TY - JOUR ID - 77038 TI - اولویت‌بندی روش‌ها، فنون و ابزارهای بازاریابی کتاب از دیدگاه ناشران کودک و نوجوان JO - کتابداری و اطلاع‌رسانی JA - LIS LA - fa SN - 1680-9637 AU - تائبی, محبوبه AU - فهیمی فر, سپیده AU - نوروزی, علیرضا AD - کارشناس ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تهران AD - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 22 IS - 1 SP - 91 EP - 121 KW - روش‌‏های بازاریابی KW - بازاریابی کتاب KW - اقتصاد نشر KW - ناشران KW - فروش کتاب KW - فنون بازاریابی DO - 10.30481/lis.2019.77038 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر، اولویت‌‏بندی روش‏‌ها، فنون و ابزارهای بازاریابی کتاب از دیدگاه ناشران است. روش‏: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه ناشران کودک و نوجوان فعال شهر تهران است، که 72 ناشر به روش نمونه­‌گیری تصادفی به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. یافته‌­ها: بر اساس نظر ناشران پرکاربردترین روش‌­های بازاریابی، بازاریابی مستقیم و رابطه‌‏مند، بازاریابی پارتیزانی، و بازاریابی حسی بوده است. مهمترین فنون بازاریابی مستقیم به کار رفته از سوی ناشران، بازاریابی با پست مستقیم و بازاریابی با کاتالوگ است. مهمترین فنون بازاریابی تعاونی به کار رفته از سوی ناشران، تخصیص اعتبار به خریداران بر اساس خریدهای سال گذشته است. مهمترین فنون بازاریابی پارتیزانی به کار رفته از سوی ناشران، ارتباط رو در رو با مشتری و تلاش برای ایجاد حس دوستی است. مهمترین فنون بازاریابی محتوایی به کار رفته از سوی ناشران، تولید محتوای مناسب است. مهمترین فنون بازاریابی ویروسی به کار رفته از سوی ناشران، استفاده از رسانه­‌های متنوع است. مهمترین فنون بازاریابی اینترنتی به کار رفته از سوی ناشران، بهینه‌­سازی موتورهای جستجو است. مهمترین فنون بازاریابی حسی به کار رفته از سوی ناشران، متغیرهای نقطه خرید است و مهمترین فنون بازاریابی رابطه‌­مند به کار رفته از سوی ناشران، ارتباطات است؛ و از مهمترین ابزارهای بازاریابی کتاب به کار رفته از سوی ناشران کودک و نوجوان شهر تهران، تلفن است. نتیجه‏‌گیری: نتایج پژوهش نشان می‌‏دهد که میزان استفاده از روش‏‌ها، فنون و ابزارهای بازاریابی کتاب در صنعت نشر محدود است و ناشران برای رسیدن به وضعیت مطلوب به تلاش بیشتری نیاز دارند. UR - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_77038.html L1 - https://lis.aqr-libjournal.ir/article_77038_89eaf29d38b8031c5b6d65cd0c8c51c2.pdf ER -