Document Type : Original Article
Authors
1 MA, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
2 Professor, Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
Abstract
Keywords
مقدمه، بیان مسئله و ضرورت پژوهش
در عصر حاضر عواملی مانند رشد سریع فناوری و افرایش ارتباطات، رقابت شدید، کاهش امنیت شغلی و بهتبع آن توسعۀ خوداشتغالی سبب تحولاتی در ابعاد مختلف حوزۀ علم اطلاعات و دانششناسی شده است. «مکی آلآقا» (1386) بر این باور است که قرن بیستویکم «قرن دانش» معرفی شده است، بنابراین در این عصر، سرمایۀ اصلی جوامع، دانش، مهارت و نگرش منابع انسانی آنهاست. وی معتقد است برای اینکه این سرمایه در خدمت سعادت جامعه باشد، به مهارتهای کارآفرینی نیاز است. با توجه به اینکه علم اطلاعات و دانششناسی نیز رشتهای است که با اطلاعات و دانش سروکار دارد، لزوم توجه به تقویت مهارتهای کارآفرینی در دانشجویان این رشته مشخص میشود.
«آلیسون»[1] (2007) اشاره میکند که دانشجویان حوزۀ علم اطلاعات و دانششناسی بهسبب تخصصهای خود با منابع اطلاعاتی و مهارتهای فناوری آشنایی دارند و جویندگان علم بهشمار میروند و توانایی بالقوۀ تولید علم و گردش چرخهای اقتصادی را بیش از دیگران دارا هستند. با این توصیف، انتظار میرود با تکیه بر نبوغ، نوآوری و بهرهگیری از دانش و مهارت خود به اشتغالزایی و تولید فرصتهای شغلی بپردازند و پیشگام حرکتهای نویی در این زمینه باشند. با وجود این، تصور بیکاری در بین دانشجویان این رشته همچنان وجود دارد.
افزایش بیکاری بهویژه در میان دانشآموختگان این رشته، زنگ خطری جدی بهشمار میرود. از اینرو، ضروری است برای حلّ این مشکل، برنامهریزی دقیق، فراگیر و درازمدت صورت گیرد (نوروزی، 1388). با توجه به افزایش میزان دانشآموختگان در رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی و تکیۀ آنان به نهادهای دولتی برای اشتغال (صفوی و مرادی، 1392) و در نتیجه ناتوانی در جذب بیشتر دانشآموختگان در این مراکز، لازم است تا دانشجویان این رشته مانند بسیاری از رشتههای دیگر، مهارتهای دستیابی به اشتغال را کسب کنند و خود به ایجاد کسبوکار و اشتغالزایی بپردازند تا برای خود و دیگران نیز زمینههای کسب درآمد را فراهم سازند. کارآفرینی، یکی از راهکارهایی است که میتواند بهعنوان اقدامی مهم در جهت رفع مشکل بیکاری و اشتغالزایی دانشآموختگان این رشته مورد توجه قرار گیرد.
«آلیسون» (2007، نقل در صفوی و مرادی، 1392) اشاره میکند که کتابداران میتوانند کارآفرین اجتماعی باشند. همچنین به بیان نقش آنها در یافتن و دسترسی به اطلاعات، خدمات مرجع و سایر خدمات میپردازد. وی معتقد است کتابداران میتوانند امکان دسترسی به منابع پژوهشی را فراهم کنند. آنها باتوجه به تخصص و حرفۀ خود، با منابع اطلاعاتی آشنایی دارند و جویندگان و حافظان علم بهشمار میروند. بنابراین، توانایی بالقوۀ تولید علم و گردش چرخهای اقتصادی را بیش از دیگران دارا هستند. با این توصیف، انتظار میرود آنان با تکیه بر نوآوری و بهرهگیری از دانش و مهارت خود به اشتغالزایی بپردازند و پیشگام حرکتهایی نو در این زمینه باشند.
پرورش کتابدارانی کارآفرین و خلاّق که بتوانند پیوسته خود را با دنیای جدید هماهنگ و سازگار کنند، ضروری بهنظر میرسد. کتابداران دارای ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی میتوانند به ارائۀ خدمات نوین و کارآمدتری متناسب با نیازهای اطلاعاتی کاربران بپردازند. شایان ذکر است، توسعۀ کارآفرینی در رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی، نیازمند ارزیابی ویژگیهای کارآفرینی دانشجویان این رشته و پرورش و تقویت این ویژگیهاست. دراینراستا، پژوهش حاضر بر آن است تا ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی و راهکارهای توسعۀ این ویژگیها را در میان دانشجویان رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز بررسی کند.
پیشینۀ پژوهش
پژوهشهای بسیاری در زمینۀ ویژگیها و قابلیتهای کارآفرینان انجام شده است. «کارلند، بولتن و کارلند»[2] (1984) انواع ویژگیهایی را که از بدو امر تا سال 1984 بررسی شده بود، جمعآوری کردند که در جدول1 به آنها اشاره شده است.
