%0 Journal Article %T تحلیل محتوا و بررسی خدمات وب‌سایتهای کتابخانه‎های دانشگاهی ایران به اعضای هیئت علمی %J کتابداری و اطلاع‌رسانی %I سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی %Z 1680-9637 %A کریمی, رضا %A سلیمانی, راضیه %D 2012 %\ 09/22/2012 %V 15 %N 3 %P 243-270 %! تحلیل محتوا و بررسی خدمات وب‌سایتهای کتابخانه‎های دانشگاهی ایران به اعضای هیئت علمی %K خدمات وب‎سایت کتابخانه‎های دانشگاهی %K ارزیابی وب‎سایت %K تحلیل محتوای وب‎سایتهای دانشگاهی %K صفحة وب اعضای هیئت علمی %R %X پویایی و ماندگاری وب‎سایتهای کتابخانه‎ای، به میزان استفادة کاربر از آنها وابسته است. این امر نیز منوط به روزآمدسازی وب‎سایتها بر اساس نیاز مخاطبان است. بدین منظور، پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت خدمات وب‎سایتهای کتابخانه‎های دانشگاهی دانشگاه‎های ایران به اعضای هیئت علمی، نگارش یافته است. وب‎سایتها بر اساس معیارهای مربوط به امکانات کتابخانه‎ای، آگاهی‎رسانی جاری، مجموعه‎سازی و خدمات کتابخانه، مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته‎اند. همچنین، صفحة وب اختصاصی اعضای هیئت علمی در وب‎سایت دانشگاه‎ها با توجه به سطح قرار گرفتن آن در صفحة وب مادر، نوع زبان به کار گرفته شده و فناوریهای موجود در آن، بررسی شده است. جامعة پژوهش32 وب‌سایت کتابخانه دانشگاهی است که از میان وب‎سایتهای دانشگاهی دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان انتخاب شدند. پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان می‎دهد از میان 9 شاخص امکانات کتابخانه‎ای، بیش از 50% کتابخانه‎ها تنها به 2 شاخص آن یعنی «ساعات کار» و «آدرس سایت» پرداخته‎اند. از میان 8 شاخص خدمات آگهی‎رسانی، بیشترین مورد به شاخص «اطلاع‌رسانی در مورد کنفرانسها» با 8/93% اختصاص داشته و از میان 9 شاخص مجموعه‎سازی کتابخانه‎ها، 80% وب‎سایتهای کتابخانه‎ها، شاخصهای «مقدمه‎ای بر مجموعه»، «وجود منابع الکترونیکی» و «فهرست پایگاه‌ها» را رعایت کرده‎اند. معیار خدمات کتابخانه‎ای نیز در چهار دستة کلی امانت، فراهم‎آوری، حمایت از تحقیقات و حمایتهای آموزشی بررسی شد. به‌طور کلی، دانشگاه تهران با 26 شاخص، دانشگاه فردوسی با 24 شاخص و دانشگاه امیرکبیر با 22 شاخص جزء بهترین دانشگاه‎ها در ارائه خدمات از طریق وب‎سایت کتابخانه بودند.   %U https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43000_9e00a9a22e8d5ab9f11b7c02e63a769a.pdf