%0 Journal Article %T مدل وب کوال : رویکردی بر توسعه یک مدل مفهومی در بهبود کیفیت خدمات وب‌گاه‌ها %J کتابداری و اطلاع‌رسانی %I سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی %Z 1680-9637 %A احمدی, نفیسه %D 2009 %\ 12/22/2009 %V 12 %N 4 %P 53-72 %! مدل وب کوال : رویکردی بر توسعه یک مدل مفهومی در بهبود کیفیت خدمات وب‌گاه‌ها %K وب‌کوال %K مدل مفهومی %K وب‌گاه‌ها %K ‌خدمات وب‌گاه‌ها %K ‌ تئوری کنش مستدل %K ‌ مدل پذیرش فناوری %K ‌شکاف رضایت %K ‌شکاف ارتباطی %K ‌شکاف طراحی %K ‌شکاف اطلاعات %R %X اینترنت با در برداشتن وب‌گاه‌های متعدد و متنوع، به عنوان یکی از مهم ترین محورهای تولید علم، بر فعالیتهای آگاهی‌رسانی سازمانها و مراکز اطلاع‌رسانی تأثیر بسیار شگرفی بر جای گذاشته است؛ به گونه ای که آنها وب‌گاه‌های خود را به عنوان راهی برای استفاده از منابع اطلاعاتی در دسترس کاربران[1] مختلف، قرار داده اند. ارزشیابی خدمات، کارها و فعالیتهای انجام شده توسط افراد، سازمانها و مراکز اطلاعاتی و خدماتی، یکی از راهکارهای مؤثر در ارتقا و بهبود کیفیت خدمات در هر شغل و حرفه‌ای محسوب شده، به تولید خدمات و محصولات برتر و با کیفیت تر منجر می‌گردد. از این رو، در جامعه رقابتی امروز به منظور حفظ و توسعه پایدار فرایند تولید علم به وسیلة وب‌گاه‌های سازمانی، جذب مخاطبان بیشتر، و در راستای رسیدن به هدفهای عالی بسط و توسعه تولید علم، ناگزیر از سنجش کیفیت خدمات اطلاع رسانی وب‌گاه‌های سازمانها و مراکز اطلاع رسانی هستیم. یکی از روشهای مناسب ارزیابی کیفی خدمات اطلاع رسانی وب‌گاه‌ها، شیوه‌ای است که بر اساس بازخوردها[2] یا به عبارتی، دیدگاه‌های کاربران و مصرف‌کنندگان اطلاعات[3] باشد. بنابراین، به منظور آگاهی از سطح انتظارها[4] و ادراکهای[5] آنها از کیفیت خدمات دریافتی از وب‌گاه‌ها، باید از ابزارها و مدلهای «کاربر مدار»[6] مانند ابزار وب کوال استفاده کرد. وب کوال، ابزاری است برای ارزیابی دریافتهای کاربر از کیفیت خدمات اطلاع رسانی وب‌گاه‌ها، دارای چهار بعد سودمندی[7]، سهولت استفاده[8]، جذابیت[9] و روابط دوستانه[10] ـ دوازده سازه[11] و 35 مؤلفه[12]؛ که در آن کیفیت خدمات هر سازه با طرح چند سؤال در یک طیف هفت گزینه‌ای (بسیار مخالفم[13] 7 6 5 4 3 2 1بسیار موافقم[14]) از نظر کاربران مورد ارزشیابی قرار می گیرد. در پایان, به منظور بهبود کیفیتخدمات آنها، مدل مفهومی[15] بهبود کیفیت خدمات اطلاع رسانی وب گاه های سازمانها و مراکز اطلاع رسانی, طرح و بررسی شده است.   4. User. 5. Feed back. 6. Information Consumer. 7. User Expectations. 8. User Perceptions8. 1. User-Oriented. 2. Usefulness. 3. Ease of Use. 4. Entertainment.   5. Complimentary Relationship. 6. Construct. 7. Item. 8. Strongly Disagree. 9. Strongly Agree. 10. Conceptual Model. %U https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43580_34a818afac92023d1dc6e8f21558b3b6.pdf