ارزیابی تراکم کلمات کلیدی در وب سایت های برتر کتابخانه مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی ایران

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه

2 دانشجو دکترای علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

امروزه وب، اصلی‌ترین ابزار دسترسی و اشاعه اطلاعات به شمار می‌رود، به گونه‌ای که کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، بسیاری از خدمات خود را از طریق وب به کاربران ارائه می‌دهند. بررسی‌ها حاکی از آن است که توانایی وب‌سایتها در تبلیغ و بازاریابی خدمات کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی به اثبات رسیده است. از دلایل اصلی موفقیت در بازاریابی، امکان بازیابی سریع و دقیق اطلاعات از وب‌سایت کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی است. همچنین، شواهد حاکی از آن است که به منظور بازیابی موفق اطلاعات در وب‌سایتها بررسی میزان تراکم کلمات کلیدی از عوامل اصلی به شمار می‌آید. تراکم کلمات کلیدی، مقیاسی از میزان کلمات کلیدی موجود در محتوای صفحه به نسبت کل کلمات موجود در همان صفحه است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش کلمات کلیدی در طراحی وب‌سایتهای برتر کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های علوم پزشکی با رویکرد بازاریابی موفق در کتابخانه‌های دانشگاهی است. جامعة پژوهش 5 وب‌سایت منتخب کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران را شامل است که بر اساس میزان تأثیرگذاری کل وبی رتبه‌بندی شده‌اند. گردآوری داده‌ها توسط نرم‌افزار تحلیلگر تراکم کلمات کلیدی، انجام گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد هیچ کدام از دانشگاه‌ها در وب‌سایت خود از کلمات کلیدی مناسب استفاده نکرده‌اند. در این میان، وب‌سایت کتابخانة مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به دلیل استفاده از کلمات کلیدی در ابر برچسبهای اصلی، توانسته است میزان تأثیرگذاری بالایی را کسب نماید. همچنین، در رتبه‌بندی وب‌سایتهای کتابخانه‌های مرکزی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد در موتور جستجوی گوگل رتبه بالایی را به خود اختصاص داده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که استفاده از تراکم کلمات کلیدی، می‌تواند نقش مهمی را در بالا بردن رتبة سایت و افزایش رویت سایت ایفا نماید که باعث تحقق بازاریابی موفق در کتابخانه‌های دانشگاهی می‌شود.

کلیدواژه‌ها