جدول1. پژوهشهای انجامشده درخصوص ویژگیهای کارآفرینان تا سال 1984 (کارلند، بولتن و کارلند، 1984)
نویسنده |
سال |
ویژگیهای کارآفرینان |
میل[3] |
1848 |
مخاطرهپذیری |
وبر[4] |
1917 |
منبع اختیارات رسمی |
شومپیتر[5] |
1934 |
نوآوری و خلاقیت |
ساتون[6] |
1954 |
تمایل به مسئولیتپذیری |
هارتمن[7] |
1959 |
منبع اختیارات رسمی |
مک کله لند[8] |
1961 |
مخاطرهپذیری، توفیقطلبی |
دیویدز[9] |
1963 |
آرزومند، استقلالطلب، مسئولیتپذیر، اعتماد به نفس |
یکل[10] |
1964 |
روابط انسانی، توانایی به ایجاد ارتباطات، دانش فنی |
شراگ[11] |
1965 |
واقعگرایی، انگیزش به قدرت، سرشناسی، نوعدوستی، عمکرد ضعیف در شرایط بحران |
پالمر[12] |
1971 |
سنجش مخاطره |
هورنادی و آبود[13] |
1971 |
نیاز به توفیق، خودمختاری، متهاجم، قدرت، شناخت، نوآوری، استقلال |
وینتر[14] |
1973 |
نیاز به قدرت |
برلند[15] |
1974 |
مرکز کنترل درونی |
لایلز[16] |
1974 |
نیاز به توفیق |
گاسه[17] |
1977 |
گرایش به ارزشهای شخصی |
تیمونز[18] |
1978 |
انگیزه، اعتماد به نفس، هدفگرا، خواهان ریسکهای متعادل، مرکز کنترل داخلی، خلاقیت، نوآوری |
سکستون[19] |
1980 |
آرزومند، پرانرژی، واکنش مثبت نسبت به مشکلات و موانع |
بروکهاوس[20] |
1980 |
تمایل به مخاطرهپذیری |
ولش و وایت[21] |
1981 |
نیاز به کنترل، مخاطرهپذیری، اعتماد به نفس، انگیزه تهاجم، خواهان مخاطرههای متعادل |
دانکل برگ و کوپر[22] |
1982 |
رشدگرا، استقلالطلب، مهارتطلب |
ولش و یانگ[23] |
1982 |
مرکز کنترل، آزادی برای نوآوری، عزت نفس |
«دراکر»[24] (1985) در پژوهش خود به این نتیجه رسید که خلاقیت و نوآوری با کارآفرینی لازم و ملزوم یکدیگرند تا آنجاکه کارآفرینی بدون خلاقیت و نوآوری حاصلی ندارد. در پژوهش دیگری «احمد»[25] (1984) نشانداد افراد کارآفرین دارای کنترل درونی، تمایل به ریسکپذیری و انگیزۀ پیشرفت هستند. «ریسال»[26] (1992) نیز در پژوهشی خلاقیت و نوآوری را مؤثرترین ویژگی در انجام دادن فعالیتهای کارآفرینانه عنوان کرده است (قهرمانی، پرداختچی و حسینزاده، 1389). در پژوهش دیگری «شین»[27] (1994) نیز عنوانکردهاست که کارآفرینان واقعی مشاغل جدید را بیشتر بهدلایل نوآوری و خلاقیت شروع میکنند تا انگیزههای اقتصادی. بررسی و ارزیابی وضعیت آموزش کارآفرینی دانشجویان در کشور آرژانتین نشان داد از نظر آنها مهمترین دوره ها برای آموزش کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری است (پوستیگو[28]، 2002). «هوارد»[29] (2004) نیز تأثیر توسعۀ قابلیتهای کارآفرینی را بر کارآفرینی دانشآموزان بررسی کرد و به این نتیجه رسید که رابطۀ مستقیمی بین این قابلیتها و توانایی کارآفرینی افراد وجود دارد.
در داخل کشور نیز پژوهشهای متعددی در زمینۀ بررسی مهارتهای کارآفرینی صورت گرفته است. در این راستا «آرشید» (1367) در مطالعه ای به این نتیجه رسید که کارآفرینان موفق دارای منبع کنترل درونی هستند. در پژوهش دیگری «یارایی» (1383) با هدف بررسی برخی روحیات کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شیراز و مقایسۀ آن با مدیران صنایع، نشانداد که مدیران از انگیزۀ پیشرفت بالاتری نسبت به دانشجویان برخوردارند، اما ریسکپذیری دانشجویان از مدیران بالاتر بوده است. همچنین بین ویژگیهای کارآفرینی دانشجویان با جنسیت، سن و سطح تحصیلات والدین آنها رابطۀ معناداری وجود ندارد.
«رستگار هروی» (1388) با هدف سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی کتابداران نشان داد بین ویژگیهای شخصیتی توفیقطلبی، خلاقیت، ریسکپذیری، مرکز کنترل درونی و کارآفرینی کتابداران رابطۀ معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش «پرداختچی و همکاران» (1388) بهمنظور بررسی اثربخشی مدیریت در زمینه سازی برای بروز و پرورش کارآفرینی نشان داد بین ویژگیهای کارآفرینی کارکنان بر حسب متغیرهای سابقۀ خدمت و سطح تحصیلات تفاوت معناداری وجود ندارد.
