زندگی شخصی خود از شبکههای اجتماعی استفاده کردهاند. نگرش شرکتکنندگان نسبت به شبکههای اجتماعی نشان میدهد آنها شبکههای اجتماعی را در ابتدا برای استفادههای شخصی (بهعنوانمثال فقط سرگرمی)، سپس برای استفاده حرفهای و سازمانی به کار میگیرند. همچنین، شبکههای اجتماعی یک مشوّق و محرک برای ایجاد انگیزه در میان کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان برای اشتراک ایدهها، اطلاعات و تجربیات میباشند. یافتههای این پژوهش با یافتههای «فورسیر»[33] (2012) همراستاست. فورسیر نشان داد وبلاگها توسط کتابداران دانشگاهی برای ارتباطات داخلی و شخصی مورد استفاده قرار میگیرند. بنابراین، این رسانهها ارزشی را برای کتابخانه 2 در ارائه خدمات به ارمغان آوردهاند. بهعلاوه، یافتههای این پژوهش با پژوهش کولکلی و ماهونی (2014) همخوانی دارد. یافتههای «لطفی» (1393) نیز با یافتههای این پژوهش مشابه است. یافتههای لطفی(1393) نشان میدهد بهطورکلی میزان حضور انجمنهای علمی کتابداری و اطلاعرسانی در شبکههای اجتماعی رضایتبخش است و شبکۀ اجتماعی فیسبوک بیشترین تأثیر را روی فعالیتهای آنها داشته و جای خود را در میان انجمنهای علمی کتابداری و اطلاعرسانی بهخوبی بازکرده است.
پرسش سوم پژوهش: کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان چگونه از شبکههای اجتماعی برای اشتراکگذاری دانش استفاده میکنند؟
یافتههای حاصل از بررسی رفتار اشتراک دانش کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان در شبکههای اجتماعی نشان داد کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان از شبکههای اجتماعی بهمنظور اشتراک دانش استفاده میکنند. مرور مصاحبههای انجامشده نشان میدهد بیشترین فعالیتهای آنها در راستای اشتراک دانش در شبکههای اجتماعی، مربوط به اشتراک اطلاعات و دانش تخصصی است، هرچند دانش عمومی خود را نیز از طریق شبکههای اجتماعی در اختیار دیگران قرار میدهند. کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان با انگیزههای متفاوت در شبکههای اجتماعی دانش را به اشتراک میگذارند. شبکههای اجتماعی در درجه اول بهطور قابلتوجهی برای اشتراک دانش خارج از سازمان مورد استفاده قرار میگیرند. مفهوم شبکههای اجتماعی بهعنوان یک سهم اجتماعی ارزشمند در نظر گرفتهشده که حتی میتوان برای بهکارگیری در جهت اشتراک دانش آن را به کاربران آموزش داد. هرچند استفادۀ سازمانی از شبکههای اجتماعی در ایران امکانپذیر نیست، تقریباً تمامی شرکتکنندگان بهعنوان یک بخش ضروری در دسترسی به اطلاعات روزانه و اشتراکگذاری دانش بر روی شبکههای اجتماعی تأکید کرده و اظهار داشتهاند که این شبکهها بهترین مکان برای پخش و اشتراک اطلاعات و مطالب مهم هستند، زیرا کاربران شبکههای اجتماعی مطالب جذّاب را در حوزههای مورد علاقۀ خود جستجو میکنند و اگر مطالب جذّاب و مفید را در ارتباط با رشته و حرفه خود در این شبکهها به اشتراک بگذاریم، بهسرعت بین کاربران دیگر پخش میشود و همه از آن آگاهی مییابند. یافتههای این پژوهش با پژوهش «آهارونی»[34] (2010) مشابه است. یافتههای او نشان میدهد کاربرد توییتر در کتابخانههای دانشگاهی و عمومی، این کتابخانهها را قادر به پخش و اشتراک اطلاعات دربارۀ فعالیتهای خود، نظرها، موقعیت و نیز منافع حرفهای آنها میکند. ولی با یافتههای پژوهش «نعمتی انارکی» (1393) مغایرت دارد. همچنین نتایج این پژوهش با پژوهش «اناری و همکاران» (1392) که نشان داد میزان استفاده کتابداران دانشگاه اصفهان از ابزارهای شبکههای اجتماعی در روند اشتراکگذاری دانش رو به پایین است، مغایرت دارد. با توجه به یافتههای این پژوهش، کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان ابزارهای شبکههای اجتماعی را در جهت اشتراک دانش به کار میبرند و در صورت پیادهسازی این ابزارها در محیط کتابخانهها، رفتار اشتراک دانش سیر صعودی پیدا میکند. بهعلاوه، یافتههای پژوهش حاضر نیز با پژوهش «چامگ[35]و همکاران» (2015) همراستاست.
