TY - JOUR ID - 41574 TI - تحلیل سرفصلهای برنامه های درسی کارشناسی ارشد و کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی بر اساس فرصتهای شغلی نوظهور مبتنی بر فناوری اطلاعات در بازار کار جهانی JO - کتابداری و اطلاع‌رسانی JA - LIS LA - fa SN - 1680-9637 AU - شهبازی, رحیم AU - فهیم نیا, فاطمه AU - حکیم زاده, رضوان AU - فدایی, غلامرضا AD - دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران؛ عضو هیأت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان AD - دانشیار دانشگاه تهران/دانشکده علوم اطلاعات ودانش شناسی AD - دانشیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران AD - استاد دانشکده علوم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 18 IS - 2 SP - 103 EP - 140 KW - تحلیل سرفصل‌ها KW - دانش و مهارت KW - تحلیل محتوا KW - بازار کار KW - شایستگی DO - N2 - هدف: تحلیل محتوای سرفصل‌های آخرین برنامه‌های درسی مصوّب موجود در ایران با توجه به نیازهای بازار کار، هدف اساسی پژوهش حاضر محسوب می‌شود. روش‌شناسی: در پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوا استفاده شده و از لحاظ معیار کاربرد نیز از نوع کاربردی است. جامعة آماری پژوهش آخرین سرفصل‌های مصوّب مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران بوده است. ابزار تحقیق برای گردآوری داده‌ها، سازة تحلیل محتوا (دانش، مهارت و نگرش) با 222 آیتم )در قالب ده مؤلفه اصلی( بوده است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد برای تصدی 4 گروه شغلی نوظهور کتابداری مبتنی بر فناوری اطلاعات، سرفصل‌های برنامه‌های آموزشی کارشناسی ارشد و کارشناسی مصوب وزارت علوم، حدود یک‌سوم (فراوانی= 71) از دانش، مهارت و نگرش مورد نیاز بازار کار را پوشش نمی‌دهند که با توجه به رکود و رقابت شدید در بازار، رقم قابل ملاحظه‌ای به شمار می‌رود. بر اساس یافته‌ها، کاستی‌های اساسی برنامه آموزشی رشته علم اطلاعات در ایران را می‌توان ذیل مقولات «مبانی شبکه‌های کامپیوتری»، «مبانی برنامه‌نویسی و طراحی پایگاه‌های اطلاعاتی»، «مبانی کامپیوتر» و نگرش (خصوصیات فردی و ویژگی‌های رفتاری) دسته‌بندی نمود.   UR - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41574.html L1 - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_41574_11ecf9960140c1c2c6dada1e01400f95.pdf ER -