«خشنودیفر و همکاران» (1390) در پژوهشی به بررسی روحیۀ کارآفرینانۀ دانشجویان دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه سیستانوبلوچستان پرداختند. نتایج این مطالعه نشان داد ویژگی کنترل درونی و توفیقطلبی در بین بیشتر دانشجویان بهترتیب، در حدّ بالا و متوسط و روحیۀ ریسکپذیری، خلاقیت و استقلالطلبی آنان در حد پایین بوده است. نتایج پژوهش دیگری که با هدف بررسی ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران صورت گرفت، نشان داد تنها 4/38% دانشجویان دارای ویژگیهای کارآفرینی بودند. دانشجویان در ویژگی «کانون کنترل» به وضعیت مطلوب نزدیک بودند و در ویژگی «تحمل ابهام» وضعیت بسیار خوبی داشتند (منصورینژاد، نقشینه و احمدپور داریانی، 1391). در پژوهشی دیگر «محمدی و مرجانی» (1393) قابلیتهای کارآفرینی کتابداران کتابخانۀ مرکزی آستانقدسرضوی را بررسی کردند. نتایج نشان داد مهارتهای کتابداران در زمینۀ خلاقیت، ریسکپذیری، توفیقطلبی، مرکز کنترل درونی و تحمل ابهام، بالاتر از حد میانگین است، اما استقلالطلبی کتابداران از متوسط نمرۀ معیار پایینتر است. یافتهها همچنین نشان داد بین قابلیتهای کارآفرینی کتابداران برحسب جنسیت، سابقۀ کاری و سطح تحصیلات تفاوت معناداری وجود ندارد.
«اباذری» (1393) در مطالعهای ویژگیهای کارآفرینی کتابداران کتابخانههای پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی را بررسی کرد. نتایج نشان داد بین برخی از این ویژگیها با متغیرهای مدرک تحصیلی و سطح تحصیلات رابطۀ مثبت و مستقیمی وجود دارد.
مروری بر پژوهشهای انجامشده در داخل و خارج از کشور در این زمینه نشان میدهد این مطالعات با هدف بررسی ویژگیهای کارآفرینی و اغلب در حوزههای مدیریت و اقتصاد صورت گرفتهاند. شروع این مطالعات در خارج از کشور از دهۀ 1940 و در داخل کشور از دهۀ 1360 بوده است. در این پژوهش پس از مطالعه و بررسی جامع مطالعات و پژوهشهای صورتگرفته در این زمینه و نظرخواهی از اساتید فعال در زمینۀ کارآفرینی، موارد زیر بهعنوان ویژگیهای مهمّ کارآفرینی در دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی انتخاب شد:
پژوهشهای متعددی در خارج و داخل کشور به بررسی عوامل توسعهدهندۀ ویژگیهای کارآفرینی در دانشجویان پرداختهاند. در پژوهشی «احمدپور و همکاران» (1382) افزایش مهارتهای عملی در درسها، بهبود سطح علمی استادان و مدرسان، لزوم مشاوره و هدایت شغلی دانشجویان در طول دوره و ایجاد بنگاه کاریابی در مراکز آموزشی را مورد اشاره قرار دادهاند.
یافتههای پژوهشی دیگر بیانگر آن است که مهارتهای آموزشگران عاملی است که بیشترین نقش را در تبیین تغییرات نگرش دانشآموختگان نسبت به کارآفرینی دانشجویان دارد (زراعتپرور، 1383؛ محمدزاده نصرآبادی، 1383). نتایج مطالعه ای دیگر نشان داد مهمترین عوامل مؤثر بر تقویت کارآفرینی در دانشجویان شامل مؤلفههای آموزشی (روشهای آموزشی، محتوای آموزشی، امکانات و تجهیزات، ویژگیهای آموزشگران و دانشجویان) هستند (خسروی پور و همکاران، 1387). «حسینی و همکاران» (1388) در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که مهمترین عوامل تأثیرگذار بر کارآفرینی شامل آموزشهای فوقبرنامه مرتبط با مهارتهای شغلی، روشهای تدریس خلاّق در دانشگاه و محتوای مناسب درسهای دانشگاهی است. مهمترین راهکارها از دیدگاه هیئت علمی دانشگاه بوعلیسینای همدان بهترتیب اولویت عبارتند از: ارتباط نزدیک میان دانشگاه و سازمانها و مراکز اجرایی، هدایت صحیح دورههای کارآموزی دانشجویان در محیط اجرایی، تناسب محتوای برنامههای آموزشی با پیشرفتهای علمی و فناوری و تغییر روشهای سنتی تدریس دانشگاهی به روشهای خلاقیتمحور (سلمانی و یعقوبی فرانی، 1390).
نظر به اهمیت و نقش دانشگاهها در ایجاد و تقویت ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی در دانشجویان، این مطالعه ویژگیهای کارآفرینی و راهکارهای مؤثر بر توسعۀ ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی را از دیدگاه دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ارزیابی میکند.
