TY - JOUR ID - 109874 TI - معیارهای ارزیابی و رتبه‌بندی محتوایی کتاب‌های تخصصی در حوزه‌ علوم انسانی از نظر متخصصان JO - کتابداری و اطلاع‌رسانی JA - LIS LA - fa SN - 1680-9637 AU - رفاهی کمساری, عباس AU - اصنافی, امیر رضا AU - حاجی زین العابدینی, محسن AD - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‏‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. AD - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌‏شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. AD - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‏شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 25 IS - 3 SP - 143 EP - 165 KW - رتبه‌بندی KW - کتاب تخصصی KW - علوم انسانی و رفتاری KW - کیفیت منابع DO - 10.30481/lis.2020.199112.1617 N2 - هدف: پژوهش حاضر در نظر دارد تا با تبیین معیارهای سنجش کتابهای تخصصی، معیارهایی برای رتبه‌بندی کتاب ارائه دهد که متخصصان بتوانند با بهره‌گیری از معیارهای ارائه‌شده، به ارزیابی و رتبه بندی کتاب بپردازند.روش/رویکرد پژوهش: این پژوهش، در چهارچوب پژوهش‌های توصیفی-پیمایشی دسته‌بندی می‌شود. جامعه آماری پژوهش حاضر، 2449 نفر از صاحب‌نظران حوزه‌های علوم انسانی و رفتاری دانشگاه‌های جامع بزرگ کشور می‌باشد. اطلاعات گردآوری‌شده از طریق پرسشنامه با نرم‌افزار اس.پی.اس اس تجزیه‌وتحلیل شدند. برای تحلیل داده ها از شاخص‌های توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی و میانگین) و آزمون‌های استنباطی (فریدمن) ‌ بهره گرفته شد. یافته ها: پژوهش حاضر نشان داد که از دیدگاه صاحب نظران حوزه علوم انسانی دانشگاه های بزرگ کشور، معیارهای نشر و ناشر، پدیدآور، مترجم، محتوای تألیفی، محتوای ترجمه ای، ساختار و ظاهر در ارزیابی و رتبه بندی کتابهای تخصصی حوزه علوم انسانی نقش اساسی می تواند داشته باشد.بحث و نتیجه گیری: حاصل مطالعه‌ پژوهش حاضر ارائه معیارهای ارزیابی است که هم برای متخصصان و نیز برای کتابداران جهت مجموعه‌سازی منابع می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد، معیارهای رتبه‌بندی منابع می‌تواند برای ناشران نیز جهت تولید منابع باکیفیت، مفید واقع شود. با استفاده از دیدگاه صاحب‌نظران در پژوهش حاضر، رتبه‌بندی کیفی آثار با اولویت‌بندی معیارها توسط صاحب‌نظران در هر حوزه‌ی دانشی، ممکن می‌شود. این رتبه‌ها می‌تواند به خوانندگان و پژوهشگران جهت یافتن منابع باکیفیت‌تر و به کتابداران نیز البته درصورتی‌که سازمانی بزرگ به انجام رتبه‌بندی پرداخته باشد، در گزینش و خرید منابع باکیفیت‌تر کمک کند. UR - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_109874.html L1 - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_109874_04cfed5900fdda2440050210f061113c.pdf ER -