سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963725220220723Investigation of compliance rate of preservation of non-printed information carriers in Tabriz University libraries and Medical Sciences Based on standard ISO 18925 [E]بررسی میزان رعایت معیارهای مرتبط با حفاظت از محملهای اطلاعاتی غیرچاپی در کتابخانههای دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز براساس استاندارد [E] ۱۸۹۲۵ ISO5339957110.30481/lis.2019.207240.1647FAافشین حمدی پورعضو هیات علمی دانشگاه تبریز0000-0002-5671-995Xرسول زوارقیعضو هیئت علمی دانشگاه تبریزمریم محسنیکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریزJournal Article20191101<strong>Objective:</strong> The purpose of this study was to investigate the preservation<strong> </strong>compliance rate of non-printed information carriers<strong> </strong>in the libraries of Tabriz University and Medical Sciences of Tabriz University by standard 18925 ISO [E].<br /><strong>Methodology:</strong> A descriptive survey method is used. The statistical population of this study was 25 librarians of Tabriz University and Medical Sciences of Tabriz University. A Questionnaire made by the researcher was used to obtain the opinions of librarians of University of Tabriz and Tabriz University of Meidical Sciences. The questionnaire was based on standard<strong><em> </em></strong>ISO 18925 [E]. This questionnaire has 7 sections with 50 questions including: Environmental conditions (9 questions), Enclosures (9 questions), Preparation (3 questions), Storage housing (6 questions), Storage rooms (11 questions), Fire-protective storage (5 questions), Identification, inspection, and cleaning (7 questions). The validity of the questionnaire was confirmed by experts and professors. In order to the analysis of data, descriptive statistics, and Microsoft Excel and SPSS software were used.<br /><strong>Findings:</strong> The findings showed that among the 25 studied libraries, the libraries of the Physical Education Faculty with mean of 3.57 and the Law Faculty with mean of 3.45 and the library of the Medicine Faculty with mean of 3.43, the most and libraries of the Economics Faculty With mean of 1.5 and the Faculty of Education and Psychology of Tabriz University with mean of 1.55 and the Midwifery and Nursing Faculty with the average of 1.75 points, the lowest average in the preservation of non-printed informational carriers according to the standard 18925 ISO [E]. Regarding to the compliance rate among of 7 elements of ISO 18925 [E] standard, the Storage elements with an average of 3.55 and Upkeep enclosures with mean of 3.6 have the highest and elements of Fire protection measures with an average of 1.8 and a Preparation process with mean of 1.69 average have the lowest accordance with the standard parts of ISO 18925 [E]. The average compliance rate of the other three items of standard ISO 18925 [E], including: Environmental conditions, Storage rooms and Identification, inspection, and cleaning, are 1.82, 2.82, and 2.85, respectively. The average of the total compliance rate of the seven elements of ISO 18925 [E] was 2.46 in the Tabriz University libraries and 2.5 in the Medical libraries. The results showed that most of the libraries of Tabriz University and Medical sciences in the level of protecting non-printed informational carriers do not use standards-compliant practices.<br /><strong>Conclusion:</strong> Findings of this study showed that most of the libraries surveyed do not use standard compliant in the preserving of non-print informational carriers, which this subject can be a challenge for the libraries in the future.<strong>هدف</strong>: پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان رعایت معیارهای مرتبط با حفاظت از محملهای اطلاعاتی غیرچاپی در کتابخانههای دانشگاه تبریز و علومپزشکی بر اساس استاندارد ۱۸۹۲۵ ISO انجام شده است.<br /><strong>روششناسی پژوهش</strong>: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی است و جامعه آماری را مسئولان 25 کتابخانه دانشگاه تبریز و علومپزشکی تشکیل میداد. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه برگرفته از متن استاندارد ایزو ۱۸۹۲۵ بود که پس از تأیید روایی و پایایی اجرا شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزارهای اکسل و SPSS انجام شده است.<br /><strong>یافتهها:</strong> یافتهها نشان میدهد که در بین ۲۵ کتابخانه مورد بررسی، کتابخانههای دانشکده تربیتبدنی، دانشکده حقوق و کتابخانه دانشکده پزشکی به ترتیب با میانگین۵۷/۳، ۴۵/۳ و ۴۳/۳، در بیشترین سطح و کتابخانههای دانشکده اقتصاد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی و دانشکده مامایی و پرستاری به ترتیب با میانگین ۵۰/۱، ۵۵/۱ و ۵۷/۱ در کمترین سطح میزان رعایت استاندارد قرار دارند. سایر نتایج نشان داد از بین 7 مؤلفه مربوط به استاندارد ۱۸۹۲۵ ISO مؤلفههای محفظه ذخیرهسازی و محوطه نگهداری به ترتیب با میانگین ۵۵/۳ و ۶/۳ بیشترین و مؤلفههای اقدامات لازم در برابر آتشسوزی و فرایند آمادهسازی به ترتیب با میانگین ۸۰/۱ و ۶۹/۱ در کمترین سطح رعایت شدهاند. میانگین کل میزان رعایت هفت مؤلفه استاندارد در کتابخانههای دانشگاه تبریز ۴۶/۲ و در کتابخانههای دانشگاه علومپزشکی تبریز ۵۰/۲ است.<br /><strong>نتیجهگیری</strong>: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که اغلب کتابخانههای مورد بررسی در زمینه حفاظت از محملهای اطلاعاتی غیرچاپی، از شیوههای منطبق بر استاندارد استفاده نمینمایند که این امر میتواند در درازمدت برای کتابخانه به عنوان یک چالش مطرح شود.https://lis.aqr-libjournal.ir/article_99571_2701e63bcb7b9d6ab46d724fc0e0d38a.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963725220220723Designing A Model For User Interaction With E-reader Applicationsطراحی مدل تعامل کاربران با برنامههای کتابخوان الکترونیکی346114315310.30481/lis.2022.315806.1910FAزینب صفویدکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0003-0296-8755امیر غایبیدانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0003-0495-3434رویا برادردانشیار بازنشسته، گروه علم اطلاعات ودانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0001-9440-5532Journal Article20211119<strong>Objective</strong>: The purpose of this study was to investigate how users interact with e-reader applications and try to draw an appropriate model of interaction.<br /><strong>Methodology</strong>: The study population included of active users of Fidibo, Taghche, Ketabrah, and Ketabsabz, and data collection tools included checklists and questionnaires. First, through systematic review, the features, capabilities, and facilities of e-reader applications were extracted and adapted to the Norman model. The items that were used when users interacted with the reader applications were identified and based on them, the Delphi Expert Panel questionnaire and the user questionnaire were designed. Finally, the user interaction model was drawn using SmartPLS2.0.3 software.