@article { author = {حکیمی, رضا and طبسی, محمدعلی}, title = {}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {13}, number = {1}, pages = {111-132}, year = {2010}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی راهکارهایی عملی به منظور فعال شدن کتابخانه‌های مدارس شهر زاهدان و توسعه فرهنگ مطالعه}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به روش تحقیق شبه تجربی و با هدف بررسی راهکارهای عملی برای فعال نمودن کتابخانه های مدارس زاهدان و توسعه فرهنگ مطالعه انجام گرفته است. زمان مطالعه از اول مهر ماه لغایت بهمن ماه 1385 بود. جامعه آماری پژوهش را  16 دبیرستان دولتی دارای کتابخانه شهر زاهدان تشکیل می داد که در همه پایه های تحصیلی دانش آموز داشتند و به عنوان نمونه 6 دبیرستان بطور تصادفی برای آزمون فرضیه‌ها انتخاب گردید. سه راهکار عملی برای فعال نمودن کتابخانه های مدارس و توسعه فرهنگ مطالعه به عنوان فرضیه مورد آزمون قرار گرفت. این فرضیه ها عبارت بود از: 1. پاسخ به سؤالهای کتابهای درسی بر مبنای کتابهای غیر درسی و مواد مکمّل آموزشی 2. به کارگیری کتابداران متخصص و علاقه‌مند در کتابخانه‌های مدارس 3. تشکیل بعضی از کلاسها در کتابخانه های مدارس مجهز به مواد آموزشی مناسب. برای آزمون فرضیه‌ها، نخست دو گروه مورد آزمون (تجربی و کنترل) انتخاب شد. حجم نمونه در هر گروه 120 نفر بود که از پایه های مختلف، بطور تصادفی انتخاب شدند. پس از ثبت نمرات پیش آزمون و پس آزمون، از گروه‌های تجربی و  گواه  از آزمون مربع کا و تست دقیق فیشر استفاده شد. این مطالعه نشان داد در هر کدام از فرضیه‌های فوق، تفاوت معناداری بین گروه‌های مورد آزمون وجود دارد.  }, keywords_fa = {کتابخانه‌های مدارس,توسعة عادت مطالعه,راهکارهای عملی,فعال شدن کتابخانه‌ها,مواد آموزشی,زاهدان}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43550.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43550_6b3a68ece10f69acd757bddf9709f8e0.pdf} }