%0 Journal Article %T مارک بین‌المللی: قالبی مجازی در عصری مجازی %J کتابداری و اطلاع‌رسانی %I سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی %Z 1680-9637 %A ماریا کامپوس, فرناندا %A نوروزی چاکلی, عبدالرضا %D 2003 %\ 03/21/2003 %V 6 %N شماره 1 (پیاپی 21) %P 23-32 %! مارک بین‌المللی: قالبی مجازی در عصری مجازی %K مارک بین‌المللی %K مارک انگلیس %K مارک آمریکا %K مارک کانادا %K استاندارد بین‌المللی توصیف کتابشناختی %K سی. سی. اف %K کمیته دائمی مارک بین‌المللی %K کنترل کتابشناختی جهانی و مارک بین‌المللی %K یوزمارکون %R %X از حدود بیست سال پیش مارک بین‌المللی به‌عنوان یکی از ضروری‌ترین نیازها برای سرعت بخشیدن به برقراری ارتباط رایانه‌ای میان کتابخانه‌ها توسط ایفلا مطرح شد. هدف از آن فراهم آوردن ک ابزار ارتباطی واحد از میان انواع گوناگون قالب‌‌های مارک ملی بود، به‌طوری که داده‌ها بدون کمترین نقصی از هر قالب دیگری به آن انتقال داده شده و یا از آن منتقل شود. در مقالة حاضر سعی می‌شود تا علاوه بر فراهم ساختن تصویری روشن از روند توسعة این قالب، چالش‌ها و مسائل مربوط به آن را مطرح کرده و کتابداران را با مجموعه تلاش‌هایی که تاکنون در راستای اعتلای این قالب و با هدف استفاده از آن صورت پذیرفته است آشنا کند. %U https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47411_ea3ff13bbf24e5e73660cf6bb48e36be.pdf