<br /><strong>Findings</strong>: The model presented in this study was a quantitative model consisting of forty-nine indicators and seven hidden variables that refer to the seven stages of the Norman cycle, including goal, plan, determine a specific path, perform, perceive, interpret, and compare. This model shows how much each of the hidden variables and their indicators affect each of the other hidden variables. In this model changes of the planning variable were affected by the changes of the goal variable by 0.588. Also, changes in the determine variable by 0.411 are affected by changes in the plan variable; Changes in the perform variable by 0.433 affected by the determine variable; Changes in the perceive variable of 0.739 affected by changes in the perform variable; Changes in the interpret variable by 0.626 affected by the perceive variable; Finally, changes in the compare variable by 0.602 were affected by changes in the interpret variable. In this study, the value of t-statistic was greater than 1.96 and therefore all of six relationships were confirmed. That is, the goal variables had a significant effect on plan, plan on determination, determination on perform, perform on perceive, perceive on interpretation, and interpretation on comparison.<br /><strong>Conclusion</strong>: Norman model is a suitable model to show users' interaction with e-reader applications and can be used in designing e-reader applications. Considering the answers given by users to the questionnaire questions, "perceive" component which indicates the content provided in the reader programs, is more important in user interaction and it is necessary that the designers and producers of the reader applications pay more attention to it. Paying attention to the content of information resources in the reader applications is important as it is effective in determining the purpose of users to interact with the reader applications and also the extent of their reception and use. <br /> <strong>هدف:</strong> هدف از انجام این پژوهش بررسی شیوه تعامل کاربران با برنامههای کتابخوان الکترونیکی بوده و تلاش شده است مدل مناسب تعامل ترسیم گردد.<br /><strong>روش</strong><strong></strong><strong>شناسی:</strong> جامعه پژوهش، کاربران فعال برنامههای کتابخوان الکترونیکی فیدیبو، طاقچه، کتابراه و کتاب سبز و ابزار گردآوری دادهها شامل سیاهه وارسی و پرسشنامه بوده است. ابتدا از طریق مرور سیستماتیک، ویژگیها، قابلیتها و امکانات برنامههای کتابخوان الکترونیکی استخراج و با مدل نورمن تطبیق داده شد. مواردی که به هنگام تعامل کاربران با برنامههای کتابخوان مورد استفاده قرار میگرفت مشخص و بر اساس آنها پرسشنامه پنل خبرگان دلفی و پرسشنامه کاربران طراحی گردید. در انتها با استفاده از نرمافزار SmartPLS2.0.3 مدل تعامل کاربران ترسیم گردید.<br /><strong>یافتهها:</strong> مدل ارائه شده در این پژوهش یک مدل کمّی شامل چهل و نه نشانگر و هفت متغیر پنهان بود که به هفت مرحله مدل نورمن شامل هدف، برنامهریزی، تعیین یک راه مشخص، اجرا، مشاهده، تفسیر و مقایسه اشاره میکند. هر شش رابطه پژوهش مورد تأیید قرار گرفت، بدین معنی که متغیر هدف بر برنامهریزی، برنامهریزی بر تعیین، تعیین بر اجرا، اجرا بر مشاهده، مشاهده بر تفسیر و تفسیر بر مقایسه تأثیر معنیداری داشت.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> با عنایت به پاسخهای داده شده کاربران به پرسشهای پرسشنامه، مؤلفه «مشاهده» که گویای محتوای ارائه شده در برنامههای کتابخوان بوده در تعامل کاربران اهمیت بیشتری داشته و لازم است که طراحان و تولیدکنندگان برنامههای کتابخوان به آن دقت بیشتری نموده و مورد توجه قرار دهند، چراکه در تعیین هدف کاربران از تعامل با برنامههای کتابخوان و نیز میزان استقبال و استفاده آنان مؤثر است.<br /> https://lis.aqr-libjournal.ir/article_143153_26139e5ea542b89a3cee8d311f3dc151.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963725220220723Competitive intelligence course model for the information science and knowledge curriculumارائه الگوی درس هوشمندی رقابتی برای برنامه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی629410121410.30481/lis.2020.196576.1609FAنرگس اورعیدانشجواعظم صنعت جوعضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی/ دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-6288-314Xمحمدرضا آهنچیانمدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانJournal Article20190807<strong>Objective:</strong> The purpose of this research is to present a model for the competitive intelligence course in the Knowledge and Information Science curriculum by drawing a picture of the status of competitive intelligence in the international arena from the perspective of research and education as well as obtaining expert opinion.<br /><strong>Methodology:</strong> This research used a mixed approach and quantitative content analysis is done in two parts. The first population of this research is all the scientific productions indexed at WOS Database from 1945 to 2018. In the second part, among the countries that produce scientific works in the field of library and information science, purposive sampling was done and the curriculum of library and information science schools of the country with the most scientific products in the field of competitive intelligence was analyzed (52 universities, the second population research). After analyzing the content of the competitive intelligence curriculum at five universities, the curriculum model was developed. The third research community consists of experts and professors of information science and science. The data from this study was collected through two researcher-made checklists and one questionnar. For data analyzing, statistics such as frequency, percentage and ration test were used.<br /><strong>Findings:</strong> The results of the research showed that the fields of Librarianship and Information Science, Business, Computer, Chemistry, Engineering are concerned with Competitive Intelligence, respectively. But, the field of information science and librarianship has the highest scientific output in the subject of competitive intelligence. Most of the products are in 2016, and the United States has been the leading supplier of these products and Spain ranks second and Brazil third in the competitive intelligence field. Universities in Grenada and West Eurasia have had the most number of participants in this field. Jin, Vaughan, Bouthollier, Wiley, and Simon have the most products. Scientific products are more in the form of paper and then books. Most of the citations given to scientific productions are in the topic of intelligence 220 and it happened in 2018. Competitive intelligence is taught in most schools and educational departments of library and information science in the country with the highest scientific output. In the model, the name, syllabus, etc. were considered and this model was approved by experts.