%0 Journal Article %T نقش رسانه‌های اجتماعی در ارتباطات علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران و تأثیر آن بر تولیدات علمی آنان %J کتابداری و اطلاع‌رسانی %I سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی %Z 1680-9637 %A دستیار, وحید %A رازقی, نادر %A فقیه عبدالهی, مهدی %D 2020 %\ 12/21/2020 %V 23 %N 4 %P 173-196 %! نقش رسانه‌های اجتماعی در ارتباطات علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران و تأثیر آن بر تولیدات علمی آنان %K ارتباطات علمی %K اعضای هیئت علمی %K تولیدات علمی %K رسانه‌های اجتماعی %R 10.30481/lis.2020.226284.1701 %X هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش رسانه­‌های اجتماعی در ارتباطات علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران و تأثیر آن بر تولیدات علمی بود. روش پژوهش: این پژوهش کاربردی با روش پیمایشی- توصیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 202 نفر از اعضای هیئت علمی پنج دانشکده هنر و معماری، الهیات و معارف اسلامی، حقوق و علوم سیاسی، علوم اقتصادی و اداری و علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران بود که با فرمول کوکران 132 نفر به عنوان نمونه و شیوه نسبتی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌­ها از پرسشنامه‌­­های نقش رسانه‌های اجتماعی در ارتباطات علمی گلینی ­مقدم و دیگران (1397) و تولیدات علمی سلیمانی و شکویی (1387) استفاده شد. پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در سطح مطلوب (70/0 < α) تعیین گردید. تجزیه و تحلیل داده‌­ها با استفاده از نرم­افزارهای Spss و Amos انجام شد. یافته­‌ها: بین نقش رسانه­‌های اجتماعی در ارتباطات علمی و تولیدات علمی رابطه معنی‌داری وجود دارد. رسانه‌­های اجتماعی در ارتباطات علمی اعضای هیئت علمی نقش موثری را ایفا کردند، که این نقش مؤثر، منجر به افزایش میزان تولیدات علمی آن­‌ها گردید. واریانس تولیدات علمی اعضاء هیئت علمی حدود 31 درصد، از متغیر نقش رسانه‌­های اجتماعی در ارتباطات علمی تأثیر پذیرفت. نتیجه‌گیری: رسانه­‌های اجتماعی یکی از مهمترین ابزارهای آموزشی در مراودات دانشگاهی­‌اند که در ارتباطات و تولیدات علمی روز به روز محبوب­تر می­‌شوند. %U https://lis.aqr-libjournal.ir/article_111281_c3c5b36070795a696d8e302aa9989494.pdf