پرسش چهارم پژوهش: شبکههای اجتماعی چگونه جوامع عملی را میان کتابداران کتابخانههای عمومی ایجاد میکنند و آن را گسترش میدهند؟
جامعه عملی نظام فعالیتی است که اعضای آن آنچه را که درک میکنند و تأثیر آن را در زندگی و جامعه خود میبینند، به اشتراک میگذارند. بهعبارتدیگر، جامعۀ عملی یک شبکۀ غیررسمی از تعاملات بین متخصصانی است که در حرفهای مرتبط با ایجاد دانش مشغول به کار هستند (فورسیر[36]، 2013). جوامع عملی با توجه به شناخت انسانگرایانه ونگر[37] (2004)، گروهی از افراد است که مهارت، حرفه و یا یک شغل را به اشتراک میگذارند. دامنۀ یک جامعۀ عملی محدود به زمینهها و رشتههای مشترک اعضای آن است و شرایطی را برای یادگیری ایجاد میکند که یک جامعۀ قوی را پرورش میدهد و تمایلات و فعلوانفعالهای مربوط به اشتراک دانش را تشویق و بر محور توسعه دانش تمرکز میکند. کتابخانههای عمومی شهر کرمان قبل از استفاده از شبکههای اجتماعی باید هنگام پیادهسازی مدیریت دانش و توسعۀ رفتارهای اشتراک دانش کتابداران خود به این موضوع توجه داشته باشند که این ابزارها از جوامع عملی حمایت کنند زیرا شبکههای اجتماعی بستر مناسبی برای ایجاد جوامع عملی در کتابخانههای عمومی هستند. یافتههای حاصل از مصاحبههای انجامشده با کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان نشان داد جوامع عملی میتوانند در کتابخانههای عمومی شهر کرمان وجود داشته باشند و از ارتباطهای سازمانی و حرفهایِ کتابداران و کاربران از طریق اشتراک دامنۀ خاص از دانش حمایت کنند، ولی این جوامع در حال حاضر بهصورت عملی در کتابخانههای عمومی شهر کرمان وجود ندارند.
[1]. Alee
[2]. Davenport
[3]. International Labour Organization
[4]. Riege
[5]. Hung
[6]. Facebook
[7]. Twitter
[8]. YouTube
[9]. Google Plus
[10]. My Space
[11]. One-Sample t - test
[12]. Friedman test
[13]. Kulakli & Mahony
[14]. Platform
[15]. Chu & S Du
[16]. grounded theory
[17]. Theoretical Saturation
[18]. Snowball Sampling
[19]. Semi – Structured Interview
[20]. Lincoln & Guba
[21]. Theoretical Coding
[22]. Strauss & Corbin
[23]. Open Coding
[24]. Axial Coding
[25]. Selective Coding
[26]. Open Coding
[27]. Axial Coding
[28] - Selective Coding
[29]. Filter
[30]. Wiki
[31]. Filtering
[32]. Tang & Zui
[33]. Forceir
[34]. Aharony
[35]. Chumg
[36]. Forcier
[37]. Wenger