<br /><strong>Conclusion:</strong> The results indicate that the lack of Iran and Iranians in the field of competitive intelligence in Knowledge and Information Science is very clear and it is necessary that this issue is considered in the curriculum of Knowledge and Information Science. The agreement of the information and knowledge experts is an indication of their interest in the extent of the frontier of the field and in gaining more market share.<br /><strong> </strong><strong>هدف:</strong> هدف از انجام این پژوهش ارائه الگویی برای درس هوشمندی رقابتی در برنامه آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی از طریق ترسیم تصویر وضعیت هوشمندی رقابتی در عرصه بینالمللی از منظر پژوهش و آموزش و همچنین کسب نظر خبرگان است.<br /><strong>روش کار:</strong> پژوهش حاضر با رویکرد چند روشی و بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کمی در سه بخش صورت پذیرفته است. جامعه اول این پژوهش، کلیه تولیدات علمی نمایه شده در پایگاه استنادی وب آو ساینس<sup> </sup>از سال 1945 تا سال 2018 است. در بخش دوم در بین کشورهای تولیدکننده آثار علمی پایگاه استنادی وب آو ساینس در حوزه علم کتابخانه و اطلاعات نمونهگیری هدفمند صورت گرفت و برنامه درسی دانشکدهها و یا گروههای علم کتابخانه و اطلاعات کشوری که بیشترین تولیدات علمی را در حوزه هوشمندی رقابتی داشت، مورد تحلیل محتوا قرار گرفت (52 دانشگاه، جامعه دوم پژوهش بود). پس از تحلیل محتوای برنامه درس هوشمندی رقابتی در پنج دانشگاه، الگوی درس تدوین شد. جامعه سوم پژوهش، خبرگان و استادان علم اطلاعات و دانششناسی هستند. دادههای این پژوهش از طریق سیاهه وارسی محقق ساخته و بر اساس مشاهده مستقیم و همچنین پرسشنامه به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههایی مانند فراوانی و درصد و آزمون نسبت استفاده شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد که حوزه علم کتابخانه و اطلاعات، بیشترین میزان تولیدات علمی را در موضوع هوشمندی رقابتی به خود اختصاص داده است. بیشترین تولیدات در سال 2016 بوده و کشور آمریکا در زمینه این تولیدات پیشتاز بوده است. دانشگاههای گرانادا و غرب اوراسیا در این زمینه بیشترین سهم مشارکت را داشتهاند. جین، واقان، بوتیلیر و سیمون پر تولیدترین افراد در این حوزه بودهاند. تولیدات علمی بیشتر در قالب مقاله بوده و میزان استناد به این آثار در سال 2018 به بیشترین مقدار خود رسیده است. هوشمندی رقابتی در اکثر دانشکدهها و گروههای آموزشی علم کتابخانه و اطلاعات در کشوری که بیشترین میزان تولیدات علمی را دارد، تدریس میشود. در الگوی درس هوشمندی رقابتی برای رشته علم اطلاعات و دانششناسی که بر اساس دانشگاههای آمریکا پیشنهاد شد مواردی مانند نام، تعداد واحد، سرفصلها و نظایر این مورد توجه قرار گرفت و سپس ارائه این درس و الگوی آن مورد تأیید خبرگان واقع شد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج حاکی است که فقدان حضور ایران و ایرانیان در عرصه هوشمندی رقابتی در علم اطلاعات و دانششناسی بسیار آشکار است. موافقت خبرگان و استادان رشته علم اطلاعات و دانششناسی با وجود این درس نشان از علاقمندی آنها به مرزگستری رشته و کسب سهم بیشتر در بازار کار است.https://lis.aqr-libjournal.ir/article_101214_dba4008da68f660471b117c53537645c.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963725220220723Application of semantic technology in information retrieval in the softwares digital librariesکاربرد فناوری معنایی در بازیابی اطلاعات در نرمافزارهای کتابخانه دیجیتالی951159017110.30481/lis.2019.186320.1578FAتوران باقریدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدانیعقوب نوروزیدانشیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه قم0000-0003-3030-7647علیرضا اسفندیاری مقدمگروه علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان0000-0002-0020-3540عاطفه زارعیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان0000-0002-2457Journal Article20190526<strong>Objective:</strong> The present investigation was conducted with the aim of identifying the application of semantic technology in information retrieval in the softwares of digital libraries.<br /><strong>Methodology:</strong> This survey is applied one which is done by descriptive method. Sampling population includes 8 digital library softwares Simorgh, Payam Mashregh, Pars Azarakhsh, Payam Hanan, Rasa, Tebyan, Saman and Pasargad. After reviewing the literature and available resources, the criteria related to semantic technology components were determined in data retrieval in digital library softwares. The tool used for gathering the data is the checklist that is used in the field of semantic technological practices in marketing information in digital library softwares, this is under the observation of experts, in addition, the method of Delphi is used in this investigation in 3 fields namely semantic technological architecture, semantic technological tools, semantic technologies in marketing information and the level of implementation. In order to analyze the data, Excel and SPSS 25 softwares were used.<br /><strong>Findings:</strong> The findings showed that digital libraries do not have a suitable condition and they need the layers more than the first designing. Also, semantic tools and implemented languages have a very weak semantic technology, and there are not many semantic tools for development and implementation, and they surpassed each other in a few cases. Furthermore, in terms of implementing tools, they do not have a suitable situation and by paying attention to this area in information marketing, it needs a serious observing by the digital library software designers. But, in semantic technology in information marketing activities the situation was suitable, however, the layers of its implementing in digital libraries is not in a suitable condition. This research, in addition to providing a checklist on the application of semantic technology in data retrieval in digital library software, based on existing records and expert opinion, has made it possible for designers and programmers of digital library software to identify their strengths and weaknesses, with the criteria and components in this area, and the degree of importance of each of them, will become more familiar with the design of digital library softwares.