مارک بین‌المللی: قالبی مجازی در عصری مجازی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و دانشجوی دکتری کتابداری در دانشگاه فردوسی / مترجم

چکیده

از حدود بیست سال پیش مارک بین‌المللی به‌عنوان یکی از ضروری‌ترین نیازها برای سرعت بخشیدن به برقراری ارتباط رایانه‌ای میان کتابخانه‌ها توسط ایفلا مطرح شد. هدف از آن فراهم آوردن ک ابزار ارتباطی واحد از میان انواع گوناگون قالب‌‌های مارک ملی بود، به‌طوری که داده‌ها بدون کمترین نقصی از هر قالب دیگری به آن انتقال داده شده و یا از آن منتقل شود. در مقالة حاضر سعی می‌شود تا علاوه بر فراهم ساختن تصویری روشن از روند توسعة این قالب، چالش‌ها و مسائل مربوط به آن را مطرح کرده و کتابداران را با مجموعه تلاش‌هایی که تاکنون در راستای اعتلای این قالب و با هدف استفاده از آن صورت پذیرفته است آشنا کند.

کلیدواژه‌ها