TY - JOUR ID - 67101 TI - مطالعۀ وضعیت استفاده از رسانه‏ های اجتماعی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران JO - کتابداری و اطلاع‌رسانی JA - LIS LA - fa SN - 1680-9637 AU - زارع زاده, فاطمه AU - شریف مقدم, هادی AU - خسروی, فریبرز AU - سلامی, مریم AD - دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش‎شناسی دانشگاه پیام نور مشهد، مشهد، ایران. AD - استاد، گروه علم اطلاعات و دانش‎شناسی دانشگاه پیام نور مشهد، مشهد، ایران. AD - دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران. AD - استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‎شناسی دانشگاه پیام نور مشهد، مشهد، ایران. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 21 IS - 3 SP - 28 EP - 56 KW - رسانه‏ های اجتماعی KW - وضعیت استفاده KW - سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران DO - 10.30481/lis.2018.67101 N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف مشخص‎ساختن وضعیت استفاده از رسانه‏های اجتماعی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به‌منظور تعیین بهترین رسانه‏های اجتماعی برای استفاده رسمی در سازمان صورت پذیرفت. روش‌شناسی: پژوهش توصیفی _ ‎تحلیلی بوده و به روش پیمایشی انجام‌شده است. جامعه پژوهش شامل274 کتابدار و 400 کاربر فعال سازمان اسناد و کتابخانه ملی بود که بر اساس جدول مورگان نمونه‌گیری و 355 نفر متشکل از 159 کتابدار و 196 کاربر تعیین گردید. اطلاعات به‎وسیلۀ پرسش‎نامه در فرم گوگل جمع‌آوری و از آمار توصیفی میانگین برای توصیف داده‌ها و آمار استنباطی آزمون تی میانگین دو جامعۀ مستقل برای تحلیل فرضیه‌ پژوهش با استفاده از نرم‌افزارهای اس‎پی‎اس‎اس و اکسل استفاده شد.  یافته‌ها: کتابداران (35/3) و کاربران (16/4) از برنامه‏های موبایلی رسانه‏های اجتماعی بیشترین استفاده را دارند. کتابداران از رسانه‌های اجتماعی در امور کتابخانه‏ای و پژوهشی کم استفاده می‌کنند، اما کاربران بیشتر از آنها و در حد متوسط از رسانه‏های اجتماعی در این امور استفاده‏ می‌کنند. کتابداران از تلگرام و اینستاگرام  برای امور پژوهشی و خدمات کتابخانه‌ای بیشترین میزان استفاده را دارند. کاربران نیز برای انجام خدمات کتابخانه‌ای از تلگرام و اینستاگرام بیش از سایر رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. برای امور پژوهشی علاوه بر تلگرام (34/4) و اینستاگرام(07/4) از  لینکداین (76/3) و ریسرچ‏گیت (73/3) نیز نسبت به سایر رسانه‎های اجتماعی استفاده بیشتری می‎کنند. نتیجه‌گیری: تلگرام، اینستاگرام، لینکداین و ریسرچ گیت به ترتیب به‌عنوان بهترین رسانه‏های اجتماعی برای استفاده رسمی در کتابخانه ملی تعیین و پیشنهاد می‏شوند. تهیۀ خط‏مشی مدوّن استفاده و ایجاد شرایط مناسب استفاده در کتابخانه ملی پیشنهاد می‎شود. UR - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_67101.html L1 - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_67101_140df8263950661c5747ef488eb4a0cd.pdf ER -