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان کاربرد فناوری معنایی در بازیابی اطلاعات در نرمافزارهای کتابخانه دیجیتالی ایران انجام شد.<br /><strong>روش:</strong> این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی و به صورت توصیفی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 8 نرمافزار کتابخانه دیجیتالی سیمرغ، پیام مشرق، پارس آذرخش، پیام حنان، رسا، تبیان، سامان و پاسارگاد بود. ابزارگردآوری دادهها سیاهه وارسی است که در زمینه کاربرد فناوری معنایی در بازیابی اطلاعات در نرمافزارهای کتابخانههای دیجیتالی بر اساس نظر متخصصان و با روش دلفی در سه بخش معماری فناوری معنایی، ابزارهای فناوری معنایی، فناوری معنایی در بازیابی اطلاعات و سطوح پیادهسازی آنها مورد استفاده قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارSPSS 25، آنالیز واریانس و انحراف معیار استفاده شد.<br /><strong>یافتهها</strong>: یافتههای پژوهش نشان داد که کتابخانههای دیجیتالی از نظر کاربرد فناوری معنایی در معماری فناوری معنایی در بازیابی اطلاعات وضعیت مطلوبی ندارند و نیازمند لایههایی فراتر از طراحی اولیه خود هستند. همچنین در خصوص ابزارهای معنایی و استفاده از مؤلفههای فناوریی معنایی و سطوح پیادهسازی آنها نیز عملکرد مناسبی نداشته و با توجه به اهمیت این بخش در بازیابی اطلاعات، نیاز به بازنگری جدی از سوی طراحان نرمافزارهای کتابخانه دیجیتالی دارند.https://lis.aqr-libjournal.ir/article_90171_1dc544a660eb96e25d3efcce112622b7.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963725220220723Presentation and Evaluation a Knowledge Management Implementation Model for Dana Insurance Companyارائه و ارزیابی مدل پیادهسازی مدیریت دانش برای شرکت بیمه دانا11613913088910.30481/lis.2021.271264.1801FAشبنم رفوآدانش آموخته دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایراننصرت ریاحی نیااستاد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانعبدالحسین فرج پهلواستاد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز، ایرانحسن محمودی توپکانلواستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانسمیه سادات آخشیکاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.Journal Article20210202<strong>Objective:</strong> Knowledge management is one of the effective strategies to gain a competitive advantage. Implementing of knowledge Knowledge management in an organization requires attention and design of a model appropriate to the specific conditions and contexts of the organization. Insurance companies are among the knowledge-based organizations that can gain the opportunity to progress as much as possible by implementing knowledge management. In such a way that if successful implementation of knowledge management, in terms of quality and performance of their services can gain a competitive advantage. Therefore, the purpose of this study is to design a knowledge management implementation model for Dana Insurance Company as one of active Company in Iran insurance industry.
<strong>Methodology:</strong> The present study was an applied study that was conducted by survey method. The statistical population of the study was 1761 experts and managers of Dana Insurance Company, of which 317 people were selected as members of the sample using simple random sampling method. A researcher-made questionnaire was used to collect data. Data analysis and model fit study were performed by structural equation method with the help of Amos software.
<strong>Findings:</strong> Based on the obtained results, it was found that the model has a sufficient fit to the data. The final knowledge management model for Dana Insurance Organization includes five main dimensions. Each dimension has its own components. The causal conditions include three components in the form of Creating organizational memory, the importance of intellectual capital, and the insurance industry environment. The Contextual conditions include four components in the form of human resource development and improvement, knowledge-based evaluation system, higher and supervisory institutions, and management and leadership; The intervening conditions include two components as human factors and intra-organizational factors; strategies and actions dimension including three components in the form of knowldege management infrastructure preparation, knowledge discovery and collection, and knowledge documentation; and the consequences include five components in the form of increasing the productivity of the organization, creating a knowledge-based organization, functional and economic growth of the organization, improving the share of insurance in the growth of the economy and improving the human resources performance.
<strong>Conclusion:</strong> The results showed the knowledge management implementation model as a reference and pattern for Dana Insurance Company includes five main dimensions and 17 components. Therefore, for the successful implementation of knowledge management in Dana Insurance Company, special attention should be paid to these factors. Among the five dimensions of the knowledge management model, the dimension of consequences has the first rank and the causal condition has the last place.<strong>هدف:</strong> پیادهسازی فرآیند مدیریت دانش در سازمان نیازمند توجه و طراحی مدل متناسب با شرایط و زمینههای خاص آن سازمان است. شرکتهای بیمه از جمله سازمانهای متکی بر سرمایه دانشی هستند که میتوانند با پیادهسازی مدیریت دانش فرصت پیشرفت هرچه بیشتر را کسب نمایند. از این رو، هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل پیادهسازی مدیریت دانش برای شرکت بیمه دانا است.
<strong>روش پژوهش: </strong>پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود که با روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش کارشناسان و مدیران شرکت بیمه دانا به تعداد 1761 نفر بودند که تعداد 317 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل نیز با روش معادلات ساختاری و با کمک نرمافزار آموس انجام گرفت.
<strong>یافتهها:</strong> براساس نتایج به دست آمده، مشخص شد که مدل از برازش کافی به دادهها برخوردار است. به گونهای که شامل پنج بعد اصلی است و هر یک از ابعاد دارای مؤلفههای جداگانه است. بعد شرایط علّی شامل مؤلفه ایجاد حافظه سازمانی، اهمیت سرمایه فکری و فضای صنعت بیمه؛ بعد شرایط زمینهای شامل چهار مؤلفه به صورت توسعه و بهسازی نیروی انسانی، نظام ارزیابی عملکرد و ارتقا مبتنی بر دانش، نهادهای عالی و نظارتی و مدیریت و رهبری؛ بعد شرایط مداخلهگر شامل دو مؤلفه به صورت عوامل انسانی و عوامل درون سازمانی؛ بعد راهبردها و اقدامات شامل سه مؤلفه به صورت آمادهسازی زیرساخت مدیریت دانش، کشف و گردآوری دانش و مستندسازی دانش؛ و بعد پیامدها شامل پنج مؤلفه به صورت افزایش بهرهوری سازمان، ایجاد سازمان دانشمحور، رشد عملکردی و اقتصادی سازمان، ارتقا سهم بیمه در رشد اقتصاد و بهبود عملکرد نیروی انسانی است.
<strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج نشان داد مدل پیادهسازی مدیریت دانش به عنوان مرجع و الگویی برای شرکت بیمه دانا شامل پنج بعد اصلی و 17 مؤلفه است. از این رو، برای پیادهسازی موفقیتآمیز مدیریت دانش در شرکت بیمه دانا باید به این عوامل توجه ویژه شود. در بین ابعاد پنجگانه مدل مدیریت دانش، بعد پیامدها دارای رتبه اول و شرایط علّی، جایگاه آخر را به خود اختصاص داده است.https://lis.aqr-libjournal.ir/article_130889_67632d43259e05a93d4e50262e20b706.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963725220220723Investigating of the effectiveness of storytelling on reducing of fears and shyness in children 3-8 yearsبررسی میزان اثر بخشی قصهگویی بر کاهش ترسها و کمرویی در کودکان 3-8 ساله14015914806910.30481/lis.2022.321933.1927FAعذرا محمدپناه اردکاناستادیار گروه روان شناسی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه اردکان0000000302595733هاجر ابراهیمیکارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه اردکان0000-0002-8834-1058پگاه تقویکارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان ، ایران0000000246965399Journal Article20220112<strong>Objective</strong><strong>:</strong> This study aimed to investigate the effectiveness of storytelling on reducing of childhood fears and shyness in children. The research design is a pretest-posttest test.
<strong>Methodology: </strong>It includes all 3 to 8 year-old children in Ardakan city. The sample was selected using stratified random sampling method and the subjects were assigned to the experimental and control groups. The sample size was selected according to Cohen table for each group of 25 people. The data collection tools were scales of children's fear scale and shyness scale were Check and Briggs. At first, the pre-test was performed on both groups; then the experimental intervention of the stage therapy was performed in a group manner and after the completion of the program, a post-test was performed.
<strong>Findings:</strong><strong> </strong>In this study, after collecting data by standardized questionnaires, and using SPSS software version 22, to analyze the data, multivariate analysis of variance was used. There is a difference between the total scores of childhood fears and shyness in the experimental and control groups (P <0.05). Therefore, it can be said that the total scores of childhood fears and shyness in the experimental group are lower than the total scores of childhood fears and shyness in the control group, which indicates the positive effect of story therapy.
<strong>Conclusion: </strong>Based on the findings<strong>,</strong> the results showed that storytelling therapy had a positive effect on reduction of childhood and shyness fears in 3-8 year-old children; the experimental group showed less fear and shyness compared to the control group after hearing children's stories in the form of treatment. Children in conditions that may nurture fears of new surroundings, strangers, and unknown actions, storytelling can be administered as a distraction from the fears that a child experiences during treatment. The experimental group showed less fear and shyness compared to the control group after hearing children's stories in the form of treatment. In fact, storytelling prepares children to face different problems and shows them different solutions to their problems. Stories and narratives can deeply affect the souls of children and adolescents and relieve them of the tensions they face in everyday life. Storytelling can also help reduce depression and shyness and hope in children and adolescents. Therefore, it can be said that the function of storytelling is not only to enjoy and increase the imagination and auditory and verbal abilities of the child. Rather, storytelling can be used to convey social concepts as well as reduce shyness and fear. Therefore, it can be said that the total scores of childhood fears and shyness in the experimental group are lower than the total scores of childhood fears and shyness in the control group, which indicates the positive effect of story therapy. Therefore, it is recommended that this type of treatment be used to address parents, counseling centers and psychological services of kindergartens and schools through co-ordination and matching with the inherent needs and characteristics of children, the limitations of their cognitive, emotional and behavioral functions.
<br /><strong>Keywords</strong>: Storytelling, Childhood fears, Shyness, Children<strong>هدف:</strong> مطالعه حاضر بررسی میزان اثربخشی قصهگویی بر کاهش ترسهای دوران کودکی و کمرویی در کودکان است.
<strong>روش</strong><strong></strong><strong>شناسی:</strong> روش پژوهش به شیوه پیشآزمون- پسآزمون است. جامعه این پژوهش شامل کودکان 3 تا 8 سال شهرستان اردکان است. نمونه مورد نظر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد و افراد به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. حجم نمونه بر اساس جدول کوهن برای هر گروه، 25 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات مقیاسهای سنجش ترس کودکان و مقیاس کمرویی چک و بریگز بودند. ابتدا بر روی هر دو گروه پیشآزمون اجرا گردید؛ سپس مداخله آزمایشی قصه درمانی، به شیوه گروهی به اجرا درآمد و پس از اتمام برنامه درمانی، پسآزمون اجرا شد<strong>. </strong>
<strong>یافتهها: </strong>در این پژوهش پس از گردآوری دادهها به وسیله پرسشنامههای استاندارد شده، جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیریه استفاده شد.
<strong>نتایج:</strong> بر اساس یافتههای پژوهش درمان قصهگویی بر کاهش ترسهای دوران کودکی و کمرویی در کودکان 3 تا 8 ساله تأثیر مثبتی دارد؛ به طوری که گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل بعد از شنیدن داستانهای کودکانه در قالب درمان، ترس و کمرویی کمتری نشان دادند. از این رو، توصیه میشود این نوع درمان به دلیل هماهنگی و همپوشی با نیازها و ویژگیهای ذاتی کودکان، محدودیتهای کارکردهای شناختی، هیجانی و رفتاری آنها، از طریق معرفی به والدین، مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی مهدکودکها و مدارس مورد استفاده قرار گیرد.https://lis.aqr-libjournal.ir/article_148069_6570f2440c00d298024e7c741b7c157d.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963725220220723Prioritization of the Factors Affecting the Use of Query Suggestions through the Fuzzy Analytical Hierarchy Processاولویتبندی معیارهای مؤثر بر استفاده از پیشنهادهای پرسش با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی16018514796510.30481/lis.2022.305585.1886FAمریم آذرگوندانشگاه علوم پزشکی آبادان، ایراناحمد شعبانیگروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهانمهرداد چشمه سهرابیدانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20210925<strong>Objective</strong>: Query suggestions are a supporting tool in information search tools that help users query formulation. The purpose of this study was to prioritize the factors affecting the use of query suggestions through the Fuzzy Analytical Hierarchy Process (FAHP).<br /><strong>Methodology</strong>: This study is an applied quantitative research that used a researcher-made questionnaire as instrument to collect the data. Five experts in data retrieval were asked to consider its items and comment on their relevance to the topic under study to ensure the validity of the questionnaire. The inconsistency rate was also used to verify the reliability of the questionnaire items. The questionnaire was distributed to 12 experts to gather the data for this study. To analyze the data, the FAHP was used in which the experts compared the pair of the main criteria, the sub-criteria of each criterion, and the final priority of the sub-criteria.