TY - JOUR ID - 131329 TI - مؤلفه‌های رابط کاربر و اثر آن بر استفاده کاربران از وبگاه JO - کتابداری و اطلاع‌رسانی JA - LIS LA - fa SN - 1680-9637 AU - زاهدی نوقابی, مهدی AU - فتاحی, رحمت الله AU - صالحی فدردی, جواد AU - نوکاریزی, محسن AD - دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. AD - استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. AD - استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 25 IS - 3 SP - 86 EP - 114 KW - تعامل انسان رایانه KW - تعامل انسان اطلاعات KW - رویکرد چشم-ذهن KW - رابط کاربر وب سایت KW - ردیاب چشمی DO - 10.30481/lis.2021.284576.1823 N2 - هدف: پژوهش حاضر سعی دارد تا مؤلفه‌هایی از رابط کاربر را شناسایی کند که به منزله اجزاء کاربردی و دیداری آشنا و یا عناصر جدید، مورد توجه کاربر قرار گرفته‌اند. انتظار می‌رود که نتایج این پژوهش به طراحان رابط کاربر، متخصصان تعامل انسان- رایانه و انسان- اطلاعات کمک کند تا بر پایه یافته‌های به دست آمده از این پژوهش، مؤلفه‌هایی را در طراحی رابط کاربر به کار گیرند که ویژگی‌های لازم برای تمرکز چشم کاربران و در نهایت جلب توجه آن‌ها داشته باشند.روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و به روش اکتشافی است؛ جامعه آماری را دانشجویان تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) تمامی رشته‌های تحصیلی دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل دادند. از نمونه‌گیری تصادفی برای گردآوری داده‌ها استفاده شد و فناوری ردیاب چشمی به کار گرفته شد. صفحات ویکی‌پدیا به عنوان تکلیف‌ها (محرک در آزمون ردیاب چشمی) استفاده شدند.یافته‏‌ها: تعداد خیره‌شدن‌ها در مؤلفه محتوا از گرافیک و مسیریابی به طور معنی‌داری کمتر، در مؤلفه گرافیک به ‌طور معنی‌داری از مسیریابی کمتر و از ساختار بیشتر و برای مؤلفه مسیریابی بیشتر از ساختار است. در مجموع، بیشترین و کمترین میانگین تعداد خیره‌شدن‌ها، به ترتیب برای مؤلفه مسیریابی (0/87) و ساختار (0/34) بود. مدت خیره‌شدن‌ها در مؤلفه محتوا از گرافیک و مسیریابی به‌ طور معنی‌داری کمتر، در مؤلفه گرافیک به ‌طور معنی‌داری کمتر از مسیریابی و در نهایت برای مؤلفه مسیریابی بیشتر از ساختار است. در مجموع، بیشترین و کمترین میانگین مدت خیره‌شدن‌ها، به ترتیب برای مؤلفه مسیریابی (0/81) و محتوا (0/42) بود.نتیجه‏‌گیری: تغییر الگوهای طراحی باعث شده که کاربران توجه کمتری به عناصر محتوایی یک وبگاه داشته باشند و در عمل سایر مؤلفه‌های داخل یک وبگاه، توجه دیداری آن‌ها را به خود جلب می‌کند. UR - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_131329.html L1 - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_131329_0059ed4b671ecdfd9c1c3759982c8961.pdf ER -