TY - JOUR ID - 43178 TI - سنجش اثر سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه‎های عمومی بر شاخصهای عملکرد کتابخانه‎ای مورد مطالعه، کتابخانه‎های عمومی شهر تهران JO - کتابداری و اطلاع‌رسانی JA - LIS LA - fa SN - 1680-9637 AU - صفوی, زینب AU - محبوب, سیامک AD - کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی AD - کارشناس اداره کل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه‎های عمومی کشور Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 15 IS - 2 SP - 225 EP - 241 KW - سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه‎های عمومی KW - شاخصهای عملکرد کتابخانه DO - N2 - هدف: هدف از این پژوهش، بررسی سنجش اثر سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه‎های عمومی شهر تهران بر شاخصهای عملکرد کتابخانه‎ای‎(امانت، عضو و مراجعه) است. روش: در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه عینی سواد اطلاعاتی است. این پرسشنامه‎ها در بین کتابداران 32 کتابخانه عمومی شهر تهران که به صورت تصادفی خوشه‎ای انتخاب شده بودند، توزیع شد. از بین 100 پرسشنامه که بین کتابداران کتابخانه‎های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه‎های عمومی کشور در شهر تهران توزیع گردید، 86 پرسشنامه برگشت داده شد. همچنین، آمار 3 شاخص «امانت»، «عضو» و «مراجعه» مربوط به سال 1389 کتابخانه‎ها نیز استخراج گردید. برای تعیین اثر سواد‎اطلاعاتی بر این شاخصها، از فرمول ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‎ها: نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد کتابداران شاغل در کتابخانه‎های عمومی شهر تهران در مهارت اول در سطح متوسط؛ در مهارتهای دوم، سوم و چهارم بالاتر از سطح متوسط و در مهارت پنجم از مهارتهای سواد اطلاعاتی در سطحی پایین‎تر از حد متوسط قرار دارند. در مجموع، با توجه به یافته‎های پژوهش می‎توان گفت سواد‎اطلاعاتی کتابداران کتابخانه‎های عمومی شهر تهران بالاتر از سطح متوسط است. با وجود این، بین سواد‎اطلاعاتی کتابداران با شاخصهای عملکرد مورد نظر، همبستگی مشاهده نشد. اصالت/ارزش:  در نوشته‎های چندی به میزان سواد اطلاعاتی کتابداران توجه شده است، اما به اینکه این سواد در ارائه خدمات کتابخانه‎ای چه تأثیری داشته توجهی نشده است. این مقاله اثری است که نشان می‎دهد بین سواد‎اطلاعاتی کتابداران کتابخانه‎های عمومی شهر تهران و شاخصهای عملکرد کتابخانه‎ای آنها رابطة معنادار وجود ندارد. همزمان، نشان می‎دهد سطح مهارتهای سواد‎اطلاعاتی جامعه مورد بررسی در برخی موارد متوسط و در برخی موارد بالاتر از متوسط است. UR - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43178.html L1 - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43178_4cf57a75ecd20a81f7ee4d9636b3a68b.pdf ER -