@article { author = {Ghanadinezhad, Farzaneh and Bigdeli, Zahed}, title = {Investigating the personality characteristics of entrepreneurship and their developmental strategies from the point of view of students of Knowledge and Information Science in Shahid Chamran University of Ahwaz}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {20}, number = {2}, pages = {160-185}, year = {2017}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {Purpose: The purpose of the present study was to measure the personality charateristics of entrepreneurship among students of Knowledge and Information Science (KIS) of Shahid Chamran University of Ahwaz and to review the most important strategies for developing these charateristics from the viewpoint of students in this field. Methodology: This was an applied study conducted through a survey method with a descriptive-analytical approach. The study population included all 133 KIS students of Shahid Chamran University whom the questionnaires were distributed among them and finally 109 questionnaires (95.81%) were collected. Findings: Research findings showed that among entrepreneurial personality characteristics of students of Shahid Chamran University, “internal locus of control” (22.92) had the highest and “tolerance for ambiguity” (19.64) the lowest mean. The results also showed that the most important strategies for the development of these features were respectively: “utility solutions”, “training”, “advocacy and research”, and “technological solutions”. Conclusion: Entrepreneurial personality characteristics of KIS Students of Shahid Chamran University were desirable except in “independence” and “ambiguity tolerance”.}, keywords = {personality characteristics,Entrepreneurship,Knowledge and Information Science students,Entrepreneurship solutions}, title_fa = {بررسی ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینی و راهکارهای توسعۀ آنها از نظر دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز}, abstract_fa = {هدف: سنجش ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز و بررسی مهم‌ترین راهکارهای توسعۀ این ویژگی‌ها از دیدگاه دانشجویان این رشته. روش‌شناسی: پژوهش حاضر به‏صورت پیمایشی انجام شده است. به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت، توصیفی و تحلیلی است. جامعۀ مورد مطالعه شامل کلیۀ دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز است که به‏دلیل محدودبودن جامعۀ پژوهش (133نفر)، پرسش‏نامه به‏عنوان ابزار جمع‌آوری اطلاعات بین تمامی افراد جامعه توزیع و درنهایت109پاسخ (95/81%) جمع‏آوری شد. یافته‌ها: در میان ویژگی‌های کارآفرینی دانشجویان، مرکز کنترل درونی (92/22) بیش‌ترین و تحمل ابهام (64/19) کم‌ترین میانگین را به‏خود اختصاص داده اند. نتایج نشان داد مهم‌ترین راهکارهای توسعۀ این ویژگی‌ها به‏ترتیب اولویت عبارتند از: راهکارهای جانبی، آموزشی، حمایتی و راهکارهای پژوهشی و فناورانه. نتیجه‌گیری: ویژگی‌های کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز به‏جز در ویژگی‌های استقلال طلبی و تحمل ابهام، در سطح مطلوبی قرار دارد.}, keywords_fa = {ویژگی‌های شخصیتی,کارآفرینی,دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی,راهکارهای کارآفرینی}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_49572.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_49572_febcdb87ba6fb2ac5c373b6e3d89a35e.pdf} }