<br /><strong>Findings</strong>: In this study, the criteria were classified into two categories: criteria related to the query suggestions system and criteria related to the user. Among the criteria related to the user criteria of domain knowledge and expertise, level of linguistic knowledge, and user’s query and among the criteria related to the query suggestions system the criteria of "source of creation of query suggestions (main and contextual), semantic features of query suggestions, and ease of use of query suggestions were the first to third priorities. Moreover, based on the final weight of each sub-criterion, the sub-criterion ‘the level of user’s expertise in the field of search’ was placed in the first priority; while ‘the difference between the user’s original language and the search information’ received the second priority; ’source of creation of query suggestions’ was in the third place; ‘providing semantic correlation between user’s queries and the query suggestions including broad, specific, related, and synonyms’ was placed in the fourth priority, and Providing a list of query suggestions in order of relevance placed in the fifth priority, respectively.<br /><strong>Conclusion</strong>: The results of this study showed that ‘source of creation query suggestions’ and ‘domain knowledge and expertise’ was ranked first in prioritizing the main criteria. This finding suggests that the designers of the query suggestions should make a good choice of sources. Besides, prioritizing the factors affecting the use of query suggestions provides valuable information to designers and researchers in query suggestions. They can identify essential factors by prioritizing the factors affecting query suggestions and applying them in practice. Though the factors influencing the use of question suggestions are prioritized in this study, all factors are, in turn, important and should be considered when creating a question proposal to make high-quality suggestions.<strong>هدف</strong>: هدف پژوهش حاضر اولویتبندی معیارهای تأثیرگذار بر استفاده از پیشنهادهای پرسش با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی است.<br /><strong>روش پژوهش</strong>: این پژوهش از لحاظ رویکرد کمی، از نظر روش توصیفی و از لحاظ نوع، جزء پژوهشهای کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساختهای است که روایی آن را 5 نفر خبره در حوزه بازیابی اطلاعات تأیید کردند و برای بررسی پایایی آن از نرخ ناسازگاری استفاده شد. این پرسشنامه در اختیار 12 نفر از خبرگان قرار گرفت. دادهها با روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی تحلیل شد که در آن خبرگان به مقایسه زوجی معیارهای اصلی، زیرمعیارهای هر یک از معیارها و اولویت نهایی زیرمعیارها پرداختند.<br /><strong>یافتهها</strong>: از بین معیارهای مرتبط با کاربر، معیارهای «سطح تخصص و دانش حوزه جستجوگر» ، «سطح دانش زبانشناسی» و «پرسش کاربر» و از بین معیارهای مرتبط با سیستم، پیشنهادهای پرسش معیارهای «منبع ایجاد پیشنهادهای پرسش (اصلی و بافتی)»، «ویژگیهای معنایی پیشنهادهای پرسش» و «سهولت و آسانی استفاده از پیشنهادهای پرسش» به ترتیب اولویتهای اول تا سوم را به خود اختصاص دادند. همچنین بر اساس محاسبه وزن نهایی هر یک از زیرمعیارها، زیرمعیارهای «سطح تخصص کاربر در حوزه مورد جستجو»، «متفاوت بودن زبان اصلی کاربر از زبان اطلاعات مورد جستجو»، «نوع منبع اصلی مورد استفاده در ایجاد پیشنهادهای پرسش» در اولویتهای اول تا سوم قرار گرفته است.<br /><strong>نتیجهگیری</strong>: در پژوهش حاضر، معیارهای «منبع ایجاد پیشنهادهای پرسش» و «سطح تخصص و دانش حوزه جستجوگر» در اولویتبندی معیارهای اصلی، رتبه اول را به دست آوردند. این امر نشان میدهد طراحان پیشنهادهای پرسش در ایجاد پیشنهادهای پرسش باید منبع مناسبی را انتخاب نموده و سطح تخصص و دانش کاربران را مورد توجه قرار دهند.https://lis.aqr-libjournal.ir/article_147965_11f6980013d032810cf9225531a1382a.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963725220220723The future of Knowledge and Information science: A systematic review of studies conducted in Iran and the worldآینده علم اطلاعات و دانش شناسی: مروری نظام مند بر مطالعات انجام شده در ایران و جهان18622511839110.30481/lis.2020.247040.1762FAفرزانه قنادی نژاددانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-5924-7169فریده عصارهنویسنده مسئول ،استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهوازمحمدرضا قانعدانشیار مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریJournal Article20200907<strong>Objective</strong>: The field of Knowledge and Information science needs systematic studies about the future in order to adapt and keep pace with the current developments and to effectively deal with them and maintain their position and survival in the current competitive conditions. In this regard, the present study intends to guide future researchers to develop research in this field by reviewing studies related to the future of information science and science in Iran and the world.<br /><strong>Methodology</strong>: The present study was conducted using the systematic review method. In the present study, in order to ensure the systematic review process, the guide provided by Okoli & Schabram (2010) has been used. For this purpose, related researches were searched in international and domestic databases without considering the time limit. In total, 114 researches were analyzed.<br /><strong>Findings</strong>: A review of studies showed that 14 dissertations, 25 conference articles, 65 journal articles and 10 website notes addressed the issue of the future of information science and epistemology. These researches have studied the future of this field in four axes: 1. Libraries and information centers in the future; 2. Librarians and information science professionals in the future; 3. The future of education in information science and science; And 4. The future of research in this field. A significant part of this research has been done with the aim of studying the goals, functions, features, services and resources of libraries in the future.<br /><strong>Conclusion</strong>: Libraries and information centers will continue to function as an important social institution in the future, but in order to be able to compete with competitors such as the Internet, super search engines, social networks, databases, virtual reality, augmented and hybrid technologies, To maintain and improve their position of audio-visual media and other new tools, it is necessary to change their services in accordance with the needs of the day and new technologies. In the future, the development of media and information carriers will not replace the role of librarians and information science professionals, but the importance of their position will be felt. In fact, among the various technologies and media, only librarians have the ability to overcome the challenges ahead such as the increasing volume of information, the growth of Internet resources, greater diversity of user needs, facing the problems of organizing information resources in cyberspace and optimal retrieval. Information from the masses of information is inappropriate. Given the current and future developments, the need for change in the situation of education and research in this field is felt more.<strong>هدف: </strong>رشته علم اطلاعات و دانششناسی برای انطباق و همگام شدن با تحولات روز و رویارویی مؤثر با آنها و حفظ موقعیت و بقای خود در شرایط رقابتی کنونی، نیاز به مطالعاتی نظاممند درباره آینده دارد. در این راستا، پژوهش حاضر بر آن است تا با مرور مطالعات مربوط به آینده علم اطلاعات و دانششناسی در ایران و جهان، پژوهشگران آینده را در جهت توسعه پژوهش در این زمینه سوق دهد.