پرسشهای پژوهش
روششناسی پژوهش
پژوهش حاضر بهصورت پیمایشی انجام شده، بهلحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعۀ مورد مطالعه شامل کلیۀ دانشجویان رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز مشغول به تحصیل در سال 95-96 بودند. بهدلیل محدودبودن جامعۀ پژوهش (133 نفر)، پرسشنامه بین تمامی افراد جامعه توزیع و در نهایت 109 پرسشنامه گردآوری شد. بهاینترتیب، نرخ بازگشت پرسشنامهها 95/81% و قابل قبول بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته بود که با مطالعۀ متون و بررسی دیدگاههای صاحبنظران و نظرخواهی از متخصصان کارآفرینی، طراحی شد. پرسشنامه دارای61 پرسش بود که36 پرسش آن ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی را بررسی و 25پرسش، راهکارهای توسعۀ این ویژگیها را ارزیابی کرد. پاسخ هر پرسش روی یک مقیاس لیکرت پنجدرجهای از خیلیزیاد (5) تا خیلیکم (1) نمرهگذاری شد. بهمنظور حصول اطمینان از روایی محتوایی پرسشنامه، از دو روش زیر استفاده شد:
جدول 2. روایی سازۀ پرسشنامۀ بررسی ویژگیهای کارآفرینی دانشجویان و راهکارهای توسعۀ این ویژگیها
مقیاس |
همبستگی با نمرۀ کل |
سطح معناداری |
خلاقیت |
67/0 |
00/0 |
ریسکپذیری |
69/0 |
00/0 |
توفیقطلبی |
75/0 |
00/0 |
استقلالطلبی |
63/0 |
00/0 |
کنترل درونی |
76/0 |
00/0 |
تحمل ابهام |
84/0 |
00/0 |
راهکارهای آموزشی |
82/0 |
00/0 |
راهکارهای پژوهشی و فناورانه |
88/0 |
00/0 |
راهکارهای حمایتی |
91/0 |
00/0 |
راهکارهای جانبی |
86/0 |
00/0 |
چنانکه در جدول2 مشاهده میشود روایی سازۀ این پرسشنامه در حدّ مطلوب است و از میان مقیاسها «راهکارهای حمایتی» با ضریب همبستگی 91/0 بالاترین و «استقلالطلبی» با ضریب همبستگی 63/0 پایینترین همبستگی را با نمرۀ کل دارند. در این پژوهش بهمنظور حصول اطمینان از پایایی ابزار پژوهش، پرسشنامۀ پژوهش میان30 نفر از افراد جامعۀ مورد بررسی توزیع و جمعآوری شد و برای برآورد پایایی آن از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که نتایج آن در جدول3 آورده شده است.
جدول 3. پایایی پرسشنامۀ بررسی ویژگیهای کارآفرینی دانشجویان و راهکارهای توسعۀ این ویژگیها
مقیاس |
آلفای کرونباخ |
خلاقیت |
80/0 |
ریسکپذیری |
81/0 |
توفیقطلبی |
81/0 |
استقلالطلبی |
86/0 |
کنترل درونی |
83/0 |
تحمل ابهام |
82/0 |
راهکارهای آموزشی |
89/0 |
راهکارهای پژوهشی و فناورانه |
85/0 |
راهکارهای حمایتی |
83/0 |
راهکارهای جانبی |
86/0 |
کل |
89/0 |
چنانکه در جدول3 مشاهده میشود، پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ در سطح قابل قبولی است. ضریب پایایی نمرۀ کلی پرسشنامه 89/0 است. در مقیاسها بالاترین ضریب پایایی به مقیاس «راهکارهای آموزشی» و پایینترین ضریب به مقیاس «خلاقیت» تعلق دارد. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق نسخۀ22 نرمافزار اس. پی. اس. اس[33] و در سطح معناداری آماری 05/0 انجام شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای مختلف آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمونهای تی تکنمونهای، تی مستقل و آنوا) استفاده شد.
یافتهها
الف) ویژگیهای جمعیتشناختی
یافتههای مربوط به ویژگیهای جمعیتشناختی بیانگر آن است که از میان دانشجویان پاسخدهنده، 27 نفر (8/24%) مرد و 82 نفر (2/75%) زن هستند. بهاینترتیب، بیشتر دانشجویان رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی مشغول به تحصیل در دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 95-96، زن هستند. بیش از نیمی از دانشجویان پاسخدهنده (9/56%) در مقطع کارشناسی، 8/24% در مقطع کارشناسیارشد و تعداد کمی از آنها (3/18%) در مقطع دکتری مشغول بهتحصیل هستند. بیشتر دانشجویان مشغول بهتحصیل (6/71%) بیکار و تعداد کمی از آنها (4/28%) شاغل هستند. بیش از نیمی از دانشجویان شاغل (51/64%) در بخش دولتی و 10 نفر(25/31%) در بخش خصوصی مشغول بهکار هستند و تنها 1نفر آنها کارآفرین است. با وجود اینکه 6/71% دانشجویان پاسخدهنده به کارآفرینی و راهاندازی کسبوکار تمایل دارند، تنها 4/17% آنها اقدام به راهاندازی کسبوکار کردهاند.
ب) پاسخ به پرسشهای پژوهش
1. وضعیت ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران چگونه است؟
در راستای پاسخ به این پرسش از میانگین، انحراف معیار و آزمون تی تکنمونهای استفاده شد که نتایج حاصل از آنها در جدول4 آورده شده است.
جدول4. نتایج آزمون تی تکنمونهای در ارتباط با ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان
متغیرها |
میانگین |
انحراف معیار |
مقدار t |
درجه آزادی |
سطح معناداری |
خلاقیت |
39/22 |
86/3 |
44/6 |
107 |
00/0 |
ریسکپذیری |
43/22 |
03/5 |
04/5 |
108 |
00/0 |
توفیقطلبی |
77/22 |
25/4 |
79/6 |
108 |
00/0 |
استقلالطلبی |
30/20 |
40/4 |
71/0 |
108 |
47/0 |
کنترل درونی |
92/22 |
04/4 |
56/7 |
108 |
00/0 |
تحمل ابهام |
46/19 |
67/4 |
19/1 |
107 |
23/0 |
Test Value= 21/77
چنانکه در جدول4 مشاهده میشود، در میان ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان، «کنترل درونی» (92/22) بیشترین و «تحمل ابهام» (46/19) کمترین میانگین را بهخود اختصاص دادهاند. با توجه به میانگینهای بهدستآمده، ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی در دانشجویان بهترتیب از بیشترین به کمترین عبارتاست از: کنترل درونی، توفیقطلبی، ریسکپذیری، خلاقیت، استقلالطلبی و تحمل ابهام. نتایج حاصل از جدول بیانگر آن است که در بین ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی، میانگین «کنترل درونی»، «توفیقطلبی»، «ریسکپذیری» و «خلاقیت» بهصورت معناداری بالاتر از حدّ متوسط نمرۀ تست یعنی 77/21 بودند. این در حالی است که ویژگیهای «استقلالطلبی» و «تحمل ابهام» معنادار نبود؛ یعنی این ویژگیها پایینتر از حدّ متوسط نمرۀ تست یعنی 77/21 هستند.
