واکاوی نقش تعدیلگری ویژگی‌های اکوسیستم کسب‌و‌کار هوشمند در رابطه بین تسهیم دانش و رشد کارآفرینی در صنعت گردشگری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت‌بازرگانی، دانشکده علوم‌اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران؛

4 استاد، گروه مدیریت‌بازرگانی، دانشکده علوم‌اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران؛

10.30481/lis.2024.424799.2116

چکیده

هدف: آموزش کارآفرینان در صنعت گردشگری که امروزه در بسیاری از کشورها منبع اصلی درآمد و اشتغال است می­تواند به توسعه پایدار کمک کند. همچنین یکی از ویژگی­های عصر حاضر که عصر دانش محوری نامیده می­شود تغییرات سریع فناوری است. در همین راستا هدف تحقیق حاضر نیز واکاوی نقش تعدیلگری ویژگی­های اکوسیستم کسب و کار هوشمند در رابطه بین تسهیم دانش و رشد کارآفرینی در صنعت گردشگری می‌باشد.
روش: این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از دیدگاه نحوه گردآوری داد‌ه‌ها نیز، این بررسی در حوزه تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری این پژوهش شامل متخصصان و خبرگان صنعتی و دانشگاهی در حوزه گردشگری  می­باشند. حجم نمونه تحقیق حاضر براساس قاعده سرانگشتی کلاین و با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی در دسترس 300 نفر برآورد گردید که برای جلوگیری از ریزش حجم نمونه تعداد 382 پرسشنامه توزیع شد. در این پژوهش برای گردآوری داده‌ها از دو روش کتابخانه‌ای و میدانی استفاده شده و متغیرهای موردبررسی در مطالعه حاضر از طریق نظرخواهی با استفاده از «پرسشنامه الکترونیکی» مورد سنجش قرار گرفته‌اند. جهت سنجش کسب دانش و اهدای دانش هر کدام با 4 گویه از پژوهش کیم و لی (2014)؛ ویژگی­های اکوسیستم کسب ­و کار هوشمند 7 گویه از مطالعات فرناندز-پورتیلو و همکاران (2024) و نهایتاً رشد کارآفرینی نیز با 5 گویه از مطالعات دی­کلرک و همکاران (2015)، براساس طیف 5 گزینه‌ای لیکرت استفاده شده­است. همچنین روایی صوری این پرسشنامه با نظر اساتید و صاحب‌نظران متخصص در این حوزه و روایی محتوای آن با شاخص روایی محتوای نسبی با تکیه بر نظرات 10 نفر از خبرگان آگاه به موضوع پژوهش و پایایی یا اعتبار آن نیز با کمک آزمون ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده­است. در این پژوهش برای بررسی و آزمون فرضیه­ها از نرم­افزار spss نسخه 22 و SmartPLS نسخه 3 استفاده شده­است.
یافته ­ها: هر کدام از ابعاد تسهیم دانش؛ کسب دانش با ضریب مسیر 118/0 و آماره آزمون معنی داری 121/5 و اهدای دانش با ضریب مسیر 360/0 و آماره آزمون معنی داری 385/9 بر رشد کارآفرینی تأثیر معنادار دارد. ویژگی­های اکوسیستم کسب ­و ­کار هوشمند با ضریب مسیر 064/0 و آماره آزمون معنی داری 753/2 توانست بر رابطه بین کسب دانش و رشد کارآفرینی تأثیرگذار باشد. همچنین ویژگی­های اکوسیستم کسب ­و ­کار هوشمند با ضریب مسیر 057/0 و آماره آزمون معنی داری 560/2 توانست رابطه بین اهدای دانش و رشد کارآفرینی را تعدیل کند.         
نتیجه ­گیری: بررسی نتایج این تحقیق نشان داد که تسهیم دانش انتشار گسترده اطلاعات حیاتی را تسهیل و ایجاد شیوه­های تجاری نوآورانه را نیز تقویت می­کند و به کارآفرینان اجازه می­دهد تا به منابع ارزشمند دسترسی داشته باشند، دانش فنی را جذب کنند و روابطی را در شبکه­های کارآفرینی صنعت گردشگری ایجاد کنند. همچنین ویژگی­های اکوسیستم کسب ­و کار هوشمند محیطی را برای به اشتراک­گذاری و تسهیم دانش ایجاد می­کند تا به فعالیت­ها و رشد کارآفرینی تبدیل شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the moderating role of smart business ecosystem features in the relationship between knowledge sharing and entrepreneurship growth in the tourism industry

نویسندگان [English]

  • Iman Ghasemi Hamedani 1
  • Mohammad Bashokouh Ajirlo 2
  • Hosein Rahimi Kolour 3
  • Naser Seifollahi Anar 4
1 Ph.D. Candidate of Marketing Management, Department of Business Management, Faculty of Social Sciences,University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran.
2 Professor, Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran
3 Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
4 Professor, Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran
چکیده [English]

Purpose: Training entrepreneurs in the tourism industry, which is the main source of income and employment in many countries today, can help sustainable development. Also, one of the characteristics of the current era, which is called the knowledge-oriented era, is the rapid changes in technology. In this regard, the aim of this research is to examine the moderating role of smart business ecosystem characteristics in the relationship between knowledge sharing and entrepreneurship growth in the tourism industry.
Method: This study is practical in terms of purpose, and from the point of view of how to collect data, this study is in the field of descriptive survey research. The statistical population of this research includes industrial and academic specialists and experts in the field of tourism. The sample size of the present research was estimated based on Klein's rule of thumb and, using a random sampling method, 300 people were available, and 382 questionnaires were distributed to prevent the sample size from dropping. In this research, two library and field methods were used to collect data, and the variables investigated in the current study were measured through polling using an "electronic questionnaire". To measure knowledge acquisition and knowledge donation, each with 4 items from the research of Kim and Lee (2014); The characteristics of the smart business ecosystem are 7 items from the studies of Fernandez-Portillo et al. (2024) and finally, the growth of entrepreneurship with 5 items from the studies of De Klerk et al. Also, the face validity of this questionnaire was confirmed by the opinion of professors and experts in this field, and its content validity was confirmed by the relative content validity index based on the opinions of 10 experts knowledgeable about the research topic, and its reliability or validity was also confirmed with the help of Cronbach's alpha test. Is. In this research, spss version 22 and SmartPLS version 3 software were used to examine and test the hypotheses.
Findings: Each of the dimensions of knowledge sharing; acquiring knowledge with a path coefficient of 0.118 and a significant test statistic of 5.121 and donating knowledge with a path coefficient of 0.360 and a significant test statistic of 9.385 have a significant effect on the growth of entrepreneurship. The characteristics of the smart business ecosystem with a path coefficient of 0.064 and a significant test statistic of 2.753 were able to influence the relationship between knowledge acquisition and entrepreneurship growth. Also, the characteristics of the smart business ecosystem with a path coefficient of 0.057 and a significant test statistic of 2.560 could moderate the relationship between knowledge donation and entrepreneurship growth.
Conclusion: Examining the results of this research showed that knowledge sharing facilitates the widespread dissemination of critical information and strengthens the creation of innovative business practices and allows entrepreneurs to access valuable resources, absorb technical knowledge, and build relationships. create in the entrepreneurial networks of the tourism industry. Also, the features of the smart business ecosystem create an environment for sharing and sharing knowledge so that it becomes entrepreneurship activities and growth.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Smart business ecosystem
  • knowledge sharing
  • entrepreneurship growth
  • tourism