@article { author = {Ghafurifar, Fatemeh and Shamili, Farnoosh}, title = {An investigation into the structure of the figures and patterns of Quranic illuminations of the Timurid era preserved in the Museum of Astan Quds Razavi}, journal = {Library and Information Sciences}, volume = {20}, number = {3}, pages = {23-49}, year = {2017}, publisher = {Central Library of Astan Quds Razavi}, issn = {1680-9637}, eissn = {2676-5977}, doi = {}, abstract = {Purpose: This research aimed to investigate the Quranic illuminations of the Timurid era preserved in Astan Quds Razavi Museum and to identify the Qur'anic figures such as: Shamsa, opening prayer, frontispiece, text pages (page margins), verse marks (Juz’, Sajdah, Hizb), the flower of the verses, the list of Surahs and ending pages, deals with the layout and structure of the form of paintings and colors. Methodology: The present research was conducted through a descriptive-analytical  survey method. The needed data were collected through library resources and collecting pictures available in the museums. By studying the Qur'anic works available in the museum of Astan Quds Razavi and consulting with the experts of this department, seven exquisite manuscripts related to the Timurid era and the subject matter of this study were selected using targeted sampling method. By examining these manuscripts, the characteristics of their figures were specified.   Results: The findings showed that the structure of visual elements included types of decorative motifs including arabesque, khataei, geometric, and calligraphic patterns. Arabesque motifs with 38.8% were the most frequently used decorative motifs, and calligraphy (27.3%), khataei flowers (22.4%) and geometric patterns (3.4%) were distributed on the pages. The layouts were structured in 3 inscriptions, 5 inscriptions and 6 inscriptions. On average, pages were decorated with gold divisions. Azure and gold were the most frequently used colors in these works. Conclusion: Considering that the Astan Quds Razavi Museum is one of the great collections in the world and housed the most precious illuminated Qurans,  the Qur'anic manuscripts of the Timurid era have outstanding features, including strength, logic, order and rhythm, symmetry, organized structures, and golden layouts. Therefore, the recognition of the formal structure of decorative elements - visual and written elements- and their application in the Quran decoration is necessary for an accurate understanding of the authenticity of motifs. The original decorative motifs such as arabesque, khatei, geometric patterns as well as calligraphy styles such as Naskh, Mohaqiq, etc. have been used to decorate the Timurid Qur'ans, which describe the original features of the Timurid Quranic illuminations, and using these analyzed elements play a crucial role in strengthening the intellectual foundations of the artistic educational system of Iran.  }, keywords = {Timurid era,Quranic illuminations,Astan Quds Razavi Museum,Structure of illumination}, title_fa = {جستاری در ساختارشناسی طرح و نقش تذهیب‌های قرآنی عصر تیموری موجود در موزه آستان‏ قدس‏ رضوی}, abstract_fa = {هدف پژوهش: این پژوهش با هدف بررسی تذهیب‌های قرآنی عصر تیموری محفوظ در موزه آستان قدس رضوی انجام شده است و ضمن شناسایی آرایه‌های قرآنی همچون: شمسه، دعای افتتاح، سرلوح، صفحات متن (حاشیۀ صفحات)، نشان آیات (جزء، سجده، حزب)، گل‏آیه‌ها، فهرست سوره‏ها و صفحات ختم، به‏نحوۀ صفحه‌آرایی و ساختارشناسی فرم نقوش و رنگ می‌پردازد. از طرفی، مطالعه در این زمینه به‏منظور دستیابی به آرمان والایی است که در اطلاعات کتاب‏های آموزشی رشتۀ هنر تذهیب و ارتقای نظام آموزش هنری ایران کمتر به آن توجه شده است. روش پژوهش و جامعۀ آماری: پژوهش پیش‌رو به روش پیمایشی و با رویکرد توصیفی _ تحلیلی صورت گرفته و اطلاعات از طریق منابع کتابخانه‌ای و گردآوری تصاویر به‏صورت میدانی از موزه‌های موردنظر جمع‏آوری شده‏است. با مطالعۀ آثار قرآنی موزه آستان قدس رضوی و مشورت با کارشناسان خبره این بخش، هفت نسخۀ نفیس سنددار مرتبط با عصر مذکور و زمینۀ مطالعۀ پژوهش حاضر به روش هدفمند انتخاب شد. با مشاهدۀ این نسخه‌ها، ویژگی‌های آرایه‌های آن مشخص شده است. یافته‌های تحقیق: یافته‌ها نشان داد ساختار عناصر بصری شامل انواع نقوش تزئینی اسلیمی، ختایی، هندسی و خوشنویسی است. نقوش اسلیمی با 38.8% بیش‌ترین نقوش تزئینی را دربردارد، گل‌های ختایی22.4% و 3.4% نقوش هندسی و 27.3% توزیع خوشنویسی در صفحه است. صفحه‌آرایی به صورت 3کتیبه‌ای، 5کتیبه‌ای و 6کتیبه‌ای ساختاربندی شده است. صفحات به‏طور میانگین با تقسیم‏های طلایی آراسته و تدوین شده‌اند. لاجورد و طلا غالب‌ترین رنگ‌های به‏کاررفته در این آثار است. نتیجه‌گیری: موزۀ آستان قدس رضوی از جمله کلکسیون‌های عظیم در جهان است و قرآن‌های مذهّب فاخر و نفیسی را در خود گنجانده است. نسخه‌های قرآنی عصر تیموری در آن از ویژگی‏های خاصی برخوردار است؛ از جمله آن استحکام، منطق، نظم و ریتم، تقارن، ترکیب‌بندی‌های سامان‌دهی‏شده، صفحه‌آرایی‌هایی بر مبنای تناسب‏های طلایی از جمله مؤلفه‌های برجسته نسخه‌های مورد مطالعه هستند. از این‏رو، شناختن ساختار فرمی عناصر تزئینی _ ‏بصری و عناصر نوشتاری و به‏کارگیری آنها در قرآن‌آرایی، لازمۀ فهم دقیق از اصالت نقوش است. از نقوش تزئینی اصیل مانند اسلیمی، ختایی، هندسی و خطوطی همچون نسخ، محقق و... در آراستن قرآن‌های تیموری مورد مطالعه بهره‌برده شده است که بیانگر مشخصه‌های اصلی تذهیب‌های قرآنی عصر تیموری است و استفاده از این عناصر، در تثبیت و تحکیم مبانی فکری نظام آموزشی هنری کشور نقش بسزایی دارد.}, keywords_fa = {عصر تیموری,تذهیب‌های قرآنی,موزه آستان قدس رضوی,ساختارشناسی تذهیب}, url = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_50170.html}, eprint = {https://lis.aqr-libjournal.ir/article_50170_765956a4e6de9a7f399d8620fbd26067.pdf} }