2. آیا میان ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران بر حسب ویژگیهای فردی اختلاف معناداری وجود دارد؟
در ادامه، اختلاف معنادار میان ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی بر حسب ویژگیهای فردی آنها (جنسیت، مقطع تحصیلی، وضعیت اشتغال، نوع اشتغال، تمایل و اقدام به کارآفرینی) بررسی شده است که نتایج مربوط به آن در جدول 5 آمده است.
جدول 5. بررسی اختلاف معناداری میان ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی بر حسب ویژگیهای فردی
ویژگیهای جمعیتشناختی |
تحلیل بررسی رابطه میان ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی و ویژگیهای فردی |
جنسیت |
در راستای پاسخ به این پرسش از آزمون تی مستقل استفاده شده است. نتایج نشان میدهد میان ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان زن و مرد اختلاف معناداری وجود ندارد (05/0p> ,105df= ,19/0t=). |
مقطع تحصیلی |
بهمنظور پاسخ به این پرسش از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است. نتایج نشان میدهد میان ویژگی های شخصیتی کارآفرینی دانشجویان با مقاطع تحصیلی مختلف اختلاف معناداری وجود ندارد (05/0p> ,2df= ,59/2f=). |
وضعیت اشتغال |
بهمنظور پاسخ به این پرسش از آزمون تی مستقل استفاده شده است. نتایج نشان میدهد میان ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان شاغل و بیکار اختلاف معناداری وجود دارد و میانگین این ویژگیها در دانشجویان شاغل بیشتر است (05/0p< ,105df= ,56/2t=). |
نوع اشتغال |
در راستای پاسخ به این پرسش از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است. نتایج نشان میدهد میان ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان با نوع اشتغال مختلف اختلاف معناداری وجود دارد و میانگین این ویژگیها در دانشجویان کارآفرین بیشتر است (05/0p< ,2df= , 6/13f=). شایان ذکر است، با توجه به نتایج آزمون آنوا نمیتوان اظهار داشت که یک گروه با دو گروه دیگر یا تمام گروهها با یکدیگر متفاوت هستند. برای بررسی الگوی تفاوت میانگینها از آزمون تعقیبی توکی استفاده شده است. طبق نتایج حاصل از آزمون توکی، میان ویژگیهای کارآفرینی دو گروه دانشجویانی که در بخش دولتی و خصوصی مشغول به کارند، و دو گروه دانشجویان شاغل در بخش دولتی و دانشجویان کارآفرین اختلاف معناداری مشاهده شده است. همچنین میان ویژگیهای کارآفرینی دو گروه دانشجویانی که در بخش خصوصی کار میکنند و دانشجویان کارآفرین نیز اختلاف معناداری وجود دارد. |
تمایل به کارآفرینی |
در راستای پاسخ به این پرسش از آزمون تی مستقل استفاده شده است. نتایج نشان میدهد میان ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان علاقهمند به کارآفرینی و دانشجویان بیعلاقه به کارآفرینی اختلاف معناداری وجود دارد و میانگین این ویژگیها در دانشجویان علاقهمند به کارآفرینی بیشتر است (05/0p< ,105df= ,15/2t=). |
اقدام به کارآفرینی |
در راستای پاسخ به این پرسش از آزمون تی مستقل استفاده شده است. نتایج نشان میدهد میان ویژگیهای کارآفرینی در دانشجویانی که اقدام به کارآفرینی کردهاند و دانشجویانی که اقدام به کارآفرینی نکردهاند، اختلاف معناداری وجود ندارد (05/0p> ,105df= ,09/1t=). |
3. مهمترین راهکارهای کلی توسعۀ ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی از دیدگاه دانشجویان رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران کدامند؟
در راستای شناسایی راهکارهای توسعۀ کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی، به مطالعۀ متون مختلف و پژوهشهای انجامشده در این زمینه (زراعتپرور، 1383؛ محمدزاده نصرآبادی، 1383؛ خسرویپور و همکاران، 1387؛ حسینی و همکاران، 1388؛ سلمانی و یعقوبی فرانی، 1390) و نظرخواهی از استادان فعال در حوزۀ کارآفرینی پرداخته شده است. راهکارهای شناساییشده در اختیار دانشجویان حوزۀ علم اطلاعات و دانششناسی قرار داده شد تا از دیدگاه خود، مهمترین راهکارها را مشخص کنند. در ادامه نتایج حاصل از این بررسیها تحلیل میشود.
