TY - JOUR ID - 118501 TI - بررسی وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم JO - کتابداری و اطلاع‌رسانی JA - LIS LA - fa SN - 1680-9637 AU - صدرآبادی, زهرا AU - محمدی, مهدی AD - گروه آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران AD - استادیار گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم، قم، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 23 IS - 4 SP - 130 EP - 154 KW - اشتغال KW - فارغ‌التحصیلان KW - علم اطلاعات و دانش‌شناسی KW - دانشگاه قم DO - 10.30481/lis.2020.245230.1757 N2 - هدف: مسئله اشتغال تقریباً از اهداف قطعی عموم دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شمار می‌آید. بهبود وضعیت اشتغال و ارزیابی عملکرد مراکز آموزش عالی مبتنی بر انجام  پژوهش در این زمینه است. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی وضعیت شغلی فارغ‌التحصیلان رشته‌ علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم می‌پردازد. روش پژهش: این مطالعه، پژوهشی کاربردی است که با استفاده از روش پیمایشی- توصیفی و با به کارگیری ابزار پرسشنامه محقق‌ساخته صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه فارغ‌التحصیلان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم (402 نفر) هستند که 302 نفر ار آن‌ها پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند. یافته‌ها: از مجموع 302 نفری که پرسشنامه‌های ارسالی را تکمیل نمودند، 1/82 درصد پاسخگویان را زنان و 9/17 درصد را مردان تشکیل داده‌اند. 7/51 درصد پاسخگویان در زمان انجام تحقیق، شاغل بوده و 3/48 درصد بیکار بوده‌اند. کمترین درصد بیکاری مربوط به فارغ‌التحصیلان ورودی 1380 و 1381 دانشگاه قم می‌باشد و بالاترین درصد بیکاری در بین ورودی‌های 1385 و 1386 مشاهده می‌شود. بیکاری در پذیرش‌شدگان سال‌های 1380 تا 1385 تقریباً وضعیت صعودی داشته و پس از کاهش بیکاری در چند سال، مجدداً برای ورودی‌های سال‌های 1388 تا 1391 این وضعیت صعودی تکرار شده است. از بین 156 پاسخگوی شاغل، 7/64 درصد (101 نفر) در شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود فعالیت می‌کنند و اکثر آنان در زمینه کتابداری فعالیت دارند اما 3/35 درصد شغل‌شان با رشته تحصیلی مرتبط نیست. نتیجه‌گیری: بهبود وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان مستلزم تشکیل کارگروه کار و اشتغال در دانشگاه و اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های پیشنهادی است.‌ UR - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_118501.html L1 - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_118501_0aac047b357b1e705f3696fdf1a1efb8.pdf ER -