TY - JOUR ID - 113873 TI - موردپژوهی تاثیر ابعاد فرهنگ اطلاعاتی سازمانی بر گرایش به اشتراک دانش کارکنان JO - کتابداری و اطلاع‌رسانی JA - LIS LA - fa SN - 1680-9637 AU - زرندی, راحله AU - فرهادپور, محمدرضا AD - کارشناسی ارشد،گروه مدیریت فناوری اطلاعات- مدیریت منابع اطلاعاتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. AD - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی- مدیریت اطلاعات، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 24 IS - 1 SP - 130 EP - 155 KW - فرهنگ اطلاعاتی سازمانی KW - اشتراک دانش KW - مدیریت اطلاعات KW - ارزش ها و هنجارهای اطلاعاتی KW - رفتارهای اطلاعاتی DO - 10.30481/lis.2020.238909.1737 N2 - هدف:هدف پژوهش تعیین تأثیر ابعاد فرهنگ اطلاعاتی سازمانی بر گرایش به اشتراک دانش کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز است. روش پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی است و به دنبال استفاده از اطلاعات واقعی و روش‌های مختلف آماری برای آزمون فرضیه‌ها، با روش پیمایشی تحلیل انجام شد. ‌جامعه پژوهش کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز به تعداد 380 نفر بودند که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان حجم نمونه به تعداد 181 نفر به روش نمونه­‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. داده‌­های پژوهش با توزیع پرسشنامه محقق ساخته 55 پرسشی بر اساس مطالعه چو و دیگران (2006)، چو (2013) و هاوسمن، ویلیامز، هاردی و شوبرت، 2014 و ویک، ناگانو و پاپادیوک (2015) برای فرهنگ اطلاعاتی سازمانی و لی، لی و کانگ (2005) و همتی (1389) برای گرایش به اشتراک دانش بین اعضای نمونه، پس از تأیید روایی و پایایی (9/0=α) گردآوری شد. سپس داده­‌ها وارد نرم‌­افزار نسخه 21  SPSS شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‏‌ها: نتایج آزمون تی تک نمونه­ای نشان داد که وضعیت دو بعد مدیریت اطلاعات و ارزش­‌ها و هنجارهای اطلاعاتی کمتر از حد متوسط است و بر اساس طیف نانلی (سنجش مطلوبیت) وضعیت نامطلوبی دارد. این در حالی است که سایر ابعاد، بالاتر از حد متوسط و در سطح نسبتاً مطلوبی قرار داشتند. همچنین نتیجه آزمون فرضیه با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که فرهنگ اطلاعاتی سازمانی تأثیر مثبت و معنی‌داری (660 = r و 05/0 > P-Value) بر گرایش کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز به اشتراک دانش دارد. نتیجه‏‌گیری: فرهنگ اطلاعاتی سازمانی، انگاره­ای حاکم بر فضای اطلاعاتی سازمان و دربرگیرنده ارز­ش‌­ها، هنجارها، نیازها و رفتارهای اطلاعاتی است که بر اساس یافته­‌های پژوهش 2/43 درصد توانایی پیش­بین گرایش کارکنان به اشتراک دانش را دارد.   UR - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_113873.html L1 - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_113873_2b777e85543eb79e3ecb8d0ac592f116.pdf ER -