جدول6: میزان اهمیت راهکارهای کلی توسعۀ ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی
راهکارها |
میانگین |
انحراف معیار |
آموزشی |
13/4 |
13/4 |
پژوهشی و فناورانه |
08/4 |
98/3 |
حمایتی |
11/4 |
16/4 |
جانبی |
18/4 |
28/4 |
مطابق دادههای حاصل از جدول6، مهمترین راهکارها در جهت توسعۀ ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی از دیدگاه دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بهترتیب اهمیت و اولویت عبارتند از: راهکارهای جانبی، راهکارهای آموزشی، راهکارهای حمایتی و راهکارهای پژوهشی و فناورانه.
4. در میان راهکارهای کلیِ توسعۀ ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی، مهمترین راهکارها از دیدگاه دانشجویان رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران کدامند؟
جدول 7. میزان اهمیت راهکارهای آموزشی توسعۀ ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی
راهکارهای آموزشی |
میانگین |
انحراف معیار |
تدوین سرفصلهای درسی رشته متناسب با نیازهای بازار کار |
22/4 |
83/0 |
ارائۀ برنامههای درسی با موضوع کارآفرینی و کسبوکار |
22/4 |
89/0 |
تناسب محتوای برنامههای آموزشی رشته با پیشرفتهای علمی و فناوری |
26/4 |
91/0 |
تغییر روشهای سنتی آموزش به روشهای پژوهشمحور و خلاقیتمحور |
12/4 |
03/1 |
ایجاد واحدهای مشاورۀ شغلی و کاریابی برای راهنمایی دانشجویان |
05/4 |
007/1 |
برگزاری دورههای آموزش کارآفرینی و کسب وکار برای استادان |
91/3 |
09/1 |
چنانکه در جدول7 مشاهده میشود، در میان راهکارهای آموزشی، اولویت اول متعلق به «تناسب محتوای برنامههای آموزشی رشته با پیشرفتهای علمی و فناوری» و اولویت آخر متعلق به «برگزاری دورههای آموزش کارآفرینی و کسب و کار برای استادان» است.
جدول 8. میزان اهمیت راهکارهای پژوهشی و فناورانه توسعۀ ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی
راهکارهای پژوهشی و فناورانه |
میانگین |
انحراف معیار |
انتشار منابع علمی (نشریه، مقاله، بروشور و سایر منابع) مرتبط با کارآفرینی و خوداشتغالی |
88/3 |
97/0 |
هدایت پروژههای درسی در راستای خوداشتغالی و کارآفرینی |
11/4 |
94/0 |
ایجاد و توسعۀ مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری در دانشگاه برای انجام فعالیتهای کارآفرینانه |
08/4 |
95/0 |
فراهم کردن زیرساختهای فناورانه برای انجام فعالیتهای کارآفرینانه |
22/4 |
94/0 |
راهاندازی پایگاه اینترنتی برای مرکز کارآفرینی در دانشگاه |
13/4 |
97/0 |
شبکههای مجازی برای راه اندازی کسبوکارهای اینترنتی |
04/4 |
02/1 |
مطابق دادههای جدول8، در میان راهکارهای پژوهشی و فناورانه، مهمترین راهکار از دیدگاه جامعۀ مورد مطالعه مربوط به «فراهمکردن زیرساختهای فناورانه برای انجام فعالیتهای کارآفرینانه» بوده و راهکار «انتشار منابع علمی (نشریه، مقاله، بروشور و سایر منابع) مرتبط با کارآفرینی و خوداشتغالی» کماهمیتتر ارزیابی شده است.
جدول 9. میزان اهمیت راهکارهای حمایتی توسعۀ ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی
راهکارهای حمایتی |
میانگین |
انحراف معیار |
هدایت صحیح دورههای کارآموزی دانشجویان در محیطهای اجرایی |
16/4 |
88/0 |
حمایت دانشگاه از طرحها و ایدههای کارآفرینی دانشجویان |
24/4 |
90/0 |
سرمایهگذاری بیشتر دانشگاه برای توسعۀ کارآفرینی |
25/4 |
92/0 |
افرایش امکانات و تجهیزات آموزشی در راستای آموزش کارآفرینی |
13/4 |
9/0 |
افزایش تعداد استادان خبره و آگاه از مهارتهای کارآفرینی |
23/4 |
03/1 |
فراهمکردن فضای کار و کسب تجربه در دورۀ دانشجویی |
13/4 |
91/0 |
همکاری میان دانشگاه و دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی |
11/4 |
85/0 |
چنانکه در جدول9 مشاهده میشود، از دیدگاه جامعۀ مورد مطالعه، راهکار «سرمایهگذاری بیشتر دانشگاه برای توسعۀ کارآفرینی» بهعنوان مهمترین و راهکار «همکاری میان دانشگاه و دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی» بهعنوان کماهمیتترین راهکار حمایتی انتخاب شده است.
جدول 10: میزان اهمیت راهکارهای جانبی توسعۀ ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی
راهکارهای جانبی |
میانگین |
انحراف معیار |
ارائۀ آموزشهای فوقبرنامه برای کسب مهارتهای شغلی |
28/4 |
82/0 |
برگزاری همایشها و سمینارهای تخصصی کارآفرینی در دانشگاه |
95/3 |
07/1 |
هدایت صحیح انجمنهای دانشجویی در راستای توسعۀ کارآفرینی |
98/3 |
06/1 |
فراهمکردن بازدیدها و گردشهای علمی برای آشنایی دانشجویان با آینده شغلی |
16/4 |
91/0 |
برگزاری کارگاههای آموزش خلاقیـت و ایدهیابی برای راهاندازی کسبوکار |
22/4 |
003/1 |
ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه |
08/4 |
90/0 |
با توجه به دادههای جدول10، در میان راهکارهای جانبی، اولویت اول متعلق به «ارائۀ آموزشهای فوقبرنامه برای کسب مهارتهای شغلی» و اولویت آخر متعلق به «برگزاری همایشها و سمینارهای تخصصی کارآفرینی در دانشگاه» است.