<br /><strong>روش پژوهش: </strong>پژوهش حاضر با استفاده از روش مرور نظاممند انجام گرفته است. بدین منظور، پژوهشهای مرتبط در پایگاههای اطلاعاتی بینالمللی و داخلی بدون در نظر گرفتن محدودیت زمانی مورد جستجو قرار گرفتند. در مجموع، 114 اثر مورد تحلیل قرار گرفت.<br /><strong>یافتهها:</strong> مروری بر مطالعات نشان داد که 14 پایاننامه، 25 مقاله همایش، 65 مقاله نشریه و 10 یادداشت وبگاه به مسئله آینده علم اطلاعات و دانششناسی پرداختهاند. این پژوهشها در چهار محور مورد مطالعه قرار گرفتند: 1. کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی در آینده؛ 2. کتابداران و متخصصان علم اطلاعات در آینده؛ 3. آینده آموزش در علم اطلاعات و دانششناسی؛ و 4. آینده پژوهش در این حوزه.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> رشته علم اطلاعات و دانششناسی، کتابخانهها و کتابداران در آینده همچنان به ایفای نقش خود ادامه خواهند داد؛ اما، برای این که بتوانند با وجود رقبایی نظیر اینترنت، ابرموتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی و سایر ابزارهای نوین جایگاه خود را حفظ و ارتقا دهند، لازم است خدمات خود را متناسب با نیازهای روز و فناوریهای نوین متحول سازند.<br /><strong> </strong>https://lis.aqr-libjournal.ir/article_118391_359288535c3542b6e5f7edc665ad228a.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963725220220723Exploring the Drivers and Barriers for Writing Lay Summaryکنکاشی در بازدارندهها و پیشرانهای نگارش خلاصه همگانفهم22625714692310.30481/lis.2022.329433.1942FAپرویز شهریاریپژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران0000-0002-2359-9584بهروز رسولیNo. 11. Khajeh Nasir Ave. South Felestin St. Enqelab Eslami Ave. , Tehran, Iran.0000-0001-6091-6967Journal Article20220212<strong>Objective</strong>: Writing the lay summary is one of the methods for the popularization of science and has been developed for more than two decades for making the general public aware of the results of academic inquiries and scientific research. However, the number of these summaries is not yet large, and it is not yet clear why researchers are reluctant to write these summaries and what drives could encourage them in writing these summaries. Therefore, this research seeks to identify the key drivers and barriers for writing lay summaries.<br /><strong>Methodology</strong>: The research questions are addressed through a systematic review method. After retrieving nearly 2900 records from Iranian and global databases (such as SID, Ganj, Magiran, Web of Science, Scopus, etc.), 56 studies were identified and analyzed in order to extract the main drivers and barriers. All full-texts of selected publications were studied and drivers and barriers for writing lay summaries were identified.<br /><strong>Findings</strong>: The findings showed that 19 drivers and 17 barriers have an important role in writing lay summaries. The key drivers are moral duty, increasing reputation, employers’ request, practical application of the findings, increasing public awareness, institutional support, government support, receiving an award, attracting participation, getting feedback, competing with colleagues, attracting financial resources, increasing social security, increasing social development, making a change, requests from the general public, increasing research partners and building a scientific network, increase the quality of research, and recruiting students. Furthermore, the barriers include researchers’ living in their own world, fear of misunderstanding, fear of misuse of scientific findings, degradation of science, the inefficiency of promotion tools, familiarity with the concept and method of writing lay summaries, lack of time, low readership, unattractive research, lack of required technical infrastructure, lack of sufficient reward, the uncertainty of scientific findings, probability of negative consequences, negative reputation among colleagues, lack of culture to science popularization, and lack of space for publication. "Increasing public awareness" is the key driver for researchers to write lay summaries, and "lack of time" is the most frequent barrier that can be mentioned in this regard.<br /><strong>Conclusion</strong>: Some drivers and barriers are related to the research itself and others to the researcher, institutions, and society. Probably, the results of this study can help higher education policymakers and funders of research to design solutions to encourage the writing of lay summaries in order to help the general public to take advantage of research findings and scientific results.<br /> <strong>هدف</strong>: «خلاصه همگانفهم» از روشهایی است که در دو دهه گذشته به عنوان یکی از ابزارهای ترویج علم و آگاه کردن عامه مردم از نتایج پژوهشهای علمی در کانون توجه بوده است. با این حال، شمار این خلاصهها هنوز بسیار نیست و هنوز روشن نیست که پژوهشگران در عمل چرا تمایلی به نگارش این خلاصهها ندارند و چه پیشرانهایی میتواند آنها را به این سمتوسو بکشاند. این مقاله به دنبال آگاهی از کلیدیترین بازدارندهها و پیشرانهای نگارش خلاصه همگانفهم است.<br /><strong>روش</strong>: این پژوهش با یاری روش «مرور نظاممند» به دنبال آگاهی از پیشرانها و بازدارندههای نگارش چنین خلاصههایی است. پس از بازیابی نزدیک به 2900 رکورد از پایگاههای اطلاعاتی ایرانی و جهانی، 56 اثر از آنها در پیوند با موضوع این پژوهش شناسایی و تحلیل شدند.<br /><strong>یافتهها</strong>: یافتهها نشان دادند که در مجموع 19 پیشران و 17 بازدارنده در نگارش خلاصه همگانفهم نقش دارند. «افزایش آگاهی همگان» کلیدیترین دلیل پژوهشگران برای نگارش اینگونه خلاصهها است و «کمبود زمان» پرتکرارترین بازدارندهای است که در این زمینه میتوان به آن اشاره کرد.<br /><strong>نتیجهگیری</strong>: برخی از پیشرانها و بازدارندهها در پیوند با خود پژوهش هستند و برخی دیگر در پیوند با پژوهشگر، نهادها و جامعه. گمان میرود نتایج این پژوهش بتوانند به سیاستگذاران آموزش عالی و پشتیبانان مالی و معنوی پژوهش یاری رسانند تا راهکارهایی برای افزایش نگارش این خلاصهها طراحی کنند.<br /><strong> </strong>https://lis.aqr-libjournal.ir/article_146923_14f4cccd35dde7868a574686e88b0f89.pdfسازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویکتابداری و اطلاعرسانی1680-963725220220723Explaining the Psychological Approach to Visual Perception in the Qur'anic Version of the Qajar Religion, Central Library of Tabriz, Registration No. 3089 (Case Study: An Analysis of the Four Pregnancy Gestalt Laws)تشریح رویکرد روانشناسانه ادراک دیداری در نسخه قرآنی مذهب قاجاری کتابخانه مرکزی تبریز به شماره ثبت 3089 (مطالعه موردی: واکاوی چهار قانون پرگنانز گشتالت)25829414215610.30481/lis.2021.312504.1898FAفرنوش شمیلیاستادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز0000-0001-7858-4120فاطمه غفوری فرمدرس آموزشکده فنی حرفه ای دخترانه الزهرا(س) تبریز0000-0002-3383-2239Journal Article20211028Objective: This study, while studying the process of visual perception and familiarity with Pergnans' laws, introduces and explains the main features of the Qajar Quranic religious version preserved in the archives of Tabriz Central Library under registration number 3089 with a psychological approach. This study examines four Pergnans (the law of symmetry, similarity, continuity and context) according to the nine Pregnancy laws. Investigating the visual relationship and effectiveness of Gestalt in the mind of the audience and also achieving a scientific and reasonable visual structure with an approach to Gestalt theory and the extent to which the rules of visual perception are used in this version are other objectives of the present study.
