TY - JOUR ID - 43585 TI - تحلیل محتوای میزان به‌کارگیری استانداردهای سواد اطلاعاتی در دو ساحت تربیت سند ملی چشم انداز بیست ساله آموزش و پرورش (ساحت فرهنگی ـ هنری و ساحت علمی ـ فناوری ) JO - کتابداری و اطلاع‌رسانی JA - LIS LA - fa SN - 1680-9637 AU - باب الحوائجی, فهیمه AU - عینی, اکرم AD - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و مدرس تربیت معلم AD - دانش آموخته دکترای کتابداری و اطلاع‌رسانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس کتابخانه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 12 IS - 4 SP - 163 EP - 183 KW - سواد KW - سواد اطلاعاتی KW - استاندارد سواد اطلاعاتی KW - سند ملی چشم‌انداز آموزش و پرورش DO - N2 - شناسایی میزان به‌کارگیری استانداردهای سواد اطلاعاتی در سند ملی آموزش و پرورش می‌تواند بیانگر برنامه‌ریزیهای آتی در این زمینه باشد. در پژوهش حاضر با تکیه بر روشهای کتابخانه‌ای و تحلیل محتوا و با استفاده از یافته‌های تحقیقات مرتبط و همچنین با انجام مطالعه بر روی سند ملی چشم‌انداز آموزش و پرورش، میزان به‌کارگیری استانداردهای سواد اطلاعاتی در دو ساحت علمی ـ فناوری و فرهنگی ـ هنری تا پایان دی‌ماه 1386 مطالعه شده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از سیاهه وارسی و برای تجزیه و تحلیل یافته‌های کمّی تحقیق، از آزمون تحلیل «تی ـ استیودنت» استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد میزان به‌کارگیری استانداردهای سواد اطلاعاتی در ساحت علمی‌ـ فناوری سند ملی نسبتاً زیاد و در ساحت فرهنگی ـ هنری سند پایین‌تر از متوسط است و تعداد مقوله‌های مرتبط با استانداردها در سند ملی به میزان پایین‌تر از متوسط است. گنجاندن سواد اطلاعاتی برای آموزش مادام‌العمر و در سیاستهای کلان آموزش و پرورش و سند ملی و توجه به سواد اطلاعاتی به عنوان عنصر کلیدی برای توسعه توانمندیهای عمومی مورد نیاز برای اعتبارگذاری به همه برنامه‌های مهارت‌آموزی و آموزشی، پیشنهاد شده است.   UR - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43585.html L1 - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43585_431eebce163126e9231f83892955896e.pdf ER -