%0 Journal Article %T ارزیابی اصطلاحنامه های علوم اسلامی براساس استاندارد Ansi/niso z39.192005 %J کتابداری و اطلاع‌رسانی %I سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی %Z 1680-9637 %A کازرانی, مریم %A حریری, نجلا %D 2013 %\ 06/22/2013 %V 16 %N 2 %P 77-102 %! ارزیابی اصطلاحنامه های علوم اسلامی براساس استاندارد Ansi/niso z39.192005 %K ارزیابی %K اصطلاحنامه‌ها %K علوم اسلامی %K استاندارد ANSI/NISO z39.19 2005 %K روابط معنایی %K ساختار شکلی %K نحوه ارائه اصطلاحنامه %K سیستم مدیریت اصطلاحنامه %R %X هدف: هدف این پژوهش ارزیابی اصطلاحنامه‌های علوم اسلامی از چهار جنبۀ روابط معنایی، ساختار شکلی، نحوه ارائه و سیستمهای مدیریت و نگهداری بر اساس آخرین ویرایش استاندارد ANSI/NISO z39.19 2005  است. مواد و روشها: پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی انجام گردید و با استفاده از روش نمونه‌گیری سیستماتیک، نمونه‌ای از اصطلاحات آخرین ویرایش اصطلاحنامه‌های علوم اسلامی، شامل هفت اصطلاحنامه اخلاق اسلامی، اصول فقه، کلام اسلامی، فلسفه اسلامی، علوم قرآنی، معارف قرآن و منطق، مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار پژوهش سیاهه وارسی بود که در فضای نرم‌افزار اکسل تعریف گردید. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد در هفت اصطلاحنامه مورد بررسی، بیشترین میزان رعایت استاندارد، مربوط به بخش روابط معنایی با میانگین 97% و پس از آن در بخش ساختار شکلی با میانگین 5/95% است. در نحوۀ ارائه اصطلاحنامه، رعایت استانداردها به طور میانگین 77% بوده است. کمترین میزان رعایت استاندارد مربوط به سیستم مدیریت اصطلاحنامه‌ها با میانگین 46% است. نتیجه‌گیری: توجه به استانداردهای اصطلاحنامه نویسی قبل از تدوین، آگاهی، دانش و تخصص تهیه کنندگان اصطلاحنامه‌ها، اتخاذ الگوی مناسب، پایبندی به اصول و قوانین در ایجاد اصطلاحنامه‌ها وتوجه به نیاز استفاده‌کنندگان نهایی اصطلاحنامه، از پیشنهادهای پژوهش حاضر بررسی تهیۀ اصطلاحنامه‌های کارآمد و مؤثر است. %U https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42627_35e25132a3269dc9fb2b0cbce9c52f71.pdf