TY - JOUR ID - 43593 TI - بررسی میزان توانمندی گروه بحث الکترونیکی علوم کتابداری و اطلاع رسانی (LIS) در تشکیل سرمایه اجتماعی JO - کتابداری و اطلاع‌رسانی JA - LIS LA - fa SN - 1680-9637 AU - پریرخ, مهری AU - احمدی, شکریه AD - عضو هیئت علمی گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد AD - کارشناس ارشد علوم کتابداری واطلاع رسانی از دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 12 IS - 3 SP - 19 EP - 41 KW - نوع‌شناسی دانش KW - شبکه اجتماعی KW - سرمایه اجتماعی KW - گروه بحث الکترونیکی علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی (LIS) KW - گروه‌های بحث الکترونیکی DO - N2 - در دنیای ارتباطهای علمی، شبکه های اجتماعی را می‌توان از بسترهای مؤثر در تولید علم، اشتراک عقاید و رشد فردی و اجتماعی دانست. هدف شبکه اجتماعی این است که با فراهم آوردن امکان ارتباط بین سرمایه‌های فردی و تشکیل سرمایه اجتماعی، به رشد و ارتقای سطح علم کمک کند. پژوهش حاضر با روشی پیمایشی، به سنجش میزان توانمندی گروه بحث الکترونیکی علوم کتابداری و اطلاع رسانی (LIS) در تشکیل سرمایه اجتماعی پرداخته و تحلیل محتوای پیامها‌ با هدف شناسایی نوع پیامهای ارسال شده از نظر انواع دانش، تحلیل محتوای پیامها بر اساس زمینه‌های موضوعی تخصصی کتابداری و اطلاع‌رسانی و بررسی گروه LIS با هدف سنجش میزان برخورداری از ویژگیهای سرمایه اجتماعی را مدنظر قرار داده است. یافته‌های مربوط به نوع شناسی دانش نشان داد هر چند بیشتر پیامهای ارسال شده به گروه LIS ( حدود 82%) از نوع «چه چیزی» است، بر تعداد پیامها در زمینه‌های «چگونه»، «چرا» و «چه کسی» در طول دو سال مورد بررسی افزوده شده است. پیامهای ارسال شده به گروه، در حوزه‌های موضوعی تخصصی پراکندگی کافی ندارد و برخی از موضوعهای حرفه‌ای زیاد مورد توجه نبوده است. در نهایت، نتایج به دست آمده از سنجش ویژگی‌های سرمایه اجتماعی در این گروه نشان داد مؤلفه‌های مورد بررسی در بین اعضای گروه جایگاه خوبی دارد، به طوری که نظر بیشتر اعضای گروه نسبت به وجود و ارزش مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی در LIS مثبت بود. بنابراین، می توان نتیجه گرفت، با وجود اینکه گروه بحث LIS تا حد قابل قبولی دارای ویژگیهای سرمایه اجتماعی است، در برخی زمینه ها باید تدبیرهایی اندیشیده شود.   UR - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43593.html L1 - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43593_7af9b3d911c11eba3b1bbe42c5300e2a.pdf ER -