TY - JOUR ID - 42296 TI - نقش خودکارآمدی در بهره وری عملکرد کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های تابعه وزارت علوم تحقیقات و فناوری مستقر در شهر تهران JO - کتابداری و اطلاع‌رسانی JA - LIS LA - fa SN - 1680-9637 AU - محمداسمائیل, صدیقه AU - روحانی, شیرین AD - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران AD - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و کارشناس کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 17 IS - 3 SP - 5 EP - 24 KW - خودکارآمدی KW - بهره‌وری KW - کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران DO - N2 - هدف: در پژوهش حاضر نقش خودکارآمدی در بهره‌وری عملکرد کتابداران کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های تابعة وزارت علوم تحقیقات و فناوری مستقر در شهر تهران بررسی شده است.         روش‌شناسی: جامعة آماری این تحقیق را 162 نفر کتابدار تشکیل می‌دهند. در این تحقیق از دو پرسشنامة خودکارآمدی شرر و پرسشنامه سنجش بهره‌وری عملکرد کارکنان براساس مدل اچیو، استفاده شده است. روش پژوهش به صورت همبستگی و پیمایشی تحلیلی است. از آزمون استقلال کای دو همراه با ضریب شدت رابطة اتا برای بررسی ارتباط بین هر یک از شاخص‌های خودکارآمدی و بهره‌وری عملکرد با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی جنسیت، سطح تحصیلات، وضعیت استخدام و وضعیت تأهل استفاده شد. برای بررسی ارتباط بین هر یک از شاخص‌های خودکارآمدی و بهره‌وری عملکرد با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی سن و سابقه کار و نیز بررسی ارتباط بین خودکارآمدی و بهره‌وری عملکرد، از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.   یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد بهره‌وری و خودکارآمدی با هیچ یک از ویژگی‌های جمعیت‌شناختی رابطه معنادار ندارد. در میان مؤلفه‌های بهره‌وری، توان و آمادگی کاری (01/0>(P، وضوح یا ادراک نقش و شناخت شغل (01/0>P) و تمایل یا انگیزش (05/0>(P رابطه‌ای معنادار با خودکارآمدی داشتند. مؤلفه‌های دیگر بهره‌وری شامل حمایت سازمانی، اعتبار، ارزیابی یا بازخورد و محیط یا سازگاری محیطی، با خودکارآمدی رابطة معناداری نداشتند. بین خودکارآمدی و بهره‌وری رابطه معناداری وجود داشت )05/0> .(P   نتیجه: کتابداران می‌توانند با افزایش حسّ خودکارآمدی در خود، دانش و مهارت‌هایشان را برای انجام موفقیت‌آمیز کار، درک و پذیرش نحوة کار و چگونگی انجام آن و نیز انگیزة‌شان را برای کامل انجام دادن کار در جهت هدف سازمانی افزایش دهند و بهره‌وری عملکرد خود را ارتقا بخشند. UR - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42296.html L1 - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_42296_7fde6f8e3df1a6f16408bc7e93ee1b07.pdf ER -