Methodology: The present study is applied in terms of purpose and descriptive in terms of study approach, which has been done using scientometric indicators. Descriptive-analytical research method and methods of reviewing texts, sources and pictorial documents in the context of library studies, as well as case study method and observational research method in the field of field studies have been used. After extracting the relevant indicators, the method of gilding analysis process is described based on the output of data and information obtained from the results of the law of visual perception and Pergnans' laws. After reviewing the criteria, the recognition of the importance of Gestalt visual values was assessed by collecting field information in a survey manner at the level of Quranic gilding, to examine the variables and metrics on site. This research was conducted by a qualitative method with the approach of Gestalt theory of psychology.
Findings: According to the studies, it was found that 91 percent of the law of similarity, 93 percent of the law of symmetry, 58 percent of the law of continuity, and 68 percent of the law of bedding have been observed. In fact, it can be said that there is a strong two-way communication between the eyes and the brain and everything that is felt and understood.
Conclusion: The result of the research showed the mind, understanding and comprehension of human beings from the environment is not a paper in which whatever it is can be embodied and imagined and drawn in it, but a kind of awareness, consciousness, foresight and tact in what (information Primary imported from the eye) observes, there. Man recognizes the tangible reality that science deals with through sensory and visual perception. What can be seen in this version of the Quranic religion in terms of visual quality of the four Pregnancy laws (similarity, symmetry, principle of continuity and context), is the presence of balance, symmetry, complexity, multifactoriality, dynamism, diversity and the element of emphasis.هدف پژوهش: این پژوهش ضمن مطالعه فرایند ادراک دیداری و آشنایی با قوانین پرگنانز، به معرفی و تشریح شاخصههای اصلی نسخه مذهب قرآنی قاجاری محفوظ در آرشیو کتابخانه مرکزی تبریز به شماره ثبت 3089 با رویکرد روانشناسانه میپردازد. این تحقیق، با توجه به 9 قانون پرگنانز، چهار پرگنانز (قانون تقارن، مشابهت و تداوم و بستار)، را مورد پژوهش قرار میدهد. بررسی ارتباط بصری و اثربخشی گشتالت در ذهن مخاطب و نیز دستیابی به ساختار بصری علمی و معقول با رویکرد به نظریه گشتالت و میزان به کارگیری قوانین ادراک دیداری در نسخه مذکور از دیگر اهداف پژوهش حاضر است.
روش/رویکرد پژوهشی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر رویکرد مطالعه توصیفی است که با استفاده از شاخصهای علمسنجی انجام شده است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و شیوههای مرور متون، منابع و اسناد تصویری در بستر مطالعات کتابخانهای و همچنین از روش تحقیق موردی و شیوه تحقیق مشاهده در بستر مطالعات میدانی استفاده شده است. پس از استخراج شاخصهای مرتبط، روش فرآیند تحلیل تذهیبها بر اساس خروجی دادهها و اطلاعات به دست آمده از نتایج قانون ادراک دیداری و قوانین پرگنانز مورد تشریح قرار گرفته است. بعد از بررسی معیارهای مورد نظر، شناخت تعیین میزان اهمیت ارزشهای بصری گشتالت به وسیله گردآوری اطلاعات میدانی به شیوه پیمایشی در سطح تذهیبهای قرآنی بررسی شد تا متغیرها و سنجهها در محل مورد تدقیق قرار گیرد. این پژوهش با روش کیفی و با رویکرد نظریه روانشناسی گشتالت مورد پژوهش واقع گردید.
یافتهها: با توجه به مطالعات صورت گرفته چنین دریافت شد: 91 درصد قانون مشابهت، 93 درصد قانون تقارن، 58 درصد قانون تداوم و 68 درصد قانون بستار مشاهده شده است. در واقع میتوان گفت ارتباط دوسویه محکم و ثابتی بین چشم و مغز و هر آنچه که حس و درک میشود وجود دارد.
نتایج تحقیق: برآیند پژوهش نشان داد: ذهن، فهم و درک انسان از اطراف به عنوان کاغذی نیست که هرچه باشد عین به عین در آن متجسم و متصور و ترسیم گردد، بلکه نوعی آگاهی، کیاست، فراست و تدبیر در آنچه (اطلاعات اولیه وارد شده از چشم) مشاهده میکند، وجود دارد. انسان واقعیت محسوس را که علم با آنها سروکار دارد، از راه «ادراک حسی و دیداری» شناسایی میکند. آنچه که در این نسخه مذهب قرآنی از منظر کیفیت بصری چهار قانون پرگنانز (مشابهت، قرینگی، اصل تداوم و بستار) قابل مشاهده است، حضور تعادل و توازن، قرینگی، پیچیدگی، چندعنصری، پویایی، تنوع و عنصر تأکید است.https://lis.aqr-libjournal.ir/article_142156_356529165225f566a14a5b010436175d.pdf