نتیجهگیری
توسعۀ کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهمترین آنها شناسایی و پرورش قابلیتها و مهارتهای کارآفرینانه در دانشجویان این رشته است. بررسی مهارتهای کارآفرینی دانشجویان میتواند به رشد و توسعۀ روحیۀ کارآفرینی و بهتبع آن افزایش رفتارهای کارآفرینانه در آنها کمک کند. در واقع، دانشجویان اینرشته بهعنوان کتابداران آینده برای اینکه بتوانند موفق عمل کنند باید خود را با تغییرات و تحولات همگام کنند. یکی از مهمترین عواملی که به همگامی با تحولات کمک میکند، رویآوردن به کارآفرینی و پرورش مهارتهای کارآفرینانه در دانشجویان این رشته است.
یافتههای پژوهشِ حاضر نشان داد با توجه به بررسی نتایج پژوهشهای پیشین، مهمترین ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی شامل «خلاقیت»، «توفیقطلبی»، «ریسکپذیری»، «مرکز کنترل درونی» و «استقلالطلبی» است که بهعنوان شاخصهایی استاندارد در بررسی ویژگیهای کارآفرینانۀ افراد همواره مورد استفاده قرار گرفتهاند. در میان ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، «مرکز کنترل درونی» (92/22) بیشترین میانگین را بهخود اختصاص داده است. نتایج حاصل از این پژوهش در راستای پژوهشهای «برلند» (1974)، «ولش و وایت» (1981)، «ولش و یانگ» (1982)، «آرشید» (1367)، «خشنودیفر و همکاران» (1390) و «منصورینژاد، نقشینه و احمدپور داریانی» (1391) است. آنان مرکز کنترل درونی را مهمترین ویژگی کارآفرینان عنوان میکنند. بنابراین میتوان استنباط کرد که بیشتر دانشجویان باور دارند که حاکم بر سرنوشت خود هستند و موفقیتها و شکستها را به شرایط بیرونی مثل سرنوشت، اقبال یا نیروهای مشابه نسبت نمیدهند. به عقیدۀ آنان شکستها و پیشرفتها تحت کنترل و نفوذ خودشان بوده و خود را در نتایج عملکردشان مؤثر میدانند. نتایج پژوهش همچنین نشان میدهد مؤلفۀ «توفیقطلبی» به معنای تمایلنداشتن دانشجویان به انجام کارهای روزمره و یکنواخت و تمایل بیشتر آنها به کارهای چالشی و یافتن راههای جدیدتر و بهتر جهت بهبود عملکردشان نیز یکی دیگر از ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی است که پس از مرکز کنترل بیرونی بالاترین میانگین را به خود اختصاص داده است. پس از «توفیقطلبی» مؤلفه «ریسکپذیری»، به معنای تمایل دانشجویان به پذیرش مخاطرههای معتدل، انتخاب هدفهای سخت و اهمیتندادن به امنیت شغلی و خلاقیت، بهمعنای تمایل دانشجویان به هماهنگی با تغییرات و تحولات و داشتن ایدههای تازه در کارها، دو ویژگی کارآفرینی دیگر در دانشجویان است که مطلوب ارزیابی شدهاند. یافتهها بیانگر آن است که دانشجویان از ویژگی استقلالطلبی و بهویژه تحمل ابهام پایینی برخوردار هستند؛ بدینمعنا که اغلب دانشجویان تمایل اندکی به متفاوتبودن با دیگران، انجام مستقلّ کارها و «آقای خود بودن» دارند. میانگین پایین ویژگی تحمل ابهام نیز نشانگر این است که اغلب آنان توانایی لازم را برای شناسایی و تحلیل وضعیت مبهم و ساختنیافته ندارند. در واقع، این رفتارها بیانگر آن است که بهدلایل مختلف از جمله فرهنگ حاکم بر جامعه و دانشگاه، دانشجویان بهصورت افراد وابسته و نه مستقل، پرورش مییابند. بهطورکلی، یافتههای پژوهش نشان داد دانشجویان بهلحاظ برخورداری از ویژگیهای کارآفرینی در سطح مطلوبی قرار دارند، به جز «استقلالطلبی» و «تحمل ابهام» که نمرۀ آنان پایینتر از حد متوسط بود.
در میان راهکارهای شناساییشده در پژوهش حاضر (راهکارهای آموزشی، راهکارهای پژوهشی و فناورانه، راهکارهای حمایتی و راهکارهای جانبی)، مهمترین راهکار در جهت توسعۀ ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی از دیدگاه دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، راهکار «برنامههای جانبی» بود. راهکارهای برگزاری برنامههای جانبی شامل همایشها، کارگاههای آموزش کارآفرینی، بازدیدهای علمی و بسیاری از برنامههای دیگر در راستای ترویج روحیه و فرهنگ کارآفرینی و ارتقای شناخت علم اطلاعات و دانششناسی نسبت به کارآفرینی، ضروری است. در میان راهکارهای آموزشی، اولویت اول متعلق به «تناسب محتوای برنامههای آموزشی رشته با پیشرفتهای علمی و فناوری» است. نتایج این بخش همسو با نتایج پژوهش «سلیمانی و یعقوبیفرانی» (1390) بود. بازار کار هماهنگ با تحولات علوم و فناوری، در حال دگرگونی است. بنابراین متناسب با تحولات بازار کار، دانشجویان نیازمند مهارتها و تخصصهایی هستند که در این راستا ضروری است. به همینمنظور، باید برنامههای آموزش علم اطلاعات و دانششناسی نیز متناسب با پیشرفتهای علمی و فناوری تغییر کند. در میان راهکارهای پژوهشی و فناورانه، مهمترین راهکار متعلق به «فراهمکردن زیرساختهای فناورانه برای انجام فعالیتهای کارآفرینانه» است. با توجه به رشد روزافزون فناوریهای نوین ارتباطی در رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی، ازبینرفتن شیوههای سنتی آموزش در این رشته، جایگزینی ابزارهای الکترونیکی و استفاده از شیوههای نوین اطلاعرسانی اجتنابناپذیر است. بنابراین، فراهمکردن زیرساختهای لازم در راستای انجام فعالیتهای کارآفرینانۀ آنها ضروری است.
راهکار «سرمایهگذاری بیشتر دانشگاه برای توسعۀ کارآفرینی» بهعنوان مهمترین راهکار حمایتی تلقی شده است. حمایتهای مالی و سرمایهگذاری دانشگاه بستر لازم را در جهت تقویت روحیۀ کارآفرینی و در نتیجه شکوفایی استعدادهای دانشجویان و بهرهگیری از ظرفیت آنها برای پیشبرد فعالیتهای کارآفرینانه فراهم میکند. در میان راهکارهای جانبی، اولویت اول متعلق به «ارائۀ آموزشهای فوقبرنامه برای کسب مهارتهای شغلی» است که نتایج آن در راستای پژوهش «حسینی و همکاران» (1388) است. فراهمکردن دورههای آموزشی برای یادگیری مهارتهای شغلی متناسب با نیازهای بازار کار سبب آشنایی دانشجویان با آیندۀ شغلی و راهکارهای کسبوکار موفق میشود و آنان را برای ورود به بازار کار آماده میکند.
یافتههای پژوهش بیانگر آن است که میان ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان زن و مرد اختلاف معناداری وجود ندارد. نتایج پژوهشهای «یارایی» (1383)، «مهدوی و آذری» (1385)، «پرداختچی و همکاران» (1388) و «محمدی و مرجانی» (1393) با نتایج پژوهش حاضر همسوست. نتایج بررسیها نشان میدهد میان ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف، اختلاف معناداری وجود ندارد. بهنظر میرسد آموزش کارآفرینی در رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی نادیده گرفته شده و محتوای سرفصلهای درسی این رشته در راستای توسعۀ کارآفرینی و مهارتهای کارآفرینانه تدوین نشده است و تجربههای موجود در دانشگاه در توسعۀ این مهارتها اثرگذار نبوده است. این یافتهها با نتایج پژوهشهای «مهدوی و آذری» (1385)، «پرداختچی و همکاران» (1388) و «محمدی و مرجانی» (1393) همسوست و با نتایج پژوهش «رستگار هروی» (1388) و «اباذری» (1393) اختلاف دارد.
یافتههای پژوهش حاضر همچنین نشان میدهد ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی دانشجویان شاغل و بیکار متفاوت بوده و میانگین این ویژگیها در دانشجویان شاغل بیشتر است. دانشجویان شاغل در بخش دولتی، خصوصی و دانشجویان کارآفرین در داشتن میزان ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی با هم متفاوت هستند و میانگین این ویژگیها در دانشجویان کارآفرین بیشتر است. همچنین دانشجویانی که تمایل به کارآفرینی دارند، از ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی بیشتری برخوردارند.
بهطورکلی نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن است که دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز بهجز در ویژگیهای استقلالطلبی و تحمل ابهام، در سایر ویژگیها در سطح مطلوبی قرار دارند. با توجه به اینکه ویژگیها و مهارتهای کارآفرینی در دانشجویان قابل آموزش و انتقال است، باید در دانشگاهها تدابیری اندیشیده شود که به آموزش و تقویت ویژگیهای کارآفرینی بهخصوص ویژگیهای استقلالطلبی و تحمل ابهام پرداخته شود تا از این طریق زمینه برای رشد ویژگیها و مهارتهای کارآفرینی در دانشجویان رشتۀ علم اطلاعات و دانششناسی فراهم گردد. در ادامه، بهمنظور توسعۀ ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی در دانشجویان این رشته پیشنهادهایی ارائه میشود:
پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده
[2]. Carland & Boulton & Carland
[3]. Mill
[4]. Weber
[5]. Schumpeter
[6]. Sutton
[7]. Hartman
[8]. McClelland
[9]. Davids
[10]. Pickle
[11]. Schrg
[12]. Palmer
[13]. Hornady & Aboud
[14]. Winter
[15]. Borland
[16]. Liles
[17]. Gasse
[18]. Tmmons
[19]. sexton
[20]. Brockaus
[21]. Welsh & White
[22]. Dunkelberg & cooper
[23]. Welsh & Young
[24]. Druker
[25]. Ahmed
[26]. Rissal
[27]. Schein
[28]. Postigo
[29]. Howard
[30]. Cools & Broeck
[31]. Low & Hung
[32]. Kajs & Mccollum
[33]. Statistical package for social science (SPSS)